PDA

View Full Version : VU-Meter



ibanez-freak
5 maart 2006, 13:20
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes.

Wat is een DAT-recorder
Wat is een VU-meter

fullorder
5 maart 2006, 13:32
Hallo,

Ik heb een paar vraagjes.

Wat is een DAT-recorder
Wat is een VU-meter

Een DAT-recorder is een recorder die gebruik maakt van DAT-tapes ;)
wordt veel in studio's gebruikt.

Een VU-meter is een voltmeter die de gain van een signaal weergeeft (0V..5V), deze analoge weergave van een signaal wordt nog steeds veel gebruikt omdat zo'n metertje een bepaalde traagheid heeft, waardoor het niet reageert op heel hoog frequente variaties in het signaal en daarmee deze hoge variaties 'weg filtert', wat wenselijk kan zijn bij het weergeven van een signaal. Digitale meters (bijvoorbeeld met ledjes) zijn veel gevoeliger en kunnen dus gebruikt worden als je de hoogfrequente variaties wel wilt zien.
Sommige mengtafels hebben dan ook beide.

ibanez-freak
5 maart 2006, 13:41
Een DAT-recorder is een recorder die gebruik maakt van DAT-tapes ;)
wordt veel in studio's gebruikt.

Een VU-meter is een voltmeter die de gain van een signaal weergeeft (0V..5V), deze analoge weergave van een signaal wordt nog steeds veel gebruikt omdat zo'n metertje een bepaalde traagheid heeft, waardoor het niet reageert op heel hoog frequente variaties in het signaal en daarmee deze hoge variaties 'weg filtert', wat wenselijk kan zijn bij het weergeven van een signaal. Digitale meters (bijvoorbeeld met ledjes) zijn veel gevoeliger en kunnen dus gebruikt worden als je de hoogfrequente variaties wel wilt zien.
Sommige mengtafels hebben dan ook beide.


Maar wat kan je met een DAT-recorder doen? en is het voor geluid of beeld

fullorder
5 maart 2006, 14:00
Maar wat kan je met een DAT-recorder doen? en is het voor geluid of beeld

DAT staat voor Digital Audio Tape. Bedoeld voor audio dus, maar ze worden ook wel eens gebruikt voor andere data (backups).
Je kunt er 8 sporen (geloof ik) op kwijt. DAT is gewoon 1 van de opslagmedia voor meerdere audiosporen. Naast DAT heb je ook hard-disc recorders of een de oude vertrouwde analoge tape-recorder (wordt nog steeds gebruikt).
Even een zijstraatje: De naam 'flanger' komt bij deze oude tape-recorders vandaan, waarbij het effect werkt gecreeerd door twee taperecorders simultaan te laten lopen en 1 van de recorders af te remmen door 'm even aan z'n 'flange' te trekken of te duwen.

Dirk_Hendrik
5 maart 2006, 16:50
DAT is gewoon stereo en een jammerlijke dood gestorven door Minidic en DCC.

ADAT is 8 spoor en is een Alesis formaat.

Vragen die je ook met Google had kunnen oplossen. Verder gaat dit topic naar de rubriek Recording.

paulusdeBKB
5 maart 2006, 21:49
Dirk_Hendrik heeft het niet helemaal juist:

DAT is in consumentenelectronica nooit doorgebroken maar in het professionele segment (vooral studio's) in gebruik geweest en gebleven tot de harddiskrecorder en de recordable CD in zwang raakten. Overigens is het belangrijk om te vermelden dat DAT op 48 Khz werkt en niet op 44.1 Khz (zoals CD). 48 Khz is het professionele audioformaat (of was: tegenwoordig kan je ook op 98 Khz en 192 Khz opnemen)

Ook in de journalistiek wordt DAT veel gebruikt ter vervanging van de oudere tapegebaseerde systemen.

Verder moet je voor dit soort info toch eerst eens op wikipedia zoeken. Ben eigenlijk gek dat ik niet volsta met een linkje, dus hierbij:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Tape

Han S
5 maart 2006, 22:04
Bijna goed Paulus, de samplerates zijn 44.1, 48, 88.2, 96 en 192 (khz)

DAT is jarenlang het mastermedium geweest in de studio en inderdaad verdween het door het veel goedkopere CDR format.

Overigens klinkt 24 bit 96k of 192k nog een stuk beter, maar nog steeds niet zo goed als de good old professionele tapemachine als een goed afgeregelde Studer A800 (820) of een Ampex ATR102.

bert k
5 maart 2006, 22:26
Ja, daar doe je een journalist echt een plezier mee... :seriousf:


http://www.musik.uni-osnabrueck.de/lehrende/enders/lehre/App_Musik_I/studera800.jpg

Han S
5 maart 2006, 22:42
Bert, ik heb van de week gewerkt met ProTools HD en de ICON mengtafel/controller, voor een vermogen aan spullen maar nog steeds niet het geluid wat ik moeiteloos haal met tape.

Dat zal ongeveer iedereen vreemd in de oren klinken, maar het is toch echt zo. Ik laat je graag het verschil horen tussen 24 bit 96k en een Studer pro tapemachine.

On topic: de reden dat veel technici liever met de analoge VU meters werken ligt in het feit dat als je de hele dag achter een mengtafel zit met een hele rij van die dansende ledbars voor je kanis, dan worden sommige mensen scheel van die dingen. Een rij van die metertjes met naalden is wel zo rustig.

Lutz
5 maart 2006, 22:58
Bert, ik heb van de week gewerkt met ProTools HD en de ICON mengtafel/controller, voor een vermogen aan spullen maar nog steeds niet het geluid wat ik moeiteloos haal met tape.

Dat zal ongeveer iedereen vreemd in de oren klinken, maar het is toch echt zo. Ik laat je graag het verschil horen tussen 24 bit 96k en een Studer pro tapemachine.

On topic: de reden dat veel technici liever met de analoge VU meters werken ligt in het feit dat als je de hele dag achter een mengtafel zit met een hele rij van die dansende ledbars voor je kanis, dan worden sommige mensen scheel van die dingen. Een rij van die metertjes met naalden is wel zo rustig.

Han, naar wat ik al mee las op dit forum blijk ik van de mening te zijn aangedaan dat jij toch altijd bij analoge middelen blijft zweren.

Is het verschil tussen 96/24 & een tape deck dan echt zo'n hoorbaar verschil? Of hoort enkel een getraind oor deze verschillen?

Nu ik kan me voorstellen dat iemand als jij direct de wereld van verschil in dat soort dingen hoort, maar als ik bv met reason een rendering maak van 96/24 dan vindt ik dat toch al heel "zuiver", maar is een analoog dek dan nog transparanter of waar draait die wereld van verschil eigenlijk om?

harrie-beton
6 maart 2006, 11:17
ik heb de eer gehad om naar Han S zijn OTARI mx taperecorder te mogen luisteren. Op zijn (peperdure) mengtafel zit een knop waarmee je kunt wisselen tussen de (post) dat recorder en de pure tape als weergavebron.

Je hoort echt verschil, band is vetter en warmer. Eigenlijk doodzonde dat het op een mager cd'tje wordt afgemaakt en niet op betere geluidsdragers.

Dan komen we wel op "wat mensen willen", gezien de populariteit van cd's en mp3's zit het grote publiek er niet zo mee. Ik nam laatst een lifter mee uit Zuidbroek en die was 18 jaar en muziekliefhebber. Hij had nog nooit in zijn leven een CD gekocht.

Han S
6 maart 2006, 11:20
Ik had eens een luistersessie met een aantal audiofielen, je weet wel, van die gasten die luidsprekerkabels kopen van vele duizenden euro's. Ik liet toen de mix horen van een bigband, de ongemasterde mix dus in 32/96 en vanaf 1/4" tape via een Studer B67. Ik heb het over een mix welke op hetzelfde moment is weggestuurd naar de PC en naar de tapemachine, dus PC op record en machine op record en die mix komt via de geautomatiseerde mengtafel tegelijk op die twee media terecht.

Die mensen konden het niet geloven, het geluid is natuurlijker, de hoge tonen sprankelen meer en er is meer dimensie in het geluid. Nu is dat geen consumentenmachine en hij draait op Quategy 499 tape.

Ik mag dan een tapeslet zijn een een analog diehard, maar ik heb nog geen systeem gehoord die dat geluid digitaal voor elkaar krijgt.

Ik was van de week zoals gezegd in een ProTools HD studio en de mannen hadden besloten om de gitaar via een DI op te nemen en met een plugin distortion te maken. Nou, dat moet je eens horen, dat doet een ouwe buizenbak toch significant different.