PDA

View Full Version : Yamaha Pacifica 112 een goede beginnersgitaar?



Robin747
5 maart 2006, 19:29
Ik wil een elektrische gitaar kopen maar ik heb er totaal geen verstand van. De muziekstijl die ik wil leren spelen is die van Dire Straits en Pink Floyd (en alles wat er een beetje op lijkt). Wat is nou een leuke gitaar voor een beginner. Ik heb het forum een beetje doorgelezen en ik heb meerdere mensen gehoord over de Yamaha Pacifica 112. Is er iemand die ervaring met deze gitaar heeft? En is dit een goede beginners gitaar? Zo niet, wat raaden jullie dan aan? Alvast vriendelijk bedankt voor een reactie.

Robin

Sora
5 maart 2006, 19:31
Als je in de stijl van dire straits of floyd wil spelen lijkt een stratje me het beste vanwege het dunne heldere geluid. Probeer eens met een Squier of een London City Spitfire, dat zijn degelijke beginnersgitaren voor het geld.

Veel succes!

Kevin-D
5 maart 2006, 19:33
Yamaha Pacifica zéker eens proberen! Veel mensen kijken neer op Yamaha, waarschijnlijk omdat ze zowel gitaren als motoren maken :P Maar dat is niet nodig. Ik heb pacifica's bespeeld (wel de duurdere varianten) en die waren stuk voor stuk heel erg goed. Maar ook de 112 schijnt héél erg goed te zijn, en zelfs staande te houden met gitaren uit de iets duurdere regionen. In ieder geval uit proberen als het kan.

wietse
5 maart 2006, 19:37
Veel mensen kijken neer op Yamaha, waarschijnlijk omdat ze zowel gitaren als motoren maken

vergeet even niet dat ze ook audio spul maken dat erg goed is, en hun gitaren zijn zeker niet te versmaden, in mijn ogen stukken beter dan een squier.

Kevin-D
5 maart 2006, 20:01
In mijn ervaring heeft Yamaha in elke prijsklasse wel wat leuks zitten, in ieder geval bij de gitaren. De hogere Pacifica's gaan prima mee met de andere merken in diezelfde prijsklasse, en soms zelfs iets hoger (maar dat is mijn mening).
De Pacifica 112 lijkt mij iig een prima gitaar om mee te beginnen, heb je meteen een humbuckertje erbij wil je een keer stevig gaan rocken. Prima toch?

Kevin-D
5 maart 2006, 20:02
vergeet even niet dat ze ook audio spul maken dat erg goed is, en hun gitaren zijn zeker niet te versmaden, in mijn ogen stukken beter dan een squier.
+1




(Dit Bericht moet langer zijn dan 10 tekens)

gitarist17
5 maart 2006, 20:05
voor veelzijdigheid heb je natuurlijk veel aan die toegevoegde humbucker...
zelf vind ik een "echte" strat mooier/ origineler en heb ik dus voor de squier gekozen, die in mijn ogen zeer goed zijn werk doet, al heb ik vrij weinig vergelijkingsmateriaal...

sterkte erice

Bram+
5 maart 2006, 20:12
vergeet even niet dat ze ook audio spul maken dat erg goed is, en hun gitaren zijn zeker niet te versmaden, in mijn ogen stukken beter dan een squier.
Het is inderdaad meer een imagoprobleem dan dat ze echt troep afleveren. Qua piano's zijn ze volgens mij al een grote speler, je ziet ze overal, ook vanwege de iets gunstiger prijs natuurlijk.

nielsduursma
5 maart 2006, 20:16
Het is inderdaad meer een imagoprobleem dan dat ze echt troep afleveren. Qua piano's zijn ze volgens mij al een grote speler, je ziet ze overal, ook vanwege de iets gunstiger prijs natuurlijk.

en ze maken ook prima drumstellen. (de duurdere versies dan)

Herman
5 maart 2006, 20:20
Ik heb er een, ben er ook op begonnen, en ik vind hem zelf erg fijn...en beter als wat andere gitaren die ik heb getest (Epi Special Model II, Dean (Vendetta?),Ibanez (??) wat squiers en Collins, allemaal t zelfde budget ongeveer...maar natuurlijk heeft smaak er ook wat mee te maken...maar IK vind het echt een fijn gitaartje...hij is best veelzijdig, met de humbucker valt goed te scheuren en met het nekelementje vind ik dat je er een heel mooi clean geluid mee uit haalt...

Robin747
5 maart 2006, 21:50
Wat een reacties in korte tijd. Bedankt!
Het merendeel stemt voor de Yamaha. De squier ziet er inderdaad zoals de meeste zeggen wel mooier uit. Maar ik heb dan toch liever een wat mooier geluid. Waar dient trouwens de tremolo voor? En heb je die nodig?

Weten jullie misschien ook een leuke versterker? Rond de 80 à 100 Euro?

Robin

Kevin-D
5 maart 2006, 22:21
Ga absoluut, als je een zo goedkoop mogelijke versterke wilt voor de volgende: Roland Cube 15, is misschien íetsje duurder (iemand? prijs?), maar dat klinkt super voor de prijs, echt waar. Ik heb de grotere broer ervan de Cube 60 (grotere speaker, meer wattage) en die klinkt super :)

marter544
5 maart 2006, 22:22
Die tremelo ga je niet gebruiken(in het begin athans), dus daar hoef je niet op te letten. Het is trouwens een brug, die je door op de stang te drukken voorover kan kantelen, waardoor de snaarspanning minder wordt, en de toon lager wordt. Op mijn school hebben ze ook een yamaha pacifica 112, ik vind het een goede gitaar! Zeker voor dat geld, gewoon doen. En voor versterker.. tja, geen idee eigenlijk. Een roland cube 15? :???: Kost 115 euro volgens mij.

EDIT: iemand was me voor:p

Kevin-D
5 maart 2006, 22:27
Die tremelo ga je niet gebruiken(in het begin athans), dus daar hoef je niet op te letten. Het is trouwens een brug, die je door op de stang te drukken voorover kan kantelen, waardoor de snaarspanning minder wordt, en de toon lager wordt. Op mijn school hebben ze ook een yamaha pacifica 112, ik vind het een goede gitaar! Zeker voor dat geld, gewoon doen. En voor versterker.. tja, geen idee eigenlijk. Een roland cube 15? :???: Kost 115 euro volgens mij.

EDIT: iemand was me voor:p

Yup, maar wel zelfde idee. Naar mijn mening de beste amp in die prijs categorie, by FAR!

Robin747
5 maart 2006, 22:33
Op marktplaats staat een advertentie met het volgende te koop.

Yamaha RGX421DM superstrat met Floyd Rose voor 170 Euro. Het advertentienummer is 2029633313.
Is dit wat? Sorry voor de vele vragen. Maar er is zoveel te koop :)

Robin

wietse
5 maart 2006, 22:44
Op marktplaats staat een advertentie met het volgende te koop.

Yamaha RGX421DM superstrat met Floyd Rose voor 170 Euro. Het advertentienummer is 2029633313.
Is dit wat? Sorry voor de vele vragen. Maar er is zoveel te koop :)

Robin
daar zou ik als beginner een heel eind bij uit de buurt blijven gitaren met een floyd rose of kahler, maakt het stemmen en vervangen van snaren er erg lastig op .
ik heb nog steeds een hekel aan die dingen 1 snaar stuk alles ontstemt, en een klote werk om hem dan weer gestemd te krijgen, zeker als je net begint met gitaarspelen dan is snaren vervangen en stemmen bij een hardtail of een strat style trem al lastig genoeg.

Robin747
5 maart 2006, 23:13
Ik denk dat ik dan maar is ga kijken voor de Yamaha Pacifica 112.
Ook zag ik nog de Epiphone Special II en de Ibanez GSA60. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

En het gaat echt om de muziekstijl van Dire Straits en Pink Floyd.

Noid
6 maart 2006, 01:04
daar ... uit de buurt blijven ... floyd rose of kahler ... stemmen + vervangen van snaren ... erg lastig. ... als je net begint met gitaarspelen dan is snaren vervangen en stemmen bij een hardtail of een strat style trem al lastig genoeg.

Ja, ik geef Wietse geen ongelijk, veel mensen vinden ze lastig te stemmen. Maar aan de andere kant: als je kunt leren spelen, dan kun je zeker leren te stemmen. Het is wel handig als je het principe van die floyds'en kahlers begrijpt en zeker als je er een bepaald gevoel voor hebt. Mijn 1e echte gitaar (na 2 slechte valse krengen: een Maya en een Hondo ...) had een floyd rose en problemen met stemmen heb ik eigenlijk nooit zo ervaren. Als je door hebt hoe het werkt, kun je er vrij snel een gitaar netjes mee op stemming krijgen. Is ie dan eenmaal gestemd, dan hoef je ook vrijwel niet meer bij te stemmen. Dat is dan duidelijk juist weer een voordeel.

Waarom dit lange verhaal? Omdat die Yamaha RGX421DM wel een heel erg mooie gitaar is voor dat geld. Damn ... ik zou willen dat ik op zo'n ding was begonnen i.p.v op die valse Maya. Als ik in jouw schoenen stond wist ik het wel: voor dit geld liever de RGX421DM dan de pacifica. Doet verder niets af aan die pacifica's: dat zijn gewoon goede gitaren voor hun geld.
.

Neals
6 maart 2006, 01:07
Ik heb ook een Pacifica, erg leuke gitaar voor het geld!

Heb em nu een kleine 5 jaar in bezit.

Robin747
6 maart 2006, 01:19
Ja, ik geef Wietse geen ongelijk, veel mensen vinden ze lastig te stemmen. Maar aan de andere kant: als je kunt leren spelen, dan kun je zeker leren te stemmen. Het is wel handig als je het principe van die floyds'en kahlers begrijpt en zeker als je er een bepaald gevoel voor hebt. Mijn 1e echte gitaar (na 2 slechte valse krengen: een Maya en een Hondo ...) had een floyd rose en problemen met stemmen heb ik eigenlijk nooit zo ervaren. Als je door hebt hoe het werkt, kun je er vrij snel een gitaar netjes mee op stemming krijgen. Is ie dan eenmaal gestemd, dan hoef je ook vrijwel niet meer bij te stemmen. Dat is dan duidelijk juist weer een voordeel.

Waarom dit lange verhaal? Omdat die Yamaha RGX421DM wel een heel erg mooie gitaar is voor dat geld. Damn ... ik zou willen dat ik op zo'n ding was begonnen i.p.v op die valse Maya. Als ik in jouw schoenen stond wist ik het wel: voor dit geld liever de RGX421DM dan de pacifica. Doet verder niets af aan die pacifica's: dat zijn gewoon goede gitaren voor hun geld.
.

En wat is het principe van die floyds'en kahlers dan? Ik ben een leek op dit gebied :satisfie:

Robin

scoenjaerts
6 maart 2006, 11:38
Heb me onlangs ook een Pacifica 112 aangeschaft. Ik ging eigenlijk voor een Squier Standard strat, maar even op beide gespeeld en vond de Yamaha toch wel iets beter. Ben er tot hiertoe heel tevreden van!!

Noid
6 maart 2006, 23:03
En wat is het principe van die floyds'en kahlers dan? Ik ben een leek op dit gebied :satisfie:

Robin

Je krijgt ze niet in een keer zuiver gestemd als je de snaren vervangt. Dat heeft te maken met de veren van de trem. Als je een snaar stemt neemt de spanning op die snaar toe, waardoor de veren van de trem die alle snaren aantrekken wat uitgerekt worden, waardoor de andere snaren dus wat spanning verliezen en de stemming van die snaren dus zakt. Je moet daarom eerst globaal de gitaar stemmen, waarbij je iedere snaar die je stemt bewust te hoog stemt, omdat die bij de volgende snaar die je stemt toch al weer in toon zakt. Als je het trucje door hebt heb je zo'n gitaar vervolgens zo gestemd. Is ie eenmaal op stemming, dan zorgt de locking nut er voor dat de gitaar erg goed op stemming blijft, dat is dan weer het voordeel.

Robin747
7 maart 2006, 16:52
Ik had de verkoper een mailtje gestuurd en die raad het ook af om als beginner een gitaar te kopen met een floyd rose.

Maar je kan je gitaar natuurlijk ook laten stemmen. Want die Yamaha RGX 421DM (http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail/0,6373,CNTID%253D249%2526CTID%253D223700%2526CNTYP %253DPRODUCT,00.html) ziet er wel heel erg mooi uit.

Ik heb ook nog even verder op marktplaats en speurders gekeken en kwam het volgende tegen:

Yamaha Pacifica 604W voor 200 Euro;
Yamaha Pacifica 621 voor 175 Euro;
Les Paul Stagg beginnerspakket incl versterker voor 225 Euro.

Wat vinden jullie van deze gitaren? Sorry voor de vele vragen maar ik wil geen miskoop doen. :)




Robin

almarvk
7 maart 2006, 16:54
Blijf van Stagg af, dan heb je namelijk direct een miskoop...

Die pacifica's zijn goede beginners gitaren en behoorlijk allround. Daar kan je geen miskoop van maken...

Scali
7 maart 2006, 17:01
Yamaha Pacifica, doen! :)
Persoonlijk vind ik hem eigenlijk mooier dan een normale Strat.
Hij ziet er wat moderner uit door de wat minder ronde rand aan de body, en de iets smallere 'heupen'. Vooral de modellen met een flame top vind ik heel mooi.
En Yamaha maakt gewoon supergitaren voor het geld.

SimonS
7 maart 2006, 17:07
Yamaha Pacifica 604W voor 200 Euro;
Yamaha Pacifica 621 voor 175 Euro;
VET! ik heb nog contact gehad met die gast die de 604W verkoopt, maar ga vanavond toch maar een Pacifica 812 halen. nét even iets meer he ;) maar die gitaren die je noemt zijn erg goede starters en beyond that! de 621 heeft wel een floyd meende ik. de 604 een gewone tremolo brug.

BlackSun
7 maart 2006, 17:51
Maar je kan je gitaar natuurlijk ook laten stemmen. Want die Yamaha RGX 421DM (http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail/0,6373,CNTID%253D249%2526CTID%253D223700%2526CNTYP %253DPRODUCT,00.html) ziet er wel heel erg mooi uit.

Robin

Ga ervan uit dat je minstens 1 keer per week echt goed moet stemmen, ga je dat dan elke keer in de winkel laten doen? geld over? :p

Herman
7 maart 2006, 17:59
Idd, zou ik inderdaad toch zelf leren, tenzij als je een broer/zus/ouder hebt die dat goed kan, of een vriend die vaak langs wil komen ofzo...maar stemmen is eigenlijk een klusje wat je zelf moet leren als het even kan...anders maar n goed stemapperaat...

SimonS
7 maart 2006, 18:06
floyds stemmen kun je gewoon leren. er komen hier op t forum "regelmatig" mensen met de vraag hoe ze ´m moeten stemmen. er zijn hier veel mensen die je dat duidelijk uit kunnen leggen. en je kunt het ook prima op het internet vinden. laat je toch niet afschrikken door een floyd op je eerste gitaar! eerste paar keer een vriend/winkel laten doen (zal wel gratis zijn, is zo gefixed) en goed toekijken. je leert ´t dan vanzelf.

ik heb ook zonder voorbereiding een gitaar met floyd gekocht. wist niet hoe het moest maar met wat surfen en zelf aanklussen werd ik er vanzelf handiger in.

Robin747
7 maart 2006, 18:09
Oke ik ga er nog even over nadenken. I.i.g. bedankt voor de tips.

Robin747
7 maart 2006, 18:56
VET! ik heb nog contact gehad met die gast die de 604W verkoopt, maar ga vanavond toch maar een Pacifica 812 halen. nét even iets meer he ;) maar die gitaren die je noemt zijn erg goede starters en beyond that! de 621 heeft wel een floyd meende ik. de 604 een gewone tremolo brug.

Vond je de verkoper een beetje betrouwbaar overkomen? Want die Pacifica 604W vind ik ook wel een mooie. Kost die nieuw echt 800 euro?

SimonS
7 maart 2006, 19:07
http://www.thomann.de/thoiw7_yamaha_pacifica_612v_ost_prodinfo.html

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Yamaha/Pacifica_604W-01.html

laat ´m die 2 links eens zien. wat betreft de 1ste link: de 612 is de opvolger van de 604. betreffende de 2de link: browse eens en lijk bij de "price paid". ik zie geen bedragen die lijken op 800 euri.

Ik heb trouwens alleen email contact gehad. dat zei mij niet zoveel qua betrouwbaarheid.

mdb
7 maart 2006, 22:15
Ik heb hier nog een yamaha pacifica staan voor een zacht prijsje, ook een versterketje van Conquest, als je het een keer wilt komen bekijken kom zeker langs zou ik zeggen ;) PM me of mail naar michielos_@hotmail.com

Nickname
8 maart 2006, 00:02
Ik denk dat ik dan maar is ga kijken voor de Yamaha Pacifica 112.
Ook zag ik nog de Epiphone Special II en de Ibanez GSA60. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

En het gaat echt om de muziekstijl van Dire Straits en Pink Floyd.

Ibanez GSA-60 is voor het geld ook echt een goede gitaar (heb er ook 1)... die heeft een iets sneller bespeelbare hals. kwestie van smaak, aan de yamaha ga je ook geen miskoop doen. :)

P.S: blijf alsjebieft weg van stagg..

Robin747
8 maart 2006, 01:15
Is er iemand die ervaring heeft met een Ibanez RG140 Roadster?? Ik las in een paar reviews dat het geluid van deze gitaar ook erg goed is. Misschien dat iemand dit kan bevestigen of ontkrachten?

Robin747
8 maart 2006, 18:50
Helemaal niemand? :)

Nickname
8 maart 2006, 20:30
Helemaal niemand? :)

Die 140 is toch wel een ouwetje?

Robin747
8 maart 2006, 20:48
Die 140 is toch wel een ouwetje?

Ja hij is uit 1987.

Maakt dat veel uit of een gitaar oud is? Of klinkt het dan juist beter?

Robin747
9 maart 2006, 17:25
Ik denk dat ik een Roland Cube 15 als versterker koop. Alleen heb ik verschillende verhalen gelezen waar ik uit begrijp dat het een goede verterker is voor hardrock en metal (absoluut niet mijn stijl) en niet echt voor andere stijlen. Dus misschien dat iemand er ervaring mee heeft? Of een betere versterker weet in de prijsklasse van de Roland Cube 15.