PDA

View Full Version : Probleem met Framus Dragon, hulp gezocht



skabouter
5 maart 2006, 17:30
ik heb een framus dragon, die laatste tijd een beetje ongehoorzaam is......hij beschikt over 2 masters (midi-schakelbaar), maar soms doet master1 het niet meer. geluid is heeel zacht, en valt weg. als je hem een paar keer aan/uit zet, dan doet hij het soms ineens wel. master2 doet het altijd prima. speel dus meestal daar dan maar over, maar dan mis ik de boost-functie.

buizen zitten er al een behoorlijke tijd in en zijn aan vervanging toe. gisteren viel het me voor een optreden op dat de 2 rechter eindbuizen behalve gloeien ook helemaal rood werden. een soort rode waas over de hele buis..........dit is vast een teken dat ze behoorlijk op zijn? gekke is alleen dat het later weer weg was. gekke is ook dat de eindbuizen niet microfonisch zijn........
maar de buizen zitten er al ruim 1,5 jaar in en ik speel vrij vaak thuis, en heb ook veel optredens (waarop ie behoorlijk hard staat te brullen) dus ik denk dat die buizen wel eens op moeten zijn.)

zou het master-probleem te maken hebben met buizen? gaat bijv de master1 over andere buizen dan master2 en kan het zijn dat juist die buizen net op zijn? (aangezien ik natuurlijk 90% over master 1 speel).
in dat geval ga ik natuurlijk gelijk vervangen, maar ik vroeg me af of iemand anders dit kent, of tips/advies heeft...........

alvast bedankt:)

AART
5 maart 2006, 17:34
100 W over vier 6l6 buizen.

hij gebruikt bij beide masters dezelfde eindbuizen, zal het dus ook niet zijn.

ik zou hem even na laten kijken door een goeie tech, en gelijk nieuwe buizen erin stoppen.

skabouter
5 maart 2006, 18:06
EL34 zit erin............

AART
5 maart 2006, 18:30
nou ok, 4 el 34.

nog steeds pas 100 w bij gebruik van alle buizen.

Mr.Bluesbreaker
5 maart 2006, 18:57
correct me if I'm wrong, maar...
Microfonie komt in de meeste gevallen toch voor bij de voorbuizen?
Eindbuizen die gaar zijn hebben toch vaak meer ruis, minder dynamiek en langere opwarmtijd als eigenschappen? Als je 4 eindpitten hebt en 2 masters, lijkt mij het niet functioneren van de andere master niet direct met de eindbuizen te maken hebben, miss. meer een optelsom van slijtage?

Soms heb je bij amps met een schakelbaar vermogen wel dat je 2 van de 4 buizen gebruikt, dit heeft die Dragon niet?

P.S. ska, je JC-120 is gedegradeerd tot lesbak:) Voor de cleans heb ik een Twin reverb ge a/b-ed naast mijn 2003. JC-120 toch maar gehouden en hij blijft spelen, hehe. VRaag me af hoe lang ie het volhoud, maar hij is nog steeds in gebruik.

ieme
5 maart 2006, 21:48
maar nieuwe buizen er in ska....

Mitch
5 maart 2006, 22:37
Ja, wat al gezegd is: de twee masters hebben niets met verschillende belasting van buizen te maken, dat zou alleen een probleem van de schakeling of pot kunnen zijn. Dus eerder een probleem met het circuit dan de buizen.

marc_o
6 maart 2006, 10:46
1,5 jaar voor buizen? Daar kan ik nou niet bij. Daar doe ik jaaaaaaaaaaaaaren mee.

ieme
6 maart 2006, 10:49
ska, je amp is volgende week woensdag 2 jaar! ik heb em toen op 15 maart 2004 gekocht.
De 3e dragon komt als t goed is hier op 11 maart 2006 ;)

hoofd
6 maart 2006, 10:55
De 3e dragon komt als t goed is hier op 11 maart 2006 ;)

You've got to be shittin' me :o

ieme
6 maart 2006, 10:58
You've got to be shittin' me :o

nope! serious shit!

Mr.Bluesbreaker
6 maart 2006, 11:07
Never change a winning concept, toch?

ieme
6 maart 2006, 11:09
gister mn duotone verkocht dus dan moet er voor volgende week woensdag een nieuwe amp komen....

ieme
6 maart 2006, 11:20
"Probleem met Framus Dragon, hulp gezocht" is dat nou voor ska of mij ;) hmm toch maar weer eens een woensdag middag langs de psycholoog...

Lord Abortion
6 maart 2006, 12:24
Eventjes iets anders, maar het gaat ook over een Dragon. Iemand van jullie die ervaring heeft met het boosten van deze versterker? Welke overdrives zijn daarvoor het best geschikt?

ieme
6 maart 2006, 12:29
Eventjes iets anders, maar het gaat ook over een Dragon. Iemand van jullie die ervaring heeft met het boosten van deze versterker? Welke overdrives zijn daarvoor het best geschikt?

ik had de Fulldrive 2 erbij, die vond ik erg goed, de red snapper vond ik er minder op (te schel)... qua wah matchte hij het beste met een fulltone clyde wah...

Lord Abortion
6 maart 2006, 12:40
Qua wah komt er wel 99% zeker een Morley Bad Horsie II bij, misschien op termijn nog een tweede wah en dan zie ik nog wel wat juist, maar dat is niet zeker. Ik zal die fulldrive eens bekijken, thanks.

ieme
6 maart 2006, 12:41
Qua wah komt er wel 99% zeker een Morley Bad Horsie II bij, misschien op termijn nog een tweede wah en dan zie ik nog wel wat juist, maar dat is niet zeker. Ik zal die fulldrive eens bekijken, thanks.

heb je dan een dragon LA? welke cab gebruik jij er bij?

Lord Abortion
6 maart 2006, 12:51
Jazeker, ik speel nu ongeveer 8 maand met een Dragon. Daarvoor had ik enkel een H&K Edition Blue 15R versterkertje, maar dat is ondertussen al verkocht. Helaas heb ik momenteel ook geen band meer, dus ik gebruik de halfstack maar als slaapkamerversterker. Ik gebruik een Framus Dragon 4x12 cabinet, met Celestion Vintage 30's erin, op 16 Ohm geschakeld. Niet de originele speakers dus, want dat waren die andere die Framus vaak gebruikt maar waarvan ik het type vergeten ben.

Qua gitaren speel ik erop met het volgende:
BC Rich NJ Beast: X2N & SuperII
BC Rich NJ Ironbird: één of andere vervangen brugpickup waar ik het merk en type niet van ken, maar het klinkt geniaal goed.
BC Rich NJ Gunslinger: Bill Lawrence Ultrasonic (H/S)

ieme
6 maart 2006, 12:54
Ik gebruik een Framus Dragon 4x12 cabinet, met Celestion Vintage 30's erin, op 16 Ohm geschakeld. Niet de originele speakers dus, want dat waren die andere die Framus vaak gebruikt maar waarvan ik het type vergeten ben.



Net andersom! V30 zitten er standaard in, echter heeft die van Ska (mijn oude) eenmalig die GH75's (volgens mij) er in omdat de V30s op waren...

ieme
6 maart 2006, 12:58
@ LA, waar heb je je dragon gekocht? nieuw of 2dehands?

Lord Abortion
6 maart 2006, 12:59
Welja, mijn cab had oorspronkelijk ook die GH75's, maar ondertussen zitten er dus V30's in. Maar het is iets vreemds met die speakers want de site van Framus is ook niet echt duidelijk, en naar het schijnt leveren ze nog steeds soms GH75's, maar ook soms V30's.

EDIT: tweedehands gekocht

ieme
6 maart 2006, 13:01
Welja, mijn cab had oorspronkelijk ook die GH75's, maar ondertussen zitten er dus V30's in. Maar het is iets vreemds met die speakers want de site van Framus is ook niet echt duidelijk, en naar het schijnt leveren ze nog steeds soms GH75's, maar ook soms V30's.

EDIT: tweedehands gekocht

ik haal zaterdag dus een nieuwe dragon en dan schroef ik de cab ter plekke open om de speakers te checken...

Lord Abortion
6 maart 2006, 13:13
Als je dat toch doet, kan je dan ook eens een Framus 2x12 opendoen om te kijken wat daar juist in zit? Want daar heerst ook onduidelijkheid over.

Negative K3 fan
6 maart 2006, 15:33
Welja, mijn cab had oorspronkelijk ook die GH75's, maar ondertussen zitten er dus V30's in. Maar het is iets vreemds met die speakers want de site van Framus is ook niet echt duidelijk, en naar het schijnt leveren ze nog steeds soms GH75's, maar ook soms V30's.

EDIT: tweedehands gekocht

je haalt een aantal speakers door elkaar: g12t-75, g12h30 en de v30

Negative K3 fan
6 maart 2006, 15:34
Ja, wat al gezegd is: de twee masters hebben niets met verschillende belasting van buizen te maken, dat zou alleen een probleem van de schakeling of pot kunnen zijn. Dus eerder een probleem met het circuit dan de buizen.

indeed, wegbrengen dus!

marc_o
6 maart 2006, 16:31
@ Ieme:
Je gaat nu voor de 3e keer aan de Dragon...waarom heb je 'm de vorige keren weggedaan eigenlijk?
Ben serieus benieuwd. Is bijvoorbeeld een knucklehead Reverb van Rivera niets voor jou?

Helter Skelter
6 maart 2006, 16:43
ik haal zaterdag dus een nieuwe dragon en dan schroef ik de cab ter plekke open om de speakers te checken...

en hoe zit het met die 'HOOK'? die heb/had je toch ook nog?

ieme
6 maart 2006, 16:58
@ Ieme:
Je gaat nu voor de 3e keer aan de Dragon...waarom heb je 'm de vorige keren weggedaan eigenlijk?
Ben serieus benieuwd. Is bijvoorbeeld een knucklehead Reverb van Rivera niets voor jou?

1e: sold 2 skabouter omdat ik de Guytron wou, en cash nodig had!
2e: omdat mn band toen kapte en ik cash nodig had voor iets anders
3e: omdat ik em mis en voor mn huidige band wil gebruiken

Ik heb em NOOIT verkocht omdat ie niet goed was maar puur uit financiëel oogpunt!

marc_o
6 maart 2006, 17:20
Aha, dan is het duidelijk (niet dat het me iets aangaat natuurlijk)
Hoe is de HOOK?

ieme
6 maart 2006, 17:21
Aha, dan is het duidelijk (niet dat het me iets aangaat natuurlijk)
Hoe is de HOOK?

Hook heb ik nooit gehad, was grapje
mooi dat het duidelijk is, hoef ik ook geen geheim van te maken!

Mitch
6 maart 2006, 17:25
Ik kan me ook alleen maar herinneren dat je 'op de wachtlijst' stond. Dat was dus niet waar ? Whatever, het had makkelijk gekund.

Zo goed leren faken van je vriendin zeker ?

:sssh:

ieme
6 maart 2006, 17:26
Ik kan me ook alleen maar herinneren dat je 'op de wachtlijst' stond. Dat was dus niet waar ? Whatever, het had makkelijk gekund.

Zo goed leren faken van je vriendin zeker ?

:sssh:


je moet toch wat om je omstanders tevreden te houden, mn ouders denken dat ik geslaagd ben maar dat is helemaal niet zo ben gezakt als een baksteen.....

Mitch
6 maart 2006, 19:06
Ik begrijp hoe je je voelt. Ik vond reddend zwemmen ook zo moeilijk.



Maar back on-topic: heb je al een amp tech, ska ?

ieme
6 maart 2006, 19:08
Ik begrijp hoe je je voelt. Ik vond reddend zwemmen ook zo moeilijk.



Echt niet leuk om als een baksteen te zakken bij zwemmen hoor, niet zo luchtig over doen! is echt niet voor te lachen!

skabouter
7 maart 2006, 12:06
ahh amptech dus..............dat is vervelend, gaat vast veel kosten. heb niet zoveel geld momenteel, zit net op mezelf, en moet nog beetje kijken hoe ik maandelijks uitkom met salaris/uitgaven........

welke (goeie) amptechs zitten er sws in de buurt van alkmaar?

Nocki had trouwens ook nog een idee. het kan misschien best zijn dat 1 van de 5 voorbuizen de 2e master regelt (dacht ie).......mss is die kapot. zou ik ff moeten kijken in de manual welke buizen wat doen. (stage-shizzle). maar ik zie er niets in, ik ga ff naar de winkel vanmiddag, kijken wat die ervan zeggen. misschien is het een optie.....

Lord Abortion
7 maart 2006, 12:08
Nope, er zijn geen buizen die specifiek voor de tweede master zijn hoor. Als je het schema nodig hebt, ik heb dat hier nog ergens in PDF staan, je laat het maar weten.

ieme
7 maart 2006, 13:17
Ernst Fliek in schagen...

AART
7 maart 2006, 17:41
kan iemand ff schema posten, dan kan je redelijk goed zien waar het kan zitten.

skabouter
9 maart 2006, 12:38
het schema heb ik in de manual staan, zit idd geen buizenstage bij voor de 2emaster ofzo. en in de winkel dachten ze ook dat dat het niet was. zit misschien inh et circuit dus.........

voorlopig laat ik het even zo, denk ik. hij deed het nu 5 van de 5 keer weer toen ik ging spelen. en ik heb een blues driver gekocht, daarmee maak ik van de crunch een heerlijke lead, en kan ik ALS 1 van de 2 masters weer hapert de echte lead van de amp als solo boost gebruiken.
voorlopig houd het het nog prima.

zo`n amptech is best duur en ik heb niet veel geld, en nieuwe buizen gaan toch ook wel veel kosten............zolang alles nog werkt laat ik het toch maar even zo.

maar thnx voor de hulp! :)