PDA

View Full Version : Vreemd bijgeluid hogere frets



TMKXL
5 maart 2006, 21:04
Als ik met overdrive speel hoor ik op mijn Parker vanaf ong. de 10e fret tot ong. de 15 fret (hoge e, b en g snaren, rond de 12e fret het ergst) een irritant bijgeluid. De noot gaat heel erg trillen, een soort snelle vibrato wat totaal niet aangenaam klinkt. Volgens mij is het geen fretbuzz, want dat schijnt gerammel te zijn. Weet iemand wat dit is, en hoe ik het kan oplossen?

TMKXL
6 maart 2006, 09:53
Weet niemand het?

Kaïn
6 maart 2006, 10:04
Heb je al getest op een andere versterker? Ik herriner me dat mijn leraar het zelfde probleem had en dat lag uiteindelijk aan de buizen van zijn versterker.

TMKXL
6 maart 2006, 11:40
Ja, thuis over de Tonelab doet hij hetzelfde als bij gitaarles over een Marshall, dus het ligt niet aan de verterker.

Droffie
6 maart 2006, 13:31
Als ik met overdrive speel hoor ik op mijn Parker vanaf ong. de 10e fret tot ong. de 15 fret (hoge e, b en g snaren, rond de 12e fret het ergst) een irritant bijgeluid. De noot gaat heel erg trillen, een soort snelle vibrato wat totaal niet aangenaam klinkt. Volgens mij is het geen fretbuzz, want dat schijnt gerammel te zijn. Weet iemand wat dit is, en hoe ik het kan oplossen?

Als ik dat zo hoor is wellicht je gitaar vals na de 12de fret.
Oplossing: intoneren....

Anders Destium
6 maart 2006, 14:06
Het lijkt mij wel een soort van fretbuzz, zeker als je het op al je snaren hebt. Het kan zijn dat de kromming van je hals niet optimaal is, en dat is een kwestie van afstellen. Misschien kan intoneren ook al helpen (wat Droffie zegt), maar als het bij alle snaren is dan ga je eerder denken aan een oorzaak bij je nek.

Merk je het helemaal niet als je zonder overdrive speelt? Of is er dan sprake van hetzelfde maar hoor je het niet zo duidelijk.

Droffie
6 maart 2006, 14:26
Eigenlijk is de enige oplossing voor fretbuzz op de hoge frets je brug verhogen. Probeer dat eens uit.
Omdat ik je niet hoor over buzz op de lagere frets lijkt me een halscorrectie niet nodig. Dat als je actie goed is natuurlijk.

Ik begrijp dat je gitaarles hebt. Vraag 't je leraar of hij er naar wilt kijken.

TMKXL
6 maart 2006, 17:17
Bedankt voor de reacties. Ik heb het niet op alle snaren, alleen op de hoge 3 snaren (e, b, g). Ik zal kijken of ik hem ergens opnieuw kan laten afstellen.

Stitch
6 maart 2006, 23:45
Hoe lang heb je het setje snaren er al op zitten?

TMKXL
7 maart 2006, 09:35
Al redelijk lang nu je het zegt. Ik zal idd maar es nieuwe snaren erop zetten en dan kijken of het nog zo erg is.

TMKXL
7 maart 2006, 23:46
Nieuw setje snaren liggen er nu ruim een uur op, moet zeggen dat het een stuk verminderd is, het is bijna weg! Ik ga hem nog even goed laten intoneren en dan ben ik een stuk blijer. :)