PDA

View Full Version : Boogie chillin'



matto
6 maart 2006, 07:29
Ik ben een "echte" Boogie mk2b een 100.000 noten beurt aan het geven.
Ik twijfel nog of de elco's wel of niet vervangen moeten worden, de versterker klinkt eigenlijk wel redelijk goed met deze elco's .
Maar ja het is er eentje van 1980 dus dat ze een keer vervangen moeten worden lijkt me wel duidelijk.
Iemand ervaringen met de oudere boogies wat betreft eindbuizen en elco's vervangen?
De bias is vast en ik zou deze instelbaar willen maken heeft iemand dat misschien al eens gedaan in een boogie?

nicoverduin
6 maart 2006, 09:18
Mbt. de elco's zou ik kijken of ze een bubble vorming hebben op het ge-isoleerde deel. En als je twijfelt, zet je gewoon een zekering tussen de rectifier en de elco's. Maken ze sluiting dan springt de zekering, en weet je waar je aan toe bent.


Mbt. de BIAS. Gewoon even de schakeling opzoeken meestal is het een spanning deler. Zet dan op de eerste weerstand (vanaf de diode) een potmeter die hoger is dan de bestaande weerstand. Hierdoor kun je de spanning op de loper verder laten zakken. Even de wet van ohm toepassen.

Groetjes
nico

Nocki
6 maart 2006, 21:56
Mark IIb is eengeweldige amp! het afstelbaar (bias) maken van eenboogie levert zeker op. de amp gaat meer ademen en articuleren!

je weet dat een volume pedaal in de fx loop (1kabel) kan zorgen dat je de gain kan regelen he! is erg leuk om te gebruiken.

de Mark IIb is echt een santana versterkertje vind ik en klinkt super. maar probeer er niet mee te scheuren zoals een mark III want dat kan die gewoon niet!

heel veel succes en plezier ermee

Nocki

matto
6 maart 2006, 22:20
Ik heb er al even wat op zitten te jengelen en een redelijk lekkere drive een een "echt clean" geluidje heb ik al wel ongeveer gevonden maar mijn tweed deluxe kloon of mijn sf vibrolux hebben toch allebeide wel het lekkere rinkeltje en een steviger laag wat in deze boogie (nog) niet zit.
Dat is ook de reden dat ik er een 100 000 noten beurt aan wil geven en de bias instelbaar wil maken omdat ik inderdaad de indruk heb dat ie klinkt als of de eindbuizen te koud staan gebiast.
Nog tips hoe je de instelbare bias hebt gemaakt?