PDA

View Full Version : opknappen / speelbaar maken gibson sonex



nickbongers
5 maart 2006, 16:30
hallo,

n vriend van mij kreeg onlangs van zijn neef n gibson sonex. helaas doet het brugelement het niet meer en zit er een barst in de hals bij de neckpocket (onder de 14e fret). hij zit wel in het hout.. niet alleen maar in de lak.

het element is denk ik een kwestie van dat ene losse draadje weer vast solderen, ik ga direct kijken. maar nu had ik 2 vraagjes.. die barst.. is die te lijmen, en zoja hoe? en ten 2e, welke soort soldeer moest je nu ookalweer niet gebruiken om te solderen? de naam is hier wel eens genoemd... iemand?

Gerrit
5 maart 2006, 18:00
hallo,

n vriend van mij kreeg onlangs van zijn neef n gibson sonex. helaas doet het brugelement het niet meer en zit er een barst in de hals bij de neckpocket (onder de 14e fret). hij zit wel in het hout.. niet alleen maar in de lak.

het element is denk ik een kwestie van dat ene losse draadje weer vast solderen, ik ga direct kijken. maar nu had ik 2 vraagjes.. die barst.. is die te lijmen, en zoja hoe? en ten 2e, welke soort soldeer moest je nu ookalweer niet gebruiken om te solderen? de naam is hier wel eens genoemd... iemand?

Ik gebruik altijd soldeer met harskern.
Solderen zonder soldeerwater, want door het zure solderrwater kunnen je aansluitingen gaan oxideren.

piezo
5 maart 2006, 19:26
Hier mijn ervaring met het lijmen van scheuren in de hals. Maar er zijn meer ervaren mensen hier op het forum, dus er kunnen ook betere ideeën zijn.

De barst kun je behoorlijk lijmen door gewone houtlijm te verdunnen met water en met een dunne injectienaald in de barst te spuiten. Meestal moet je dat een paar maal herhalen en dat is eigenlijk wel zo goed ook. Je kent vast wel een diabetes-patiënt die gebruikte spuiten heeft. De verdunning is afhankelijk van de dikte van de naald en de maximale dikte van de naald weer van de breedte van de barst, maar maximaal 30% water erbij. Vaak loopt zo'n barst namelijk door tot de stelpen-uitfrezing en de lijm mag er niet te gemakkelijk doorheen lopen.
Als de barst er breed genoeg voor is kun je aan de verdunde houtlijm wat heel fijn vers hardhout-schuurstof toevoegen. Soms kun je vóór het injecteren de scheur een heel klein beetje verwijden met een mini-wigje, maar dat kan ook verkeerd uitpakken.
Het voordeel van houtlijm is dat je het gemorste spul met een vochtige doek gemakkelijk kunt verwijderen.
Secondenlijm (de waterdunne variant) kan ook bij een hele smalle "zelfaandrukkende" barst, maar laat zich zonder schuren natuurlijk niet verwijderen.

nickbongers
6 maart 2006, 11:05
dankje, ik denk wel dat het zo moet lukken.

nu het volgende..
eventuele barsten in de lak, kan ik die opvullen/dichten met secondelijm oid? ik weet niet wat voor een lak er op een sonex zit (google geeft niet veel info), maar wel dat er een laksoort is waarbij dat kan. gebruikte gibson die toen / zit die op een sonex?

de frets levelen... het is best nodig, de nek is verder recht, maar er zijn een paar frets die iets hoger liggen. ik had de volgende stappen al bedacht. vergeet ik iets?

- snaren er af
- trussrod helemaal open (dus dat hij geen spanning geeft)
nu zouden de frets dus helemaal recht moeten staan, en kan ik ze met fijn schuurpapier (korrel 1000 of hoger??) recht schuren mbv een recht stukje hout?
- frets aan de zijkanten (wel in de lengte) bijvijlen/schuren
- trussrod en snaren spannen zodat de gewenste kromming in de hals bereikt is.

ben ik iets vergeten? en ook erg belangrijk, moet ik de frets schuren als er helemaal geen krachten van trussrod of snaren werken? of moet ik de frets schuren onder een bepaalde spanning van de trussrod?

piezo
6 maart 2006, 13:48
Over lakherstellen weet ik te weinig. Is meer iets voor Fred Dons, denk ik. Ik laat lakbeschadigingen meestal gewoon zitten. Lekker vintage! ..... :cooler:

Als er een paar frets hóger liggen is het waarschijnlijker dat ze omhoog gekómen zijn en los zitten, om welke reden dan ook. Meestal is dat maar aan 1 kant dan. Frets vlàkken doe je omdat ze versleten zijn (diepe putten), of soms omdat de hals een heel ietsje getordeerd is.

Als die frets inderdaad naar boven zijn gekomen kun je ze met een beetje secondenlijm weer vastzetten, met meteen goed aandrukken natuurlijk, maar wèl met gewone handkracht aub, eventueel met een latje of zo. Het is mogelijk dat je daarna alsnog moet vlakken, omdat de omhoog gekomen frets al wat omhoog stonden bij een eerdere vlakbeurt en dat toen niet opgemerkt is.

Voor vlakken zijn hele slimme gereedschappen ontwikkeld door vooral meneer Erlewine, niet Dan maar zijn broer, waarvan de voornaam me even ontschoten is. Lees er vooral over, maar gewoon ter info, aangezien je toch geen fretting jig gaat aanschaffen.
Wat kun jij dan doen?:
-Láten vlakken door een vakman is voor een betrekkelijk waardevolle gitaar als deze wel de moeite waard. Léren vlakken kun je beter op cheapo's doen, want de bespeelbaarheid van je hals hangt nogal af van goed fretwerk.
- Als je het toch zelf wilt doen, zou ik toch eerst veel meer van de op internet beschikbare info verzamelen. Ik heb zelf diverse malen gevlakt en gefret (zonder dat ik dat mooie medium internet beschikbaar had), maar ik weet niet hoe handig jíj bent en ik heb ook de wijsheid niet in pacht.

nickbongers
6 maart 2006, 13:57
n gibson sonex een betrekkelijk waardevolle gitaar?

maar, moet als ik de frets ga vlakken, de trussrod nu wel of geen kracht op de nek uitoefenen?

piezo
6 maart 2006, 14:03
Ja, afhankelijk van wat voor jou "betrekkelijk" inhoudt. Kijk een s op E-bay of naar de "used" prijzen op Harmony Central.
Als je een gewone stelpen hebt (en dubbelwerkende stelpennen zaten zeker nog niet in een Sonex) moet je die helemaal los zetten en de hals een weekje laten rusten onder de omstandigheden (temperatuur en vochtigheid) waarin je hem gaat vlakken.

fred dons
6 maart 2006, 15:01
de lak op een sonex moet cellulose zijn maar superlijm werkt op alle lakken hoor dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn

persoonlijk zou ik liever met cellulose repareren (overspuiten) omdat de nieuwe celullose nog steeds in de oude smelt en je hierdoor volledig onzichtbaar kunt repareren (ben je wel wat langer bezig)
dit kan met superlijm ook redelijk echter je moet daar best veel ervaring mee hebben en de kans dat het met name bij het schuren misgaat is groot


de gereedschappen zijn overigens wel van Dan Erlewine, tis de chiquita travelguitar die weer van zijn neef Mark Erlewine is 8-)

Dan is overigens voorstander van het vlakken onder spanning echt daar heb je dan weer wel zijn neckjig voor nodig

piezo
6 maart 2006, 20:45
de gereedschappen zijn overigens wel van Dan Erlewine, tis de chiquita travelguitar die weer van zijn neef Mark Erlewine is 8-)
Je hebt helemaal gelijk, Piet-Joris. Ik ben meestal een drama met namen :D



Dan is overigens voorstander van het vlakken onder spanning echt daar heb je dan weer wel zijn neckjig voor nodig
Weet ik, maar mijn advies was daarom ook gebaseerd op jig-loos vlakken.
Ik heb me overigens wel eens afgevraagd of het gebruik van zo'n jig überhaupt zin heeft, alle dagelijkse verstoringen als temperatuur, vocht en niet te vergeten holbewoner-gitaristen als ikzelf in ogenschouw genomen.

(Net als dat gezanik over de nauwkeurigheid van stemapparaten. Lekker belangrijk als na 1 heftige aanslag de boel al weer anders staat. Een gitarist die niet zonder stemapparaat kan is voor mij een toondove mongool. )

fred dons
7 maart 2006, 07:08
dat van Mark Erlewine moest ik ook even opzoeken hoor :)

ik vlak niet veel (ben er niet zo gek op) maar ik doe het zelf liever niet onder spanning, op het moment dat de nek op spanning zit zit er dus een relief in de nek die je er met het vlakken weer uitschuurt, persoonlijk heb ik dus liever een nek die recht en ontspannen is en breng ik de relief weer terug zodra hij op spanning komt (maar er zijn een heleboel liefhebbers van de necklig dus er zal best wel wat in zitten)

nickbongers
7 maart 2006, 12:15
ok.. nu had ik nog een idee-tje, en daar hoef ik vast geen nieuw topic voor te openen.

ik ben bezig met een zelfbouw jaguar, ben nu bij de nek. mijn idee was om de gehele toets op een schuin afgeschuurde nek te plaatsen. eentje die zegmaar, hoger is aan de kant van de E en wat lager aan de kant van de kleine e. zou dit de bespeelbaarheid ten goede komen? aangezien het makkelijker is voor je hand (lijkt mij). het is ook prima af te stellen met de brug, en qua aanslag is het dan misschien even wennen. maar in theorie zou het de speelsnelheid bevorderen, omdat die hoek in je pols minder is (en het zou dus ook comfortabeler kunnen spelen).

reacties graag? wat mis ik (en waarom is dit wss toch geen slim idee)?

fred dons
7 maart 2006, 13:10
je kunt dit redelijk makkelijk simuleren door een stukje fineer aan de basskant van de nekpocket te leggen zodat die kant van de nek wat hoger komt te liggen maar ik denk dat inderdaad met name de aanslag wat onprettig wordt