PDA

View Full Version : Hoe maak je een hollow curved top?



Minda
5 maart 2006, 22:55
Hoi,

naar aanleiding van de post hieronder en ééntje op een internationaal forum heb ik nu diverse leuke tekeningen van een Gibson ES 335, dus het ontwerp vordert. Maar nu, hoe te bouwen? Ik heb wat ideetjes opgedaan, voor de top, achterkant en zijkanten. Graag aanvullingen, commentaar, voorbeelden, etc. Alles is welkom.

De zijkanten kan ik:
1) Met stoom buigen van 3mm dik strip;
2) lamineren van 4 lagen vineer met lijm er tussen. De gitaar massief maken en uitfrezen vind ik geen optie bij een 335 achtige

De top en achterkant kan ik:
1) uit massief 'carven'
2) met stoom van 2 of 3 mm triplex (welk type?) over een mal persen
3) uit 3 lagen fineer met lijm ertussen over een mal persen.

Dat persen over die mallen lijkt me niet zo moeilijk: eerst een gipsmodel maken, de boel zachtstomen en in een vacuüm zak er boel over het model maken.

Zover dus de ideeën... Ik zou zeggen, shoot! Oh ja, ik hou erg van 'how to' sites, dus als je er één weet over dit onderwerp, graag.

Bedankt,


Hugo

Mattia
6 maart 2006, 09:53
Hoi,

naar aanleiding van de post hieronder en ééntje op een internationaal forum heb ik nu diverse leuke tekeningen van een Gibson ES 335, dus het ontwerp vordert. Maar nu, hoe te bouwen? Ik heb wat ideetjes opgedaan, voor de top, achterkant en zijkanten. Graag aanvullingen, commentaar, voorbeelden, etc. Alles is welkom.

De zijkanten kan ik:
1) Met stoom buigen van 3mm dik strip;
2) lamineren van 4 lagen vineer met lijm er tussen. De gitaar massief maken en uitfrezen vind ik geen optie bij een 335 achtige


Massief maken en uitfrezen is prima te doen; je kunt een 'frame' bouwen van kleinere stukken, hoef je geen massief stuk hout te 'verspillen'; maar gebogen zijkanten zijn toch wel te prefereren. Ik zou echter wel eerder richting 2mm dik gaan (standarddikte voor staalsnarige akoestische gitaar: 2.1-2.2mm, klassiek vaak dunner, en je kan prima naar 2.0mm voor een ondiepe zijkant die toch flink verstevigd word door linings) vooral in verband met het buigen van cutaways en dergelijke.

Gelamineerde zijkanten zullen enorm sterk zijn, maar moeilijk te doen; ik kan me niet indenken hoe het zou moeten zonder gebruik van een vacuum systeem. Met vacuum lijkt het me te doen, maar nog steeds 'ingewikkeld' in de zin dat je een aantal test sides zal moeten maken.



De top en achterkant kan ik:
1) uit massief 'carven'
2) met stoom van 2 of 3 mm triplex (welk type?) over een mal persen
3) uit 3 lagen fineer met lijm ertussen over een mal persen.

Dat persen over die mallen lijkt me niet zo moeilijk: eerst een gipsmodel maken, de boel zachtstomen en in een vacuüm zak er boel over het model maken.

Zover dus de ideeën... Ik zou zeggen, shoot! Oh ja, ik hou erg van 'how to' sites, dus als je er één weet over dit onderwerp, graag.

Bedankt,


Hugo

Ah, dus je hebt vacuum ter beschikking! Dat scheelt al wat. Kijk eens bij MIMF.com in de library, daar staan discussies over vacuum-clamped gelamineerde sides, misschien heb je er wat aan.

Qua tops week ik niet of het wel zo makkelijk is allemaal; het zijn 3-d vormen, dus moelijker goed to 'forceren' in de vormen die je wil. Ik moet zeggen dat ik maar een of twee mensen heb gezien die het daadwerkelijk gedaan hebben, een keer, en zijn dan of overgestapt op pre-fab (teveel werk voor een setje), of op productie (@ 80-100 dollar per plate) omdat het zich anders niet loont.

Persoonlijk zou ik carven, maargoed, ik hou wel van massief hout.

marekoo
6 maart 2006, 22:25
hoi hugo

De top en de back van een 335 zijn gelamineerd,dit is thuis volgens mij ook moeilijk te realiseren(lees dat jij hier wel goede hoop in hebt),Freezen is inderdaad een optie(denk de makkelijkste optie)
Ben zelf een archtop aan het bouwen,met gestoken boven/onderblad
hier gaat wel heel veel tijd inzitten,wat volgens mij overbodig is bij een 335
ivm de balk die doorloopt ,die de acoustiek van de bladen te niet doet.
Zou het mezelf voor een 335 dus niet al te moeilijk maken qua boven/onderblad.
Zijkanten buigen met stoom is goed te doen(heb dit zelf gedaan door een brander in een grote diameter koperen buis te plaatsen,hout een uurtje van te voren in bad gelegd,buigen en klemmen in een mal)

voor foto`s zie http://members.home.nl/dekkers401/

veel succes
marco

vdgraaf
6 maart 2006, 23:34
Hoi Hugo!

Ik heb van het weekend het boek van Martin Koch gekregen en doorgenomen omdat ik ook met het plan rondloop een 335 achtige te bouwen. Het boek heet Building Electric Guitars en ik heb het bij LMI gekocht maar je kunt hem ook downloaden heb ik gevonden op http://www.buildyourguitar.com/books/books.asp?vat=yes dat is zijn eigen site volgens mij.

NIW, het is het enige boek waarin beschreven wordt hoe je een 335 achtige kunt bouwen en Koch doet dat zonder stoom of vacuüm, althans voor de boven en onderbladen. Hij bind ze gewoon met heel veel elastiek (repen gesneden van oude binnenbanden) vast bij het lijmen. Door de geringe materiaaldikte en het massieve middenblok komen ze dan volgens zijn zeggen in de juiste vorm. Of dat precie een 335 vorm is weet ik niet, maar het zal in elk geval niet plat zijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

grtn, en succes met je project, Jan Anton

Minda
8 maart 2006, 11:25
Ik denk dat ik ga lamineren en vacuum vormen. Op de Gibson site vond ik zelfs de samenstelling, dus dat is handig. Ik heb al vaker onderdelen vacuum gevormd, maar dat was glasvezel/epoxy materiaal voor mijn autohobby. Eens kijken of AF mooi vineer heeft voor dit lamineren.

Ander vraagje (we blijven zeuren...):
Ik vind tekeningen van ES 335's met een massief midden van hals tot net onder het staartstuk, maar ook met massief over de hele lengte. De replica Clapton ES heeft het over de hele lengte, bijvoorbeeld. Nou maakt het mij voor het bouwen weinig uit, maar wat doet het qua geluid?

Bedankt,

Hugo

Oh ja, @Marco: gaaf...