PDA

View Full Version : Waarom doen ze dat nou weer?



Rewind
6 maart 2006, 14:41
Al een aardige tijd ben ik aan het sparen voor een nieuwe gitaar. Zelfs nog langer ben ik aan het uitzoeken wat mijn volgende gitaar zou moeten worden. Mijn buget zal zo rond de 700 tot uiterlijk 1000 euro komen te liggen en na veel overwegen besloot ik dat een tweedehands gibson les paul studio voor mij toch wel het beste was waar ik mijn geld aan uit kan geven. Ik hou van een lekker vol rockgeluid, speel in een punkrock en een rockband waar deze gitaar zich mooi zou thuisvoelen. Maar nu..
Ik heb altijd al super gegeild op PRSsen, helaas heel erg boven mijn buget.
Ik had het al gezien op de site van PRS, maar nu las ik gister ook nog eens een review in de gitarist. Ze hebben dus een van de geilste gitaren al Student edition uitgegeven. Er waren natuurlijk al SE's, maar de eg's en santana's vond ik niet mooi en de tremonti wilde ik niet kopen omdat tremonti toch een van mijn idolen is en dan staat het ook weer zo fake :P plus dat ik de binding op de tremonti niet mooi vond (bij het exemplaar bij feedback rotterdam in ieder geval).
Maar nu hebben ze dus de SE custom en de SE singlecut uitgebracht, en nu weet ik dus niet meer wat ik moet kiezen :S :P.
De recentie in de gitarist was behoorlijk positief en ik ga ze zeker eens testen. Toch wilde ik even vragen of een van jullie misschien al ervaringen met deze gitaren heeft?

http://prsguitars.com/showcase/current/guitars/gt_secustomgray.jpg

Ik ben in ieder geval zéér geinteresseerd in deze gitaar

(jammer genoeg heb ik mijn spaargeld moeten splitten in een deel voor m'n nieuwe gitaar en een deel voor een nieuwe laptop, anders had ik nu al een tijd genoeg voor een nieuwe gitaar)

almarvk
6 maart 2006, 14:54
De singlecut vind ik op de officiële foto die jij hebt gepost erg gaaf, maar ik zag er laatst andere foto's van en die vond ik echt een stuk minder. Het leek toen wel een hele goedkope versie...Hopelijk is het in het echt een stuk beter.

koennie
6 maart 2006, 15:53
hoi! ik heb precies t zelfde, ik wil ook graag een vervanger voor mijn elcheapo LP en dacht dat een tremonti wel wat zou zijn. Die dingen spelen echt super relaxed, maar toch vind ik die custom een stuk mooier. Die zou ik graag zonder trem willen hebben. De custom heb ik nog nooit geprobeerd, maar als ik de verhalen moet geloven zit t allemaal wel snor met deze apparaten. goede elementen, hout en afwerking. probeer ze eens! dat zegt meer dan 1000 woorden

renier
6 maart 2006, 16:50
ik heb er wel eens op gespeeld, en ze spelen behoorlijk comfortable. ik kreeg echter niet die lekkere, vadsige les paul dreun.

daarnaast vindt ik ze qua uitstraling niet zo tof. het blijven toch lawyer guitars..

vulvasonic
6 maart 2006, 17:36
Die Single Cuts zien er sowieso niet uit. Meer reden om niet meer te twijfelen heb je niet nodig, toch? :D

Rewind
6 maart 2006, 18:39
haha, ik zou inderdaad sneller naar die custom trekken dan naar de singlecut. Maar toch moet ik ze zeker gaan proberen.
Ik zal inderdaad nooit die fatsige les paul toon krijgen, maar misschien wat meer een nettere classy toon.
Is waarschijnlijk ook te wijten aan de volledig mahonie body van de les paul, tegenover mahonie met esdoorn top van de se custom.
Misschien zou die esdoorn top van de se wel een aardige invoeld hebben op mijn geluid, ik hou van een wat moderner rock geluid met aardig wat laag. Ik gaf al aan tremonti geweldig te vinden, ook qua geluid, beetje die hoek dus.
Weten jullie wat dan aan te raden is?
Juist wat meer treble uit je hout halen en met instellingen op de versterker, of met de pickups wat laag toevoegen, of juist een vrij donker geluid uit je hout, en dan pickups die wat minder laag weergeven, of andere instelling op de eq?

Aan de andere kant vond ik de LP juist wat vetter om te gebruiken voor in m'n punkrockbandje, toch iets meer rock 'n roll zeg maar. Aan de andere kant, tis punkrock, dus waarom niet gewoon een richwood lp en een prs voor de serieuzere rock nummers... twijfels twijfels :P

Ik zou graag wat van jullie horen wat betreft de houtsoorten kwestie en eventuele ervaring qua kwaliteit, het blijft natuurlijk wel altijd een goedkopere versie prs, tegenover wel een 'echte gibson'.
Ik ga ze zeker zelf uittesten voor kwesties als speel comfort enzo.
Zijn er nog meer mensen die deze gitaar in handen hebben gehad?

JoostBaksteen
6 maart 2006, 19:43
Die Single Cuts zien er sowieso niet uit. Meer reden om niet meer te twijfelen heb je niet nodig, toch? :D

Ik vind ze ook niet echt mooi eerlijk gezegd.... het ziet eruit als een rip-off van een LP.

Orpheo
6 maart 2006, 19:45
Is waarschijnlijk ook te wijten aan de volledig mahonie body van de les paul, tegenover mahonie met esdoorn top van de se custom.


say what??????? de lespaul heeft ook een dikke maple top hoor!!

Luke-wannabe
6 maart 2006, 20:12
Ga voor de single cut! Die ziet er vet uit! Net effe wat anders dan iedereen met zn les paultje :rockon:

grayfink
6 maart 2006, 20:15
Nee! Niet de single cut. Die is simpel cut.

Orpheo
6 maart 2006, 20:18
Nee! Niet de single cut. Die is simpel cut.

+1 ...........

Mitch
6 maart 2006, 20:18
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een mooiere versie van een goedkope versie van een gitaar die nog steeds geen echte LP is :dance:

Heel flauw natuurlijk, maar ik bedoel: die Singlecut is het twee keer net niet. Als je een LP echt tof vindt is een studio een goed alternatief in deze prijsklasse. Zitten fijne bakkies tussen. Als je eigenlijk PRS toffer vindt, ga dan zeker voor de linker, da's toch meer PRS-eigen dan die single cut.

Neals
6 maart 2006, 20:24
PRS single cut heeft het, maar tone-wise ben ik zelf bang dat een PRS wat lafjes is.

Anders Destium
6 maart 2006, 20:44
De meeste PRSen zijn allesbehalve lafjes, al die op niets gebaseerde vooroordelen ook altijd... Waar haal je dat vandaan?


Ik zou zelf (ook) gaan voor de custom se. De Singlecut SE heeft zo te zien een net andere vorm dan de echte Singlecut. De echte Singlecut is trouwens een beestachtig vette gitaar, inderdaad geen Les Paul maar zeker niet minder.

Neals
6 maart 2006, 23:17
De meeste PRSen zijn allesbehalve lafjes, al die op niets gebaseerde vooroordelen ook altijd... Waar haal je dat vandaan?


Ik zou zelf (ook) gaan voor de custom se. De Singlecut SE heeft zo te zien een net andere vorm dan de echte Singlecut. De echte Singlecut is trouwens een beestachtig vette gitaar, inderdaad geen Les Paul maar zeker niet minder.

Lafjes bedoel ik een beetje 'gelikt' mee, ik hou meer van een rauwe rock-sound, beetje brown, beetje goor. lastig uitleggen.

JoostBaksteen
6 maart 2006, 23:36
Lafjes tegenaanhangen is dus niet neuken ja!

Roque
6 maart 2006, 23:56
Ik vind die single cut's van prs wel mooi8-)

Maar waarom altijd weer die vergelijking?
ik zou hem zo kopen naast mijn Gibson lp
totaal geen moeite mee:D

Neals
7 maart 2006, 00:01
Lafjes tegenaanhangen is dus niet neuken ja!


En laat Sex en drugs nu net het recept zijn voor rock 'n roll.

Got my point :P

vulvasonic
7 maart 2006, 00:41
De echte Singlecut is trouwens een beestachtig vette gitaar, inderdaad geen Les Paul maar zeker niet minder.

Ik weet dat ik er niks mee te maken heb, maar ik neem het je nog steeds kwalijk dat je een bloedmooie PRS hebt geruild tegen een Single Cut. GEDROCHTEN ZIJN HET !!! :D

Rewind
7 maart 2006, 01:08
say what??????? de lespaul heeft ook een dikke maple top hoor!!

sorry, dat wist ik niet, ik had 100% mahonie verwacht en daardoor een hele donkere toon. hmm voortaan toch effe 3x nadenken voordat ik iets zeg.


...ga dan zeker voor de linker, da's toch meer PRS-eigen dan die single cut.

is ook mijn idee, heb die singlecutfoto nu ook weggehaald, ik vind de se custom ook het interessantst. Het is voor mij nu eigenlijk vooral gibson lp studio/prs se custom.



De meeste PRSen zijn allesbehalve lafjes, al die op niets gebaseerde vooroordelen ook altijd... Waar haal je dat vandaan?

Lafjes bedoel ik een beetje 'gelikt' mee, ik hou meer van een rauwe rock-sound, beetje brown, beetje goor. lastig uitleggen.

Dit is voor mij nu dus een beetje de kwestie (waarom staat dit schuin en krijg ik t niet meer recht) ik snap wat Neals bedoelt, maar ook wat Anders bedoelt. Een prs scheurt zeker, maar op de een of andere manier blijft een les paul toch meer een 'uber rock 'n roll' feel geven. Ik weet niet of dat nou puur het imago, of toch ook het geluid is. Een Les paul bijft een wat losser, ruiger karakter hebben. Prs toch wat moderner, iets strakker, dat werd waarschijnlijk ook bedoeld met Lawyer gitaar. Toch ben ik van mening dat je met een PRS aardig kan rocken.


Citaat:
Origineel gepost door JoostBaksteen

Lafjes tegenaanhangen is dus niet neuken ja!




En laat Sex en drugs nu net het recept zijn voor rock 'n roll.

Got my point :P

Geweldige uitspraken :D:D

Maar nu is er dus veel gezecht over hoe mooi of lelijk de singlecut wel niet is, maar nu wil ik jullie mening graag over, is het slim om een "buget versie" prs te kopen, of is het slim om een tweedehands "echte" gibson les paul studio te kopen. Dus vergelijkingen qui kwaliteit (er van uitgaand dat beide 700 eu kosten), klank (1 op 1, niet die is mooier) etc. Wat is volgens jullie slim?

(ik weet dat ik zelf moet testen, ga ik ook doen, maar voorlopig moet ik het in ieder geval met jullie adviezien doen ;) en waarschijnlijk hebben jullie meer inzicht in bepaalde dingen dan ik)

vulvasonic
7 maart 2006, 01:19
Maar nu is er dus veel gezecht over hoe mooi of lelijk de singlecut wel niet is, maar nu wil ik jullie mening graag over, is het slim om een "buget versie" prs te kopen, of is het slim om een tweedehands "echte" gibson les paul studio te kopen. Dus vergelijkingen qui kwaliteit (er van uitgaand dat beide 700 eu kosten), klank (1 op 1, niet die is mooier) etc. Wat is volgens jullie slim?

Ik kan niet oordelen over de PRS, nooit op gespeeld.
Maar ik hoor "700 euro" en ik hoor "ruig" en andere sterke termen en tegelijkertijd hoor ik "IK MOET EIGENLIJK EEN LES PAUL DC MET P90'S!!!!!"

Da's de ultieme rockgitaar en het valt (bijna) binnen je budget:
http://www.gibson.com/Files//LP_DoubleCuts/lpfd_wy.jpg

Rewind
7 maart 2006, 01:26
oef, ik zie net dat ik "gezecht" heb getypt, is dat niet gezegd :P

maar is ook een mooie gitaar vulva, ik vind alleen de kleur en slagplaat minder, maar ik heb een tijdje zitten kijken naar een dc die ergens nieuw voor 875 hing, volgens mij in gouda, die vond ik erg mooi. Maar hij is nu iig weg volgens mij, iig ik vind 'm niet meer tussen de plaatjes als ik op google studio dc intyp.

Het was trouwens deze:
http://img447.imageshack.us/img447/9624/145486pq.jpg

hier was ik ook heel erg van gecharmeerd, haha, tis weer wat anders dan een normale lp studio, of een se custom :P

koennie
7 maart 2006, 02:11
een studio staat bekend als een goedkope matige les paul dacht ik. er zijn wel goede bij, maar dan moet je goed zoeken en mazzel hebben. persoonlijk zou ik voor de prs gaan. Ik heb laatst een wine red studio uitgeprobeerd en vond m gewoon dood klinken, niks bijzonders. Verder vind ik de prs custom vele malen mooier dan iedere studio die ik gezien heb. En bovendien is en prs toch net ietsje exclusiever en dat trekt mij persoonlijk wel.
De custom is er geloof ik met trem of stoptail te krijgen, dus kan je dat ook nog es kiezen.
Bij een LP heb je veel te veel pot meters die ik toch niet gebruik en ik wil altijd één volumeknop en geen twee..

succes met kiezen!

Tupelo
7 maart 2006, 02:54
Ik kan niet oordelen over de PRS, nooit op gespeeld.
Maar ik hoor "700 euro" en ik hoor "ruig" en andere sterke termen en tegelijkertijd hoor ik "IK MOET EIGENLIJK EEN LES PAUL DC MET P90'S!!!!!"

Da's de ultieme rockgitaar en het valt (bijna) binnen je budget:
http://www.gibson.com/Files//LP_DoubleCuts/lpfd_wy.jpg

Idd, stond er ook van te kijken 1e keer dat ik er 1 probeerde. Fretjes waren wel wat slecht afgewerkt op het exemplaar dat ik uitprobeerde, behalve dat; onwijs lekkere sound!!

grayfink
7 maart 2006, 08:18
Wiskunde:
PRS SE = el cheapo aziatische uitvoering
Squier = el cheapo aziatische uitvoering

PRS SE = Squier

Toch maar liever een Gibson als een Squier?

Neals
7 maart 2006, 08:26
Wiskunde:
PRS SE = el cheapo aziatische uitvoering
Squier = el cheapo aziatische uitvoering

PRS SE = Squier

Toch maar liever een Gibson als een Squier?

Epiphone = El cheapa aziatische uitvoering
Ltd = El cheapo aziatische uitvoering
Schecter Diamond Series = El cheapo aziatische uitvoering
Ibanez Non-prestige = El cheopa aziatische uitvoering

Squier is over het algemeen geen beste gitaar, maar vergeet niet dat tussen PRS SE en Squier enkele 100-den euro's prijsverschil zitten.

En dat ik een PRS 'lafjes' vind zegt niks over het uiterlijk. VInd het zelf ook erngstig mooie gitaren, vooral de SE custom, maar die rock 'n roll feel vind ik ook knap belangrijk.

Neals
7 maart 2006, 08:28
een studio staat bekend als een goedkope matige les paul dacht ik. er zijn wel goede bij, maar dan moet je goed zoeken en mazzel hebben. persoonlijk zou ik voor de prs gaan. Ik heb laatst een wine red studio uitgeprobeerd en vond m gewoon dood klinken, niks bijzonders. Verder vind ik de prs custom vele malen mooier dan iedere studio die ik gezien heb. En bovendien is en prs toch net ietsje exclusiever en dat trekt mij persoonlijk wel.
De custom is er geloof ik met trem of stoptail te krijgen, dus kan je dat ook nog es kiezen.
Bij een LP heb je veel te veel pot meters die ik toch niet gebruik en ik wil altijd één volumeknop en geen twee..

succes met kiezen!

Natuurlijk verschillen Gibbies exemplares onder elkaar. En een studio is geen MATIGE Les Paul. maar eerder een SOBERE Les Paul.

Vergeet niet dat bindings bij Gibsons een aantal hele dure tradities met zich mee brengt :)

Orpheo
7 maart 2006, 11:25
Wiskunde:
PRS SE = el cheapo aziatische uitvoering
Squier = el cheapo aziatische uitvoering

PRS SE = Squier

Toch maar liever een Gibson als een Squier?

ik vind het een beetje ver gaan om PRS SE te vergelijken met squier...

de singlecuts vind ik niet zozeer braver klinken dan een les paul, maar t lijkt erop dat ie minder druk heeft dan een les paul, een veel opener geluid, ondanks dat je ze bespeeld op dezelfde amp+kast+settings. de Les Paul is veel 'vriendelijker'; foutjes worden minder duidelijk eruit gegooid, terwijl de SC veel precieser is, en je gelijk afmaakt als je foutjes maakt. ik heb nl ooit eens een LP R9 en een SC getest, naast elkaar...

maar de SE serie vind ik zelf verdomd goed. de singlecut p90 bv is heel lekker. ik had m zelf bijna eens gekocht

Luke-wannabe
7 maart 2006, 13:38
Even een vraagje over die PRS SE singlecut. Waar zijn die te koop, en wat moeten ze kosten..? Vind ze wel heel vet..! (heb al gegoogled...)

Luke-wannabe
8 maart 2006, 17:10
Even een vraagje over die PRS SE singlecut. Waar zijn die te koop, en wat moeten ze kosten..? Vind ze wel heel vet..! (heb al gegoogled...)
Iemand...?

Punt
8 maart 2006, 17:21
Neem gewoon de gitaar die het beste klinkt en speelt binnen je budget.
Je oorspronkelijke keus lijkt me niet verkeerd.
Al die cosmetische argumenten zou ik niet meewegen als ik binnen een budget moet kiezen. Gewoon voor toon gaan of hang je hem voornamelijk aan de muur om er naar te kijken?

episua
8 maart 2006, 18:42
Om op het gibson lp studio, prs se custom verhaal terug te komen...
Qua uiterlijk en sound zou ik persoonlijk voor de Gibson gaan maar qua afwerking absoluut de prs. Menig Gibson lp studio die ik mijn handen heb gehad, en dat zijn er veel vond ik de hals/frets zo ongelooflijk slecht afgewerkt. Bij prs is dat wel anders, keurig afgewerkt, ook de se's.
Natuurlijk kan je na even goed zoeken heus wel een perfecte Gibson lp studio vinden, neem er gewoon de tijd voor.
Wat al eerder is gezegt, de Gibson vind ik ook meer Rock'n Roll.

Rewind
8 maart 2006, 22:48
misschien kan ik beter op zoek gaan naar een goede (!) Les Paul Studio omdat die se custom net uit is, en dus misschien nog in prijs daalt (verwacht dat niet zo heel erg eigenlijk)
Ik ben alleen wel bang nu voor die slechte afwerking van die Gibsons. Ook vraag ik mij af, hoe ik nou dè beste tweedehands les paul studio kan vinden. Ik zal waarschijnlijk gewoon op alle advertenties moeten reageren, maar alleen kopen als ik 'm ècht goed vind. Maarja, stiekem heb ik nog nieteens zoveel studio's in m'n handen gehad, dus ik hoop dat ik een goede zal herkennen, ik zal in ieder geval èrg kritisch zijn. Vooral omdat het al snel beter zal zijn dan mijn ibanez, ik zal ze dus vooral onderling moeten vergelijken.
Toch ga ik ook zeker nog een se custom proberen, misschien blijkt die gitaar mij uiteindelijk wel veel beter te liggen dan een Les Paul.
Op het moment ben ik in ieder geval erg naar de les paul kant getrokken.
Zijn er misschien nog mensen die net zoals vulvasonic nog een andere optie voor mij weten? alle voorstellen zijn welkom in ieder geval!
Ik weet nu dat ik vooral ook op de afwerking van de frets/hals moet letten. Zijn er nogmeer algemeen bekende zwakke punten op een les paul studio?

In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor het commentaar tot nu toe!!!

Groeten, Erwin