PDA

View Full Version : Nieuwe Speakers?



zjanke
6 maart 2006, 17:37
Na mijn mislukte versterkerruil van afgelopen weekend wil ik mezelf troosten met een set nieuwe speakers voor mijn TSL602 ;) Ik heb wat soundclips gehoord en zit te denken aan G12-65 of G12T-75 of een G12H. Greenbacks klinken ook wel erg mooi, maar dat is 2x30 Watt, is dit genoeg?

Kortom: wat is het minimale vermogen (voor mijn 60 watter) wat ik nodig heb bij 8 of 16 Ohm? Nu hangen er twee 80 watters in van 8 Ohm (serie)

AART
6 maart 2006, 17:41
60 watt eb je nodig.

greenback valt af, word samen 50 watt.

G12H30 kan wel, heeft ook mijn voorkeur uit het rijtje.

2 leveren samen 60 W en dus genoeg.

G12t75 of g12 65 levert IMO geen verbetering op ten opzichte van die 2 Classic leads, eerder een verslechtering.

IK zou zeggen G12H30.

zjanke
6 maart 2006, 17:45
Er zitten nu geen "80 leads" in, maar de orginele Wolverines. Te veel laag en er mist een stuk mid-hoog, dat moet veel mooier kunnen.
Maar ik vraag me af of er geen pieken in mijn geluid kunnen komen welke net effe over die 60 Watt heengaan en daarmee mijn speakers slopen.

matto
6 maart 2006, 22:26
kijk ook eens bij eminence.com de redcoat series zitten een paar mooie "Brtitish voiced " speakers bij.

Tristan
6 maart 2006, 22:38
Waarom niet een combinatie van 2 verschillende speakers?
Bijvoorbeeld G12H + Greenback, dat is 55 watt, moet wel kunnen denk ik hoor.
Ik vind Greenbacks mooier dan G12H's, want G12H's hebben veel feller hoog, wel ook wat meer laag (dat vind ik er mooi aan) en ze zijn ook wat rafeliger, vooral als je ze overstuurt. Een Greenback wordt dan heel mooi romig, inplaats van te gaan rafelen. De combinatie zou mijns inziens wel eens helemaal te gek kunnen zijn, want dat beetje extra laag en hoog en viezigheid van de G12H is wel gaaf en dan heb je ook nog dat mooie midden en de romigheid van de Greenback.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor sound je zoekt, voor vintage toon zou ik het bovenstaande recept volgen, maar als je een wat modernere klank wilt, dan lijkt mij die Classic Lead 80 een hele mooie speaker, die schijnt weer mooi te combineren met een Vintage 30. Die Classic Lead 80 verhoudt zich met de Vintage 30 weer een beetje als de Greenback t.o.v. de G12H. Super romig en volgens mij de mooiste speaker voor higain leadsounds.
Check anders even de site van LordRiffenstein, want daar staan wel soundsamples op met veel gain (van verschillende Celestions).

Tristan
6 maart 2006, 22:47
Er zitten nu geen "80 leads" in, maar de orginele Wolverines. Te veel laag en er mist een stuk mid-hoog, dat moet veel mooier kunnen.
Maar ik vraag me af of er geen pieken in mijn geluid kunnen komen welke net effe over die 60 Watt heengaan en daarmee mijn speakers slopen.

Die G12-65 is een vintage reissue toch? Het is niet een speaker van de normale lijn zoals de G12T75, want dat vind ik niet zo'n geweldige speaker alleen of in een 2x12 kast (wel goed als mix met Vintage 30 in een 4x12 kast). Die vind ik een beetje karakterloos en ik denk dat je dan hetzelfde euvel blijft houden: te veel laag en weinig mooi tophoog, maar teveel van dat gesis weet je wel.
Ik denk dat dan die G12-65 misschien ook wel een hele gave speaker is, het probleem is dat volgens mij bijna niemand ervaring heeft met deze speaker, dus het is wel een gok...
Die pieken, tsja, het hangt ervan af. Gooi je de versterker flink open? (tot waar komt de master ongeveer) anders zou het niet zo'n probleem moeten opleveren, bij de meeste vintage bakken wordt er hetzelfde gematched, dus 60 watt op 60 watt (55 watt kan denk ik ook wel). Het belangrijkste is gewoon of je veel op het derde kanaal speelt of niet, of dat je juist het tweede (crunch/vintage achtige) kanaal mooier vindt, want ik denk dat je bij het derde (lead?) kanaal beter wegschuift met die Classic Lead 80 en/of Vintage 30 (combi?) of misschien dan die G12-65, maar over die G12-65 kan ik je niet veel vertellen.

zjanke
7 maart 2006, 07:37
.
Die pieken, tsja, het hangt ervan af. Gooi je de versterker flink open? (tot waar komt de master ongeveer) anders zou het niet zo'n probleem moeten opleveren, bij de meeste vintage bakken wordt er hetzelfde gematched, dus 60 watt op 60 watt (55 watt kan denk ik ook wel). Het belangrijkste is gewoon of je veel op het derde kanaal speelt of niet, of dat je juist het tweede (crunch/vintage achtige) kanaal mooier vindt, want ik denk dat je bij het derde (lead?) kanaal beter wegschuift met die Classic Lead 80 en/of Vintage 30 (combi?) of misschien dan die G12-65, maar over die G12-65 kan ik je niet veel vertellen.

Ik speel met een Hotplate, maar ik wil gewoon geen risico lopen. Als ik ga combineren, welke formule moet ik dan gebruiken om te berekenen wat het totaal opgenomen vermogen is?