PDA

View Full Version : autowah / envelop filter



BillyG
5 maart 2006, 20:38
stel , ik wil een autowah / envelop filter voor
- het intro van voodoo chile te benaderen
- heeeel af en toe eens een funky slagje te doen bij een nummer
- heeeel af en toe eens een rock nummer lichtjes te vervormen
(ik wil voorlopig even geen wah-wah pedaal)

nu ben ik wat aan het zoeken in het forum , maar ik kom er niet helemaal goed uit:

- wat is voor het bovenste beter geschikt : een autowah of een envelop filter

en als ik naar ehx pedalen kijk zie ik 4 versies,
behalve de prijs zijn me de verschillen niet zo duidelijk: wie kan hier iets heel zinnigs over zeggen? (doctor-q, mini q-tron , q-tron, q-tron+)

thanx

nielsduursma
5 maart 2006, 20:47
intro van vodoo child moet je eigelijk wel met een gewone wah bedienen, maar met een autowah kom je aardig in de buurt. mischien dat de digitech synth/wah/envelope wat voor jou is, is een soort alles in een pedaal (qua wahs en synths envelopes)

http://www.instrumentpro.com/Merchant2/graphics/00000001/digxsw.jpg

hier: http://www.digitech.com/products/synthwah.htm

kan je ook wat samples horen.
bassist van m'n band heeft de bass versie en die klinkt iig erg goed.

Rhythm Machine
5 maart 2006, 20:55
Met een auto wah/envelope filter kom je er niet vrees ik. Dat is een zeer beperkt bruikbaar effect voor gitaristen. Bassisten kunnen er meer mee. Luister eens naar de solo in What I am van Edie Brickell & The New Bohemians voor een goed voorbeeld van auto wah voor gitaar.

RM

Tristan
5 maart 2006, 21:02
Ik heb zelf de Qtron+ en die klinkt echt heel erg goed. Dat is de beste die ik tot nu toe heb gehoord. Ik heb de MXR Auto-q, DOD Envelope Filter, Boss AW2, Xotic Robotalk ook getest, maar die vond ik allemaal een stuk minder klinken. Die EHX mini-Q heeft veel minder instelmogelijkheden en ik kreeg daar niet zo'n goed geluid mee. De Doctor-q is eigenlijk een soort wah/toonregeling maar dan op een set level, dus dat je de wah in een bepaalde stand zet. (zoals Michael Schenker en sommige rockgitaristen wel doen met hun scheurgeluid).
De gewone Q-tron is net zo goed als de Q-tron+, maar het voordeel van de Q-tron+ is dat deze ook een slow attack switch heeft en dan is de aanslag wat lekkerder, ik heb hem altijd in deze positie staan, want dat klinkt nog meer als een echte wah. Nog een voordeel van de Q-tron+ t.o.v. de gewone Q-tron is de effectsloop, want daar zet ik soms een Boss Octaver in en als je dat door je scheurgeluid haalt heb je een waanzinnige synth sound, echt supervet voor riffs enzo. Supergaaf geluid geeft dat.
Oh ja, je moet wel even het apparaat open maken en de weerstandjes die bij de ingang en de uitgang zitten weghalen, dan hoor je wat meer effect en klinkt hij nog veel vetter. Anders lijkt hij een beetje qua klank op de MXR (de een na beste die ik heb gehoord), maar die is moeilijker in te stellen.
Het gekke is dat ik de mijne gekocht heb en toen zaten deze dingen al los, vandaar dat hij zo waanzinnig klonk. Het is echt een modificatie van niets en maakt niets uit voor de garantie ofzo. Ook zit er binnenin nog een trimpotje (wit dingetje dat je kan draaien met een schroevedraaier of iets dergelijks) en als je dat dingetje in het midden zet (daar zit hij normaal ook) heb je naar mijn idee het vetste geluid.
Ik moet wel zeggen dat ik wat probleempjes heb gehad met de betrouwbaarheid van dit pedaal (ligt absoluut niet aan de modificatie kan ik je verzekeren) en vind over het algemeen de pedalen van EHX niet zo betrouwbaar, dus daar moet je wel mee oppassen.
Voor andere pedalen kan je ook Van De Haar checken www.haarguitars.nl of Gvees www.gvees.com of van de gier www.degiergitaarbouw.nl

Tristan
5 maart 2006, 21:05
Met een auto wah/envelope filter kom je er niet vrees ik. Dat is een zeer beperkt bruikbaar effect voor gitaristen. Bassisten kunnen er meer mee. Luister eens naar de solo in What I am van Edie Brickell & The New Bohemians voor een goed voorbeeld van auto wah voor gitaar.

RM

Die Q-tron+ met de genoemde modificatie doet het bij mij waanzinnig hoor. echt een supergoede sound, heel erg vet. Niet zo dun zoals inderdaad de meeste envelope filters klinken. Zelfs die Q-tron zonder de modificatie is nog steeds een beetje dun en wimpy, maar daarna echt niet meer hoor, echt waanzinnig, ultravet gewoon. 8-) :cooler:

Rhythm Machine
5 maart 2006, 21:24
Ik bedoel maar dat je voor zover ik weet met geen enkele auto wah/envelope filter (tenminste die niet die ik al geprobeerd heb) een echt wah pedaal overtuigend genoeg kan benaderen om er de intro van Voodoo Chile mee te spelen.

RM

Tristan
5 maart 2006, 21:49
Ik durf te beweren dat mijn Q-tron+ dat wel doet...
Natuurlijk niet helemaal, maar die Slow Attack switch en die modificatie doen wel een hoop... Zoals ik al zei klinkt het behoorlijk overtuigend wah achtig en heel erg vet... Door die Slow Attack switch krijg je ook nog een beetje dat laidback gevoel wat er bij Voodoo Chile inhoort, dat je het filter hoort opkomen.

vulvasonic
5 maart 2006, 22:45
Probeer in je zoektocht ook eens de BassBalls van EHX. Is niet alleen erg gaaf, maar ook erg goedkoop.

Tristan
5 maart 2006, 23:54
Probeer in je zoektocht ook eens de BassBalls van EHX. Is niet alleen erg gaaf, maar ook erg goedkoop.

Das wel een maf ding toch? Wel cool, maar niet echt een envelope filter/ wah sound. Volgens mij was die heel cool i.c.m. een fuzz of zo, dan krijg je hele gore kringspier geluiden, wel cool. :D

piezo
6 maart 2006, 00:21
Luister eens naar de solo in What I am van Edie Brickell & The New Bohemians voor een goed voorbeeld van auto wah voor gitaar.
RM
Dat nummer was altijd de reden dat ik een "envelope follower filter" wilde hebben. (Dat is de juiste naam voor het effect, omdat het verwarring voorkomt. De term "Auto-wah" wordt namelijk ook gebruikt voor het cyclische wah effect, waarbij het ding in een bepaald rythme alsmaar wahwaht, en het tempo ervan bedienbaar is met een pedaal.)
Welk apparaat trouwens in dat nummer precies gebruikt wordt weet ik niet. Als het een Mutron was, zou ie toch alleen maar een fast attack hebben? Of ben ik abuis?



Nog een voordeel van de Q-tron+ t.o.v. de gewone Q-tron is de effectsloop, want daar zet ik soms een Boss Octaver in en als je dat door je scheurgeluid haalt heb je een waanzinnige synth sound, echt supervet voor riffs enzo. Supergaaf geluid geeft dat.

Inderdaad. En het leuke van die loop is bovendien dat je de attack van één instrument de klank van een ander instrument kunt laten beïnvloeden. Dat was zelfs de reden dat ik de + versie wilde:
- Als je in de input een gitaar plugt en in de loop return een synth, dan waht de synth dus op de aanslag van de gitaar. Je zang of een compleet muziekstuk of een loopsample kan natuurlijk ook.
- Als je in de input via de Aux Send van de mixer je kickdrum (of drumcomputer) plugt en de basgitaar in de loop return plugt, dan waht de bas bij iedere betreffende drumbeat. Het is bij dergelijke truuks soms wel handig om een mix van droog en gewaht signaal te hebben, extern of via de mix-instelling van de Q-tron. Ook omdat in de uit-stand je het verkeerde apparaat uitschakelt.
- Als je de input voedt met een oscillerend volume, (een ruis of piep door een tremolo pedaal, of een LFO volume gestuurde synthtoon) dan krijgt wat je in de loop return hebt geplugd een cyclisch wah effect



Oh ja, je moet wel even het apparaat open maken en de weerstandjes die bij de ingang en de uitgang zitten weghalen, dan hoor je wat meer effect en klinkt hij nog veel vetter. Het is echt een modificatie van niets en maakt niets uit voor de garantie ofzo.

Dat moet je zeker doen. Ik heb vorige week pas dat weerstandje dat parallel over de input staat aan één kant losgehaald en het maakte megaverschil. Voordien was iedere aanslag al zo hard dat de "overload" LED vrijwel continu opgloeide, zodat de gain regelaar bijna helemaal dicht moest en/of ik het volume op de gitaar terug moest draaien. Gebruik van de knoppen op de gitaar is overigens een goede manier om het effect te variëren: je kunt met je volumeknop bijvoorbeeld een langzame wah-swell maken. Ook de tone regelaar op je gitaar is zeer nuttig voor variaties.
Ik ga zeker ook het weerstandje aan de output eens loskoppelen om te kijken wat dat oplevert. De output impedantie wordt dan wel ineens hoger natuurlijk, wat misschien voor misaanpassing naar de volgende trap in de keten kan zorgen. We zullen zien. Zoals je zegt, het is een modificatie van niks, en dus snel ongedaan gemaak ook.

Ik begrijp trouwens werkelijk niet wat Electro-Harmonix bezielt heeft om dat weerstandje parallel aan de input te zetten. Misschien om dat extra "boost" effect wat toch bijna niemand gebruikt een beetje op te peppen.
Of het verwijderen ervan werkelijk niet uitmaakt voor de garantie, zou ik niet durven beweren. Temeer daar je die "garantie" bij EH producten altijd héél hard nodig hebt. Zie daarvoor verderop!



Ook zit er binnenin nog een trimpotje (wit dingetje dat je kan draaien met een schroevedraaier of iets dergelijks) en als je dat dingetje in het midden zet (daar zit hij normaal ook) heb je naar mijn idee het vetste geluid.

Wel gezien, nog niet bijgeregeld. Maar ga ik zeker doen!!!



Ik moet wel zeggen dat ik wat probleempjes heb gehad met de betrouwbaarheid van dit pedaal ..... en vind over het algemeen de pedalen van EHX niet zo betrouwbaar, dus daar moet je wel mee oppassen.

EHX produkten zijn inderdaad niet al te betrouwbaar. En de Q-tron+ is wat dat betreft wel het dieptepunt. Lees de betreffende reviews op Harmony-Central maar eens.
Toen ik de mijne ging kopen (bij de firma die het spul importeert...) en de verkoper met de slechte naam van de Q-tron+ confronteerde was het antwoord natuurlijk dat ze daar nooit iets van gemerkt hadden. Alleen werkte de Q-tron+ uit de winkel maar gedeeltelijk, net als een nieuwe uit het magazijn. De volgende uit het magazijn deed zelfs helemaal NIETS.....
ZUCHT....
Ik heb toen elders maar een wèl helemaal werkende gekocht. Die heeft het zelfs wel ruim een jaar gedaan ....... !!!!

Overigens heb ik gemerkt dat de problemen doorgaans vrijwel alleen te maken met de slechte contacten van schakelaars en in/outputs, VOORAL de loop return (met zo'n link-input die vrij snel lam wordt of corrodeert) en kun je dat dus snel zelf oplossen. Met de voetschakelaar heb ik weliswaar geen probleem gehad, maar ik heb hem uit voorzorg toch maar vervangen door één, die ik nog uit mijn TrueBypass gemaakte Crybaby had.

Is er trouwens iemand die een schema weet hoe je een Q-tron+ TB kunt maken?

Joey Handsome
6 maart 2006, 17:45
@ tristan en piezo: geweldige info! ik ga zometeen even klooien met dat weerstandje en die trimregelaar. Ook ga ik binnenkort eens even met de ms20 van een vriend van me wat tonen er doorheen jagen om hem te laten autowahen. Ik ben benieuwd!

nielsduursma
6 maart 2006, 17:53
@ tristan en piezo: geweldige info! ik ga zometeen even klooien met dat weerstandje en die trimregelaar. Ook ga ik binnenkort eens even met de ms20 van een vriend van me wat tonen er doorheen jagen om hem te laten autowahen. Ik ben benieuwd!

als dat de heruitgave (de midi controller) is veel succes...
dat ding heb ik ook en dan gaat het je niet lukken.

Joey Handsome
6 maart 2006, 17:59
als dat de heruitgave (de midi controller) is veel succes...
dat ding heb ik ook en dan gaat het je niet lukken.

het is een originele gelukkig, dat moet toch wel gaan?

nielsduursma
6 maart 2006, 18:13
het is een originele gelukkig, dat moet toch wel gaan?

ja, want die reisseu, is een midi controller en het "echte" signaal gaat niet door die patchkabeltjes, daar gaat enkel een electrisch signaal doorheen om zo de evt. aansluitingen ook op de pc weer te geven.

maar de geluiden die ik eruit krijg zijn echt te gek, ben ook zeer benieuwd hoe dat met gitaar gaat klinken!

Rhythm Machine
6 maart 2006, 18:45
[QUOTE=piezo]
Welk apparaat trouwens in dat nummer precies gebruikt wordt weet ik niet. Als het een Mutron was, zou ie toch alleen maar een fast attack hebben? Of ben ik abuis?/QUOTE]

Het was een Ibanez AF-9 Auto Filter. Bijna niet meer te vinden, maar een oude Boss T-Wah komt aardig in de buurt.

RM

piezo
6 maart 2006, 20:23
[Het was een Ibanez AF-9 Auto Filter. Bijna niet meer te vinden, maar een oude Boss T-Wah komt aardig in de buurt.
RM
Merci, merci (1234567 ja, hoor, meer dan 10 karakters) :satisfie:

Tristan
6 maart 2006, 23:13
Dat nummer was altijd de reden dat ik een "envelope follower filter" wilde hebben. (Dat is de juiste naam voor het effect, omdat het verwarring voorkomt. De term "Auto-wah" wordt namelijk ook gebruikt voor het cyclische wah effect, waarbij het ding in een bepaald rythme alsmaar wahwaht, en het tempo ervan bedienbaar is met een pedaal.)
Welk apparaat trouwens in dat nummer precies gebruikt wordt weet ik niet. Als het een Mutron was, zou ie toch alleen maar een fast attack hebben? Of ben ik abuis?


Inderdaad. En het leuke van die loop is bovendien dat je de attack van één instrument de klank van een ander instrument kunt laten beïnvloeden. Dat was zelfs de reden dat ik de + versie wilde:
- Als je in de input een gitaar plugt en in de loop return een synth, dan waht de synth dus op de aanslag van de gitaar. Je zang of een compleet muziekstuk of een loopsample kan natuurlijk ook.
- Als je in de input via de Aux Send van de mixer je kickdrum (of drumcomputer) plugt en de basgitaar in de loop return plugt, dan waht de bas bij iedere betreffende drumbeat. Het is bij dergelijke truuks soms wel handig om een mix van droog en gewaht signaal te hebben, extern of via de mix-instelling van de Q-tron. Ook omdat in de uit-stand je het verkeerde apparaat uitschakelt.
- Als je de input voedt met een oscillerend volume, (een ruis of piep door een tremolo pedaal, of een LFO volume gestuurde synthtoon) dan krijgt wat je in de loop return hebt geplugd een cyclisch wah effect


Dat moet je zeker doen. Ik heb vorige week pas dat weerstandje dat parallel over de input staat aan één kant losgehaald en het maakte megaverschil. Voordien was iedere aanslag al zo hard dat de "overload" LED vrijwel continu opgloeide, zodat de gain regelaar bijna helemaal dicht moest en/of ik het volume op de gitaar terug moest draaien. Gebruik van de knoppen op de gitaar is overigens een goede manier om het effect te variëren: je kunt met je volumeknop bijvoorbeeld een langzame wah-swell maken. Ook de tone regelaar op je gitaar is zeer nuttig voor variaties.
Ik ga zeker ook het weerstandje aan de output eens loskoppelen om te kijken wat dat oplevert. De output impedantie wordt dan wel ineens hoger natuurlijk, wat misschien voor misaanpassing naar de volgende trap in de keten kan zorgen. We zullen zien. Zoals je zegt, het is een modificatie van niks, en dus snel ongedaan gemaak ook.

Ik begrijp trouwens werkelijk niet wat Electro-Harmonix bezielt heeft om dat weerstandje parallel aan de input te zetten. Misschien om dat extra "boost" effect wat toch bijna niemand gebruikt een beetje op te peppen.
Of het verwijderen ervan werkelijk niet uitmaakt voor de garantie, zou ik niet durven beweren. Temeer daar je die "garantie" bij EH producten altijd héél hard nodig hebt. Zie daarvoor verderop!


Wel gezien, nog niet bijgeregeld. Maar ga ik zeker doen!!!


EHX produkten zijn inderdaad niet al te betrouwbaar. En de Q-tron+ is wat dat betreft wel het dieptepunt. Lees de betreffende reviews op Harmony-Central maar eens.
Toen ik de mijne ging kopen (bij de firma die het spul importeert...) en de verkoper met de slechte naam van de Q-tron+ confronteerde was het antwoord natuurlijk dat ze daar nooit iets van gemerkt hadden. Alleen werkte de Q-tron+ uit de winkel maar gedeeltelijk, net als een nieuwe uit het magazijn. De volgende uit het magazijn deed zelfs helemaal NIETS.....
ZUCHT....
Ik heb toen elders maar een wèl helemaal werkende gekocht. Die heeft het zelfs wel ruim een jaar gedaan ....... !!!!

Overigens heb ik gemerkt dat de problemen doorgaans vrijwel alleen te maken met de slechte contacten van schakelaars en in/outputs, VOORAL de loop return (met zo'n link-input die vrij snel lam wordt of corrodeert) en kun je dat dus snel zelf oplossen. Met de voetschakelaar heb ik weliswaar geen probleem gehad, maar ik heb hem uit voorzorg toch maar vervangen door één, die ik nog uit mijn TrueBypass gemaakte Crybaby had.

Is er trouwens iemand die een schema weet hoe je een Q-tron+ TB kunt maken?

Wow, dat was me even een mega mail, maar wel goede info!
Was jij nou degene aan wie ik al die tip had gegeven om die weerstandjes bij de input en output te verwijderen?
Denk je dat het beter is om die bij de output wel te laten zitten, want ik snapte eigenlijk niet eens wat hij daar deed.
Dat hele stukje bij het "de attack van het ene instrument de klank laten veranderen van het andere instrument" en met die tremolo LFO in de loop begrijp echt geen reet van, kan je dat misschien nog eens uitleggen?
Het is echt huilen met die Qtron met de betrouwbaarheid, maar je hebt inderdaad gelijk dat het vooral an de schakelaars ligt en helemaal die jack ingang bij de loop, dat hij niet goed kortsluit enzo. Gewoon schakelaartjes vervangen en mijn oom zei dat hij misschien wel iets kon veranderen aan die jackingang dus...
Volgens mij moet het losknippen van die weerstandjes echt geen reet doen voor de garantie, bij mij zaten ze al los, dus dan zeg je toch gewoon "Oh, zo was ie altijd al", ze leveren een waardeloos product wat betreft betrouwbaarheid, nou dan kunnen ze van mij ook een vinger krijgen hoor.
Dat true bypass weet ik niet helemaal, maar volgens mij zijn er hier wel gasten die dat kunnen (Dirk Hendrix ofzo). Ik heb wel het originele schema, dat hebben ze helemaal uit Amerika naar mij toegezonden, dus wat dat betreft zijn het dan wel weer toffe lui, misschien heb je daar wat aan. :)

piezo
7 maart 2006, 09:25
Was jij nou degene aan wie ik al die tip had gegeven om die weerstandjes bij de input en output te verwijderen?Nee, ik vond de ingangsgevoeligheid gewoon niet goed en toen het ding vervolgens alleen nog maar werkte met iets in de loop return geplugd, de attack schakelaar haperde - en Hakkert, waar ik hem gekocht had inmiddels failliet was (dus hoezo garantie) - moest ie toch open. De logica dicteerde vervolgens dat dan dat weerstandje weg/los moest en het bleek goed uit te pakken.


Denk je dat het beter is om die bij de output wel te laten zitten, want ik snapte eigenlijk niet eens wat hij daar deed. Ik weet het nog niet maar loshalen en proberen/testen/meten wat het verschil is kan geen kwaad.

Dat hele stukje bij het "de attack van het ene instrument de klank laten veranderen van het andere instrument" en met die tremolo LFO in de loop begrijp echt geen reet van, kan je dat misschien nog eens uitleggen?Misschien begin ik met basiskennis die je al hebt, maar dat moet dan maar; er zijn misschien nog meer belangstellenden.
Het idee van EHX achter de loop is logisch: Je wilt een gitaargeluid dat al door andere pedaaltjes bewerkt is ook nog eens met een envelope follower filter bewerken. Veel van die andere pedaaltjes verminderen echter het volumeverloop (attack/dynamiek) van het signaal, terwijl een envelope follower dat variërende volume juist nodig heeft als stuursignaal om het filter te kunnen moduleren. Je wilt daarom dus een fris gitaarsignaal als stuursignaal, maar dan zou je dus het filter alleen nog maar vóór een ander effect kunnen zetten, niet erna.

Een envelope follower werkt net als een compressor met een VCA, een Voltage Controlled Amplifier, waarbij de versterkingsfactor afhangt van de grootte van een stuurspanning. In de Q-tron+ hebben ze eenvoudig het "meet"-circuit vóór de loop gezet en het filter achter de loop, zodat het meetcircuit een vers gitaarsignaal krijgt. Het nog onbewerkte gitaarsignaal gaat tegelijkertijd naar de loop-send om het door door andere pedaaltjes te kunnen bewerken. Na terugkeer via de loop-return kan dat FX-signaal vervolgens gefilterd (=gewahd) worden en gaat gewahd en wel via de output naar de versterker.

Als nu meten en bewerken tòch twee gescheiden circuits zijn geworden kun je dus ook het signaal van het ene instrument meten en de VCA met de meetresultaten het geluid van een ander instrument laten filteren. Maar je hóéft het meetcircuit (= de input) van de Q-tron+ natuurlijk niet te voeden met een instrument, het kan ieder stuursignaal zijn. Een willekeurig tremolosignaal, (d.w.z. een signaal met cyclisch variërend volume) uit een toongenerator of synth op de input zal het signaal wat binnenkomt op de loop-return in een door de tremolo-frequentie bepaald tempo laten wahwahen (wat een woord!) waarbij de wahdiepte weer afhankelijk is van de tremolo diepte.


Het is echt huilen met die Qtron met de betrouwbaarheid, maar je hebt inderdaad gelijk dat het vooral an de schakelaars ligt en helemaal die jack ingang bij de loop, dat hij niet goed kortsluit enzo. Gewoon schakelaartjes vervangen en mijn oom zei dat hij misschien wel iets kon veranderen aan die jackingang dus...Dat soort link-inputs kun je bij de meeste electronica-winkels wel kopen. Er zijn ook diverse "gesloten" varianten, die hetzelfde doen.



Ik heb wel het originele schema, dat hebben ze helemaal uit Amerika naar mij toegezonden, dus wat dat betreft zijn het dan wel weer toffe lui, misschien heb je daar wat aan. :)Graag, als je dat digitaal hebt of kunt scannen. Ik weet niet of het i.v.m. copyright hier gepost mag worden maar anders kan ik je wel een PM sturen met mijn E-mail adres. Misschie zijn er nog wel meer belangstellenden, Speeddemon en D_H bijvoorbeeld.

Tristan
9 maart 2006, 01:29
@Piezo: thanx for the info. Ik laat het nog even op me inwerken, maar ga er binnenkort wel mee experimenteren.
Grappig is ook de manier waarop jij erachter bent gekomen om het weerstandje weg te halen...
Het schema heb ik wel ergens, maar ik moet het ver zoeken, dus het kan even duren (lang geleden dat ik het heb gezien).

BillyG
9 maart 2006, 12:04
ja, het wordt we allemaal wat duidelijker, maar tevens ook moeilijker om zomaar even een keus te maken.
Dat de ehx niet zo stevig zijn en het wel eens laten afweten is voor mij een belangrijk nadeel, ik wil spullen hebben die werken anders ga ik me gruwelijk ergeren. (net zoiets als een auto die niet start)
Dus ik heb op dit moment een lichte voorkeur voor de mxr, maar zal toch op zoek gaan naar een winkel waar ik de q-tron en de mxr beide kan testen.
thanx