PDA

View Full Version : Cubase hapert bij opname



Globetrotter
6 maart 2006, 15:36
Hoi allemaal!

Ik heb eens ene vraagje. Ik ben volop aan 't opnemen in cubase LE. Heb een POD XT en een Tascam US122 interface om de boel op te nemen. Vandaag enkel aan de slag gegaan met de POD XT, alle drivers ingesteld en alles werkte naar behoren. Toch begon alles zowat fout te lopen na 3 laagjes (drumcomputer VST, Bas, gitaar,...). In 't begin bij opname doet hij niet lastig, maar na pakweg 40 seconden blokkeert het precies een beetje en hoor je ook haperingen en tikken in 't geluid. Heb van de opname een mp3tje gemaakt en online gezet op www.aranelle.be/reaggae-01.mp3 (http://www.aranelle.be/reaggae-01.mp3) en ook op die mp3 hoor je na een tijdje de boel haperen. Nu is dus mijn vraag, waaraan kan dit liggen? Ik neem doorgaans op met mac, maar heb geen drum plugins voor deze computer, dus wil ik het vanaf nu op mijn PC opnemen (P4 - 2,8ghz, voldoende ram enz.).

Groeten,

Bart

Lacrymosa
6 maart 2006, 15:46
Klinkt als een bekend probleem van het met USB opnemen
Er zijn een aantal USB chipsets van Intel die dit probleem laten voorkomen
Hierover is al een hele rel ontstaan bij Line6, ik heb zelf ook het probleem met mn Guitarpost, een oplossing is om een extra USB kaartje in je comp te stoppen

harrie-beton
7 maart 2006, 13:49
wanneer Cubase hapert op een redelijk krachtige pc dan zijn er eerst nog paar dingen die je kunt doen. Kost weinig geld maar veel tijd.

-Maak backups! Wis je C: schijf, installeer XP opnieuw met alle basis dingen (anti virus & gewone programma's). Installeer Cubase opnieuw en download de laatste updates.
Probeer ook alle updates van XP binnen te halen. Geen 64 bit Xp installeren. Geen cracks of tweak dingen installeren. Zorg dat je geen gele vraagtekens meer hebt in Windows - systeem - apparaat beheer

-Zoek op internet of je pc ook inferieure onderdelen heeft. Heb je een merk pc of een ding van de supermarkt? Wel type moederbord heb je?

-Geven andere programma's zoals Cool Edit / Audition ook problemen met multi track opnamen?

-Probeer eens andere USB poort. Andere kabel.

-Installeer inderdaad een PCI USB kaartje zoals de NEC USB 2.0 kaart. 25 euro zijn die maar en lossen hoop problemen op misschien.

guitarGirlie
24 maart 2006, 18:39
En je moet zorgen dat als je aan het opnemen bent dat alle Firewall's, Virusscanner, internetverbinding etc. UIT staan!
En hoe hoog staat je LATENCY? 10ms is oke voor de US122.

FR@NK
31 maart 2006, 11:51
klopt.. je moet je systeem zo kaal mogelijk maken.. of je maakt een dual boot systeem. Ik werk nu zelf met een powermac en dat bevalt stukken beter.. dat pc gezeik geen last meer van, behalve wat minder software. super stabiel!

meul
31 maart 2006, 23:56
Hoi allemaal!

Ik heb eens ene vraagje. Ik ben volop aan 't opnemen in cubase LE. Heb een POD XT en een Tascam US122 interface om de boel op te nemen. Vandaag enkel aan de slag gegaan met de POD XT, alle drivers ingesteld en alles werkte naar behoren. Toch begon alles zowat fout te lopen na 3 laagjes (drumcomputer VST, Bas, gitaar,...). In 't begin bij opname doet hij niet lastig, maar na pakweg 40 seconden blokkeert het precies een beetje en hoor je ook haperingen en tikken in 't geluid. Heb van de opname een mp3tje gemaakt en online gezet op www.aranelle.be/reaggae-01.mp3 (http://www.aranelle.be/reaggae-01.mp3) en ook op die mp3 hoor je na een tijdje de boel haperen. Nu is dus mijn vraag, waaraan kan dit liggen? Ik neem doorgaans op met mac, maar heb geen drum plugins voor deze computer, dus wil ik het vanaf nu op mijn PC opnemen (P4 - 2,8ghz, voldoende ram enz.).

Groeten,

Bart


een goede geluidskaart doet ook wonderen, maar het is een combi van factoren, vooral vst's zuipen cpu. wat voor geluidskaart heb je?
heb je cubase de soundkaart test laten doen waar hij ij de eerste opstart om vraagt? staat je moederboord ingesteld op hyperthreading? etc etc ik vraag me af of een reinstall gaat helpen, tenzij je 300 progjes in je systray hebt staan

kijk eens op http://forum.cubase.net/phpbb2/ hier zitten de cubase goeroe's en dit heeft mij ook al vaak geholpen

gr,
jan