PDA

View Full Version : Merantie



Keesz
6 maart 2006, 21:04
Iemand ervaring met deze houtsoort? ik kan er weinig over vinden, dus nam ik al een klein beetje aan dat het niet zo geschikt is....ik wil voor mn eerste gitaar namelijk niet meteen veel geld uitgeven aan duur houtt, dus leek me een plank merantie die ik goedkoop kan krijgen wel ok om mee te beginnen, en mocht het mooi uitpakken is het mooi meegenomen ook...dus is dit een beetje te gebruiken??

mvg Kees

ernieman
6 maart 2006, 21:48
Tja, Meranti...

Daar zeg je wat.
Ik heb zelf ooit een hals gemaakt uit meranti. Dat ging redelijk. De stabiliteit is ongeveer gelijk. Misschien kan Javaca eens in zijn boek opzoeken over de eigenschappen van Meranti.
Ik vinst het zelf een klein beetje op mahonie lijken, maar dan veel vezeliger. Het "brokkelt" makkelijker.
Als het voor een electrische plank is, zal het wel gaan zeker?

Succes en ik hoop dat iemand iets zinnigers kan zeggen...


EJ

Mattia
6 maart 2006, 22:14
Meranti, aka Luan, is een verzamelnaam voor veel (erg veel) verschillende soorten Shorea spp. Welke het nou precies is...wordt ook wel Phillipine Mahogany genoemd, en ik hoor er alleen maar negatieve dingen over, eigenlijk. Mensen die talloze 'philipine mahogany' halzen hebben moeten repareren omdat het hout het begeeft (nogal wat goedkope importgitaren, akoestisch, hebben philippine mahogany halzen). Het lijkt visueel wat op mahonie, maar werkt lang niet zo lekker, is niet super stabiel (voor zover ik dat kan beoordelen; maar een klein beetje mee gewerkt) of sterk, maar dan hangt dan weer af van wat voor soort Merantie; de zgn 'Red Meranti' is stijver, sterker, zwaarder hout dan het gele spul (zie je vaak in triplex), maar blijft nou niet bepaald de lekkerste houtsoort om mee te werken. Wordt redelijk veel voor kozijnen en dergelijke gebruikt, dacht ik zo.

Enfin, ik waag me er toch maar niet aan. De afrikaanse mahoniesoorten (Khaya, Sipo, Sapele) zijn allemaal beter, niet veel duurder (als ze al duurder zijn), en ik weet dat ze prettig werken. Voor een eurotje of 40 heb je met een beetje mazzel mooie stukkies Khaya, Sipo of zelfs Limba (wit, dan) voor body en hals. Dus...tja.

ernieman
7 maart 2006, 08:49
Mensen die talloze 'philipine mahogany' halzen hebben moeten repareren omdat het hout het begeeft (nogal wat goedkope importgitaren, akoestisch, hebben philippine mahogany halzen).
Ja, daar kan ik dus niks over zeggen, want ik heb het maar 1 keer gebruikt.


maar blijft nou niet bepaald de lekkerste houtsoort om mee te werken.
Nee, dat is helemaal waar.

Ik zou het eerijk gezegd ook niet meer voor een hals gebruiken. Maar voor een body van een electrische gitaar dan misschien weer wel (met een mooie top erop).
Een goed stuk hout voor een hals moet toch ook niet te duur zijn lijkt me hoor. Voor een acoustische hals betaal je slecht een tientje ofzoiets. Dan heb je ceder of mahonie. Maar of ceder voor een electrische geschikt is weet ik zogauw niet

EJ

btw. We spreken hier toch over een electrische gitaar, nee?

Mattia
7 maart 2006, 17:01
Een goed stuk hout voor een hals moet toch ook niet te duur zijn lijkt me hoor. Voor een acoustische hals betaal je slecht een tientje ofzoiets. Dan heb je ceder of mahonie. Maar of ceder voor een electrische geschikt is weet ik zogauw niet

EJ

btw. We spreken hier toch over een electrische gitaar, nee?

Dacht 't wel, en mahonie of ceder, dat moet beide wel te doen zijn, ook voor electrisch. Stukkie maple hoeft ook echt niet duur te zijn. Als je een blok van 10cm dik moet hebben om een 1-piece hals uit te zagen, tja, dan ben je wel sneller flink wat lappen kwijt, maar een blank a 25mm (1" dik) werkt prima, voor zowel akoestisch als electrisch.

Ik meen me te herrineren dat Ceder (cedrella odorata hebben we het hier over, niet western red cedar) gebruikt werd voor halzen en bodies voor Melody Maker; ik zou wel twee carbon fibre rods zetten in een lange electrische gitaarhals uit Ceder, want het is toch iets minder sterk dan mahonie, en de lange, dunne halzen van electrische gitaren zijn nou niet bepaald behulpzaam als het om kracht gaat.

Keesz
8 maart 2006, 14:18
ik kan een plank van 4 x14.4x 210 cm krijgen voor een eurotje of 20....denk dat ik de gok maar ga wagen als eerste gitaar...

Gerrit
8 maart 2006, 17:11
Ik heb het een keer gebruikt om te oefenen. Klote.!
Het is niet stabiel, m n toets was over de lengte gebarsten door het werken van het hout.
Ook splinter het snel.
Het is ook vaak niet dossen, en al helemaal niet kwartiers gezaagd.

Waardeloos! Tijd verspilling.