PDA

View Full Version : Draadjesgezeur



Orpheo
6 maart 2006, 01:18
Ik vroeg me af:

als je uit je pickup 4 draadjes hebt, en je wilt m gewoon solderen, zonder fase of single etc etc, dan isoleer je er 2, en die 2 anderen, samen met bare, die soldeer je vast. bare en een draadje (bv rood) aan aarde. de andere (bv zwart) aan je pot of pupselector (als je geen volume per pup hebt). wat nu als je, in mijn hypothetische gevalletje, rood met zwart omdraait??

no 1 hops
6 maart 2006, 05:36
je verward mij een beetje met de manier hoe je het hier neerschrijft.
1 humbucker is 2 spoeltjes.
de beide uiteinden van elke spoel komen aan elkaar.
dus 1> is begin van spoel 1
2< is einde van spoel 1

3> is begin van spoel 2
4< is einde van spoel 2

zover ik begrepen heb is de spoel 2 een spiegelbeeld qua windingen van spoel 1.
ook de pooltjes hebben een andere magnetisch veld.

om humcanceling te krijgen moet nu het einde van spoel 1 verbonden worden met het einde van spoel 2, serieel, dus de spoelen komen achterelkaar.

als je de overgebleven twee draden dus gebruikt zoals je beschrijft, 1 voor hot en 1 voor aarding zou het moeten werken, ookal zou het omgedraait zijn.
alleen in combinatie met andere elementen kan het wel eens mis gaan.
iets met fase of zo

Orpheo
6 maart 2006, 09:02
ik zal er een concreet voorbeeld tegenaan gooien:

spoel 1: zwart en rood.

spoel 2: wit en groen.

voor een normale wiring soldeer je zwart met wit aan elkaar, rood gaat naar hot, groen is aarde, samen met bare. maar wat nu als je groen naar hot laat gaan, en rood en bare naar aarde? wat heb je dan??

heb je m dan met zichzelf uit fase staan?

piezo
6 maart 2006, 12:49
Nee, hoor, hij klinkt dan precies zo als eerst, alleen zou hij uit fase kunnen staan met een ander element, omdat de elektrische polariteit omgekeerd is.

En nog even - voor de tigste keer dan maar weer, zucht... - de spoelen van een gewone humbucker hebben géén tegengestelde wikkelrichting.

- In een gewone Gibson PAF zitten de beide binnenste wikkelingen aan hot resp. afscherming en de buitenste aan elkaar gesoldeerd. Andersom zou ook kunnen, maar komt niet voor, vermoedelijk om produktietechnische redenen.
- Bij 3-aderig (plus afscherming) zitten 2 aders normaal gesproken aan de binnenste wikkelingen en de derde aan de verbinding van de buitenste. Daarmee kun je een een coilsplit maken door die met één van de andere 2 te verbinden. Allemaal zijn ze los van de afscherming, die je ook kunt beschouwen als conductor, behalve dan dattie "dood loopt" en niet signaalvoerend is.
- Met 4-aderige bedrading (plus afscherming) kun je èn splitten èn de spoelen parallel schakelen. (En nog meer trouwens, zoals de 2 spoelen met elkaar uit fase zetten, alleen houdt je dan maar iets van 5% signaalsterkte over. Als dat je doel is, ga er voor :) )

Bij een single-coil is 2-aderig plus afscherming ook mogelijk, maar wordt alleen toegepast bij Telecaster neck elementen - met een metalen kapje - die je uit fase wilt kunnen zetten met een ander element.