PDA

View Full Version : hardcore sound



lorenz
5 maart 2006, 20:28
Hoi,

het hangt waarschijnlijk van versterker tot versterker af, maar ik zou graag weten wat de instellingen voor een goeie hardcore sound zijn. veel mids? veel bass? veel highs? e.d.

'k zit namelijk al een tijdje te zoeken naar een degelijke hardcoresound maar ik vind hem niet echt helemaal.

m'n versterker is een Crate Blue Voodoo (met TAD6L6GC-STR en EH12AX7).

FuriousAngel
5 maart 2006, 20:57
Ik ben niet echt bekend met het hardcore-genre, maar misschien dat je hier toch nog wat mee kan. Ik zou voorzichtig zijn met de mids. Het is verleidelijk om deze helemaal te scoopen. Dat klinkt ook nog wel okay als je alleen speelt, maar in een band-situatie blijft er niets van je geluid over. Je hoort jezelf ook bijna niet meer terug. Verder zou ik niet te veel gain gebruiken, als je niet wil dat het geluid een grote modderpoel wordt.

Dus ik zou zeggen: Redelijk wat bass (je hebt ook nog een bassist hè), voldoende mids, en highs, tsja, wat jij lekker vindt. Over het algemeen is geluid heel erg persoonlijk. De settings die ik lekker vind, hoef jij niet lekker te vinden. Wat bevalt er nu niet aan het geluid van de Crate?

lorenz
5 maart 2006, 21:09
momenteel klinkt het iets te metal-achtig. op m'n dikste snaren krijg ik een geluid dat dicht bij hardcore aanleunt en daar ben ik zeer tevreden over, maar hoe dunner de snaren worden, hoe meer metal dat het klinkt. mss ligt het ook aan m'n gitaar, Ibanez GRG270B, en moet ik eens een andere proberen of hem eens downtunen? (maar dat wordt weer lastig met die floyd rose)

drap
5 maart 2006, 21:20
Misschien es wat experimenteren met overdrive/distortionpedaaltjes?

AART
5 maart 2006, 21:29
ik weet niet wat voor hardcore je maakt, maar aan je amp ligt het niet, die blue voodoo's hebben zat low end en gain.

Je gitaar is idd niet al te best, die stock pickups daarvan zijn nogal iel klinkend.

misschien moet je eens een ibanez SZ proberen, die hebben stock ook al een stuk betere pickups, bovendien kan je daar makkelijker mee downtunen.

Volgens mij is de blue voodoo een redelijk makkelijke amp om in te stellen.

Probeer de treble eerst in te draaien, denk dat het rond 6/7 wel goed moet zitten.

Bass indraaien totdat het goed klinkt maar niet te modderig word.

Mids niet onder 4 draaien, voor de rest een beetje kloten.

Gain naar smaak, maar zeker niet teveel,
dan gaat het minder zwaar en vet klinken, maar fuzzy!

Wat voor speakerkast heb je trouwens?

lorenz
5 maart 2006, 21:37
Red Voodoo cab met celestions G12T-75

EDIT: en ik speel Hardcore à la Terror => http://www.terrorhc.com dat is zowat de sound naar waar ik streef (natuurlijk moeilijker te bereiken voor mij omdat die gasten met mesa rectifiers spelen)

Neals
6 maart 2006, 00:13
5150 is ook een goede amp voor hardcore.

Zelf speel ik meer hardcore a la Slapshot op een TELECASTER. Binnenkort een LP Studio voor het hevigere beukwerk, en downtunen die hap.

Neals
6 maart 2006, 00:14
Ik heb de gain op 3 uur, de bas op 11 uur, de bas op 12 uur en de treble op 2 uur.

Gaat prima.

StereoX
6 maart 2006, 10:46
ik vind het geluid van terror anders behoorlijk metal-achtig hoor....

@ Neals: slapshot? met jou kan ik praten.... :rockon:

lorenz
6 maart 2006, 13:26
Terror klinkt idd wel wat metal-achtig, maar bij mij is het echt overdreven richting Iron Maiden nzo. en da wil'k ni.

Mufftin
6 maart 2006, 15:35
is volgens mij ook ooit al een vraag over geweest over hardcore geluid.

lorenz
6 maart 2006, 16:08
kan wel, ik heb de search gebruikt hoor, maar 'k vond het niet direct. maar ik heb nog eens zitten tweaken en Aart z'n advies opgevolgd. en 'k heb dan uiteindelijk toch een redelijke goeie hardcoresound.

M'n gain staat nu op 4,5 , high op 6, mid op 4,5 en low op 7,5. Waar er eerst m'n gain op 5,5 stond, high op 8, mid op 6 en low op 10. geeft echt een wereld van verschil.

en 'k vermoed dat m'n sound er alleen maar beter op kan worden met een betere gitaar.

AART
6 maart 2006, 17:57
tip:

neem een Ibanez SZ 320(goedkoopste maar zeer goed).

pleur een dimarzio x2n in de brug, samen met je blue voodoo zal dat alles geven wat je nodig hebt :rockon:


btw, het laatste album van pennywise(the fuse) is opgenomen met een blue voodoo.

En die sound is toch ook wel erg metal, dus het moet zeker kunnen.

lorenz
6 maart 2006, 18:35
ik dacht eerder aan een Gibson SG of een ESP Eclipse. Lijken me allebei ook wel geschikt voor hardcore.

toch bedankt voor de tip

Mufftin
6 maart 2006, 19:15
SG die heb ik ook en klinkt lekker, ik speel dan wel over marshall

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=63328&page=1&highlight=hardcore

dit gaat over hardcore gitaren, misschien heb je er wat aan

Neals
6 maart 2006, 19:26
tip:

neem een Ibanez SZ 320(goedkoopste maar zeer goed).

pleur een dimarzio x2n in de brug, samen met je blue voodoo zal dat alles geven wat je nodig hebt :rockon:


btw, het laatste album van pennywise(the fuse) is opgenomen met een blue voodoo.

En die sound is toch ook wel erg metal, dus het moet zeker kunnen.

SPAM! 250 EURO SPAM!!

lorenz
6 maart 2006, 19:28
'k zie dat er toch veel gesproken wordt over SG's en LTD/ESP's dus met m'n keuze zit ik zeker wel goed.

bedankt voor alle advies.

casper innosence
6 maart 2006, 20:04
esp is echt vet :D ik speel zelf op een Viper standart, wellicht dat het icm de standaard EMG elementen weer wat te (metal) gaat klinken, ik heb zelf mn elementen laten vervangen door seymour duncans.

www.myspace.com/innosence kun je 2 nrs horen die zijn opgenomen met een rectifier + marshall met v30's en mn esp met een seymour duncan- duncan custom in de brug. tis niet echt n hc sound. Mn live sound is flimk wat steviger in vergelijking met de cd/mp3's...