PDA

View Full Version : Instellingen Telecaster/Vox



Piet (Tele)
5 maart 2006, 12:09
Ik heb sinds een paar dagen een Vox AC302 en ben natuurlijk tevreden over de sound. Toch wil ik graag wat voorbeelden van instellingen want naast de de gewone knopinstellingen, heb je nog een normal/topboost, outputbias en smoothing. En wat doen jullie met het volume van de gitaar. Zo kan ik met de band wat met die voorbeeld instellingen spelen. Ik weet dat je er natuurlijk zelf wel achter komt, maar ik wou het eens op deze manier proberen, misschien komt er wat verrassend uit.

Mitch
5 maart 2006, 21:07
Welkom op het forum Piet en gefeliciteerd met je nieuwe Vox. Ik heb er een keer over gespeeld maar heb wat meer evaring met de '90-er jaren ac30.
Mijn favoriete stand is beide kanalen gelinked en dan iets minder top boost dan normal channel. Treble half, bas iets minder en niet te veel cut.
De nieuwe is natuurlijk uitgerust met Master, daar zul je dus effe naar moeten zoeken hoe je die zet. Ik geloof dat Master op ongeveer halverwege en dan volume naar smaak toevoegen een leuke crunch gaf.
Die extra switches achterop, mwoh, toen ik 'm probeerde vond ik dat niet echt iets toevoegen. Nou ja, in de zin van 'verbeteren' dan.

Tristan
5 maart 2006, 22:00
Ik heb de Vox uitvoerig getest en vond die switches achterop wel redelijk belangrijk, want ik vond de vintage stand veel beter klinken dan de modern stand. De hot en cold optie heb ik altijd op hot gelaten en dat klonk heel erg goed.
Je kan natuurlijk ook een AB box gebruiken om tussen normal en top boost te schakelen, dan heb je twee kanalen (wel met iets volume verschil) die allebei heel vet klinken. Ik vind het normal channel het beste klinken met de brilliance switch aan. Bij het topboost kanaal zet ik de eq knop vaak op standard en als je dan wat bass of treble mist, dan kan je hem op custom zetten met een iets andere instelling, maar dit leverde mij niet echt een heel ander geluid op, het is gewoon een beetje finetuning wat soms dus niet eens nodig is, mijns inziens. Met een Tele zou ik de Cut knop wel lekker open draaien, dan wordt hij wat minder schel (een beetje op 3/4 ofzo).
Ik ben het met Seymour eens dat het in de linked mode beter klinkt om het normal (brilliance aan) channel harder te zetten dan het topboost channel (meer gain van het normal channel). De master maakt overigens niet zo heel veel uit waar je die zet, want al vanaf een kwart klink hij eigenlijk heel erg goed. Voor mij zelf voegt die linked channel niet zo heel veel toe. Bij het topboost kanaal moet je niet teveel gain erin draaien, want dan wordt hij al gauw een beetje te rafelig. Waarschijnlijk is het beste wat je kan dan een boost/overdrive pedaaltje erbij kopen voor je leadsounds.

henk
6 maart 2006, 00:18
.... Bij het topboost kanaal moet je niet teveel gain erin draaien, want dan wordt hij al gauw een beetje te rafelig. Waarschijnlijk is het beste wat je kan dan een boost/overdrive pedaaltje erbij kopen voor je leadsounds.
Ik dacht dat er wel een mooie crunch uit die Vox is te halen zodat je geen scheurpedaal meer nodig hebt, maar dat valt dus tegen?

Piet (Tele)
6 maart 2006, 15:10
Bedankt voor de reacties, ik zal morgen met de repetities wat gaan klooien met die instellingen, jullie horen nog wel van me.

Negative K3 fan
6 maart 2006, 15:11
aan een ac30 valt niet heel veel te draaien...

maar zet die switches op de achterkant op vintage(22uF ofzo), bias op hot, master volume voluit en anaal met die piemel

matto
6 maart 2006, 22:29
Ik weet niet wat voor tele je hebt maar wat op al mijn versterkers altijd weer goed werkt is de toon regelaar van een tele altijd net iets minder dan een kwart terugdraaien, als de rest van de band :nervous: dan wat harder begint te spelen dan hoef je met je tele niet harder maar dan draai je er een beetje snerp bij in.

Tristan
6 maart 2006, 23:26
Ik dacht dat er wel een mooie crunch uit die Vox is te halen zodat je geen scheurpedaal meer nodig hebt, maar dat valt dus tegen?

Zeker wel dat je er een vette crunch uit kan halen, maar voor echte leads zou ik er dan weer een boostertje voor hangen. Vintage Rock sound doet hij orima hoor, zo van die crunchy akkorden en riffs enzo, superdupervet hoor. 8-)

Tupelo
7 maart 2006, 01:21
Hmm.. voor mij low input, briljance aan, drive half, cut ook half. Aan de achterzijde 'modern' en 'cold'. Boosten doe ik met een fender blender en de actieve elementen op mijn blade. Overdrive op de Vox zelf vind ik niet zo indrukwekkend. Maar de basis is super!

Piet (Tele)
8 maart 2006, 10:10
Gisteravond voor het eerst met de band gespeeld met mijn nieuwe vox en het was geweldig. Wat met jullie instellingen gespeeld en natuurlijk zelf wat aan het experimenteren geweest (gelukkig is alles eenvoudig en zijn de verschillen in sound niet echt groot) als je dan ook nog wat met het volume van je gitaar speelt, krijg je een prachtig vol clean geluid. En inderdaad Tristian er hoort wel een overdrive pendaaltje bij voor de leadsound. Conclusie een veel warmere versterker dan mijn oude fender hodrod deville.