PDA

View Full Version : progressieve rock



Pee
30 oktober 2002, 09:51
Ik wil mijn kennis over bands, artiesten,... die prog. rock (metal) spelen. Welke bands kennen jullie? wat vinden jullie van die stijl? ...

Ibanez
30 oktober 2002, 11:49
Ik vind het erg vet! Bekende bands zijn: dream theater, symphony x enz. De meer oudere prog bands zijn rush, kansas, yes enz.

Pee
30 oktober 2002, 12:51
wat zijn steve vai en joe satriani dan?

FNaRK
30 oktober 2002, 13:39
gitaristen :grin:

Ibanez
30 oktober 2002, 16:11
hmmm t' ligt eraan wat je onder prog rock verstaat, js en sv zijn ook wel een soort prog rock ja. Maar in de vorige post heb ik het meer over de bekende bands in het genre.

Dionyios
30 oktober 2002, 16:44
Probeer de bands Porcupine Tree en Spock's Beard eens... Zijn erg goede bands. Natuurlijk zijn er nog véél meer prog bands.

Maar deze twee raad ik je aan (en natuurlijk DT en SysX, maar die zijn al genoemd).

FNaRK
30 oktober 2002, 16:50
als je nog verder teruggaat zou je PinkFloyd ook progrock kunnen noemen, is maar net hoe je het definieerd....
andere namen: Fates warning, Psychotic Waltz, Pain of Salvation, Ice Age...

Als platenlabel heeft vooral Magna Carta een goeie naam wbt sympho / progrock

Pee
30 oktober 2002, 16:55
Op 2002-10-30 16:11, schreef Ibanez:
hmmm t' ligt eraan wat je onder prog rock verstaat, js en sv zijn ook wel een soort prog rock ja. Maar in de vorige post heb ik het meer over de bekende bands in het genre.

dat zijn dan instrumentale prog rock ariesten? ik bedoel ook 'onbekende' bands.

MAY
30 oktober 2002, 16:57
In het straatje van dream theater natuurlijk Vanden plas.
Iets meer in de richting van de power progmetal bands als: Kamelot en symphony X

Kitaarhiero
30 oktober 2002, 18:53
Yes is ook prog en genesis ook.

gershwin5150
30 oktober 2002, 21:18
En vergeet Kayak niet!

gershwin5150
30 oktober 2002, 21:18
En vergeet Kayak niet!

MAY
30 oktober 2002, 22:17
En vergeet Kayak niet!

Thomasvv
31 oktober 2002, 12:01
En vergeet Kayak niet!!!



gheghe :smile:

Transatlantic, Yes, Rush, Explorers Club, Kansas, Pink Floyd n bietje (meer symfo), GEnesis, asia, saga, Spock's Beard, Dream Theater, vandenplas, king Crimson, Symphony X, Pain Of Salvation, Leonardo, Flower Kings, King's X een bietje, Jelly Jam.... zoooveel meer,,,

Maar in t rijtje hierboven staan ook wat symfo-bands. De grens is eenbeetje vaag.. kijk ook eens op http://www.progrock.com, een internet-radio-station met goeie muziek :smile: Als ik genoeg heb gehoord van mijn 5000 mp3tjes, zet ik dat altijd ff aan :smile:

Thomasvv
31 oktober 2002, 12:02
Op 2002-10-30 18:53, schreef Kitaarhiero:
Yes is ook prog en genesis ook.


genesis zou ik meer onder symfo zetten, maar ach.. de grens is een beetje vaag...

gershwin5150
31 oktober 2002, 14:16
Op 2002-10-31 12:01, schreef Thomasvv:
En vergeet Kayak niet!!!



gheghe


Eeh dat was serieus bedoeld!!!

Pee
1 november 2002, 20:12
thanks allemaal

nu even kazaa opstarten :grin:

Gazpacho
26 november 2002, 23:48
Camel!!!!!!!!!!!!!! Andy Latimer is een van de beste gitaristen ter wereld, WAT een gevoel legt hij in zijn LP of Strat zeg....

Mooie nummers: Lady Fantasy, Slow yourself down, Summer Lightning, Supertwister, Rhyader, etc. etc.

vulvasonic
26 november 2002, 23:50
Jullie vergeten de beste....
KING CRIMSON !!!!!!!!!!!!!!!

moretel
27 november 2002, 09:59
Back in time

Laatst een CD van de Free gekregen, een voorloper van Bad Company
Als je van goede gitaarriffs houdt moet je daar eens naar luisteren.

RadiuS
27 november 2002, 21:19
PAIN OF SALVATION!!!!! yeee.... en wat rustiger maar ze noemen t wel progressief: Porcupine Tree. Verder ben ik onwijze Yes fan. Mn vader is gek van Spock's Beard.

Uhm ok die waren al genoemd, een supergoede site is:

http://www.dprp.vuurwerk.nl/

heb ik toch nog iets nuttigs gezegd :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RadiuS op 2002-11-27 21:22 ]</font>

sebass
27 november 2002, 21:51
sonata arctica, statovarius, planet x, liquid tension experiment (side project dt) waren nog niet genoemd geloof ik.

Thomasvv
27 november 2002, 23:09
Liquid Tension is errug goed :smile: Porcupine Tree is ook rlaxed... niet echt progressief, maar nog net genoeg om progressief genoemd te kunnen worden... (zeg maar).

Anders Destium
29 november 2002, 15:12
ANOMALY!!!!!!!!!!!!!

Neerlands trots...

StoneCourt
4 december 2002, 13:38
Op 2002-10-30 16:11, schreef Ibanez:
hmmm t' ligt eraan wat je onder prog rock verstaat...


Definitie van prog rock die ik ergens heb gelezen:

Built on clasical forms and structures , moving very much away from the 3 minute verse/chorus single format, it often uses extended structures and shifting or unusual time signatures to create complex pieces often using modified sonata forms. Emphasis is placed on clear compositional technique as well as on instrumental virtuosity and stage shows are as grandious and as pretentious as the music is. Extended solos (especially in live shows) are seen, as were vague and impenetrable lyrics.

vulvasonic
4 december 2002, 16:26
En daarmee is gelijk alles wat progressive rock hoort te zijn teniet gedaan door het een definitie te geven.
Progressieve muziek hoort per definitie niet gedefinieerd te worden, anders in het geen progressieve muziek.
Waarmee ik mezelf gelijk al tegenspreek, want in feite definieer ik hiermee de progressive rock....tok....tôôôk.....
;]

coal
11 december 2002, 09:30
Offeh, Heavens Cry (hebben net weer een nieuwe cd uit) en Kenziner, alhoewel dat met progrock is en niet zozeer symfo. O ja en Ark is ook wel geinig. En symfo-death-metal Children of Bodom... Enne firefly natuurlijk kijk op http://home.planet.nl/~boots093

coal
11 december 2002, 09:30
Offeh, Heavens Cry (hebben net weer een nieuwe cd uit) en Kenziner, alhoewel dat met progrock is en niet zozeer symfo. O ja en Ark is ook wel geinig. En symfo-death-metal Children of Bodom... Enne firefly a.d. natuurlijk kijk op http://home.planet.nl/~boots093

Ibanez
11 december 2002, 17:43
Hmm heavens cry vind ik niet zo interessant... Prog rock/metal bands die ik cool vind zijn:
Symphony x
Pain of salvation
Dream theater
Andromeda
Sun caged
Zero hour
enz.

collin hoeve
18 december 2002, 15:38
wel jammer dat die gasten een beetje op zijn, rory speelt nu in baga bownz (rap-metal-hiphop enzow) en ivar heeft het erg druk met muziekwetenschappen gloof ik
shame shame


Op 2002-11-29 15:12, schreef Anders Destium:
ANOMALY!!!!!!!!!!!!!

Neerlands trots...

geertenno
18 december 2002, 15:49
Niet te vergeten.. Queensryche!

Lacrimosa
28 maart 2003, 13:33
Kent er hier iemand Eniac Requiem?? Das in de richting van Symphony X, maar dan alle instrumenten bespeeld door 1 gast!!

funlovinme
28 maart 2003, 19:44
En waarom hoor ik Ayreon nergens? Kennelijk geen echte muziekliefhebbers hier...

Anders Destium
29 maart 2003, 00:09
>over Ayreon

Ik las vanmiddag op mijn mail van Signsofzodiac dat Arjen Lucassen er vandoor is met een gitaar die ik op het oog had :sad: Nou ja, op het oog...als hij er over twee maanden nog had gehangen dan had ik hem overwogen maar het gaat om het idee!

Operation Mindcrime (Queensryche) is trouwens een must-have voor alle prog-fans, tevens één van de eerst dingen die ik op gitaarles MOEST leren, toendertijd zag ik niet zo veel in de muziek (niet metal genoeg), maar dat begint te komen :wink:

Ibanez
29 maart 2003, 13:26
Op 2003-03-29 00:09, schreef Anders Destium:
>over Ayreon

Ik las vanmiddag op mijn mail van Signsofzodiac dat Arjen Lucassen er vandoor is met een gitaar die ik op het oog had :sad: Nou ja, op het oog...als hij er over twee maanden nog had gehangen dan had ik hem overwogen maar het gaat om het idee!

Das balen :smile: Maarre ik vind ayreon cool hoor!

Henri_Ibanez
29 maart 2003, 18:07
SAVATAGE! hoe kan die vergeten worden?

Anders Destium
29 maart 2003, 20:21
Het probleem met Savatage is dat het een beetje tussen progrock, heavy metal en power metal inhangt...

Savatage is in mijn ogen één van de meest ondergewaardeerde bands ooit, hun muziek zit zo verschrikkelijk goed in elkaar dat ik er soms bang van wordt :wink:

Timmer
30 maart 2003, 23:16
Op 2002-10-31 12:01, schreef Thomasvv:
En vergeet Kayak niet!!!



gheghe :smile:

Transatlantic, Yes, Rush, Explorers Club, Kansas, Pink Floyd n bietje (meer symfo), GEnesis, asia, saga, Spock's Beard, Dream Theater, vandenplas, king Crimson, Symphony X, Pain Of Salvation, Leonardo, Flower Kings, King's X een bietje, Jelly Jam.... zoooveel meer,,,

Maar in t rijtje hierboven staan ook wat symfo-bands. De grens is eenbeetje vaag.. kijk ook eens op http://www.progrock.com, een internet-radio-station met goeie muziek :smile: Als ik genoeg heb gehoord van mijn 5000 mp3tjes, zet ik dat altijd ff aan :smile:



Wat een buitengewoon prettig webradio station. Goeie tip! Lekkere muziek allemaal

funlovinme
31 maart 2003, 00:45
Op 2002-10-31 12:01, schreef Thomasvv:
En vergeet Kayak niet!!!



gheghe :smile:

Transatlantic, Yes, Rush, Explorers Club, Kansas, Pink Floyd n bietje (meer symfo), GEnesis, asia, saga, Spock's Beard, Dream Theater, vandenplas, king Crimson, Symphony X, Pain Of Salvation, Leonardo, Flower Kings, King's X een bietje, Jelly Jam.... zoooveel meer,,,

Maar in t rijtje hierboven staan ook wat symfo-bands. De grens is eenbeetje vaag.. kijk ook eens op http://www.progrock.com, een internet-radio-station met goeie muziek :smile: Als ik genoeg heb gehoord van mijn 5000 mp3tjes, zet ik dat altijd ff aan :smile:



1: Patser, met je 5000 mp3tjes;
2: Inderdaad lekker radiostation, dank je voor de tip!

Anders Destium
31 maart 2003, 00:54
Zo, dat wordt gaaf morgen in de compuzaal met die zender (thanx :smile: ), zal ik de mensen even hardhandig cultuur bijbrengen :grin:

funlovinme
31 maart 2003, 01:06
http://www.hardradio.com is ook niet slecht!

funlovinme
31 maart 2003, 09:42
en http://www.thebasement.com. is live video-station.