PDA

View Full Version : Nog een Beam blocker test (met foto)



Gaby
5 maart 2006, 13:45
Aangestoken door verschillende topics over beam blockers heb ik gisteren mijn zelfgemaakte beamblocker op vol volume gestest. En ik moet zeggen dat het beaming effect een heel stuk minder is en dat je op meerdere plekken voor je speaker min of meer hetzelfde geluid hebt. Mooi dus zou je zeggen.
Maarrrrrrrrrrrr........, ik miste wel heel veel hoog en was ook niet mooi met mijn EQ te compenseren. En het leven was compleet uit mijn geluid. Ik had me er eerlijk gezegd iets meer van voorgesteld. Misschien dat ik wat gaten ga boren in de ronde schijven en de diameter van de schijf wat ga verkleinen om zo toch wat meer hoog terug te krijgen.
BTW het zijn aluminium schijven, 2mm dik, met een diameter van 10 cm zonder "dome" erop.

http://img138.imageshack.us/img138/2337/beamblocker1qm.jpg (http://imageshack.us/)

Joey Handsome
5 maart 2006, 13:51
dat heb je netjes gedaan zeg, ik zou het ook graag willen proberen zodra mijn beurs weer wat dikker in de broekzak ligt. Wel was ik ook bang dat je geluid er inderdaad minder levendig van wordt zoals je aangeeft. Het hoog wordt natuurlijk 'geblocked', dus zou je misschien iets met de EQ moeten bijstellen, maar als dat niet het gewenste resultaat opleverd is het wel jammer. Ook vraag ik me af hoe het er dan voorstaat bij opnames, je stelt je amp anders af en doordat je speakers geblocked worden hoor je het zelf misschien wel anders dan de mic die ervoor staat. Helaas ben ik zelf nog niet in de positie geweest om het te proberen.

Mitch
5 maart 2006, 15:02
Je hebt er zeker veel werk van gemaakt, maar als ik je verhaal lees over de verslechtering van het geluid denk ik dat het materiaal dat Weber gebruikt én natuurlijk de vorm toch wat crucialer is dan een hoop mensen hier op het forum dachten.
Ik heb zelf totaal geen verlies van hoog maar juist alleen maar een betere spreiding en van verlies van dynamiek heb ik al helemaal geen last.
Met alle respect, voor dit geld is experimenteren en knutselen niet echt voordeliger :dontgeti:

Gaby
5 maart 2006, 17:41
Je hebt er zeker veel werk van gemaakt, maar als ik je verhaal lees over de verslechtering van het geluid denk ik dat het materiaal dat Weber gebruikt én natuurlijk de vorm toch wat crucialer is dan een hoop mensen hier op het forum dachten.
Ik heb zelf totaal geen verlies van hoog maar juist alleen maar een betere spreiding en van verlies van dynamiek heb ik al helemaal geen last.
Met alle respect, voor dit geld is experimenteren en knutselen niet echt voordeliger :dontgeti:

Ik ben o.a. ook afgegaan op de verhalen van mensen die "tape" op het speakerdoek plakken om een zelfde resultaat te krijgen plus het feit dat THD het op precies deze wijze ook doet,
http://img160.imageshack.us/img160/6097/thdbeamblocker9rq.jpg (http://imageshack.us/)
maar dan laten ze gewoon wat hout zitten. En omdat ik ook geen experimenten schuw, of anders gezegd, open sta voor nieuwe ideeen leek me dit wel leuk ding om te proberen. :) Voor het zelfde geld pakt het wel goed uit.

johantipker
5 maart 2006, 22:10
ja joh...het blijft afzien...........nothing beats the real thing..........

the Tipker Beamblocker :rockon:

http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/mrt06%20002.jpg

heavy-metal-thunder
24 augustus 2006, 16:09
ik bescheur het van het lachen. Hier ga je zeker vuurwerk mee maken!

Johannes
24 augustus 2006, 16:15
Wat een ontzettend mooie strat heb je daar naamgenoot!!! Sunburst met zwarte hardware... echt mooi.

Johan

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 16:16
ja joh...het blijft afzien...........nothing beats the real thing..........

the Tipker Beamblocker :rockon:

http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/mrt06%20002.jpg

The MultiBlocker TM (c)

The only device for de-beaming and auto-relicing!

Kim Wilson
24 augustus 2006, 16:23
Je hebt er zeker veel werk van gemaakt, maar als ik je verhaal lees over de verslechtering van het geluid denk ik dat het materiaal dat Weber gebruikt én natuurlijk de vorm toch wat crucialer is dan een hoop mensen hier op het forum dachten.
Ik heb zelf totaal geen verlies van hoog maar juist alleen maar een betere spreiding en van verlies van dynamiek heb ik al helemaal geen last.
Met alle respect, voor dit geld is experimenteren en knutselen niet echt voordeliger :dontgeti:
Wat een bullshit toch weer... Wat voor verschil denk jij te merken in materiaal? Of het van hout is of van metaal?

Dude
24 augustus 2006, 16:54
Nou nou nou nou.... rustig aan zeg !!

Ik kan me best voorstellen dat zon uitgezaagde houten bb een andere weergave geeft dan een aluminium,

Wellicht een bol vormige of een platte ook...

take a chill pill kim.... :hippie:

Mitch
24 augustus 2006, 16:55
Nou moet je ophouden. Ik verkondig geen bullshit. Zit het je nog steeds dwars dat ik je terugfloot in het grote Beam Blocker topic ?

Twee dingen:
-dit is een oud topic dat omhoggeschopt is. Als ik zo'n onzin had verkondigd had je dat wel wat eerder mogen opmerken.
-ik zeg alleen maar dat het materiaal en bolling van de dome van de originele beam blocker meer uitmaakt dan het feit dat je alleen maar wat vóór de speaker hangt. Zoals ik je al een keer eerder heb verteld: het materiaal is ongeveer hetzelfde als een dustcap zelf. Dit werkt dus fundamenteel anders. Waar je verschill tussen hout en netaal vandaan haalt weet ik niet, want daar is de BB niet van gemaakt.

Ga nog eens na: met je eigengemaakte blocker had je precies hetzelfde probleem als hierboven door Gaby verteld wordt. Wel minder beaming, maar te groot verlies van hoog waardoor je er geen profijt van had. Waar je en passant ook meteen de BB op afrekende, waar ik je op aansprak.
Hier wordt precies hetzelfde beschreven, te groot verlies van hoog terwijl iedere gebruiker van de beam blockers zegt dat er alleen maar een betere spreiding is en geen verlies van hoog.
En dan verkondig ik bullshit ?

Kim Wilson
24 augustus 2006, 19:42
Ja nou, sorry hoor. Maar ik kan het gewoon nog niet zo hard geloven dat het echt uitmaakt of je nou speciaal Webermetal™ gebruikt, of een stukkie hout. Maar goed, het zal me een worst zijn, ik ben wel tevreden met het geluid dat ik nu heb. Ik heb ook een combo (open back), dus echt belangrijk was het al niet. Ik had al wel voldoende spreiding.

Ik wil er alleen nog wel aan toevoegen dat jij die dingen wel enorm aan het promoten en verdedigen bent. Je lijkt wel een Mac-gebruiker. :D

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 20:00
Jongens, jongens toch!

:)

Heb de 12"-beamblocker in de cab van Mitch gezien (loop zelf nog op 'n zending te wachten).
Mijn inziens is vooral de vorm en het formaat van de dome zeer klank-bepalend, materiaal v/d dome ook.

Ps Geen Mac ici :D

Mitch
24 augustus 2006, 20:06
Ik ben een groot fan van die dingen geworden, omdat het me een enorm plezier heeft opgeleverd de afgelopen maanden. Dat het kwartje bij jou niet wil vallen dat de dome niet van metaal is en dat dát nou net de truuk is van die dingen kan ik niet helpen.

En trouwens, als het je worst zal zijn, waarom blijf je het dan aanvallen ? Je lijkt wel een Dell gebruiker :D

Kim Wilson
24 augustus 2006, 20:07
Hey! Medion hier ja!! :angry:




:D

the sure thing
24 augustus 2006, 20:11
2 ALLES bepalende faktoren: de vorm en het materiaal van het centrum van de beamblocker. Een bolling en van papier.

Helter Skelter
24 augustus 2006, 21:15
wat een gedoe allemaal...ik heb een veel simpeler manier om te bepalen of iets goed klinkt

ik neem een buizenbak en draai die open, vervolgens hang ik een elektrische gitaar om, doe mijn benen iets wijder, pak een A-powerchord en dan

RAAAAAAANGG!!


als er vervolgens een glimlach op mijn gezicht verschijnt dan is het goed!





;)

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 21:34
wat een gedoe allemaal...ik heb een veel simpeler manier om te bepalen of iets goed klinkt

ik neem een buizenbak en draai die open, vervolgens hang ik een elektrische gitaar om, doe mijn benen iets wijder, pak een A-powerchord en dan

RAAAAAAANGG!!


als er vervolgens een glimlach op mijn gezicht verschijnt dan is het goed!





;)

YEP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Stitch
24 augustus 2006, 21:43
Nou ik heb mijn beamblockers nu enkele dagen in mijn peavey 5150 combo (gesloten dus) en ik ben helemaal om! In eerste instantie ging het mij om de spreiding. Als ik namelijk zittend speelde stond de versterker op oorhoogte, en dat hoog was nogal scherp/direct. Speelde ik echter staand dan was het een heel ander verhaal, om nog maar niet te spreken van het verschil in geluid als ik door de kamer liep.

Nu met de BB's heb ik zittend veel minder/geen last meer van hoog en scherp geluid, terwijl ik lopend door de kamer nagenoeg hetzelfde waarneem. Het effect is sterker bij het gain kanaal.

Wat mij echter nog het meest verbaasde is het enorme verschil in klank. Ik kan het niet goed uit leggen, maar het is er mijns inziens echt op vooruit gegaan!! Zo erg zelfs dat mijn BBE sonic maximizer nu overbodig is geworden. Die gebruikte ik om het laag te compenseren wat ik miste en dat is nu op de een of andere manier niet meer nodig. Het geluid wordt zelfs slechter als ik em aanzet. Door de BB is het geluid egaler geworden en door de maximizer krijg ik een vervelende hi-fi achtige mid-scoop.

Kortom, 50 euro uitgegeven aan de beam blockers, 100 euro verdiend. Ik had ze veel eerder moeten kopen!

fullorder
24 augustus 2006, 22:36
http://img138.imageshack.us/img138/2337/beamblocker1qm.jpg (http://imageshack.us/)

Ben ik nou gek of lijkt het hier dat de beamblockers verkeerd om zitten? Ik zie helemaal geen bolling (die naar de speaker wordt gericht), is er helemaal geen bolling? Of wijst de bolling naar het speakerdoek?....?

piezo
24 augustus 2006, 22:41
Ben ik nou gek of lijkt het hier dat de beamblockers verkeerd om zitten? Ik zie helemaal geen bolling (die naar de speaker wordt gericht), is er helemaal geen bolling? Of wijst de bolling naar het speakerdoek?....?



Aangestoken door verschillende topics over beam blockers heb ik gisteren mijn zelfgemaakte beamblocker op vol volume gestest.
BTW het zijn aluminium schijven, 2mm dik, met een diameter van 10 cm zonder "dome" erop


Goed lezen aub

Stitch
24 augustus 2006, 22:41
geen idd


12345678

fullorder
24 augustus 2006, 23:35
Goed lezen aub

scusa....
ben net thuis met een paar cocktails in m'n mik, dus ik lees niet zo goed meer ;)

Chris Winsemius
24 augustus 2006, 23:53
scusa....
ben net thuis met een paar cocktails in m'n mik, dus ik lees niet zo goed meer ;)

PROOST!

(tien tekens)

mikee
25 augustus 2006, 10:22
ja joh...het blijft afzien...........nothing beats the real thing..........

the Tipker Beamblocker :rockon:

http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/mrt06%20002.jpg

Je moet patent aanvragen, deze wil ik ook !

caliban
25 augustus 2006, 11:31
ja joh...het blijft afzien...........nothing beats the real thing..........

the Tipker Beamblocker :rockon:

http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/mrt06%20002.jpg
Lekker scheef :P:P

Mitch
25 augustus 2006, 12:26
Goed lezen aub

Waar is trouwens jouw post gebleven van gisteravond ? :dontgeti:

piezo
25 augustus 2006, 12:50
Waar is trouwens jouw post gebleven van gisteravond ? :dontgeti:
Na de reactie van Helter dacht ik: "Ach, inderdaad, dus waarom zou ik de discussie weer op scherp zetten of de rol van bemiddelaar op me nemen?.

Ik vermoed overigens dat je het wel met mijn gevolgtrekking eens was.

Wat ik nog vergeten had was dat de z.g. "spreiding" van een open kast alleen optreedt door reflectie op een muur er niet al te ver achter.

Mitch
25 augustus 2006, 12:51
Oké dan... er stond zoveel zinnigs in, vandaar dat ik er naar vraag. :)

In mijn ervaringen tot nu toe kan ik je theoretische verklaring onderschrijven dat het het meest spectaculaire verschil geeft met open back combo's trouwens.

vulvasonic
25 augustus 2006, 14:31
wat een gedoe allemaal...ik heb een veel simpeler manier om te bepalen of iets goed klinkt

ik neem een buizenbak en draai die open, vervolgens hang ik een elektrische gitaar om, doe mijn benen iets wijder, pak een A-powerchord en dan

RAAAAAAANGG!!


als er vervolgens een glimlach op mijn gezicht verschijnt dan is het goed!

;)

MIJN VENT! :cooler:

marc_o
25 augustus 2006, 14:51
Koop gewoon een goeie versterker, heb je die hulpmiddeltjes ook niet nodig!

Mitch
25 augustus 2006, 14:57
De voordelen van meer spreiding heb je niet nodig Marc, je bent toch al half doof. Niet van je amp, maar van die kleine brulboei thuis natuurlijk ;)

marc_o
25 augustus 2006, 15:07
De voordelen van meer spreiding heb je niet nodig Marc, je bent toch al half doof. Niet van je amp, maar van die kleine brulboei thuis natuurlijk ;)

Mijn gehoor is inderdaad al flink naar de knoppen helaas. meer spreiding op het podium geeft alleen maar ellende met de rest van de band.....hahahaha! Ze horen me liever niet natuurlijk, zoals je begrijpt..

Harry
25 augustus 2006, 15:28
Koop gewoon een goeie versterker, heb je die hulpmiddeltjes ook niet nodig!


+1 .

fullorder
25 augustus 2006, 16:04
Koop gewoon een goeie versterker, heb je die hulpmiddeltjes ook niet nodig!

Ben ik het niet mee eens. Wat voor een amp je hebt zegt niks over hoe je sound geprojecteerd wordt.
Ik heb zelf een dondersgeile amp en toch ben ik erg blij met m'n BB's. Juist zo'n mooie amp wil ik overal op het podium horen. Zelfs m'n bandmaatjes willen mij goed kunnen horen (kun je nagaan hoe lekker m'n amp klinkt ;)) en de BB's maken dat mogelijk...

jonesd
25 augustus 2006, 16:20
Ik heb er ook net besteld voor mijn ac 30 cc.

Iemand al ervaring met het installeren hierin? Dingen waar ik op moet letten?

marc_o
25 augustus 2006, 16:22
Ben ik het niet mee eens. Wat voor een amp je hebt zegt niks over hoe je sound geprojecteerd wordt.
Ik heb zelf een dondersgeile amp en toch ben ik erg blij met m'n BB's. Juist zo'n mooie amp wil ik overal op het podium horen. Zelfs m'n bandmaatjes willen mij goed kunnen horen (kun je nagaan hoe lekker m'n amp klinkt ;)) en de BB's maken dat mogelijk...


nietus!!!!!!



:)

Harry
25 augustus 2006, 16:25
Ben ik het niet mee eens. Wat voor een amp je hebt zegt niks over hoe je sound geprojecteerd wordt.
Ik heb zelf een dondersgeile amp en toch ben ik erg blij met m'n BB's. Juist zo'n mooie amp wil ik overal op het podium horen. Zelfs m'n bandmaatjes willen mij goed kunnen horen (kun je nagaan hoe lekker m'n amp klinkt ;)) en de BB's maken dat mogelijk...



ik ben overal prima te horen, zowel in de oefenruimte als op het podium. Mijn mede-gitarist hoort mij prima, terwijl zijn Engl aan mijn kant van de oefenruimte niet erg lekker klinkt. Dus het kan ook goed zonder. Maar misschien heb ik mazzel....

fullorder
25 augustus 2006, 20:43
ik ben overal prima te horen, zowel in de oefenruimte als op het podium. Mijn mede-gitarist hoort mij prima, terwijl zijn Engl aan mijn kant van de oefenruimte niet erg lekker klinkt. Dus het kan ook goed zonder. Maar misschien heb ik mazzel....

Bofkont! ;)

Het hangt natuurlijk ook van de speakerkast af. Wat gebruik jij en wat gebruikt je collega? Het kan ook nog zijn dat je mede-gitarist hele grote oren heeft.
Maar hoe dan ook, als je geen klachten hebt, niks aan doen.

fullorder
25 augustus 2006, 20:44
nietus!!!!!!

:)

Altijd eentje meer wellus!!!!

;)

johantipker
25 augustus 2006, 21:32
Je moet patent aanvragen, deze wil ik ook !


Dat kan! Ik verpats ze nu wegens doorslaand succes custom made, gesigneerd en gefijncalibreerd nu voor 100 euri incl een gratis rol ducktape

Harry
26 augustus 2006, 12:56
Bofkont! ;)

Het hangt natuurlijk ook van de speakerkast af. Wat gebruik jij en wat gebruikt je collega? Het kan ook nog zijn dat je mede-gitarist hele grote oren heeft.
Maar hoe dan ook, als je geen klachten hebt, niks aan doen.


ik heb een Bedrock met een 12" box, en hij een Engl souvereign. En ik weet dat ik dat bof! :)

Helter Skelter
26 augustus 2006, 13:37
ik heb een Bedrock met een 12" box, en hij een Engl souvereign. En ik weet dat ik dat bof! :)

Har, jij bent het levende bewijs dat t0000n in je vingers zit en met de jaren beter wordt...

Harry
28 augustus 2006, 20:21
dank je vriend. Nu er nog alleen rijk mee zien te worden..... :(