PDA

View Full Version : pedalboard maken



Basseytje
5 maart 2006, 16:44
ik ben van plan om een pedalboard te maken en ik heb daar een vragen over.


wat voor matteriaal moet ik voor de plaat gebruiken?
hoe groot moet de plaat zijn als ik 2 rijen met 4 pedaaltjes en 1 groot wah of volume pedaal erop wil monteren?
hoe de voeding te monteren?
dat waren de vragen. over het bekleden ervan heb ik al m'n ideeën

ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden

mvg Bas

Squier4ever
5 maart 2006, 16:51
Laatst hebben in de gitarist in 2 achtereenvolgende uitgaven artikelen hierover gestaan, heb helaas alleen het artikel met een enorm pedalboard, gemaakt van een oude keyboard koffer.

Tip om je pedalen te monteren: Klittenband, ook je voeding

Basseytje
5 maart 2006, 20:02
ik was ook van plan om het board te bekleden met tapijt en dan aan de onderkant van de bedaaltjes van die haakjes klitteband maar ik moet eerst de maten van de plank weten

Bram+
5 maart 2006, 21:06
Als je nou eens een proefopstelling maakt met je pedaaltjes, met alle kabels en voeding eraan (evt. rekening houdend met een extra verdiepinkje waar je je voeding onder legt o.i.d.), dan kun je toch precies uitmeten hoe groot je 'm moet hebben?

JoostBaksteen
5 maart 2006, 21:50
ik ben van plan om een pedalboard te maken en ik heb daar een vragen over.



wat voor matteriaal moet ik voor de plaat gebruiken?
hoe groot moet de plaat zijn als ik 2 rijen met 4 pedaaltjes en 1 groot wah of volume pedaal erop wil monteren?
hoe de voeding te monteren?
dat waren de vragen. over het bekleden ervan heb ik al m'n ideeën

ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden

mvg Bas



1) 8mm mdf / multiplex, whatever, wat het minst weegt

2) ik weet niet hoe groot je pedalen zijn, zal je moeten meten, ff proefopstelling maken (wat bram zegt)
3) die zou je onder een verhoging kunnen plaatsen. Dus een soort kistje waar je hem inzet, dan kan je daarboven op nog een pedaal zetten en de kabels erin.

Nog een tip: kijk even in het effecten forum, daar staan veel foto's van pedalboards van mede forumleden en daar kan je veel ideeen opdoen.

Basseytje
6 maart 2006, 14:51
ik heb een beetje zitten schetsen nog niet met maten maar ongeveer hoe het eruit komt te zien.

board:
http://img126.imageshack.us/img126/7916/pedalboard9si.jpg

fx loop vergroot
http://img348.imageshack.us/img348/7641/fxloop1ng.jpg
zo vind ik eht er wel netjes uitzien ik ga binnekort wel even de maten opmeten en dan ff berekenen hoe groot hij moet worden

hebben er mensen nog iets toe te voegen aan mijn pedalboard?

almarvk
6 maart 2006, 15:08
Waarom koop je niet een flightcase en pas je die aan? Ik denk dat je dan goedkoper uit bent en een betere case hebt.

Basseytje
6 maart 2006, 15:14
omdat ik gewoon zelf iets wil maken met m'n eigen ideeën zo ben ik nou eenmaal en ik hou niet zo van kopen ;) ik maak t veel liever zelf een heleboel dingen hebben we thuis nog liggen zoals een grote plank ik hoef die alleen maar zelf op maat te zagen en pluggen heb ik nog ik kan op school gratis behuizing maken van het het fx loop kastje dus...

Robbert
6 maart 2006, 15:29
Tip: houdt rekening met kabels, twee stekkers tegen elkaar nemen toch al snel 3 cm in beslag. De achterste rij pedalen misschien iets verhogen?

Basseytje
6 maart 2006, 15:34
ik neem als tussen afstand 4 cm tussen pedalen? isgoed?

en de plank staat een beetje schuin achterkan komt een blok van 8 cm onder te liggen zodat hij schuin staat

SimonS
6 maart 2006, 16:27
achterste rij pedalen op een verhoging, daaronder de stekkerdoos. scheelt je weer een stuk in de diepte

Basseytje
6 maart 2006, 16:29
k ga er gen 2e verdiepiung in bouwen

over de stekkerdoos komt nog een kap dus daar heb ik geen last van en de diepte maakt me niet egt uit

nielsduursma
6 maart 2006, 16:30
k ga er gen 2e verdiepiung in bouwen

over de stekkerdoos komt nog een kap dus daar heb ik geen last van en de diepte maakt me niet egt uit

hoezo kan je er geen 2e verdieping in bouwen??

Basseytje
6 maart 2006, 17:45
owkj ik heb nog eens zitten bakken in m'n gedachte en ik heb m'n tekening verandert

http://img529.imageshack.us/img529/3892/pedalboard3uu.jpg

1 = eerste verdieping
2= 2e verdieping (ietje hoger dan de 1e verdieping en de wah blijft op de eerste verdieping staan ik heb toch besloten om de stekkerdoos op het board te laten staan.)

nielsduursma
6 maart 2006, 17:55
owkj ik heb nog eens zitten bakken in m'n gedachte en ik heb m'n tekening verandert

http://img529.imageshack.us/img529/3892/pedalboard3uu.jpg

1 = eerste verdieping
2= 2e verdieping (ietje hoger dan de 1e verdieping en de wah blijft op de eerste verdieping staan ik heb toch besloten om de stekkerdoos op het board te laten staan.)

ik snap dus nog steeds niet waarom je die voeding en die looper niet onder de 2e verdieping wegwerkt, het staat netter, je trapt er niet tegenaan, scheeld je in hout en diepte.

Basseytje
6 maart 2006, 18:00
er komt goede behuizing overheen van staal dus en ik wil dat het er zo uit komt te zien nu nmgo ff alle maten controleren

SimonS
6 maart 2006, 18:10
ik ga met Niels mee: je verdieping is zo niet optimaal functioneel. het scheelt je gewoon veel ruimte om je switcher en stekkerdoos onder de verdieping te leggen. Minder groot pedalboard, lager gewicht. en het scheelt je het klussen van een stalen behuizing om de stekkerdoos (als ik dat goed heb opgevat uit je post).

blademan
23 maart 2006, 22:35
als je 2 lagen mdf neemt en de omtrek van de pedaaltjes op de bovenste laag tekent, dan uitzaagt, passen de pedaaltjes precies in de ontstane gaten, als je deze plank dan op die andere schroeft heb je een mooi vlak boardje, makkelijk te vervoeren en zo gemaakt. De pedaaltjes schuiven niet weg, je hebt een licht en handzaam homemade ding. Heb ik ook gedaan, kost niks en werkt super, idd, aan de achterkant blokjes eronder en hij staat mooi scheef. Good luck!

SimonS
23 maart 2006, 23:27
hey blademan, heb je daar een fotootje van? ik kan het even moeilijk visualiseren...

bert k
23 maart 2006, 23:29
Dat is nog eens een simpele oplossing.... Slim!

SimonS
23 maart 2006, 23:59
wacht ff, hij is hier ook geland ;) is inderdaad wel een uber-handige oplossing!

blademan
24 maart 2006, 13:32
dank jullie wel voor de complimenten, heb geen fotootje, maar het is idd. zo gemaakt hoor, mooi alu-stripje erom heen tegen het stoten, zwart lakje erop en het ziet er erg gelikt uit.
En het werkt!! Voor maar een paar euro! , dus al die dure oplosiingen....... fuck em all I'd say!

bert k
24 maart 2006, 14:20
Maar als je hem ondersteboven houdt, vallen al je pedaaltjes eruit. Of heb je iets van klitteband erin?

blademan
24 maart 2006, 15:32
waarom zou ik hem ondersteboven houden? na repetitie of optreden gaan de pedaaltjes weer mn koffer in en plankje erbij, dus .....

Basseytje
24 maart 2006, 19:33
hoe dik is dan elke plaat mdf? en breekt dat niet snel? en mss is het wel slim om er kliiteband in te doen. ik ben nog steeds besig eerst een geode houtsoort uit zoeken. en daarna poas ontwerp

blademan
25 maart 2006, 10:41
12 0f 15 mm mdf, als je dat vervolgens met mdf lak lakt wordt dat keihard hoor, maar je kunt natuurlijk ook een andere "hout" soort gebruiken.Ik heb nooit problemen gehad met de losse in de plank staande pedaaltjes, maar als jij er klitteband in wilt doen, feel free

bert k
25 maart 2006, 12:30
Basseytje gaat hem wel ondersteboven houden...:)

mayniac
22 juni 2006, 13:52
jullie zitee hier over iets van mdf te spreke, ma wa is da? :???:

http://nl.wikipedia.org/wiki/MDF

onze_jef
22 juni 2006, 14:15
'k heb hier effe snel deze topic overlezen en heb in men eigen pedaalenbord gebruik gemaakt van zelfklevende klitteband. Het grote voordeel ervan is de flexibiliteit. Je kan pedaaltjes makkelijk van plaats wisselen of weglaten en je kabels fixeren door ze met strookjes klittteband-lint te overplakken.

onze_jef
22 juni 2006, 17:02
groene MDF is waterbestendig en voor buitentoepassingen geschikt

Robbert
22 juni 2006, 17:09
Ik raad je toch aan te kijken naar multiplex hout. Ik heb een plankie van ongeveer 15mm multiplex en dat is gewoon prima hout. Splinterd wel wat bij het zagen, maar met een mooi U-profiel prima weg te werken.

onze_jef
22 juni 2006, 18:03
Multiplex hoeft niet te splinteren hoor... en laat het anders gewoon zagen, dat kost niet veel.

De randjes wat bijschuren, een likje verf en 't is klaar.

paulusdeBKB
22 juni 2006, 18:11
Waarom niet gewoon triplex? Is dat niet stijf genoeg? Is namelijk wel een stukkie lichter


(ik heb gewoon een hekel aan sjouwen)

Jimwoud
22 juni 2006, 18:31
Okoumé en berken triplex splintert nouwelijks, alleen goedkoop meranti(aziatisch) triplex splintert erg.

En groen MDF(V313) is niet voor buiten maar voor licht vochtige omstandigheden. Extrieur MDF is voor buiten, mits goed bewerkt. Geld trouwens voor bijna alle houtachtige WBP/ Extrieur plaatmaterialen.

Het zal je werk maar zijn :)

guitarchris
22 juni 2006, 18:41
ik heb mijn pedalboard gemaakt van 15mm dik multiplex, ik heb daaroverheen vloerbedekking(gewone bij winkel wat ze over hadden)zwarte.. dit vastgeniet op de plank en helemaal strak getrokken, de hoeken met van die aluminium hoekstrippen afgewerkt, adapters in de board weggewerkt en met 1 schakelaar heb ik alle pedalen aanstaan ideaal, ik heb de pedalen bevestigd met klitterband tape..heel eenvoudig je plakt het spul aan de onderkant van je pedaal en je plakt het op de vloerbedekking, je hoeft niets te boren en het is makkelijk weg te halen.. Ik vond dit wel handig en functioneel..
rock on!

vinni
22 juni 2006, 22:36
Heb een paar pedalboards in elkaar gesleuteld.
Alleen bouw ik ze zo dat ze een nuclaire aanval moeten doorstaan.
Dus altijd in een goede flightcase. Daar maakte ik een plaat van trespa in met daaronder steunen om doorzakken te voorkomen als ke op een pedaal staat. (Wah bijvoorbeeld) Gebruikte nooit stekkerblokken op het board zelf.
Zo-wie-zo kwam 230V het board in met een Powercon en Neopreen 230 snoer. Altijd zo dat er geen vloestof in kon komen....(bier!!!!!)
Onder de plaat zat meestal een Pedalpower en had ik de 230V stroom verder verdeeld met vastgezette kroonsteentjes.
Onder het trespaboard liepen dan de kabeltjes. Midi/signaal/DC zoveel mogelijk gescheiden. Pakte ze ook wel eens in met alufolie. Van aluminium strip maakte ik plaatjes waarop ik het pedaal schroefde. De alu plaat met pedaal maakte ik weer vast op het trespaboard met RVS zelfborgende bouten en moeren.
Bekabeling was meestal George L. Voor Midi maakte ik altijd gebruik van
Neutrik 5 polige XLR-connectors en chassidelen.
Bekabeling zou ik nu met Evidence Audio doen.

Enne....Nooit....maar dan ook nooit een storing gehad.
Werkte 100% altijd....gegarandeerd!....en daar ging het mij om.
Ik kan vreeslijk opgefokt raken als tijdens een optreden iets kapot gaat.
Ik haat dat echt......

Vandaar.....

Vinni

Basseytje
23 juni 2006, 18:28
ik heb mijn pedalboard gemaakt van 15mm dik multiplex, ik heb daaroverheen vloerbedekking(gewone bij winkel wat ze over hadden)zwarte.. dit vastgeniet op de plank en helemaal strak getrokken, de hoeken met van die aluminium hoekstrippen afgewerkt, adapters in de board weggewerkt en met 1 schakelaar heb ik alle pedalen aanstaan ideaal, ik heb de pedalen bevestigd met klitterband tape..heel eenvoudig je plakt het spul aan de onderkant van je pedaal en je plakt het op de vloerbedekking, je hoeft niets te boren en het is makkelijk weg te halen.. Ik vond dit wel handig en functioneel..
rock on!

naar zowiets was ik opzoek zo ga ik het denk ik ook aanpakken maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om te maken kwam door school en andere omstandigheden. maar er is een idee

Owen
5 juli 2006, 16:39
ik heb mijn pedalboard gemaakt van 15mm dik multiplex, ik heb daaroverheen vloerbedekking(gewone bij winkel wat ze over hadden)zwarte.. dit vastgeniet op de plank en helemaal strak getrokken, de hoeken met van die aluminium hoekstrippen afgewerkt, adapters in de board weggewerkt en met 1 schakelaar heb ik alle pedalen aanstaan ideaal, ik heb de pedalen bevestigd met klitterband tape..heel eenvoudig je plakt het spul aan de onderkant van je pedaal en je plakt het op de vloerbedekking, je hoeft niets te boren en het is makkelijk weg te halen.. Ik vond dit wel handig en functioneel..
rock on!

blijft dat klitteband tape dan zitten op dat tapijt?

Hector_Tsolodimos
6 juli 2006, 13:39
als je em af hebt, post dan eens even wat foto's