PDA

View Full Version : haar stratocaster



aram
6 maart 2006, 08:51
Uit onvrede met fenders, squiers en tokais in het verleden ben ik uitgekomen bij haar strats en teles. Ik zie de laatste tijd echter regelmatig haar tele's en strats langskomen op marktplaats en gitaarmarkt. Wat zijn jullie ervaringen op de lange termijn met haar strats (en Suhr pickups)?

vulvasonic
6 maart 2006, 09:23
Ik ken ze niet. Maar er zijn zoveel goede bouwers die een perfecte strat voor je kunnen bouwen (Patrick Koopmans bijvoorbeeld) dat je je met gemak even kunt oriënteren.

ieme
6 maart 2006, 11:46
IK heb er een aantal gehad:

- Haar les paul junior (sb)
Was voor mij een leuke backup voor mijn 57 junior, maar die gebruik ik niet meer live dus kon de haar weer terug naar erik

- Haar strat #1 (3t sb)
De oude strat van leendert haaksma, Suhr LP pickups, Hauesel humbucker,
Elzen body, Maple neck met Rio pallisander toets.
Dit is nu 3 jaar mn main gitaar ben erg verliefd op de bespeelbaarheid en de klank...

- Haar strat #2 (2t sb)
Essen body, Fralin blues pickups, Maple neck met maple toets.
Deze gitaar was te te schel en via een ruildeal vertrokken, bij de nieuwe eigenaar zijn er Suhr elementen in gekomen en toen klonk hij een stuk beter!

- Haar strat #3 (white)
Suhr LP pickups, Elzen body, Maple neck met Rio pallisander toets.
Dit is mn reserve strat en klinkt minder dan #1 wat minder tone.

- Haar tele #1 (LPB relic)
Alder body, suhr pickups, maple neck, rio toets
Goeie tele, alleen was de neck iets te dun, en bij de eerste frets iets te V-shaped voor wat ik graag zou willen en daarom was de bespeelbaarheid niet optimaal

- Haar tele #2 (Butterscotch)
Mijn hudige tele moeras essen body, maple neck, rio toets, suhr elementen en een zeer prettige bespeelbaarheid. echt de tele twang! zeer bruikbare gitaar, vooral de tussenstand van de elementschakelaar geeft een hele fijne smooth tone....


conclusie, haar gitaren zijn goeie kwaliteit en betaalbare gitaren, de kwaliteit gaat van goed tot uitstekend voor een prijs van een tele 1250 tot een strat 1350 en zelf heb ik er voor gekozen bij erik gitaren te kopen die al klaar waren dan heb je keuze en dat wil ik omdat ik een gitaar eerst wil voelen, en niet op bestelling wil doen...

Succes, mocht je eens willen komen testen ben je van harte welkom!

aram
6 maart 2006, 14:59
bedankt voor de info, daar heb ik nou eens wat aan!!

ieme
6 maart 2006, 15:01
bedankt voor de info, daar heb ik nou eens wat aan!!


is mn nuttigste post van de week dus!

almarvk
6 maart 2006, 15:13
is mn nuttigste post van de week dus!

Alleen van de week of niet van het jaar?? ;)

ieme
6 maart 2006, 15:13
Alleen van de week of niet van het jaar?? ;)

wel kanshebber voor t jaar...
we wachten ff af ;)

grayfink
6 maart 2006, 18:27
Kanshebber van het hele jaar voor het hele forum durf ik zelfs wel te stellen :seriousf:

Hell's Engl
6 maart 2006, 19:36
Ik kan hopelijk na deze week meer vertellen........ Als 't goed is, is mijn stratje in Daphne Blue eindelijk klaar...

ieme
6 maart 2006, 19:46
Ik kan hopelijk na deze week meer vertellen........ Als 't goed is, is mijn stratje in Daphne Blue eindelijk klaar...

mooi! ben erg benieuwd naar je bevindingen, wat voor specs heb je verder?

Hell's Engl
6 maart 2006, 20:31
Eigenlijk is mijn strat "niet veel bijzonders".... tenminste.... 't is eigenlijk gewoon 'n vintage strat met 'n iets dunnere hals..

elzen body
daphne blue
rosewood toest
birdseye neck
22 frets
6105 dunlop
vintage mint fender parts
o.a. slagplaat knobs and covers
0.10 snaren
sperzel locking chrome mechanieken
compound radius 7.25 naar 12 "
Suhr V- 60 Lp pickups
neck 21.5 mm to 23.5 mm
breedte nut 42. mm
Gotoh 1088 tremelo

Als ze klaar is, lezen jullie 't wel.....

ieme
6 maart 2006, 20:36
en ff pic posten..

jero
6 maart 2006, 20:46
compound radius 7.25 naar 12 "


ongebruikelijke radius zeg! waarom hiervoor gekozen?

Hell's Engl
6 maart 2006, 23:07
Toen ik bij Erik v/d Haar was, kwam Jan Buis (ex-Andre Hazes, nu o.a. Egels; Eagles Tribute band) zijn gitaar ophalen.
Terwijl Erik de gitaar van Jan aan 't afstellen was, was ik boven wat Haar strats aan 't testen. En toen Jan boven zijn gitaar ging testen, mocht ik ook even op zijn gitaar spelen. En dat speelde wat fijner, omdat ik niet van die grote handen heb......
Ik heb verder geen verstand van radius e.d., maar 't voelde gewoon fijner..
Vandaar.......

Hell's Engl
6 maart 2006, 23:07
Wat is eigenlijk 'n standaard radius?

vulvasonic
7 maart 2006, 00:46
Wat is eigenlijk 'n standaard radius?

Voor een vintage strat (en de daarbij behorende RI's) is dat 7.25.
Moderne strats hebben een radius van 9,5.

DREAMMACHINE
15 maart 2006, 12:03
Ik kan hopelijk na deze week meer vertellen........ Als 't goed is, is mijn stratje in Daphne Blue eindelijk klaar...
...eindelijk?...wat is de levertijd dan ongeveer bij de Haar?...en is dat zonder of met relic behandeling?

(...ben namelijk ook in de markt voor een strat...)

Tristan
15 maart 2006, 21:41
Je kan ook even bellen en langsgaan, want meestal heeft Erik wel een paar demomodellen staan, dan kan je er eentje uitzoeken, dat zou ik eerder doen dan er eentje te laten bouwen. Ik heb zelf een Strat bij Patrick Koopman laten bouwen en het is toch nooit echt mijn gitaar geworden, terwijl het geen slecht instrument is, maar het is gewoon niet wat ik zoek, dat risico blijf je altijd houden als je iets op bestelling laat bouwen. Je weet nooit of je het een fijne gitaar gaat vinden, want dat is exemplarisch... de een heeft het wel voor je en de andere niet. Ik moet weer een linkshandige Strat zien kwijt te raken...
Dan lig je met een rechtshandige Haar Strat wel wat beter in de markt, want daar kan je hier misschien nog wel iemand voor vinden als het je uiteindelijk niet bevalt, bovendien zijn ze redelijk geprijst.

DREAMMACHINE
15 maart 2006, 23:01
idd, was zoiezo van plan langs te gaan....

Hell's Engl
15 maart 2006, 23:07
Erik heeft me verteld dat de levertijden tussen de 2 en de 3 maanden zijn. Ik heb mijn gitaar eind oktober besteld en zou op z'n vroegst eind december klaar zijn. Maar ik was er zelf van uitgegaan dat 't eind januari zou worden, Dan kan 't altijd meevallen dacht ik dan maar.
Begin februari kreeg ik 'n mail van Erik dat 't is uitgelopen en dat 't eind februari zou worden.
Dus heb ik eind februari Erik maar weer 'ns gevraagd hoe de stand van zaken waren. En kreeg als antwoord dat de body nog gepolijst moest worden en dat 't geen week maar zou duren.... Maar helaas, nog steeds geen Haar gitaar in m'n bezit. En zou 'm op z'n vroegst pas 25 maart op kunnen halen, mits ie dan (eindelijk) klaar is.........

Toen ik m'n gitaar (geen relic) bestelde was Erik net verhuisd en vertelde dat alles daardoor al 'n beetje was uitgelopen. De gitaar van Jan Buis was ook al later klaar dan beloofd/verwacht.... Maar Jan vond het 't wachten wel waard......

Maar zodra ik 'm heb zullen jullie 't snel genoeg lezen

Philippe
15 maart 2006, 23:23
Tristan, je hebt een PM.

Luke-wannabe
16 maart 2006, 01:45
De elementen vind ik niet zo.. Mijn neef heeft ze en er zit super veel presence in, wat ik niet mooi vind. Je hoort bij de aanslag echt zo'n 'tik'.

DREAMMACHINE
16 maart 2006, 10:33
...over de suhr v60 heb je het dan?

Hell's Engl
24 maart 2006, 19:31
Heb Erik vanmiddag aan de lijn gehad en als 't goed is, is mijn gitaar volgende week EINDELIJK klaar. MAAAAAAAAAARRRRRRRRRRR.................... Volgende week is hij naar Frankfurt.............. Dus nog maar 'n week wachten...

Ach....... 'n week meer of minder op uiteindelijk 5 1/2 maand....

ieme
24 maart 2006, 19:32
jezus wat lang!

Eko
24 maart 2006, 19:56
Als je iets laat bouwen waar je de rest van je leven op speelt is levertijd niet belangrijk. Alleen heb ik een verzamelvirus , dat noopt tot kopen.
De meeste bouwers hebben redelijke levertijden. Deze week even wezen vragen bij Dick Dijkman ( Rijssen). Hij zat ook op ongeveer 3 maanden.
Zal er ook aan liggen of je hele gekke wensen hebt of niet.

Ash ketchum
24 maart 2006, 20:22
Als je iets laat bouwen waar je de rest van je leven op speelt is levertijd niet belangrijk.
+1 ;) klopt als een bus

ruezzz
24 maart 2006, 21:07
Ligt er ook een beetje aan hoe lang je nog te leven hebt...

LordRiffenstein
25 maart 2006, 10:54
Zoals de meeste weten ben ik ook een grote fan van de Haar gitaren, heb er altijd veel goeds over gehoord maar toen ik een kleine 2 jaar geleden er eindelijk een paar kon testen, was ik gelijk verkocht.

Mijn 1ste Haar aankoop was een Telecaster. Ging eigenlijk nr Erik om een paar pedalen te testen/kopen en ging nr huis met een berg GAS voor de Tele die ik getest had (toen een 5-tal gitaren van hem getest). Ben dan ook die gitaar 2 weken later gaan ophalen:

-1-piece swamp ash body in Daphne Blue
-maple neck, Indian rosewood toets
-6105 frets
-Suhr pickups

Deze tele heeft mijn Fender Tele verdrongen, de Fender is jaren mijn #1 geweest en is nog altijd een soort tone-benchmark maar de Haar klinkt en speelt eigenlijk nog lekkerder. Vette crunch op de bridge pickup en heel smooth aan de neck, tussenin stand is heel lekker voor funky dingen.

http://www.lordriffenstein.com/images/HaarBody.jpg

Toen ik een jaartje later een custom strat wou laten maken, wist ik natuurlijk dat ik weer bij Erik zou gaan. Even met hem de specs op een rijtje gezet en een 3 maanden later mocht ik hem gaan ophalen.

-2-piece swamp ash body in see-thru blonde
-birdseye maple neck
-6105 frets
-Suhr pickups, V60LP en een covered SSV
-Haar trem en Sperzel locking tuners

De strat is eigenlijk perfect wat ik zocht, een allround strat die zowel bluesy kan als lekker rocken. De humbucker heeft niet heel veel meer output dan de single coils maar klinkt wel lekker vet. Het is momenteel de gitaar waar ik het meeste op speel, hals zit me ook als gegoten.

http://www.lordriffenstein.com/images/BodyFront.jpg

Tijdens mijn verschillende bezoeken bij Erik had ik er een paar moderne versies van Teles en Strats gezien die me erg leuk leken. En uiteindelijk een Tele met humbuckers een keertje getest. Heb al verschillende gitaren gehad met humbuckers maar nooit eentje die me lag TOT ik deze gitaar in handen kreeg.

-Korina body met flamed maple top in Burnt Amber
-maple neck met Brazilian rosewood toets
-6100 frets
-string-thru bridge en Sperzel locking tuners
-Peter Florance Voodoo PAf zebra pickups

Deze tele is exact de humbucker gitaar die ik zocht. Het is geen LP uiteraard maar klinkt HEEL vet, goeie balans tussen neck en bridge pickup, de neck pickup klinkt helemaal niet modderig zoals bij vele LPs en andere humbucker gitaren. De hals van de andere tele en strat zijn ongeveer hetzelfde van dikte en feel, de hals op deze gitaar is iets dunner maar speelt net zo makkelijk.

http://www.lordriffenstein.com/images/Haar2%20bodyfront.JPG

En ja, ik denk alweer aan een volgende :cooler:

Negative K3 fan
25 maart 2006, 12:38
Uit onvrede met fenders, squiers en tokais in het verleden ben ik uitgekomen bij haar strats en teles. Ik zie de laatste tijd echter regelmatig haar tele's en strats langskomen op marktplaats en gitaarmarkt. Wat zijn jullie ervaringen op de lange termijn met haar strats (en Suhr pickups)?

niet over haars, maar wel bijbehorend, een tijdje terug heb ik bij TAGS in enschede ook een hele hoop strats en teles aan de tand gevoeld. Eentje stak wat betreft een groot eind boven de rest uit, die tele klopte gewoon helemaal, het was een beetje gerelict blond exemplaar met helemaal niets op de headstock dus ik was wel benieuwd wat dat kon zijn. De eigenaar van TAGS vertelde mij dat het een samenwerking was tussen een vriend van he,m uit amerika en de winkel en het beestje moest 1300 opbrengen en er zouden er meer (ook strats) volgen...

als ik veel geld uit zou geven zou ik zeker die ook proberen...

the sure thing
25 maart 2006, 21:31
Ook tijd voor een kritische noot: ik heb ooit op 2 HAAR strats gespeeld en beiden hadden behoorlijke last van fretbuzz, de afwerking was niet netjes (ruimte onder de frets) en een plakkertje met HAAR erop is niet echt professioneel.

Tristan
25 maart 2006, 21:54
Ook tijd voor een kritische noot: ik heb ooit op 2 HAAR strats gespeeld en beiden hadden behoorlijke last van fretbuzz, de afwerking was niet netjes (ruimte onder de frets) en een plakkertje met HAAR erop is niet echt professioneel.

Nog een reden om niet een gitaar te laten bouwen en om er gewoon eentje uit te kiezen die hij al heeft staan. Een ander nadeel bij Van De Haar is het grote verschil in neckprofielen en bespeelbaarheid. Ik heb gitaren van hem bespeeld die heel goed speelden en er zaten er ook bij die voor geen meter speelden, dus daar moet je echt mee oppassen. Wat betreft klank zijn ook allemaal erg verschillend en zoals ik al zei, geen enkele gitaarbouwer kan je precies de gitaar bouwen die je wil hebben, want dat zijn allemaal gewoon toevalstreffers.
Dat gezegd hebbende vind ik wel dat hij, als je de gitaren uitprobeert voordat je er een koopt, goede gitaren biedt voor een nette prijs.
Over het algemeen voelen zijn gitaren naar mijn idee wel redelijk stug aan, dus dat moet je dan wel aanspreken...
Een ander ding is dat veel mensen kijken naar features en ik ben zelf steeds meer van het afstappen van dit idee. Zo van hij moet deze stemmechanieken hebben en compound radius toets ofzo. Uiteindelijk zijn dat echt peuleschillen die echt heel weinig verschil maken merk ik steeds meer. Als de feel van een gitaar je aantrekt en als de klank je aanspreekt moet je haar gewoon kopen denk ik, want je moet uiteindelijk toch gewoon met die gitaar leren werken, het moet jouw gitaar worden en dan zijn al die features helemaal niet belangrijk meer. Het enige dat dan nog telt is de feel/vibe en de klank van de gitaar.

LordRiffenstein
26 maart 2006, 11:10
Ook tijd voor een kritische noot: ik heb ooit op 2 HAAR strats gespeeld en beiden hadden behoorlijke last van fretbuzz, de afwerking was niet netjes (ruimte onder de frets) en een plakkertje met HAAR erop is niet echt professioneel.

Over je eerste 2 punten kan ik weinig zeggen behalve dan dat de afwerking van mijn eigen Haar gitaren prima is. Dat van het plakkertje komt wel vaker terug maar hoe denk je dat Fender het doet? Juist ja, plakkertje erop en dan erover lakken, Haar maakt meestal ongelakte halzen en dan krijg je dus dit fenomeen. Je kan natuurlijk ook vragen om het er niet op te hangen.

Eko
26 maart 2006, 13:04
De reden dat de halzen body`s en andere zaken zo uiteen lopen is juist,...om dat dat kan.
De meesten van ons kennen wel het idee van , prima gitaar maar...
Ander tuners zou beter zijn,
Brug kan beter
Trem iets anders
enz.
Een bouwer kan een axe maken waarvan jij zegt....zo wil ik hem. Als een ander hem dan in handen krijgt, zal je van hem precies hetzelfde horen. Prima gitaar maar liever andere.......
Uitstekende frets mag natuurlijk niet, tenzij na grote droogte. Fretbuzz kan ook na droogte en/of snaardiktewisseling. Hoeft dus niet altijd van de bouwer te komen.
De tele`s bij TAGS zijn inderdaad onweerstaanbaar lekker. Ik vind alleen diè halzen iets te scherp aan het fretboard. Liever afgeronde kanten.( zie boven).
Geluid is echter retegoed. Afwerking variereerd nog wel tussen de een en ander. Niet iedere relic ziet er even goed uit.( IMO)

Steven5446
26 maart 2006, 13:16
Ik ben al lange tijd bijzonder tevreden met mijn Haar strat. Goede afwerking, makkelijk bespeelbaar (ondanks 011) en een super tone. Een custom gitaar als een vd Haar heeft wat mij betreft een hele goede prijs/kwaliteits verhouding. Daar neem ik het "vd Haar plakkertje" en de wachttijd graag voor op de koop toe....

http://www.bmwcoupe.nl/extra/guitar/DSC01221klein.jpg

the sure thing
30 maart 2006, 21:22
JAAAAAAAAAAA!!!! Vanmiddag naar BOEKEL geweest, uitgebreid op de nieuwe HAAR strat suburst relic gespeeld en .......... GEKOCHT!!!! Ondanks de ietwat fretbuzz, toch een geweldige gitaar. Suhr V60LP klinken super, idd wel met een "plok"bij elke aanslag, maar klinken daardoor zeer krachtig! En warm... Hoe kan ik pics op deze plek neerzetten!?!?!!

Negative K3 fan
30 maart 2006, 21:42
een photobucket.com account regelen daar je foto's naar uploaden en die vanaf je photobucket account hier tussen [img] tags zetten

nopster
30 maart 2006, 22:29
Haast je eens! ;)

Die slijtplek op die strat hierboven vind ik trouwens goed gelukt.

DREAMMACHINE
30 maart 2006, 23:16
haha, ik was vanmorgen in boekel en zag hem inderdaad hangen!...en moest idd ff kwijlen, geweldige gitaar.....en best interessante prijs !!

...ben naar huis gegaan met wat kabels en een pedaltrain......jammer dat mijn budget die strat niet toestond.....heel jammer, maar have fun!!!

Mitch
30 maart 2006, 23:53
Staar je, bij classics als Strats nooit blind op merken of bouwers, maar test ze altijd uit.
Paar maanden terug een grote hoeveelheid Teles getest, van Richwoods tot Amerikaanse relic '52 en de verschillen waren enorm, ondanks soms overeenkomstige specificaties. Uiteindelijk op een Japanse Fender van rond de 500E uitgekomen en geloof me: ik had zowel fabrieks- als handgebouwde Teles in mijn handen gehad die ruimschoots het dubbele kostten.
Nog een mooi voorbeeld: laatst bij De Gier twee Reflection getest, hij had ze nét af. Zelfde bodyhout, zelfde halshout, zelfde toets, zelfde hals pickup en dezelfde bouwer..............en toch waren ze anders. De één had duidelijk meer presence.
Probeer ze dus altijd uit.

Negative K3 fan
30 maart 2006, 23:56
Paar maanden terug een grote hoeveelheid Teles getest, van Richwoods tot Amerikaanse relic '52 en de verschillen waren enorm, ondanks soms overeenkomstige specificaties. Uiteindelijk op een Japanse Fender van rond de 500E uitgekomen en geloof me: ik had zowel fabrieks- als handgebouwde Teles in mijn handen gehad die ruimschoots het dubbele kostten.

hehe grappig, heb ik ook een keer gedaan en idd de japanse fenders kwamen er goed uit, maar ook de blade texas serie...

was alleen wel unplugged allemaal

the sure thing
1 april 2006, 00:09
eens kijken of het lukt... hieronder in ieder geval de pic!!!

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/Haarstrat.jpg

DREAMMACHINE
1 april 2006, 00:26
bijzonder mooie strat!...congrats...

( ....en mocht je je ooit bedenken, je kan me altijd pm'en!..)

nopster
1 april 2006, 00:29
Nice! :cooler: Die oneffen verkleuring vd slagplaat is ook mooi.

pinbackfreak
8 april 2006, 19:17
ik zit dus met dezelfde vragen als aram.

Tristan
8 april 2006, 20:59
Niet laten bouwen, denk ik.
Wel uitproberen wat hij heeft staan en als er dan wat bijzit voor jou en je vind de prijs goed, gewoon kopen. Je kan hem altijd weer kwijt aan een van de Haar fetishisten op dit forum...

the sure thing
8 april 2006, 22:10
+1. Nooit een gitaar laten bouwen als je er gelijk aan vast zit!

Guinness
8 april 2006, 23:15
Ik wilde ook een telecaster voor erbij en ik wilde ook niet perse een fender. Het is dus een G&L ASAT Special geworden. Hele fijne gitaar qua bespeelbaarhed en sound.

Tristan
9 april 2006, 00:02
G&L gitaren zijn vaak erg goed, vooral de ASAT's.

Hell's Engl
9 april 2006, 19:44
En ondertussen ben ik nog steeds Haar-loos....

aram
9 april 2006, 20:54
toch maar laten bouwen. Ben benieuwd. Geloof dat ie het erg druk heeft.
Die sunburst strat ziet er erg mooi uit. Beetje tevreden ermee?

DREAMMACHINE
9 april 2006, 21:15
interessant, wat voor specs?
heeft erik je een wachttijd opgegeven?

the sure thing
9 april 2006, 22:25
... ik ben er erg tevreden mee, alleen vind ik dat íe nogal wat fretbuzz heeft. Ik denk dat 'ie nog een keer opnieuw afgesteld moet worden. De Fretbuzz is trouwens niet te horen door een amp... Verder klinkt/speelt 'ie geweldig. De Suhr V60LP hebben wel een zeer uitgesproken warm karakter en zoals iemand al mailde, hoor je bij het aanslaan wel duidelijk een "plok". Ik vind dat juist mooi, want dat maakt de gitaar een tikkeltje agressief. Dit zal zeker bijdragen aan het duidelijk door de mix heenkomen :-).

the sure thing
9 april 2006, 22:29
... nog een kleine aanvulling: ik kan je echt aanraden om naar Erik zelf te gaan en daar te kiezen uit BESTAANDE modellen. Ik ken iemand die zijn 2e HAAR op bestelling heeft laten maken. Hij gaf de exacte specs op van zijn 1e gitaar. De 2e gitaar was op zich prima, maar betrokkene kreeg er uiteindelijk toch spijt van omdat het gewoon niet "klikte" tussen hem en zijn 2e gitaar. DIe 2e klonk/voelde toch anders. De magie/chemie die hij met zijn eerste HAAR had, had hij niet met zijn 2e-op-bestelling-gitaar.

Tristan
10 april 2006, 02:01
Tsja het is en blijft een duidelijk verhaal. Erik kan daar niets aan doen, geen enkele gitaarbouwer kan daar iets aan doen. Het heeft niet echt met de kwaliteit van de gitaren te maken, maar het moet gewoon klikken tussen jou en je gitaar en dat kan je alleen maar uitvinden door een gitaar eerst uit te proberen, specs zijn dan ineens niet zo belangrijk meer... dat is precies wat ik bedoel...

aram
10 april 2006, 08:56
Ben voor een seafoam green strat met rosewood toets gegaan, uiteraard in afgekloven toestand, met gelakte hals. Wel speciaal gekozen voor zo licht mogelijk alder. Voor de rest standaard haar met V60's. Ik reken voor wachttijd toch zeker 4 mnd.
Als ie bevalt, wordt de volgende gold sparkle/flake, net zoals een van de strats van Joe Bonamassa.

DREAMMACHINE
10 april 2006, 09:11
prettig, wat voor staat 'afgekloven'?... hij hanteert volgens mij verschillende gradaties in zijn relic werk toch?

aram
10 april 2006, 10:04
ja, ik heb medium, en dat is al erg afgekloven. Ik wil niet weten wat zwaar verouderd is bij hem.

DREAMMACHINE
10 april 2006, 10:31
idd zeg,

http://www.realguitars.de/htm/haar.htm

ik zie er hier een paar tussen, maar niet alles echt meer mijn smaak ( hoewel ik echt wel een relic liefhebber ben)

ieme
10 april 2006, 14:54
voor wie niet wil wachten met zn haar strat er staat nog een witte op gitaarmarkt maar die zal ik hier ivm spam-politie wel niet mogen vermelden ;)

cosmos
10 april 2006, 15:50
voor wie niet wil wachten met zn haar strat er staat nog een witte op gitaarmarkt maar die zal ik hier ivm spam-politie wel niet mogen vermelden ;)

Hey Ieme,
even aangaande je verkoop van de Strat, is dat Strat #3 van pagina 1 van dit topic? Wat is er "minder" aan tone van deze Strat?

ieme
10 april 2006, 16:35
Hey Ieme,
even aangaande je verkoop van de Strat, is dat Strat #3 van pagina 1 van dit topic? Wat is er "minder" aan tone van deze Strat?

ja, alleen weet ik niet of minder een verstandige benamings keuze is, misschien had ik minder vel neer moeten zetten, die nummer 1 is gewoon te goed, alles valt daarnaast af omdat die strat gewoon klinkt zoals IK wil!

pinbackfreak
10 april 2006, 16:57
Dank jullie jongens voor de reply's, niet dat ze alleen voor mij waren maar toch.

Heel leerzaam. Ik ga deze week dus eens kijken bij Erik vd Haar.

cosmos
10 april 2006, 22:16
ja, alleen weet ik niet of minder een verstandige benamings keuze is, misschien had ik minder vel neer moeten zetten, die nummer 1 is gewoon te goed, alles valt daarnaast af omdat die strat gewoon klinkt zoals IK wil!

hmmm...I'm tempted...

Maar het blijft inderdaad lastig, vrijdag bij Erik 3 strats bespeeld, waarvan 2 identieke, die toch allebei weer anders klonken...

DREAMMACHINE
10 april 2006, 23:37
...wat had hij nog staan?

( 3-tone sunburst, light relic misschien??)

Hell's Engl
14 april 2006, 14:07
Eindelijk bericht gehad van Erik....!!

Gisteren belde hij me op om te zeggen dat ie zaterdag af zou zijn... Maar ik heb zaterdag middag 'n gig dus zou ik 'm niet kunnen halen. Hij zou proberen om 'm vandaag (vrijdag) af te krijgen...
Dus...... vandaag belde hij en vertelde dat ik 'm op kon halen!!!

Dus....... vertrek ik zo richting IJsselstein... Vanavond repeteren, morgen spelen.... Zondag eieren zoeken.... Jullie horen/lezen nog van me!!!!

DREAMMACHINE
14 april 2006, 15:27
ik ben benieuwd! ( hoelang heeft het wel niet geduurd?)

post iig pics etc.!

Tristan
14 april 2006, 20:36
Spannend...

DREAMMACHINE
16 april 2006, 10:18
....staan een paar pics van nieuwe haar strats op z'n site, zien er toch allemaal wel erg ok uit, maar inmiddels gaan er volgens mij wel erg veel relic sunburst strats over de toonbank....

the sure thing
16 april 2006, 20:05
... wat bedoel je met "wel erg veel"?

GuitarMaster
16 april 2006, 21:44
... wat bedoel je met "wel erg veel"?

Check de foto's van zijn laatstverkochte gitaren, 3/4 van de strats is een sunburst relic.

DREAMMACHINE
17 april 2006, 00:42
...inderdaad....

geeft verder niets, zijn gewoon erg gewild ( moi aussi!)

the sure thing
17 april 2006, 13:35
KIJK! En de allereerste gitaar die te zien is onder het kopje:

Some pictures of new build haar custom made guitars

is nou sinds een paar weken van mij!!!!

nielsduursma
17 april 2006, 13:42
http://haarguitars.nl/test/Merken/News/zulliextreme1_small.jpg

die?

zo ja, MOOI!!! :cooler:

en al die andere zijn ook prachtig :hippie:

Robbert
17 april 2006, 13:43
Een gitaar mét lakje is mooier hoor.

DREAMMACHINE
17 april 2006, 14:01
nee, deze toch?

http://www.haarguitars.nl/test/Merken/Guitars/haarrelic.jpg

...die nieuwste staan hier : http://www.haarguitars.nl/test/Merken/News/new_haarcustoms.htm

nielsduursma
17 april 2006, 14:12
...die nieuwste staan hier : http://www.haarguitars.nl/test/Merken/News/new_haarcustoms.htm

nou die eerste heb ik geplaatst....

the sure thing
17 april 2006, 18:50
De eerste onder de titel, dus dreammachine heeft de goede! Er zit dus nog relatief veel lan op :-)

the sure thing
17 april 2006, 18:50
... ik bedoel LAK

Hell's Engl
17 april 2006, 22:19
Hier dan 'n paar foto's van m'n nieuwe Custom Made Haar Strat in Daphne Blue...

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/Afbeelding019.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/1c08fc6c.jpg

Heb 'r dus afgelopen vrijdag op mogen halen en heb er 's avonds al mee gerepeteerd en de dag erna al mee opgetreden.
Ze speelt heeel erg makkelijk en 'n geluidje.................!!!!!!!!!!!!
Ze klinkt warmer dan 'n Fender, maar toch ook sprankelend...
Meer foto's volgen nog (photobucket is 'n beetje traag...)

cosmos
17 april 2006, 22:26
damn! Mooi hoor! Wat voor elementen zitten erin?

Tristan
17 april 2006, 22:26
Mooie gitaar hoor! Ze doet me een beetje denken aan mijn Stratje.

Hell's Engl
17 april 2006, 22:30
damn! Mooi hoor! Wat voor elementen zitten erin?

Suhr V60's. Di klinken echt super!!

Hell's Engl
17 april 2006, 23:17
Nog 'n paar foto's....

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/691ea537.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/8bc3ae86.jpg

http://i70.photobucket.com/albums/i109/mothers-finest/09be65c0.jpg

Robbert
18 april 2006, 02:34
Maagdelijke lak! Eindelijk iemand die nog weet hoe een nieuwe gitaar er uit moet zien, dank je! :D

DREAMMACHINE
18 april 2006, 09:26
mooie strat!......kreeg je die koffer er trouwens bij?...

en waarom heb je voor die tuners gekozen?

a.c.
18 april 2006, 11:21
Prachtige gitaren en iedere nieuwe eigenaar blijkbaar tevreden. Eind deze week ga ik de mijne ophalen in het relic kotsgroen, even kijken hoe ik op het forum een plaatje moet plaatsen...

fullorder
18 april 2006, 11:27
Mooi werk die Daphne Blue Strat!
Ben ook wel benieuwd naar die Kotsgroene relic trouwens
Plaatjesplak-instructies staan links onderaan de pagina ;)

Hell's Engl
18 april 2006, 18:56
mooie strat!......kreeg je die koffer er trouwens bij?...

en waarom heb je voor die tuners gekozen?

De koffer kreeg ik er voor 125 Euro bij..... Die tuner... heb ik eigenlijk gekozen voor 't gemak.

DREAMMACHINE
19 april 2006, 00:14
aha, ik had gehoopt dat hij er nog wel een koffer bij zou doen....maar helaas...

iig ff sparen, ik hoop vd zomer toch even langs te kunnen gaan voor een strat.

Hell's Engl
19 april 2006, 06:07
aha, ik had gehoopt dat hij er nog wel een koffer bij zou doen....maar helaas...

iig ff sparen, ik hoop vd zomer toch even langs te kunnen gaan voor een strat.

De koffer is geloof ik normaal wel duurder.... Als je van de zomer er langs wilt gaan om er een te bestellen, kun je misschien net zo goed nu al langs gaan... Ik ging in oktober met de gedachte dat ik eind januari m'n gitaar had... het is uiteindelijk 14 aptil geworden....... Je moet alleen aanbetalen...

LordRiffenstein
19 april 2006, 08:50
aha, ik had gehoopt dat hij er nog wel een koffer bij zou doen....maar helaas...

iig ff sparen, ik hoop vd zomer toch even langs te kunnen gaan voor een strat.

Koffers zijn van G&G Quality cases die ook gebruikt worden door Suhr, PRS, Fender CS, Grosh, Tyler.....super-kwaliteit dus en als je een identieke met een Fender-label wil, betaal je makkelijk 250euro :stop:

DREAMMACHINE
19 april 2006, 09:02
aha,
ik ga waarschijnlijk niets op bestelling maken, omdat ik toch als ik een gitaar koop hem eerst wil bespelen etc.

cosmos
19 april 2006, 10:43
aha,
ik ga waarschijnlijk niets op bestelling maken, omdat ik toch als ik een gitaar koop hem eerst wil bespelen etc.

Ik twijfel, maar denk toch dat ik dat ook ga doen. Een gitaar die echt "voor jou" gemaakt is is toch wel vet, maar als hij eigenlijk niet zo lekker speelt, dan is dat toch wel erg zonde.... lastig lastig...

marc_o
19 april 2006, 10:50
Een goede bouwer zorgt ervoor dat ie na eventuele klachten wel lekker speelt....in principe komt dat dus dgewoon goed. Het is meer een kwestie van afstemmen welk geluid je zoekt, en welk hout je gaat gebruiken en de hardware bepalen. Ik ben erg tevreden met mijn custom-made gitaar in ieder geval.

Tristan
19 april 2006, 14:53
Ik twijfel, maar denk toch dat ik dat ook ga doen. Een gitaar die echt "voor jou" gemaakt is is toch wel vet, maar als hij eigenlijk niet zo lekker speelt, dan is dat toch wel erg zonde.... lastig lastig...

Het speelgemak is meestal niet het grootste probleem, want daar kan best veel aan gedaan worden als de gitaar al in elkaar zit, het is meer de klank van de gitaar, die moet je wel aanspreken en dat weet je nooit van tevoren met een custom gebouwde gitaar...

Hell's Engl
19 april 2006, 19:32
Ik ben 't helemaal met je eens over 't feit dat 't altijd afwachten is bij 'n custom made gitaar. Ik vond 't zelf ook errug spannend. Ik heb de gitaar die ik bij Erik geprobeert heb toen ik de mijne bestelde, er ook niet naast gehad. Een gitaar speelt fijn of niet, naar mijn mening.
En tuurlijk, ik ben nog steeds dol enthousiast over mijn gitaar en kan Erik wel 1000 veren in z'n reet steken. Maar Erik is weldegelijk een van Nederlands betere gitaarbouwers op 't moment.
Hij heeft 't op 't moment razend druk en er komen alleen maar bestellingen bij... Dat zegt al 'n beetje genoeg.
Maar ja..... 't is voor mij nu natuurlijk makkelijk zeggen. Ik kan je verder alleen maar aanraden om 'ns bij 'm langs te gaan....

Ik ben tenminste een van Eriks tevreden klanten!!

Robbert
19 april 2006, 21:11
Het enige wat je nu nog rest, is je ondertitel aan te passen :D

Hell's Engl
19 april 2006, 22:50
Het enige wat je nu nog rest, is je ondertitel aan te passen :D

Helemaal uit enthousiasme vergeten....thanx

Guinness
23 april 2006, 11:51
LL Music center in Maaseik heeft 2 nieuwe Haar gitaren in de rekken hangen. Een relicte strat en tele. Ik ben er gisteren even langs geweest en die tele speelde echt super en was erg erg mooi. Voor nog geen 1400,-. Geen geld eigenlijk. Misschien daar eens proberen.

Angel
23 april 2006, 12:51
LL Music center in Maaseik heeft 2 nieuwe Haar gitaren in de rekken hangen. Een relicte strat en tele. Ik ben er gisteren even langs geweest en die tele speelde echt super en was erg erg mooi. Voor nog geen 1400,-. Geen geld eigenlijk. Misschien daar eens proberen.

Heb ze gisteren ook gezien, was er niet helemaal weg van. Smaken verschillend.

aram
24 april 2006, 17:20
Dit is ie dan in seafoam green, medium aged.
Met Suhr pups.
Ding is lekker licht, resonant en klinkt zoals ik had verwacht: goed, met veel attack en voldoende warmte. Speelt als boter. Hulde aan van de Haar dus!

http://s65.photobucket.com/albums/h226/aramstoop/?action=view&current=DSCN9574.jpg

ieme
24 april 2006, 17:30
zaterdag bij erik geweest, die anderson like strat geprobeerd, met moeite laten staan... uiteindelijk maar goed want ik ben meer van de vintage strat/tele/les paul combi's....

Later!
ieme

Roque
24 april 2006, 20:07
zaterdag bij erik geweest, die anderson like strat geprobeerd, met moeite laten staan... uiteindelijk maar goed want ik ben meer van de vintage strat/tele/les paul combi's....

Later!
ieme

Had Erik nog veel 60s like strats staan?

Ik ben ook van plan om wat te gaan testen.

aram
24 april 2006, 20:48
Er stond niks anders, maar ik begreep van hem dat hij weer aan het vooruitbouwen was. Het is echt de moeite waard. Ik kan maar niet stoppen met spelen....

DREAMMACHINE
24 april 2006, 23:44
Dit is ie dan in seafoam green, medium aged.
Met Suhr pups.
Ding is lekker licht, resonant en klinkt zoals ik had verwacht: goed, met veel attack en voldoende warmte. Speelt als boter. Hulde aan van de Haar dus!

http://s65.photobucket.com/albums/h226/aramstoop/?action=view&current=DSCN9574.jpg


bijzonder mooie strat!....vooral dat craquelé komt erg goed uit de verf zo te zien!

....maar als ik het goed begrijp hangt er altijd wel een voorraadje gitaren bij erik? ...dus als je niet iets heel specifieks zoekt ( 3tone sunburst '60 strat, medium relic met rosewood toets en suhr v60 elementen) dan heeft hij het gewoon op voorraad?...interessant!

ieme
24 april 2006, 23:44
Er stond niks anders, maar ik begreep van hem dat hij weer aan het vooruitbouwen was. Het is echt de moeite waard. Ik kan maar niet stoppen met spelen....


Hij had een strat en tele van zich zelf staan, die strat nam George Kooimans (die was zaterdagmiddag ook bij erik, aardige gast) van de Golden Earring mee om te testen. dat was een relic witte 62 reissue strat met rio toets.

universe777
10 mei 2006, 00:24
Hoi, ik heb jullie posts gelezen over Erik, hij is voor mij ook aan een gitaar bezig. Vorig jaar juli heb ik er een bij heb besteld en aan betaald. Hij zou uiterlijk december klaar zijn maar waarschijnlijk eerder.... Nou ja, toen ik er vorige maand was lagen er nog 4 stukken hout die mijn gitaar zouden worden. Ik had een top uitgezocht maar tijdens het frezen kwam hij er achter dat er een lelijke vlek in het hout zat. Zonder mij te vragen heeft hij een andere genomen en me dit pas later laten weten toen de top al verlijmd was op de rest van de body. Best een mooie maar ik denk dat ikzelf toch iets anders had uitgezocht. Ik kreeg te horen dat het hem speet dat het zo lang duurde en dat hij over een maand klaar zou zijn. Nou, dat was dus gisteren. Toen ik hem vanochtend belde kreeg ik een geirriteerde Erik aan de lijn: ïk bel je wel...." dit hoor ik dus al sinds vorig jaar.

Hij bouwt hele mooie dingen, en ik was van plan er nog een te bestellen als deze zou bevallen. Maar dat doe ik dus niet. Dit hangt me echt mijn keel uit. Het duurt nu al een half jaar langer dan hij belooft had. En hij wist dat ik de gitaar in februari op de opnames van onze nieuwe plaat wilde gebruiken. Het zal best een toffe gitaar worden maar wel met een naar bijsmaakje.

future2future
10 mei 2006, 01:14
Heb vorige week bij hem op een Tyler, een Suhr en een gitaar van hemzelf gespeeld. moet zeggen dat de klank en de feel van de drie gitaren erg verschillend waren. Ik denk dat ik, als ik er een van hemzelf wil, er geen zou bestellen, maar een zou nemen die er al staat. Dan weet je tenminste of de gitaar goed voelt. Ik weet niet of het bij jullie ook het geval is, maar als een gitaar niet goed voelt voor mij dan speel ik er gewoon niet op. Dus het lijkt me erg vervelend als je er een besteld en die toch niet echt bevalt....

Rick trodat
10 mei 2006, 11:35
Hoi, ik heb jullie posts gelezen over Erik, hij is voor mij ook aan een gitaar bezig. Vorig jaar juli heb ik er een bij heb besteld en aan betaald. Hij zou uiterlijk december klaar zijn maar waarschijnlijk eerder.... Nou ja, toen ik er vorige maand was lagen er nog 4 stukken hout die mijn gitaar zouden worden. Ik had een top uitgezocht maar tijdens het frezen kwam hij er achter dat er een lelijke vlek in het hout zat. Zonder mij te vragen heeft hij een andere genomen en me dit pas later laten weten toen de top al verlijmd was op de rest van de body. Best een mooie maar ik denk dat ikzelf toch iets anders had uitgezocht. Ik kreeg te horen dat het hem speet dat het zo lang duurde en dat hij over een maand klaar zou zijn. Nou, dat was dus gisteren. Toen ik hem vanochtend belde kreeg ik een geirriteerde Erik aan de lijn: ïk bel je wel...." dit hoor ik dus al sinds vorig jaar.

Grappig verhaal. Van dat soort mensen hou ik dus zeker niet. En vooral omdat je de hoofdprijs voor dat soort gitaren betaald. Dat soort mensen zijn wel kunstenaars, maar aan de andere hand is het ook een leugenaar. En geloof me, wanneer zo'n iemand meer geld kan verdienen met een nadere klus laat hij jou nog ff wachten. Ik ken ook een paar van die lui.

cosmos
10 mei 2006, 11:46
Grappig verhaal. Van dat soort mensen hou ik dus zeker niet. En vooral omdat je de hoofdprijs voor dat soort gitaren betaald. Dat soort mensen zijn wel kunstenaars, maar aan de andere hand is het ook een leugenaar. En geloof me, wanneer zo'n iemand meer geld kan verdienen met een nadere klus laat hij jou nog ff wachten. Ik ken ook een paar van die lui.

Hoho, ik praat niet goed dat het zo loopt, maar laten we wel wezen: "de hoofdprijs"?? Een custom-gebouwde strat van rond de 1400 euri vind ik nou niet te omschrijven als de hoofdprijs.

Quink
10 mei 2006, 12:01
Het duurt nu al een half jaar langer dan hij belooft had.

Weet niet hoe graag je de gitaar nog wil hebben, maar als ik jou was, en het wachten hing me echt de keel uit (wat in dit geval zeker zo zou zijn) zou ik een aangetekende brief naar v.d.H. sturen waarin je hem in de gelegenheid stelt om binnen een redelijke termijn (bijv. een maand) alsnog zijn afspraken na te komen, en zo niet, dat je dan van de gitaar afziet en een eventuele aanbetaling terugeist.

Robbert
10 mei 2006, 12:08
Hoho, ik praat niet goed dat het zo loopt, maar laten we wel wezen: "de hoofdprijs"?? Een custom-gebouwde strat van rond de 1400 euri vind ik nou niet te omschrijven als de hoofdprijs.

Daarintegen ook geen troostprijs.

the sure thing
10 mei 2006, 12:14
EUR 1.400,- is niet veel voor een custom built gitaar, maar blijft wel een hoop geld. Wat E. van der Haar niet beseft is dat door zijn soms arrogante houding hij op den duur klanten kan gaan verliezen. Ik vind het geen prettig en aimabel persoon om mee te onderhandelen. Zijn er nog meer negatieve ervaringen met hem?

taylor
10 mei 2006, 12:35
ja, maar dat hoort nu nou eenmaal bij custom built dat je soms langer moet wachten dan moet je er gewoon een kopen uit het rek in de winkel,tuurlijk ik snap wel dat je zo snel mogelijk wil hebben maarja zo werkt dat niet met custom spul.

Kim Wilson
10 mei 2006, 12:40
Nou ja, als je afspraken maakt, moet je ze wel nakomen, natuurlijk. Anders moet je ze niet maken, of ruimer aanhouden. Of een slag om de arm houden. Een half jaar beloven en er twee keer zo lang over doen en dan nog niet klaar zijn, vind ik een ruime overschrijding...

ziggie
10 mei 2006, 12:47
EUR 1.400,- is niet veel voor een custom built gitaar, maar blijft wel een hoop geld. Wat E. van der Haar niet beseft is dat door zijn soms arrogante houding hij op den duur klanten kan gaan verliezen. Ik vind het geen prettig en aimabel persoon om mee te onderhandelen. Zijn er nog meer negatieve ervaringen met hem?

Helemaal mee eens. Hij verkoopt mooie spullen. Maar ik vind het geen prettige man. Ik ben er 3 keer geweest en ik voel me er nooit welkom. Ik speel te hard, of mijn gitaarspel deugt niet. Hij kraakt mijn eigen spullen af. Hij kraakt eigenlijk bijna iedereen af in gitaarland. En hij vind zijn eigen spullen eigenlijk het enige goede. En als ik uitgebreid wil testen geeft hij me steeds het gevoel dat ik voort moet maken.

En voor de goede orde, ik heb er toch al heel wat geld uitgegeven. Dan mag je toch zeker wel een beetje klantvriendelijk behandeld worden?


Wel ben ik enthousiast over veel van zijn importspullen. Zijn gitaren vind ik heel aardig, maar mijn juist aangeschate Fender Eric Johnson Strat vind ik toch veel mooier klinken. OK, die kost dan ook wel meer dan een Haar Strat, maar zal uiteindelijk ook veel meer waarde behouden.

taylor
10 mei 2006, 12:57
ik blijf erbij dat het erbij hoort bij custom built ,dan krijgt die meer opdrachten dan moet je dus schuiven als al je weet hoe lang het duurt voordat lak goed droog is.
dit zijn gewoon dingen die je van te voren had kunnen weten met custom build.

Kim Wilson
10 mei 2006, 13:11
Hij had het op z'n minst kunnen zeggen dat het ook makkelijk een poosje langer kan duren...

LordRiffenstein
10 mei 2006, 13:14
Grappig verhaal. Van dat soort mensen hou ik dus zeker niet. En vooral omdat je de hoofdprijs voor dat soort gitaren betaald. Dat soort mensen zijn wel kunstenaars, maar aan de andere hand is het ook een leugenaar. En geloof me, wanneer zo'n iemand meer geld kan verdienen met een nadere klus laat hij jou nog ff wachten. Ik ken ook een paar van die lui.

Ik ga Erik niet verdedigen, hij is een volwassen vent en misschien is er wel een redelijke uitleg waarom alles op zich laat wachten maar als je zonodig iemand moet neersabelen, zorg dan dat je weet waar je over praat!

EDIT: Was dus ondertussen door enkele anderen opgemerkt.

taylor
10 mei 2006, 13:15
ja je kunt ook in de toekomst kijken wanneer je het druk krijgt?

het blijft custom spul dus op maat als je dan niet wil wachten dan laat je het toch zitten ?niks aan de hand lijkt mij.

arjanb01
10 mei 2006, 13:17
Helemaal mee eens. Hij verkoopt mooie spullen. Maar ik vind het geen prettige man. Ik ben er 3 keer geweest en ik voel me er nooit welkom. Ik speel te hard, of mijn gitaarspel deugt niet. Hij kraakt mijn eigen spullen af. Hij kraakt eigenlijk bijna iedereen af in gitaarland. En hij vind zijn eigen spullen eigenlijk het enige goede. En als ik uitgebreid wil testen geeft hij me steeds het gevoel dat ik voort moet maken.

En voor de goede orde, ik heb er toch al heel wat geld uitgegeven. Dan mag je toch zeker wel een beetje klantvriendelijk behandeld worden?


Wel ben ik enthousiast over veel van zijn importspullen. Zijn gitaren vind ik heel aardig, maar mijn juist aangeschate Fender Eric Johnson Strat vind ik toch veel mooier klinken. OK, die kost dan ook wel meer dan een Haar Strat, maar zal uiteindelijk ook veel meer waarde behouden.

Ook al een gitaarbouwer met een arro houding ? Moet je maar es Dick Dijkman in Rijssen opbellen, daar word je ook schofterig behandeld.
Ach ja, het zijn niet de meest commeciele mensen die bouwers. Dat hoort een beetje bij die Willie Wortels, nors maar wel kwaliteit leveren.
Hij hecht er waarschijnlijk weinig waarde aan om klanten te behouden/of te verliezen. Hij denkt: Ze komen toch wel, omdat ik goed ben... Voor mij dus geen reden een Haar strat te nemen, temeer ook omdat ik liever productiemodellen koop (mn musicman Luke 2 is beter dan een Haar). Voor prod. modellen hoef ik geen definitieve keuze te maken. Custom built laten bouwen = kopen. Zo zit ik niet in mekaar.

LordRiffenstein
10 mei 2006, 13:20
ja je kunt ook in de toekomst kijken wanneer je het druk krijgt?

het blijft custom spul dus op maat als je dan niet wil wachten dan laat je het toch zitten ?niks aan de hand lijkt mij.

Ben het overigens helemaal eens met Taylor. Verder lijkt hier niemand te beseffen dat het gitaren bouwen voor VD Haar niet zijn hoofdbezigheid is. Hij is eerst en vooral importeur/distributeur van een aantal exclusieve merken. Ik denk dat daar sowieso al een hoop gedoe bij komt kijken.

BLOK182
10 mei 2006, 13:27
Heb nog geen Haar gitaren getest, maar wel eens zaken gedaan met v/d haar, en dat verschilde tussen normaal (ff buizen bestellen) tot idd onprettig (amps testen/kopen). Als ik dit gezeik over die levertijden zo lees, dan kijk ik denk ik nog ff verder naar andere bouwers:-) Charlee guitars maakt immers ook nog steengoeie strats, en daar ben je wel welkom:p

arjanb01
10 mei 2006, 13:28
Ben het overigens helemaal eens met Taylor. Verder lijkt hier niemand te beseffen dat het gitaren bouwen voor VD Haar niet zijn hoofdbezigheid is. Hij is eerst en vooral importeur/distributeur van een aantal exclusieve merken. Ik denk dat daar sowieso al een hoop gedoe bij komt kijken.

....dat neemt niet weg dat je ten allen tijde klantvriendelijk moet zijn, zeker als je ziet hoe moeilijk de hele muziek(instrumenten)branche het heeft...
Klantvriendelijkheid kan de opstap zijn naar betere business...

arjanb01
10 mei 2006, 13:34
Heb nog geen Haar gitaren getest, maar wel eens zaken gedaan met v/d haar, en dat verschilde tussen normaal (ff buizen bestellen) tot idd onprettig (amps testen/kopen). Als ik dit gezeik over die levertijden zo lees, dan kijk ik denk ik nog ff verder naar andere bouwers:-) Charlee guitars maakt immers ook nog steengoeie strats, en daar ben je wel welkom:p

ik zou nooit voor een custom built gaan, tenzij je hem 2e hands voor weinig op de kop kan tikken. En rond Haar gitaren is een hype ontstaan zo van: Leendert Haaksema speelt erop dus is het goed ! Trap daar nooit in, koop een gitaar in die prijsklasse die je ZELF goed vindt.
Custom laten bouwen = kopen en daar doe ik niet aan mee. Mn Musicman is beter dan welke haar strat ook...

LordRiffenstein
10 mei 2006, 13:37
....dat neemt niet weg dat je ten allen tijde klantvriendelijk moet zijn, zeker als je ziet hoe moeilijk de hele muziek(instrumenten)branche het heeft...
Klantvriendelijkheid kan de opstap zijn naar betere business...

JA? Lijkt althans niet dat VD Haar met vechten om zijn hoofd bovenwater te houden. De laatste keer dat ik er was lagen er een 30tig tal bodies klaar, niet echt een business in nood denk ik dan.

LordRiffenstein
10 mei 2006, 13:40
ik zou nooit voor een custom built gaan, tenzij je hem 2e hands voor weinig op de kop kan tikken. En rond Haar gitaren is een hype ontstaan zo van: Leendert Haaksema speelt erop dus is het goed ! Trap daar nooit in, koop een gitaar in die prijsklasse die je ZELF goed vindt.
Custom laten bouwen = kopen en daar doe ik niet aan mee. Mn Musicman is beter dan welke haar strat ook...

Custom build is altijd een risico en zeker niet voor de mensen die niet goed weten wat ze zoeken en dus liever een gitaar testen vooraleer te kopen. Bij mij is het ook ooit misgegaan (niet met VD Haar) en had toen ook gezworen dat ik nooit nog een custom zou laten bouwen. Heb het toch gedaan en een custom Haar besteld omdat ik ondertussen een 15-tal gitaren van hem getest had en ze allemaal stuk voor stuk goed vond.

En over je MM Luke, onafgezien dat die de helft duurder is dan een Haar strat, is zoiets uiteraard een kwestie van smaak. Heb ook getwijfeld om een Luke te kopen en ben uiteindelijk voor de Haar gegaan en heb er nog geen seconde spijt van gehad.

arjanb01
10 mei 2006, 13:40
JA? Lijkt althans niet dat VD Haar met vechten om zijn hoofd bovenwater te houden. De laatste keer dat ik er was lagen er een 30tig tal bodies klaar, niet echt een business in nood denk ik dan.

je moet het vergelijken met de hele markt. Vd Haar is een ukkie vergeleken met grotere fabrieks/handbouwers. Als de hype eenmaal over is rond haar gitaren zal het net zo gaan als met dick dijkman. Jaartje of 10 geleden hype, nu voor een appel en een ei overal tweedehands te koop. Muziekwinkels zijn nogal huiverig voor oud handbouw spul omdat ze het soms aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.
Enige kans voor vd Haar is dat een hele grote artiest dit merk gaat endorsen. Ja en dan zijn ze de komende 30 jaar gebakken. Tot die tijd, ploeteren....

LordRiffenstein
10 mei 2006, 13:48
je moet het vergelijken met de hele markt. Vd Haar is een ukkie vergeleken met grotere fabrieks/handbouwers. Als de hype eenmaal over is rond haar gitaren zal het net zo gaan als met dick dijkman. Jaartje of 10 geleden hype, nu voor een appel en een ei overal tweedehands te koop. Muziekwinkels zijn nogal huiverig voor oud handbouw spul omdat ze het soms aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.
Enige kans voor vd Haar is dat een hele grote artiest dit merk gaat endorsen. Ja en dan zijn ze de komende 30 jaar gebakken. Tot die tijd, ploeteren....

Hoeveel gitaren bouwen Suhr, Anderson, Grosh, Tyler per jaar denk je?? Ik denk dat VD Haar er niet moet voor onderdoen.

Ik koop geen Haar met het de herverkoopsprijs in mijn hoofd maar omdat het lekkere gitaren zijn en precies wat ik zocht/zoek. Als je dat niet kan, moet je eenheids-worst kopen.

Nogmaals, gitarenbouwen is niet zijn hoofdbezigheid dus als dat wat mindert, zal hij er ook niet veel om malen denk ik.

arjanb01
10 mei 2006, 13:49
Custom build is altijd een risico en zeker niet voor de mensen die niet goed weten wat ze zoeken en dus liever een gitaar testen vooraleer te kopen. Bij mij is het ook ooit misgegaan (niet met VD Haar) en had toen ook gezworen dat ik nooit nog een custom zou laten bouwen. Heb het toch gedaan en een custom Haar besteld omdat ik ondertussen een 15-tal gitaren van hem getest had en ze allemaal stuk voor stuk goed vond.

En over je MM Luke, onafgezien dat die de helft duurder is dan een Haar strat, is zoiets uiteraard een kwestie van smaak. Heb ook getwijfeld om een Luke te kopen en ben uiteindelijk voor de Haar gegaan en heb er nog geen seconde spijt van gehad.

aha interessant... maar als je je haar wilt gaan inruilen dan ? om wat voor reden dan ooit ? Krijg ik meer terug voor mn luke dan jij voor je haar, denk ik...
En ja, als je geen liefhebber van emgs bent, was ik ook voor een andere gitaar gegaan.
En wat Anderson en Suhr betreft, die hebben grote artiesten in hun stal en ja, die halen grotere verkoopvolumes dan haar.

fred dons
10 mei 2006, 13:53
Erik ploetert niet hoor, prachtig (nieuw huis) doet goede zaken met zijn distributie en daarnaast bouwt hij gitaren die met name in duitsland als zoete broodjes over de toonbank gaan
het voordeel voor Erik is dat hij klassieke modellen maakt, inderdaad niet origineel maar daardoor niet aan mode onderhevig (zoals Dijkman gitaren die er nu te 80-ties uitzien) doordat Erik gebruikt maak van goed hout en klasse hardware ben je (mits de gitaar je aanspreekt) verzekerd van een gitaar waar je lang plezier van kunt hebben

Musicmans zijn inderdaad ook verschikkelijk goede gitaren maar ik ben tot nu geen MM tegen gekomen met het voor mij juiste neckprofiel (luke heeft een te scherpe V voor mijn handen en Petrucci is te plat, EVH weer te smal etc)

taylor
10 mei 2006, 13:56
maar dat geld ook voor de gehele markt kijk na ibanez begin jaren 90 daar is ook bijna iedereen weg gegaan, er blijft voor goeie oude fender kopies altijd wel een (kleine)markt denk ik omdat het origineel niet te betalen is.

fred dons
10 mei 2006, 13:57
wat inruil betreft, het zijn geen auto's. ik koop een gitaar met het idee dat het een blijvertje is, natuurlijk kan het altijd een keer voorkomen dat je een gitaar weg doet maar dat is niet de reden dat ik voor een bepaald merk kies

LordRiffenstein
10 mei 2006, 14:12
aha interessant... maar als je je haar wilt gaan inruilen dan ? om wat voor reden dan ooit ? Krijg ik meer terug voor mn luke dan jij voor je haar, denk ik...
En ja, als je geen liefhebber van emgs bent, was ik ook voor een andere gitaar gegaan.
En wat Anderson en Suhr betreft, die hebben grote artiesten in hun stal en ja, die halen grotere verkoopvolumes dan haar.

Ja klopt wel maar dat boeit me niet, de Haar is gewoon perfect wat ik zocht dus die gaat wat mij betreft mee in mijn doodskist.

Noem eens wat grote artiesten die een endorsement met Anderson of Suhr hebben. Ik bedoel dan grote artiesten in de ogen van jan publiek, niet die van een stelletje freaks op een gitaar-forum.

Ze zullen inderdaad meer bouwen per jaar dan VD Haar maar het zijn er zeker geen 1000 of 500/jaar.

Quink
10 mei 2006, 14:16
Ben het overigens helemaal eens met Taylor. Verder lijkt hier niemand te beseffen dat het gitaren bouwen voor VD Haar niet zijn hoofdbezigheid is. Hij is eerst en vooral importeur/distributeur van een aantal exclusieve merken. Ik denk dat daar sowieso al een hoop gedoe bij komt kijken.

Helemaal mee oneens. Als je een afspraak maakt, hoor je die gewoon na te komen. Dat e.e.a. *iets* langer duurt, ok, maar je kunt het niet maken om klanten eindeloos aan het lijntje te houden. Te druk met andere zaken is *nooit* een excuus. Als je het te druk hebt met andere zaken moet je of geen gitaren meer bouwen, of eerlijk zijn tegen je klant en zeggen dat het wel eens meibruari 2023 kan worden voor hij zijn gitaar heeft.

marc_o
10 mei 2006, 14:22
Het grootste probleem is dat mensen iets laten bouwen wat ze er goed vinden uitzien, in plaats van dat ze eerst kijken welke onderdelen, houtsoorten en halsprofielen ze willen hebben. Goed contact met de bouwer is uiterst noodzakelijk, daarom hou ik het dicht bij huis, dan kan ik af en toe eens binnenspringen.

Wanneer je bijvoorbeeld een les paul laat bouwen met dezelfde specs, is het naar mijn mening beter gewoon een les Paul te kopen en die in de eventueel gewenste kleur te laten spuiten, als dat het enige verschil is.

Mijn custom tele klinkt voor MIJ asl de beste gitaar die ik heb, waar overigens niet de misselijkste tussen zitten, zoals een MM Van Halen en 62 RI strat, maar het is dan ook wat ik na lang wikken en wegen hebt uitgezocht en keer op keer ben gaan voelen aan hals en luisteren naar elementen. Voor mij kan er geen Suhr of PRS tegenop, en zou 'm er ook niet tegen ruilen als je de verkoopwaarde buiten beschouwing laat, want een Dragon doorverkopen levert me een aardig aantal custommade gitaren op natuurlijk.

Zolang je gitaren koopt met oog op ooit doorverkopen, denk ik dat je A. niet precies weet wat je wil hebben en B. het best een merkgitaar kunt kopen en geen zelfbouw.

Rick trodat
10 mei 2006, 14:24
Ik ga Erik niet verdedigen, hij is een volwassen vent en misschien is er wel een redelijke uitleg waarom alles op zich laat wachten maar als je zonodig iemand moet neersabelen, zorg dan dat je weet waar je over praat!

Ik weet waarover ik praat. En van jou mag ik em dan geen leugenaar noemen, als die verteld dat het een weekje later komt ALa. Maar een half jaar later!!!! En als hij langskomt, ligt er alleen nog maar het hout!!! Kijk je hoeft em niet te verdedigen, zoals je zelf al zegt. En misschien heb jij wel goede ervaringen met v.d. Haar, maar dit is op z'n zachts gezegt onbeschoft, schofterig gedrag.

Excuus voor m'n frans.

Trouwens ik baseer al m'n uitspraken op het verhaal zoals beschreven staat, ik ben geen rechter die eerst naar de tegenpartij gaat om z'n kant van het verhaal te horen. Maar dit soort verhalen komen vaak voor. Zelf heb ik dit ook vaak meegemaakt.

fred dons
10 mei 2006, 14:24
tuurlijk afspraak is afspraak, waar je alleen zelf al rekening mee moet houden is dat nagenoeg geen enkele customshopbouwer zich aan de bouwtijden houdt (tis dus meer een waarschuwing)
PRS private stock loopt regelmatig een jaartje uit, bij de Jackson custom shop waren er een paar die 2 jaar vertraagd waren, Driskill 3 jaar, enzovoort
blijkbaar zit het in de genen
:seriousf:

Rick trodat
10 mei 2006, 14:28
Ben het overigens helemaal eens met Taylor. Verder lijkt hier niemand te beseffen dat het gitaren bouwen voor VD Haar niet zijn hoofdbezigheid is. Hij is eerst en vooral importeur/distributeur van een aantal exclusieve merken. Ik denk dat daar sowieso al een hoop gedoe bij komt kijken.

Als je iets moet doen, dan moet je het goed doen. Als hij zonodig onvriendelijk wil zijn, dan moet hij maar importeur blijven en zich verder richten op de core activities.

LordRiffenstein
10 mei 2006, 14:28
Ik weet waarover ik praat. En van jou mag ik em dan geen leugenaar noemen, als die verteld dat het een weekje later komt ALa. Maar een half jaar later!!!! En als hij langskomt, ligt er alleen nog maar het hout!!! Kijk je hoeft em niet te verdedigen, zoals je zelf al zegt. En misschien heb jij wel goede ervaringen met v.d. Haar, maar dit is op z'n zachts gezegt onbeschoft, schofterig gedrag.

Excuus voor m'n frans.

Trouwens ik baseer al m'n uitspraken op het verhaal zoals beschreven staat, ik ben geen rechter die eerst naar de tegenpartij gaat om z'n kant van het verhaal te horen. Maar dit soort verhalen komen vaak voor. Zelf heb ik dit ook vaak meegemaakt.

Het ging mij over het feit dat je het had over gitaren aan een 'hoofdprijs'. Heb verder nergens gezegd dat dit de goeie manier van zakendoen is, heb enkel geprobeerd om mensen er op een andere manier laten naar kijken.

Rick trodat
10 mei 2006, 14:30
Oké, excuus is dan wel op z'n plaats.

Quink
10 mei 2006, 14:32
tuurlijk afspraak is afspraak, waar je alleen zelf al rekening mee moet houden is dat nagenoeg geen enkele customshopbouwer zich aan de bouwtijden houdt (tis dus meer een waarschuwing)
PRS private stock loopt regelmatig een jaartje uit, bij de Jackson custom shop waren er een paar die 2 jaar vertraagd waren, Driskill 3 jaar, enzovoort
blijkbaar zit het in de genen
:seriousf:

Maar dat is toch bullshit. Wees (als bouwer) dan gewoon eerlijk. Zeg dan gewoon dat je of niet precies weet wanneer e.e.a. klaar is, dan kan de (potentiële) klant zelf besluiten of hij het de moeite waard vindt of niet om te wachten.

LordRiffenstein
10 mei 2006, 14:34
Als je iets moet doen, dan moet je het goed doen. Als hij zonodig onvriendelijk wil zijn, dan moet hij maar importeur blijven en zich verder richten op de core activities.

Ik denk dat het gitaarbouwen zwaar uit de hand gelopen is en dat we er nu de keerzijde van zien. Hij MOET zich gewoon op zijn core activities richten en dus krijgt het gitaarbouwen een gigantische achterstand. Maar omdat de gitaren rechtstreeks nr klanten gaan, krijg je dus dit soort reacties. Mocht hij z'n gitaren enkel leveren aan winkels, was er geen haan die er naar kraaide.

arjanb01
10 mei 2006, 14:35
Ja klopt wel maar dat boeit me niet, de Haar is gewoon perfect wat ik zocht dus die gaat wat mij betreft mee in mijn doodskist.

Noem eens wat grote artiesten die een endorsement met Anderson of Suhr hebben. Ik bedoel dan grote artiesten in de ogen van jan publiek, niet die van een stelletje freaks op een gitaar-forum.

Ze zullen inderdaad meer bouwen per jaar dan VD Haar maar het zijn er zeker geen 1000 of 500/jaar.

bijvoorbeeld, Mark Knopfler, Eros Ramazotti, Scott Henderson, Prince... om er maar een paar te noemen (Suhr/Anderson)

LordRiffenstein
10 mei 2006, 14:36
Maar dat is toch bullshit. Wees (als bouwer) dan gewoon eerlijk. Zeg dan gewoon dat je of niet precies weet wanneer e.e.a. klaar is, dan kan de (potentiële) klant zelf besluiten of hij het de moeite waard vindt of niet om te wachten.

Hahaha, en jij denkt toch niet dat die vlieger op gaat in de hedendaagse koop-maatschappij? Iedereen wil toch alles gisteren hebben? Beetje zin voor realiteit mag toch wel!!

fred dons
10 mei 2006, 14:37
@ arjan ;endorsement niet mensen die op die gitaren spelen

Rick trodat
10 mei 2006, 14:40
Mocht hij z'n gitaren enkel leveren aan winkels, was er geen haan die er naar kraaide.

Dat is logisch, een gitaar wat er in de winkel nog niet is kan je ook niet naar verlangen. :D

fred dons
10 mei 2006, 14:40
custom bouwen is moeilijk in te schatten omdat je ook van een aantal externe dingen afhankelijk bent (bijvoorbeeld het weer als je moet spuiten)toeleveranciers van hardware. Als je dan ook nog eens per ongeluk succesvol bent en (te) veel aanvragen krijgt dan loopt je schema helemaal door de war. En natuurlijk kun je opdrachten gaan weigeren maar voor het zelfde geld wil er niemand volgend jaar je gitaren meer dus waarom zou je het risico lopen

Quink
10 mei 2006, 15:01
Hahaha, en jij denkt toch niet dat die vlieger op gaat in de hedendaagse koop-maatschappij? Iedereen wil toch alles gisteren hebben? Beetje zin voor realiteit mag toch wel!!

Gebrek aan realiteitszin? :???: Ontgaat me een beetje vrees ik. Ik *weet* wel waarom bouwers niet zeggen hoe lang het daadwerkelijk gaat duren, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat een acceptabele reden vind. Als iemand van te voren eerlijk tegen me is heb ik er minder moeite mee dan liegen om commerciële redenen.

Mijn klanten accepteren het iig niet als een project (veel) langer gaat duren dan afgesproken. Net zo min zou ik het accepteren van een gitaarbouwer (tenzij er een goede reden is). Als de afspraak is dat de gitaar er na een half jaar is, verwacht ik na een half jaar een gitaar, of een telefoontje van de bouwer waarom het niet gaat lukken. Als ik na een maand of acht, negen geen duidelijk reden krijg waarom het zo lang duurt kan de bouwer kiezen, of levering op korte termijn, of de overeenkomst is nietig.

Rick trodat
10 mei 2006, 15:17
Gebrek aan realiteitszin? Ontgaat me een beetje vrees ik. Ik *weet* wel waarom bouwers niet zeggen hoe lang het daadwerkelijk gaat duren, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat een acceptabele reden vind. Als iemand van te voren eerlijk tegen me is heb ik er minder moeite mee dan liegen om commerciële redenen.

100% mee eens!!

marc_o
10 mei 2006, 15:18
Dit topic krijgt een beetje een nare Bashing bijsmaak. Ik denk dat diegene die een probleem heeft met de bouwer het zelf moet oplossen, contact zoeken en/of erheen gaan en duidelijk uitleg vragen. Wanner antwoorden hem niet aanstaan eventueel geld terugvragen of de bestelling annuleren. Er is altijd en overal wel wat en wie weet was ie het gewoon vergeten, kan ook nog.

cosmos
10 mei 2006, 15:29
Dit topic krijgt een beetje een nare Bashing bijsmaak. Ik denk dat diegene die een probleem heeft met de bouwer het zelf moet oplossen, contact zoeken en/of erheen gaan en duidelijk uitleg vragen. Wanner antwoorden hem niet aanstaan eventueel geld terugvragen of de bestelling annuleren. Er is altijd en overal wel wat en wie weet was ie het gewoon vergeten, kan ook nog.


Same here. Ik zie het nut ook niet zo hiervan, het wordt nu een beetje iedereen tegen Haar. Ga dan bij hem langs om het ter plekke met hem te bespreken.

Mitch
10 mei 2006, 15:32
Ik wil niet verder gaan met welles/nietes hoor, maar ik vind het wel typisch dat zo'n hoop mensen makkelijk doen over "ach ja, kan gebeuren'' bij de half jaar vertraging. Dat 't gebeurt met een moeilijk controleerbaar bedrijf zoals Lennart nu heeft met Shamray, maar een bouwer gewoon in NL.....ik zou er ook niet mee akkoord gaan of hij moet wel een erg goede deal maken.
De klantvriendelijheid is denk ik ook genoeg over bekend: het is gewoon erg wisselvallig. Als hij je mag doet hij aardig tegen je, wie hij niet mag laat hij ook duidelijk merken. Persoonlijk vind ik dat niet erg professioneel voor een verkoper maar als hij het druk genoeg heeft .... who gives a shit ?

LordRiffenstein
10 mei 2006, 15:35
Gebrek aan realiteitszin? :???: Ontgaat me een beetje vrees ik. Ik *weet* wel waarom bouwers niet zeggen hoe lang het daadwerkelijk gaat duren, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat een acceptabele reden vind. Als iemand van te voren eerlijk tegen me is heb ik er minder moeite mee dan liegen om commerciële redenen.

Mijn klanten accepteren het iig niet als een project (veel) langer gaat duren dan afgesproken. Net zo min zou ik het accepteren van een gitaarbouwer (tenzij er een goede reden is). Als de afspraak is dat de gitaar er na een half jaar is, verwacht ik na een half jaar een gitaar, of een telefoontje van de bouwer waarom het niet gaat lukken. Als ik na een maand of acht, negen geen duidelijk reden krijg waarom het zo lang duurt kan de bouwer kiezen, of levering op korte termijn, of de overeenkomst is nietig.

Bekijk het een keer vanuit het standpunt van de bouwer! Ga jij tegen je klanten zeggen dat je hun project kan doen maar niet weet of het klaar zal zijn in 2007 of 2017?

DREAMMACHINE
10 mei 2006, 15:36
.... www.realguitars.de ....

gewoon een berg haar gitaren in het rek en lekker te testen!....dus klaar terwijl u wacht, lijkt mij de meest handige optie!...

Quink
10 mei 2006, 15:38
maar ik vind het wel typisch dat zo'n hoop mensen makkelijk doen over "ach ja, kan gebeuren'' bij de half jaar vertraging.

Precies. Dát vind ik dus ook raar. En voor de duidelijkheid: geen idee of mijn posts ook gezien worden als "bashing", maar ik bedoel niet v.d. Haar specifiek. Ik zou het gewoon niet accepteren van welke bouwer dan ook. Het gaat me niet om dit ene geval.

Quink
10 mei 2006, 15:44
Bekijk het een keer vanuit het standpunt van de bouwer! Ga jij tegen je klanten zeggen dat je hun project kan doen maar niet weet of het klaar zal zijn in 2007 of 2017?

Vanuit mijn eigen (bedrijfs)standpunt: ja, dat zou ik doen. Als wij geen tijd hebben voor een klant, iig op korte termijn, dan zeg ik dat. Dat heeft me ook (potentiële) klanten gekost. Heel erg jammer, maar ik zal *nooit* tegen een klant zeggen dat we iets voor hem doen, en vervolgens aan het lijntje houden. Het komt uiteraard wel voor dat je een afspraak niet na kan komen, of dat zaken uitlopen, maar ik stel klanten daar altijd van op de hoogte.
En sommige klanten weten dat ze niet één-twee-drie geholpen kunnen worden en accepteren dat gelukkig ook.

Mitch
10 mei 2006, 15:55
Nee, precies. Kijk, ik zit zelf in een heel andere business, ik ben fysiotherapeut. Maar als ik tegen iemand zeg: ja hoor, deze week hebben we wel tijd voor u en ik bel 'm dan over twee weken terug dan zit -ie al bij een ander. Die vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, maar 't gaat om 't idee. Vuistregel is dat je altijd een richtlijn geeft die klopt, of dat nu betekent dat de klant afhaakt of niet: altijd eerlijk zijn. De redenering: een bouwer gaat toch niet zeggen dat 't nog een jaar kan duren, dus zegt -ie maar dat 't een half jaar duurt en loopt zich dan een half jaar te excuseren, sja.... da's een bekende tactiek in de mediterrane landen, mar hier zijn we toch vaak wat meer gesteld op punctualiteit.

Kim Wilson
10 mei 2006, 16:05
Nee, precies. Kijk, ik zit zelf in een heel andere business, ik ben fysiotherapeut. Maar als ik tegen iemand zeg: ja hoor, deze week hebben we wel tijd voor u en ik bel 'm dan over twee weken terug dan zit -ie al bij een ander. Die vergelijking gaat natuurlijk niet helemaal op, maar 't gaat om 't idee. Vuistregel is dat je altijd een richtlijn geeft die klopt, of dat nu betekent dat de klant afhaakt of niet: altijd eerlijk zijn. De redenering: een bouwer gaat toch niet zeggen dat 't nog een jaar kan duren, dus zegt -ie maar dat 't een half jaar duurt en loopt zich dan een half jaar te excuseren, sja.... da's een bekende tactiek in de mediterrane landen, mar hier zijn we toch vaak wat meer gesteld op punctualiteit.
Als je dit zo leest, zijn we hier in Nederland maar een ongeduldig stelletje regelneukers. :D

marc_o
10 mei 2006, 16:08
Dat is zeer zeker het geval en geen grotere zeikstraal als een gitarist natuurlijk :)

Mitch
10 mei 2006, 16:19
Als je dit zo leest, zijn we hier in Nederland maar een ongeduldig stelletje regelneukers. :D

Yup :D
Welbeschouwd is het allemaal heel sterk cultureel bepaald. In een hoop landen is het inderdaad beleefder om te liegen en de klant langer te laten wachten dan hem vertellen dat het lang gaat duren of erger: dat je eigenlijk geen tijd hebt voor 'm.
Wel eens van ditchbij een Mediterraan bouwproject meegemaakt, daar ging het aan de lopende band zo. Waterleiding, ja, da's volgende week wel klaar. Houten vloertje ? Ja, twee weken hooguit. Afijn, een maand later......
De Nederlandse investeerder werd er hoorndol van, was dat totaal niet gewend.

Quink
10 mei 2006, 16:28
Mijn vriendin heeft een tijdje voor een importeur van groenten en fruit vanuit Thailand gewerkt. Zeker voor dit soort kort houdbare produkten is het van groot belang dat er concrete afspraken worden gemaakt (o.a. m.b.t. koeling, capaciteit, etc.). Daar waren die Thais geweeeeeeldig in, afspraken. Laat ik het zo zeggen, ik houd haar in de supermarkt altijd zo ver mogelijk uit de buurt van de rekjes met kouseband, lychees, etc. :D

Mattia
10 mei 2006, 16:29
Ja klopt wel maar dat boeit me niet, de Haar is gewoon perfect wat ik zocht dus die gaat wat mij betreft mee in mijn doodskist.

Noem eens wat grote artiesten die een endorsement met Anderson of Suhr hebben. Ik bedoel dan grote artiesten in de ogen van jan publiek, niet die van een stelletje freaks op een gitaar-forum.

Ze zullen inderdaad meer bouwen per jaar dan VD Haar maar het zijn er zeker geen 1000 of 500/jaar.

Nou, het zou me echt niet verbazen als ze makkelijk 500 per jaar bouwen (Suhr en Anderson, in ieder geval), en 1000+ lijkt me ook prima haalbaar. Beiden zijn grote-kleine custom shops, veel CNC, meer dan een bouwer, redelijk groot distributieapparaat, dus ga maar na. Ze zijn echt flink groter dan vd Haar.

Verder, je zou soms verbaasd zijn over hoe snel sommige bouwers bouwen; ik weet van 1-man-shop akoestische gitaarbouwers die zon' 50-75 instrumenten per jaar maken, grotendeels met de hand, met een deel van het 'productiewerk' door CNC overgenomen (blijft nog steeds handbouw, verder). En dan hebben we het niet over strats en telecasters, die enorm simpel zijn, qua constructie. Met een stel templates en een beetje goed gereedschap is je body binnen een half uurtje klaar om geschuurd te worden, je hals in een uurtje, als je als netjes op een rijtje hebt (allemaal exclusief tijd om lijm te laten drogen, fretten, inlays die complexer zijn dan dots). Ik bedoel, ik ben een trage bouwer, maar het houtbewerkingsgedeelte van de bouw van m'n strat+tele (moeten nog gelakt worden) heeft me in wezen maar 24 uur werk gekost, en dan alleen omdat ik alles driedubbel check, zonder bouwtekeningen werk, en dus alles (inclusief templates, etc.) zelf heb gemaakt. De volgenden zouden veeeeel sneller af zijn.

cosmos
10 mei 2006, 17:03
Verder, je zou soms verbaasd zijn over hoe snel sommige bouwers bouwen; ik weet van 1-man-shop akoestische gitaarbouwers die zon' 50-75 instrumenten per jaar maken, grotendeels met de hand, met een deel van het 'productiewerk' door CNC overgenomen (blijft nog steeds handbouw, verder). En dan hebben we het niet over strats en telecasters, die enorm simpel zijn, qua constructie. Met een stel templates en een beetje goed gereedschap is je body binnen een half uurtje klaar om geschuurd te worden, je hals in een uurtje, als je als netjes op een rijtje hebt (allemaal exclusief tijd om lijm te laten drogen, fretten, inlays die complexer zijn dan dots). Ik bedoel, ik ben een trage bouwer, maar het houtbewerkingsgedeelte van de bouw van m'n strat+tele (moeten nog gelakt worden) heeft me in wezen maar 24 uur werk gekost, en dan alleen omdat ik alles driedubbel check, zonder bouwtekeningen werk, en dus alles (inclusief templates, etc.) zelf heb gemaakt. De volgenden zouden veeeeel sneller af zijn.


klopt, maar zo'n bouwer is dan niet ondertussen importeur van Bogner voor de Benelux en Duitsland, en nog -tig andere merken.

Mitch
10 mei 2006, 17:06
Waarom is het hebben van meerdere dealerschappen nou een excuus ? Ted van Musictoyz heeft een hoop klanten verloren doordat hij teveel werk wilde doen, teveel merken wilde voeren en niet zijn online-store op orde hield. Zoals Quink al aangaf: als je het te druk hebt, vertel dat dan ook de klant.
Vóóraf dus :)

cosmos
10 mei 2006, 17:22
Waarom is het hebben van meerdere dealerschappen nou een excuus ? Ted van Musictoyz heeft een hoop klanten verloren doordat hij teveel werk wilde doen, teveel merken wilde voeren en niet zijn online-store op orde hield. Zoals Quink al aangaf: als je het te druk hebt, vertel dat dan ook de klant.
Vóóraf dus :)

Ik bedoel ook niet dat het een excuus is, maar meer dat hij naast het gitaarbouwen ook nog andere dingen doet. (en dus niet in 24 uur een gitaar kan maken) Dat de aanpak in deze niet goed is, daar ben ik het helemaal mee eens.

universe777
10 mei 2006, 17:50
De gitaar waar ik nu al die tijd op wacht is geen strat. Maar een 7snarige les Paul. Hij gaat me ook meer geld kosten dan een strat.
Ik speel voornamelijk 7 snarig en wil de lespaul sound in een voor mijn muziek bruikbare gitaar. Ik heb verteld welke fretten, profiel, hout, toets etc. ik wilde hebben dus ik ga gewoon een goede gitaar krijgen voor mijn gevoel.
Ik begrijp ook dat het uit kan lopen. Hij was bezig met een verbouwing, heb ik ook alle begrip voor. Als je echter belt hoe het gaat en hij zegt dat hij bezig is en je bent 9 (NEGEN!) maanden verder en hij heeft alleen de top verlijmd en de vorm van de body shape gezaagd.... en de hals lijkt grof op een hals.
Terwijl hij in telefoon gesprekken ook nog eens fotos van de voortgang. beloofd die je nooit krijgt.
Toen ik er begin april was zij hij nog 1 maand. Hij heeft dit genoteerd op mijn aantekeningen vel die ik gegeven heb. Hij zou me snel bellen om de hiel shape en het neck profiel te checken voordat hij ging lakken.
na drie weken niets gehoord te hebben heb ik weer es gebeld en toen was hij aan de hals bezig zei hij. Toen ik hem de 9e april belde ( de dag dat hij dus klaar zou zijn) kreeg ik een snauw en heb ik maar opgehangen.

Nogmaals: hij maakt mooie dingen. Zeker in vergelijking met de gitaren die ik van hem gezien heb van een paar jaar geleden. Ik de twee keer dat ik bij hem geweest ben heel vriendelijk en netjes geholpen. Maar tijdens telefoon gesperekken voel ik me altijd snel afgepoeierd.

Dat gelul dat dit bij het bestellen van een custom gitaar hoort is onzin. I betaal een klap geld voor die gitaar, dan kan hij in ieder geval duidelijk zijn en je netjes behandelen. Of hij moet gewoon zeggen ik heb er geen zin in ga maar naar een ander. Bovendien Ik plan zijn agenda niet dat doet hij zelf.

DarknessAwaits
10 mei 2006, 18:12
Ik vind ook dat wanneer de bouwer uitloopt hij daar zelf verantwoordelijk voor is, binnen redelijke zin. Mocht het nu buiten zijn schuld om zijn, dan kan hij er weinig aan doen natuurlijk. Maar hij heeft de schatting gemaakt en daarbij moet hij goed hebben ingeschat hoeveel werk hij daarnaast heeft.

Neemt hij daarna meer werk aan dan er eigenlijk in zijn planning voor zou komen komt hij uiteraard in de knoei. En dit is het punt waar men zich dan in de vingers snijdt; zoveel mogelijk klanten binden met een uiteindelijk negatief resultaat waarbij óf de klanten ontevreden zijn óf vroegtijdig zijn gekapt.

Bij een gitaarbouwer zul je waarschijnlijk vooral het eerste tegenkomen, want niemand wil zijn eigen project staken en neemt genoegen met de vertraging.

En dat cultuur-gebondenheid, dat klopt wel. Maar je zit hier nu eenmaal in Nederland en als je binnen deze Nederlandse context afspraken maakt kun je ervan uitgaan dat iedereen weet waar ze het over hebben.

universe777
10 mei 2006, 18:26
Deze post van mij zijn trouwens NIET bedoeld on Erik af te zeiken. Ik zag dat veel mensen interesse in haar gitaren hadden en terecht. Ze zijn tof.
Alleen deze gang van zaken verdiend gewoon de schoonheidsprijs niet.
Hou er dus rekening mee dat het een ernstige tijd gaat duren voordat het klaar is. Het is tien maanden geleden dat ik die gitaar bestelde.
Ik weet ook wel dat ik Leenderd Haaksma niet ben, maar dit gaat gewoon nergens over.

Mitch
10 mei 2006, 19:05
Toen ik mijn gitaar bij De Gier liet bouwen werd er in het contract naast alle tech specs ook vastgelegd hoe lang de bouw zou duren, met een normale, kleine slag om de arm. Da's gewoon een kwestie van inzicht in je huidige werkdruk, kleine tegenvallers incalculeren en klaar. Uiteraard werd er ook vastgelegd hoe groot mijn aanbetaling zou zijn en dat het restant bij aflevering van de gitaar zou worden voldaan. Duidelijkheid voor beide partijen.

Als een éénmansbedrijf het allemaal niet kan bolwerken moet er gewoon iemand bij aangenomen worden, maar dat is vor éénmansbedrijven vaak een grote stap.

aram
10 mei 2006, 19:53
Ik laat veel doen bij sander de gier en het is een goede en erg stipte kerel die ook mooie gitaren maakt, zoals die nieuwe reflection, die mijn volgende gaat worden, denk ik.

De bouw van mijn strat bij erik liep ook uit, maar ik berust daar maar in. Ik heb hem nu een paar weken, paar keer mee opgetreden en ik vind die axe echt beregoed en bloedmooi. Dus achteraf het wachten waard. Uiteindelijk zal erik ook wel aan de cnc gaan en bij iets minder lakopties sneller zijn, maar tot die tijd heb je wel een helemaal handgemaakte plank voor een relatief prikkie.

future2future
10 mei 2006, 21:41
Ik zou denk ik gewoon daar naar duitsland rijden en de hele zooi uitproberen. dan weet je meteen of ie goed voelt en kan je em meteen meenemen

Marcel61
11 mei 2006, 00:35
Heb nog geen Haar gitaren getest, maar wel eens zaken gedaan met v/d haar, en dat verschilde tussen normaal (ff buizen bestellen) tot idd onprettig (amps testen/kopen). Als ik dit gezeik over die levertijden zo lees, dan kijk ik denk ik nog ff verder naar andere bouwers:-) Charlee guitars maakt immers ook nog steengoeie strats, en daar ben je wel welkom:p

+ 10000!!!! Gave en betrouwbare tent / vent en steengoeie gitaren!

Jimi Hendrix
11 mei 2006, 01:02
Mijn ervaring met levertijden, of het nou een Suhr strat (via Erik vd Haar), Ernst Customspul of Feedback is, is dat het ALTIJD uitloopt.
Maakt mij niet uit, ik vat dat niet persoonlijk op en weet ook dat als ik de spullen ECHT op een bepaald tijdstip nodig heb ik bij genoemde firma's terecht zou kunnen voor een vervangend instrument.
Punt is dat 't waarschijnlijk scheelt als je enigszins investeert in een gezonde werkrelatie met die mensen.
Als je nou out of the blue een Haarstrat gaat bestellen, tsja, dan weet dhr Custombouwer/Feedback/Haarguitars ook niet wat voor vlees hij met jou in de kuip heeft.....
terwijl ZIJN naam wel in een forum als dit publiekelijk in twijfel wordt getrokken nav enkele Persoonlijk dingen, die via mail/telefoon etc. makkelijk kunnen worden opgelost... of heb dan de ballen om de juridisch correcte weg te volgen: ingebrekestelling sturen, nakoming binnen redelijke termijn vorderen, als dat niet lukt: procederen maar.

Robbert
11 mei 2006, 01:25
Als je nou out of the blue een Haarstrat gaat bestellen, tsja, dan weet dhr Custombouwer/Feedback/Haarguitars ook niet wat voor vlees hij met jou in de kuip heeft.....

Wat is het probleem met out of the blue bestellen? Zolang specificaties worden vastgelegd en de rekening wordt betaald..?

Jimi Hendrix
11 mei 2006, 09:54
Wat is het probleem met out of the blue bestellen? Zolang specificaties worden vastgelegd en de rekening wordt betaald..?

Precies.
maar 't risico voor hem is 'tegenwoordig' dat als 't een maandje uitloopt van zijn kant er geklaagd wordt op een openbaar forum, terwijl ik hier nooit kleine zelfstandigen zie klagen of namen noemen van klanten die bijv. te laat betalen.
Dus vind ik: houd contact met zo'n man en laat 't ons weten als het rond is of helemaal niet doorgaat of iets dergelijks, stoom afblazen over zoiets kun je beter doen in de kroeg.

Orpheo
11 mei 2006, 10:51
Ja klopt wel maar dat boeit me niet, de Haar is gewoon perfect wat ik zocht dus die gaat wat mij betreft mee in mijn doodskist.

Noem eens wat grote artiesten die een endorsement met Anderson of Suhr hebben. Ik bedoel dan grote artiesten in de ogen van jan publiek, niet die van een stelletje freaks op een gitaar-forum.

Ze zullen inderdaad meer bouwen per jaar dan VD Haar maar het zijn er zeker geen 1000 of 500/jaar.

brad withford van aerosmith. die speelt anderson. liever toch nog les pauls en 'gewone' strats, maar ook wel eens anderson.

Robbert
11 mei 2006, 11:03
Precies.
maar 't risico voor hem is 'tegenwoordig' dat als 't een maandje uitloopt van zijn kant er geklaagd wordt op een openbaar forum, terwijl ik hier nooit kleine zelfstandigen zie klagen of namen noemen van klanten die bijv. te laat betalen.
Dus vind ik: houd contact met zo'n man en laat 't ons weten als het rond is of helemaal niet doorgaat of iets dergelijks, stoom afblazen over zoiets kun je beter doen in de kroeg.

Dat risico is, en volgens mij ook al eens genoemd, te verminderen door regelmatig te communiceren en open kaart te spelen.
Het omgaan met moeilijke klanten hoort bij iedere verkoper, of die nu broodjes verkoopt of bromfietsen, moeilijke klanten zijn er áltijd.

taylor
11 mei 2006, 13:08
eigenlijk is het wel eerlijk van vd haar hij had je ook aan lijntje kunnen houden zo van ja nog 1 maand en dan nog 1...

Tristan
12 mei 2006, 00:29
Volgens mij is Erik gewoon zo, hij is een beetje stug, maar het is wel een goede vent hoor en hij is ook eerlijk... Je moet er gewoon een beetje doorheen kijken... Ik was laatst ook wat amps aan het testen, ik ben de hele dag daar geweest, een paar colaatjes gekregen en ik kon gewoon m'n gang gaan. Verschillende amps op een cab zetten, hij ging verder met gitaren bouwen en als ik nog iets specifieks wou weten kon ik hem wel even roepen...
Ik zou er ook niet blij mee zijn als mijn gitaar veel later geleverd zou worden dan de afspraak was, helaas komt dit best vaak voor met gitaren van welk merk dan ook... Het voordeel van een Nederlandse Custombouwer is dan dat je direct contact met hem hebt. Zeg gewoon dat het je erg teleurstelt dat je gitaar nog niet af is en zeg hem dat je de gitaar op een bepaalde datum wil gebruiken voor studio opnames (dat is voor hem ook gunstig lijkt me)...
Gewoon eerlijk en vasthoudend zijn, dan komt het volgens mij wel goed...
Ik heb toen ik mijn gitaar (Lefty Strat) bestelde bij Patrick Koopman ook een redelijk lange levertijd afgesproken met hem (een half jaar tot driekwart jaar), uiteindelijk werd het iets langer, omdat de Schaller stemmechanieken maar niet binnenkwamen... Patrick heeft dat toen opgelost door andere stemmechanieken te monteren, zodat ik alvast op de gitaar kon spelen en heeft later alsnog de Grover stemmechanieken omgewisseld voor de Schallers omdat ik niet tevreden was over de Grovers, want een ervan resoneerde een beetje mee... Ook heb ik een pickups swap gedaan, omdat ik die Lindy Fralin Vintage Hot toch een beetje te iel vond klinken in de gitaar, nu zitten er Lindy Fralin Blues Special in en die passen beter bij het karakter van de gitaar, het klinkt iets voller en rauwer...
Ik bedoel maar: een custom gitaar is een hele onderneming, er kan veel misgaan, maar met onderling overleg is er altijd uit te komen, dat is wel een van de mooie en leuke dingen aan een custom gitaar...
Toch zou ik het nooit meer laten doen, maar dat heeft als reden dat ik vind dat je gewoon verliefd moet worden op een gitaar als je haar ziet en bespeelt, features maken toch uiteindelijk geen zak uit... Een gitaar die voor mij geweldig klinkt is een gitaar die voor mij lekker speelt... Het gaat er uiteindelijk om dat het jouw gitaar is, dat je een band hebt met je instrument, dat vind ik tenminste...