PDA

View Full Version : Wilkinson Nut



BartL
5 maart 2006, 23:45
Heb al redelijk wat gelezen over het vervangen van een nut. Ik wil de nut van mijn Gibson LP Studio en Fender strat Jap gaan vervangen voor deze roller nut:

http://www.thomann.de/wilkinson_rollensattel_wns3c_prodinfo.html

1. Als het goed is moet ik de topkammen ff warm föhnen en ze er dan uit proberen te tikken. Right?

2. De nut erin zetten en vastlijmen met een druppeltje houtlijm. Right?

Vraag 1: Kan ik die nieuwe er gewoon inzetten? Ik bedoel, is het niet mogelijk dat de lengte van de snaar een halve milimeter langer of korter wordt door een nieuwe nut, of is dat verwaarloosbaar?

Vraag 2: Is die wilkinson nut wel vast te lijmen? :D

Bij voorbraadt dank...
:cheerup:

fred dons
6 maart 2006, 06:52
ik zou het niet adviseren, de topkam moet inderdaad een stukje verder gezet worden als bij een normale topkam, en dat betekent dat je een stukje van je toets moet afhalen
hij is overigens wel te (super) lijmen

Bij een les paul zou deze kam eventuele ontstemmings problemen niet oplossen omdat daar het probleem ligt in de hoek die de snaren maken op de headstock (naar beneden en dan naar links respectievelijk rechts naar de mechaniek) je zou net zo goed een grafieten topkam kunnen gebruiken en danminimaal net zo stemvast zijn

overigens veranderd je geluid ook licht met een metalen topkam (voor mij persoonlijk geen bezwaar omdat ik bijvoorbeeld ook gitaren met een messing topkam heb, maar het veranderd dus wel

samenvattend als hij al op je gitaar zit (bijvoorbeeld bij een fender deluxe) is het een goede topkam, als aftermarket vind ik het minder geslaagd

BartL
6 maart 2006, 10:54
Hmmm...
Dan weet ik niet wat ik moet doen. Ik weet ook niet 100% zeker of het wel door de topkam komt (het ontstemmen). De tuners zijn misschien ook niet meer goed. Wilde ook al een set nieuwe Gotoh (kluson type) bestellen.

Zou ik beter zoiets kunnen nemen?
http://www.thomann.de/artikel-183134.html

fred dons
6 maart 2006, 11:27
zoiets dan, deze is voor een origineel 60-70 ties nek waarbij de nut de curve volgt van de toets (niet iedere neck heeft dat) voor een les paul heb je een rechte (lp) nut nodig

tis overigens redelijk eenvoudig te checken of het aan je topkam ligt, als je bij het stemmen een "ping" geluid hoort terwijl je de spanning van de snaar aanpast, blijft je snaar klaarblijkelijk haken in je top kam, dit probleem is op te lossen door "nutsauce" in de gleuf van je topkam te doen of door de gleuf iets wijder te maken en/of te vullen met grafiet

is dit niet het geval kan het liggen aan hoe je je snaren wikkelt (op de stewmac staan een aantal tips hoe je dat het beste kunt doen)
de stemmechanieken zelf zijn maar zelden de oorzaak van ontstemmen, maar dat wil niet zeggen dat een locking stemmechaniek je stemvastheid niet zou verhogen

BartL
6 maart 2006, 11:34
Dank Fred,
Ik heb het probleem bij zowel de 'e', de B en de G. Bij de E, A en D helemaal niet. Heeft toch iets met benden te maken denk ik. Maar volgens mij hoor ik geen PING geluid als ik de snaren terug of opdraai. Heb hem nu een beetje uit elkaar liggen dus kan het niet meteen checken.

Ik heb even gezocht naar stewmac, maar kon niet direct iets vinden over een manier om je snaren in je stemmechaniek te doen. Moet ik ze misschien eerst een keer eromheen wikkelen? Ik steek de er namelijk altijd meteen doorheen.

Alvast bedankt.

fred dons
6 maart 2006, 12:22
ik heb de uitleg op een andere site gevonden (hij stond niet meer op stewmac)

http://www.vassberg.net/acousticguitar/wind.shtml

BartL
6 maart 2006, 13:49
Dankjewel!

Maaruhm. Hij doet de snaar dus los door het 'oog' en draait een groot stuk snaar dat over is (aan de kant van de brug) er met de hand omheen?

Dus ongeveer hetzelfde als eerst een paar keer de snaar om de tuner wikkelen en hem dan pas in het oog te prikken right?

fred dons
6 maart 2006, 14:37
nee niet helemaal
je steekt de snaar door het oog en een laat een stuk snaar uit steken
nu ga je de snaar op winden en je zorgt er voor dat de eerste keer het stuk snaar dat uitsteekt, onder de winding gaat en de volgende keren boven de winding
het gevolg is dat dit stukje snaar nu geklemt zit tussen de windingen, dit als gevolg van de spanning die op de winding is ontstaan

http://www.vassberg.net/acousticguitar/pegw4.gif

(beetje moeilijk uit te leggen ben ik bang :dontgeti:)

dus op de tekening zit de brug rechts en de headstock links

BartL
6 maart 2006, 15:48
Dank Fred.
Heb hem zojuist ff in elkaar gezet en opnieuw besnaard. De topkam blijft niet haken. Dat weet ik zeker. Ik denk dat ik hem vandaag maar meeneem naar de repetitie. Kijken hoe hij is.

BartL
8 maart 2006, 17:44
Ik denk dat het heeft geholpen. Sta al een uur als een gek te benden/soleren (niet dat ik zo spetterend speel hoor) en hij blijft gestemd! :D :cheerup:

fred dons
8 maart 2006, 18:25
mooi :)

(en mocht tie toch nog eens gek doen kun je altijd nog een beetje potlood
in de gleuven van je topkam doen)