PDA

View Full Version : Scofield



GitaarNet Admin
30 oktober 2002, 10:57
interview met Phil Campbell ging op laatste moment niet door, interview met John Scofield wel,

Stel je vraag hier aan John Scofield, leuke/interessante vragen pikken we eruit

Rutger
30 oktober 2002, 14:42
Vanavond speelt ie in de Melkweg. Iemand die erheen gaat?

Vraag ff of ie nog een 2de gitarist nodig heeft. :wink:

Robs
30 oktober 2002, 15:51
Yep, Robs gaat erheen...

Mijn vraag aan John Scofield:
Zet je vast een stevige amp voor me klaar? Ik ben namelijk van plan om behoorlijk te scheuren vanavond!

Maar even 4real nu:
Kan John Scofield aan de bezoekers van het gitaarforum uitleggen waarom hij, naast jazz en allerlei andere (soms nogal avant-gardistische) muzieksoorten, toch ook erg graag Funk speelt? Wat trekt hem aan in deze muzieksoort?

In de hoop wat mensen te kunnen bekeren...:wink:




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robs op 2002-10-30 15:52 ]</font>

Rutger
30 oktober 2002, 15:58
Ik ben jaloers op Robs. k Hoorde het maandag pas en ga er dus niet heen. :sad:

Vertel ff hoe het was, en dan vooral dat ik nix gemist heb...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-10-30 15:59 ]</font>

Ibanez
30 oktober 2002, 16:02
ah leuk een intervieuw met john scofield. Alleen ik heb al vragen kunnen stellen aan joe satriani en das genoeg voor mij :smile:

Rutger
1 november 2002, 11:41
k Hoorde van een collega dat het concert een beetje tegenviel. Scofield zat de hele tijd te pielen met z'n effecten. Beetje beats en simpele basloopjes als begeleiding.

Waar is de echte oude Scofield gebleven???

Wel tof dat ie veel experimenteerd, maar als je door hebt dat het nergens over gaat, ga dan een ander project beginnen. t Zal wel goed verdienen ofzo. De 2e cd gaat binnenkort uitkomen...

Robs
3 november 2002, 22:55
Ben het toch niet helemaal eens met je collega, Rutger! Af en toe raakte Scofield inderdaad verdwaald in zijn eigen effecten en vage computer beats, maar het was bij vlagen ook wel super vet...

Wel vond ik inderdaad de wat minder expirimentele stukken het best. Strakke bassist en een ritme-gitarist: zo funky heb ik het zelden gehoord.

En Scofield: ach, wat die man allemaal uit zijn gitaar krijgt... ik zou er bijna door stoppen!

P.S. What's happenin' with that interview and shit?

GitaarNet Admin
4 november 2002, 09:32
P.S. What's happenin' with that interview and shit?


Interview binnenkort op GitaarNet

Robs
4 november 2002, 10:21
Thanx, gitaarnet!

Rutger
4 november 2002, 12:49
k Ben niet negatief over Scofields gitaarkunsten, hij is nog steeds een van de beste gitaristen van deze tijd! De kant die hij nu opgaat is alleen niet mijn smaak, dat vind ik wel jammer.

Heb je hem met Martin, Medesci &amp; Wood gezien? Dat was vet!!

Robs
4 november 2002, 21:27
Nope...

Dat was trouwens toch niet laatst in Paradiso? Weet namelijk dat MM&amp;W daar een maandje geleden speelden, maar daar was the man himself toch niet bij?

Overigens is Soulive ook wel een vette groep waar Scofield af en toe meespeelt... relaxte soul/jazz/hiphop-achtige formatie: moet je echter wel van Hammond orgeltjes houden!

Rutger
5 november 2002, 09:15
Hij speelt niet meer met MM&amp;W. Ze hebben een keer samen een plaat gemaakt (A Go Go) en ik heb ze in 1998 op North Sea gezien. k Wist niet dat ze weer in Nl waren, ik had ze graag nogmaals gezien. Want Rutger heeft hammondorgeltjes lief! :smile: Er zijn alleen zo weinig muzikanten die er (goed) op spelen. k Zal eens kijken naar dat andere bandje.

Ben jij de gitaarjazz trouwens ook een beetje zat? k Vind eigenlijk dat er maar weinig goeie gitaarjazz is en je beter naar goeie blazers (lees: Miles Davis) kunt luisteren als je goeie jazz wilt horen. Maar je bent meer een funkman zo te lezen, is ook erg leuke improvisatiemuziek.

Vind ik Jesse van Ruller eigenlijk nog de leukste gitaarjazz die ik in huis heb.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-11-05 09:18 ]</font>

Bouke
6 november 2002, 12:45
Op 2002-11-05 09:15, schreef Rutger:
k Vind eigenlijk dat er maar weinig goeie gitaarjazz is en je beter naar goeie blazers (lees: Miles Davis) kunt luisteren als je goeie jazz wilt horen.

Dan vindt je Joshua Redman vast ook wel oke. Wij vinden 'm ook dusdanig oke, dat we, zelfs zonder saxofonist, een nummer van 'm spelen! Saxpartijen op gitaar! Oh ja, da von je dan weer minder las ik, maar het is erg leuk om te doen. 'Can't dance' heet 't nummer van de cd freedom in the groove >> aanrader voor muziekliefhebbers!

Bouke

Robs
6 november 2002, 20:31
Ik geloof dat ik het wel met je eens ben, Rutger. Voor goede Jazz zoek ik het ook meer in de blazershoek, hoewel een Thelonious Monk-je of een Charles Mingus-je er ook in gaat als koek...

Wat ik overigens wel een buitengewoon vette jazzgitarist vind is Ronny Jordan. Niet altijd de meest (muziek technisch) interessante jazz, maar als je van iets meet beat-georienteerde muziek houdt zeker een aanrader. De man heeft onder andere met Jazzmatazz (van guru) gespeeld.

Ennuh, ben idd eigenlijk meer een "funkman", zoals je zegt; maar luister ook graag naar jazz, hiphop en klassiek. Een beetje afwisselen houdt het leuk...

panorama de mar
2 december 2002, 19:46
Volgens mij bestaat er geen 'goede jazz'. Er bestaan wel: funk-jazz, latin-jazz, cool jazz, New Orleans jazz, swing enz. (enfin jullie begrijpen wel wat ik bedoel). De ene jazzliefhebber zal liever naar wat traditionelere jazz + de modernere stromingen hieruit (lees: Miles Davis en zijn trawanten) houden, terwijl de ander graag met Scofield meefunkt.... Ik denk dat dat zeer persoonlijk is en weinig met 'goede' of 'slechte' jazz te maken heeft. Bovendien: John Scofield is een behoorlijke tijd de vaste gitarist van de Miles Davis-band geweest (jaja :grin:), dus bedenk ook dat muzikanten met (min of meer) dezelfde wortels zich verder op hun eigen manier zullen ontwikkelen, ongeacht welk deel van het publiek met hun mee zal gaan.......

panorama de mar
2 december 2002, 19:59
+ trouwens nog een paar goeie jazz-gitaristen die ECHT WEL behoorlijk kunnen improviseren (is mijn mening iig):

- Wes Montgomery (jazz/latin-jazz)+(wie-o-wie kent zijn octavensolo's niet :grin:)

- Joe Pass (jazz/latin-jazz, ook wel bossanova)(ritme + geïntegreerde basloopjes zijn 100 % politiek correct :grin:)

- George Benson (jazz/fusion)

- Frank Gambale (jazz/fusion-rock)+(als je niet begrijpt hoe iemand zó snel en tegelijkertijd zó kloppend kan improviseren: drie- en vierklanken :grin:)

- Leonardo Amuedo (latin-jazz/fusion)(probeer zijn improvisaties maar es na te doen, dan heb ik diep respect voor je...)

Zijn mijn favoriete gitaristen op jazzgebied wel zo'n beetje. Ik zou zeggen: genoeg inspiratie voor minstens de komende 10 jaar! (voor mij wel iig)

Robs
8 januari 2003, 12:50
Bedankt voor de les Panorama... ben jij leraar ofzo?

Maar, anyway, dat interview met Scofield (zie bovenaan de pagina) komt niet echt van de grond heb ik het idee. Gitaarnet, what's happenin'with that?

GitaarNet Admin
9 januari 2003, 08:53
Het leek inderdaad wel op een lange bevalling, maar hier is ie dan:

http://www.gitaarnet.nl/magazine/artikelen/interviews/johnscofield.php3

Kitaarhiero
9 januari 2003, 09:23
Op 2002-12-02 19:59, schreef panorama de mar:
+ trouwens nog een paar goeie jazz-gitaristen die ECHT WEL behoorlijk kunnen improviseren (is mijn mening iig):

- Wes Montgomery (jazz/latin-jazz)+(wie-o-wie kent zijn octavensolo's niet :grin:)

- Joe Pass (jazz/latin-jazz, ook wel bossanova)(ritme + geïntegreerde basloopjes zijn 100 % politiek correct :grin:)

- George Benson (jazz/fusion)

- Frank Gambale (jazz/fusion-rock)+(als je niet begrijpt hoe iemand zó snel en tegelijkertijd zó kloppend kan improviseren: drie- en vierklanken :grin:)

- Leonardo Amuedo (latin-jazz/fusion)(probeer zijn improvisaties maar es na te doen, dan heb ik diep respect voor je...)

Zijn mijn favoriete gitaristen op jazzgebied wel zo'n beetje. Ik zou zeggen: genoeg inspiratie voor minstens de komende 10 jaar! (voor mij wel iig)



eh vergeet Ronny Jordan (Soul/jazz) niet
en charly christian, de eerste "lead" gitarist die met een plectrum speelde.

Thomasvv
10 januari 2003, 14:51
Op 2002-12-02 19:59, schreef panorama de mar:

- Frank Gambale (jazz/fusion-rock)+(als je niet begrijpt hoe iemand zó snel en tegelijkertijd zó kloppend kan improviseren: drie- en vierklanken :grin:)


Frank is ook erg goed in moppen tappen :smile: Hij heeft me wel handige tips gegeven moet ik zeggen.. hij raadde me aan om te gaan drummen om mn ritmegevoel te verbetern :grin:

Robs
10 januari 2003, 16:54
Op 2003-01-09 08:53, schreef GitaarNet:
Het leek inderdaad wel op een lange bevalling, maar hier is ie dan:

http://www.gitaarnet.nl/magazine/artikelen/interviews/johnscofield.php3



Hulde, Gitaarnet. Leuk interviewtje!