PDA

View Full Version : Advies omtrent aanschaf versterker...



Rutger-peer
4 maart 2006, 22:26
Hallo,

Ik zoek langzamerhand een nieuwe versterker. En ik weet nog niet precies wat.
Hij moet wel lekker kunnen blazen. Ik dacht eerst aan een buizenversterker. Een maat van me zei dat een buizencombo niet optimaal is omdat de buizen gaan trillen door de trillingen van de speaker. Ik weet niet of dit echt zo'n probleem is. Ik weet wel dat die buizengevallen lekker duur kunnen zijn. (maar mits niet te duur zou ik die wel graag willen hebben.)
Mijn muzieksmaak is dus in de richting van Pink Floyd. Dus een Marshall is niet aan te raden heb ik gehoord; die zijn meer voor het ragwerk. (weet niet of dat ook waar is?)

Ik wil in transistor-termen iets van 80 watt ofzo. (buizen zouden met minder hetzelfde kunnen omdat de kwaliteit van het geluid niet afneemt als je de versterker luider zet?)

Wat zouden jullie me aan kunnen raden?
Het moet ongeveer in een prijsklasse van 500-600 euri zitten. Daarbij mogen het ook occasions zijn. Ik houd wel van oud spul. Maar ook reissues zijn oke. Heb gezien dat die ook weer worden gemaakt.

Ik heb btw een Fender strat U.S.A. ... (dus ik keek ook al wat naar Fender versterkers.)

groets

Rutger-peer
5 maart 2006, 11:30
Niemand die me even een beetje in de goede richting kan helpen ?

Johnny V
5 maart 2006, 18:16
Dus je bent wat op zoek naar de 'gilmour' sound neem ik aan. Dan zou ik is kijken naar een 2dehands hiwatt custom 50 of 100, die kan je met wat geluk krijgen voor 600€. Deze versterker nieuw kopen zit er niet in aangezien de nieuwprijs van deze ampjes rond de 1800€ ligt.

Johnny V
5 maart 2006, 18:18
let wel op! met een hiwatt zal je de sound van Gilmour niet identiek kunnen namaken want zijn versterkers waren gemodificeerd.

Eko
5 maart 2006, 21:14
Ligt er aan of je Gilmour echt wilt imiteren of niet. Kijk eens naar de DVD van Paul McCartney live at the cavern. Hij heeft daar een Great Band of Minstrels zoals hij het noemt. Een van de gitaristen is....psies.
Tele en een enkelkanaals buizenbak.Cleankanaal en gewoon open zetten. De rest regel je met je axe.

Rutger-peer
5 maart 2006, 21:31
Thnx alvast :D

Dat van die hiwatts wist ik idd maar die dingen zijn vies duur. Maar 600 eur moet kunnen opzich. Ik zal eens kijken.

PeeVee
6 maart 2006, 23:54
hiwatt zal je de sound van Gilmour niet identiek kunnen namaken want zijn versterkers waren gemodificeerd.

Ik denk dat er ook nog wel wat meer bij komt kijken dan alleen een amp. Volgens mij klinkt Gilmour als Gilmour op IEDERE amp, zelfs op een Peavey Bandit 65 uit de 80's (ach we zijn allemaal jong geweest hihi)

almarvk
7 maart 2006, 09:04
Dus je bent wat op zoek naar de 'gilmour' sound neem ik aan. Dan zou ik is kijken naar een 2dehands hiwatt custom 50 of 100, die kan je met wat geluk krijgen voor 600€. Deze versterker nieuw kopen zit er niet in aangezien de nieuwprijs van deze ampjes rond de 1800€ ligt.

Als jij zegt waar ik een Hiwatt voor 600 euri kan vinden dan ben ik diegene 'm wil hebben. Maar ik zie nergens Hiwatt's voorbij komen voor zo'n prijs...Of zoek ik dan niet goed genoeg?

Scali
7 maart 2006, 09:49
Een maat van me zei dat een buizencombo niet optimaal is omdat de buizen gaan trillen door de trillingen van de speaker. Ik weet niet of dit echt zo'n probleem is.

Dat klopt op zich wel. Sommige buizen zijn erg 'microfonisch'. Het binnenwerk van die buizen gaat dan gauw meetrillen met de speaker, en dat hoor je in je geluid terug als een soort galm of zelfs feedback-fluittoon.
In een combo heb je daar nog wat meer last van dan met een top. Je moet voor een combo dus je buizen iets zorgvuldiger uitzoeken. Het ene merk/type is er minder gevoelig voor dan het andere.

Maar dit fenomeen komt dus vooral voor als je veel gain gebruikt en/of veel volume. Als je vooral clean speelt, en niet absurd hard, zul je er zelden of nooit last van hebben.


Dus een Marshall is niet aan te raden heb ik gehoord; die zijn meer voor het ragwerk. (weet niet of dat ook waar is?)

Niet helemaal waar. De 'bekende' Marshalls, zoals de JCM800/900 zijn inderdaad puur ragversterkers eigenlijk... hardrock, punk, metal... dat soort werk.
De oudere Marshalls, zoals de JTM45/Bluesbreaker, en in zekere mate ook een Plexi, zijn wat minder ruig van nature, beetje donker, romig bluesgeluid. Daar kun je misschien wel wat mee.
En de 6100 is zo veelzijdig dat je daar ook wel een goed geluid uit kunt krijgen, denk ik. Misschien de JCM2000 TSL ook nog wel.
Niet dat je per se een Marshall moet nemen (ik denk dat de genoemde versterkers ook niet gaan lukken met 600e... misschien hooguit een 6101 of TSL combo. En ik zou ook niet durven zeggen of je daar de 'Gilmour'-sound uit krijgt, en zo ja, hoe), maar ik wou even aangeven dat Marshall naast het JCM800/900-geweld ook nog hele andere dingen gedaan heeft. Waar ik ze heel dankbaar voor ben :)

Duane
7 maart 2006, 16:20
Pfff....z'n sound is mooi.....maar wat hij allemaal gebruikt.....(beetje veel)

http://utopia.knoware.nl/users/ptr/pfloyd/interview/equipment.html

Rutger-peer
7 maart 2006, 20:21
Thnx...

Ik ben nog even wat aan het zoeken geweest. Die hiwatt's kan ik idd niet voor een voor mij redelijke prijs vinden. Wel zag ik een Fender twin reverb silverface versterker, vlakbij. Dat leek me wel wat. 110 watt buizen en veel lovende kritieken op harmony-central.com. Dus ik denk dat ik daar even ga kijken.

Hebben jullie ervaring met deze versterker? wat vinden jullie ervan ?

PeeVee
7 maart 2006, 21:10
Het kan of een 100W model zijn, of een 135W model. De 100 Watters zijn veruit favoriet omdat ze erg lijken op hun legendarisch "blackface" voorgangers uit de 60'er jaren en het silverface circuit ook vrij gemakkelijk om te bouwen is naar dat circuit. Bij een 135W is dat anders. Die versterker werkt ten eerste op hogere (sommigen vinden: te hoge) spanning, ong. 500V. Een goeie 6L6GC moet dat wel op z'n platen kunnen hebben maar dat is dan ook meteen de max. rating en dat geeft vaak een wat pinnige klankkleur en wel heel erg (te) wakkere response. Verder heeft het 135W model i.p.v. een choke (een soort spoel om de rimpels uit de gelijkgerichtte hoogspanning te halen) gewoon een grote draadweerstand (kostenbesparing) en heeft de uitgangstrafo zgn. ultralineaire taps. Die zorgen voor een soort van tegenkoppeling en maken (zoals de naam al doet vermoeden) tot een erg lineaire (lees: rechte / stijle) response. Iets wat in Hifi audio wereld erg gewild en geliefd is, maar voor gitaar eigenlijk juist wat minder geschikt is.

Het idee was goed voor die tijd; Fender wilde een amp maken die errug hard ging en dead clean bleef, dat is goed gelukt. Helaas... Johan Cruijf had gelijk: elk foordeel hep sun nadeel; een 135 Watter snijdt er lekker doorheen, maar je levert in op feel en toon. Een "gewone" Twin Reverb gaat op de hedendaagse podia (met alle hinderwetvergunningen van 2006) vaak al meer dan veeeeel te hard dus je kunt je afvragen wat je nog met dat beetje extra power moet, zeker als je ook nog op tone en response in moet leveren. Een blackface Twin Reverb doet zelfs ong. 80W en zelfs DAT is ruim voldoende (lees: te hard). Een 100W silverface is vrij gemakkelijk om te bouwen naar blackface circuit, een 135W niet. Betekent niet dat de 135 Watter per definitie slecht klinkt, in tegendeel, is b.v. in de Country wereld een geliefde versterker, het ligt er gewoon aan wat je zoekt.

Alles is ook nog eens relatief; een goeie 135 Watter klinkt ook nog eens beter dan een matige 100 Watter (heb ik zelf ervaren). Het is wel zo dat ook m.b.t. parts er eind 70's wel bezuinigingen zijn doorgevoerd b.v. mindere kwaliteit buisvoeten etc. Jay en Al weten daar nog wat meer over te vertellen. Persoonlijk vind ik het voor 600 Euro wel "waar voor je geld" als ie verder in goede / nette staat is. Zoek je mooi warm / clean geluid dan zou je misschien ook nog uit kunnen kijken naar MusicMan Sixty-Five of OneThirty. Is hybride versterder ook van Leo Fender (toen hij zijn Fender company had verkocht). Transistor preamp en buizen eindtrap; prachtig clean, niks op aan te merken. Meest populair zijn wederom de oudere modellen; herkenbaar aan één klein buisje (fasedraaier, 12AX7) en twee of vier grotere eindbuizen. De latere modellen missen het kleine buisje.

Rutger-peer
8 maart 2006, 19:56
Hah, dat is info waar ik wat mee kan! :D

Hartstikkene bedankt. Ik had de beste man even gemaild of ik morgen even kon komen luisteren. De silverface ziet er wel een beetje smerig uit (het doek. Miss. te wassen?) Dus de vraagprijs van 650 (zat er 50 naast;)) is misschien nog wel wat in te korten. Een 550 euro moet er denk ik ook wel in zitten. Maar dat bekijk ik dan wel even.

En anders, dan zal ik eens even gaan kijken naar die musicman's :D Thnx...

Groeten Rutger

PeeVee
10 maart 2006, 11:16
Vraag die verkoper even wat er bij de speaker uitgang staat; 100W of 135W. Die laatste categorie is minder populair om voorgenoemde redenen voor tussen de €500 en €600 kun je je daar geen bult aan vallen (is mijn persoonlijke mening). De ervaring leert wel dat als je eenmaal de smaak te pakken krijgt van zo'n Fender buizenamp, je toch ook benieuwd wordt naar het blackface geluid e.d. en dan ben je met zo'n 135 Watter beperkter in je mogelijkheden. Overigens kun je de UL taps van de OT gewoon af (laten) sluiten en een choke is er zo bijgezet. Zit je alleen met met die hoge spanningen. Een goed setje JJ's of SED's verblikken of verblozen niet van 500V maar zijn dan wel erg (beetje te) pittig. De spanningen in de preamp kun je wel verlagen (hoewel het AB763 circuit van de Twin Reverb volgens mij juist erg hoge spanningen had in preamp als ik me niet vergis).

Mr.Jay
10 maart 2006, 13:13
135W. Die laatste categorie is minder populair om voorgenoemde redenen voor tussen de €500 en €600 kun je je daar geen bult aan vallen (is mijn persoonlijke mening). Overigens kun je de UL taps van de OT gewoon af (laten) sluiten en een choke is er zo bijgezet. Zit je alleen met met die hoge spanningen.

Plus het hogere gewicht. Tjesus, heb er weer es een hier, niet te tillen
( grotere trafoos ! ), bah. Dit is het beeld wat velen helaas van een Sf-Twin hebben > stug, schril en levenloze amp ( stock dan hè ).

JaY

Rutger-peer
21 april 2006, 18:20
Hallo,

Het is alweer een tijdje geleden, nog bedankt voor alle info.

Ik ben dus de hele tijd wat aan het rondkijken geweest en nu was hier "vlakbij" een twin reverb te koop, hij zag er goed uit en de prijs was netjes. Ook omdat hij zo dichtbij is één "maar" die me niet zo aan staat geloof ik. Er zitten namelijk Jensen speakers in en ik geloof dat mensen hier over het algemeen niet zo heel erg weg van zijn. Ook lijk het me dat de versterker met zulke speakers minder waard zal zijn toch?

Er was er ook eentje met originele JBL speakers (van die oranje (1975)), maar die is weer vrij ver weg.

Kan iemand me iets meer vertellen over die Jensen speakers ?

( De speakers zijn van zulken: http://chrisguitars.com/jbl-d120f.jpg, althans: ze lijken er verdacht veel op. Wacht, hier is de advertentie ;): http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/31525029.html?return=eJwlytEOgiAUxvF3cdNLFJwWMObso vegZJNJeAZnabXePbCbs99%2F59OCio8VjYyC9q0ootHhPssZE URdLysYTx46LAhOa4zEu%2Fo%2FITDDsDtFqymqZSvb8Wr8ZEL JOtbgZv2BYJ4m3A6W7QXXNKMJLp3xxM6ZmPi2kLnnN%2Be86XO 9UnUd7XmuNdqUrAJFC%2Fn9AbVONlc%3D&df=1 )

Rutger-peer
23 april 2006, 13:25
Iemand ? :(

PeeVee
24 april 2006, 18:05
Jensen is een merk, zijn vele types. Oude Chicago Jensen speakers (60's) zijn erg gewild, maar ik vermoed dat het gaat om reissues (gemaakt door el cheapo autoradiofabrikant uit Italië). Die speakers heb weinig tot niets gemeenschappelijks met de oudjes dan de naam en het type. Ik heb originele C12N's uit '65 en reissues uit 2002, da's totaal anders speaker. Verder kun je geen absolute uitspraken doen over "Jensen speakers", er zijn immers vele types. Ik denk dat je weinig response krijgt omdat je vraag wat moeilijk te beanwoorden is wanneer het type niet bekend is.

Ik vermoed dat het om Jensen C12N's gaat. Kennis van me heeft ze ook in zijn Twin Reverb (ook '75 silverface met AB763 blackface circuit). Misschien (ongetwijfeld) niet de beste speaker die er te krijgen is, maar ik vind de prestaties in verhouding tot de prijs (€65 per stuk ofzo?) helemaal niet verkeerd. Qua vermogen (50W per stuk) zijn ze gewaagd aan de 100W die een Twin Reverb kan leveren maar maar in de praktijk (bij die kennis van me) lijken ze het goed te houden bij "normaal" gebruikt (repetitie / optreden in blues band). Later is de C12K geintroduceerd geloof ik, die zijn 100W per stuk, ken de speaker niet maar kan me voorstellen dat ze letterlijk en figuurlijk (nog) stugger zijn dan de C12N.

Ze zijn wat brutaal, beetje stug en wellicht wat rockerig voor een TR. Qua "voice" is er middels de toonregeling op de amp wel een acceptabele instelling te vinden vind ik. Ligt natuurlijk ook aan de versterker; stock silverface klinkt niet altijd even goed; als je van de amp ook nog wat pinnigheid / stugheid hebt, tja dan wordt het moeilijk. Een losse / soepele amp laat zich wat makkelijker koppelen aan een wat stuggere speaker. Ik bedoel niet dat de speaker daar een minder belangrijk rol speelt, maar dat het dan wel eerder tot een acceptabele combinatie kan leiden, optimaal is het natuurlijk niet. Wat "optimaal" is is voor iedereen bovendien anders en ook een kwestie van smaak; gewoon zelf luisteren dus, liefst de versterkers uitproberen in "bandverband", keertje vragen of je er mee mag repeteren en/of op z'n minst even flink op volume mee tekeer gaan met je eigen gitaar en vergelijken met je huidige amp. Weeg de plussen en minnen tegen elkaar af en maak dan een weloverwogen beslissing. Leuke van een mid 70's silverface amp is dat er in ieder geval nog wel wat aan te tunen is, meeste huidige productie printplaat amps kun je dat shaken..


Ik heb originele speakers gehoord die ik beter vond dan C12N's, maar ook die ik minder vond (b.v. Utah). JBL's zijn best mooi (als dat is wat je zoekt); strak, warm en mooi helder maar vrij zwaar in gewicht. Hoop dat je hier wat aan hebt, volgende keer misschien wat concretere vraag stellen; "wie kan mij vertellen hoe een RI Jensen C12N in een silverface Twin Reverb zou klinken?", zoiets. Succes!

Toaster
24 april 2006, 21:45
Het rutger-Peer,

Je hebt PM

Rutger-peer
25 april 2006, 14:32
Toaster, je hebt PM.

Heel erg bedankt PeeVee, voor je reactie. Ik zal in het vervolg even een beetje letten op mijn vragen dan ;)

Maar met die informatie kan ik wel wat. Ik geloof dat ik dan liever niet die Jensen speakers heb. Maar ik zou ze inderdaad een keer kunnen uitproberen. Ik zal er eens over nadenken. ;)

Rutger-peer
25 april 2006, 21:58
Weet er ook iemand de geschiedenis van de twin reverb?

Want ik vraag me nu wel af vanaf wanneer men begon met welke speaker in de twin reverb.

Iemand zegt tegen me dat hij een originele fender twin reverb uit 1973 heeft met Fender speakers. Maar ik meende juist dat die dingen later pas kwamen ?

Of is het nu zo dat die speakers er eerst in gingen en dat na de overname door CBS, er die oranje JBL's in gingen en daarna, toen Fender weer Fender werd, er weer Fender speakers in gingen ?

Mr.Jay
25 april 2006, 22:18
Weet er ook iemand de geschiedenis van de twin reverb?
Want ik vraag me nu wel af vanaf wanneer men begon met welke speaker in de twin reverb.
Iemand zegt tegen me dat hij een originele fender twin reverb uit 1973 heeft met Fender speakers. Maar ik meende juist dat die dingen later pas kwamen ?
Of is het nu zo dat die speakers er eerst in gingen en dat na de overname door CBS, er die oranje JBL's in gingen en daarna, toen Fender weer Fender werd, er weer Fender speakers in gingen ?

heel simpel: er zaten bijna altijd "Fender" speakers in Fenderamps, want het is gewoon een stikker verder niks. Fender heeft nooit speakers gemaakt.
Een enkele bleef er de oorspronkelijke fabrikantenstikker opzitten (Utah b.v.)
JBL was een "upgrade-speaker" die speciaal besteld kon worden in zowat elke fenderamp.

JaY

Al
25 april 2006, 23:27
Weet er ook iemand de geschiedenis van de twin reverb?

Want ik vraag me nu wel af vanaf wanneer men begon met welke speaker in de twin reverb.

Iemand zegt tegen me dat hij een originele fender twin reverb uit 1973 heeft met Fender speakers. Maar ik meende juist dat die dingen later pas kwamen ?

Of is het nu zo dat die speakers er eerst in gingen en dat na de overname door CBS, er die oranje JBL's in gingen en daarna, toen Fender weer Fender werd, er weer Fender speakers in gingen ?

Twin is voor het eerst gebouwd in 63. Kwamen in de eerste jaren met Oxford T, Jensen (Chicago) C12N of JBL speakers. In 67 werd het uiterlijk silverface en kort daarna begon de ellende. Het circuit werd in toenemende mate veranderd (in negatieve zin), er werden steeds goedkopere, lees minder goede parts gebruikt, de amps werden steeds slordiger gebouwd, de cabs gingen qua constructie achteruit en ook werden er steeds minder speakers gebruikt w.o. Pyle en Utah. Qua parts en trafo´s is er een kleine opleving van vroeg 70er jaren tot en met 74. Ook heb ik gemerkt dat de OT´s in die tijd prima waren, noem het goed pasten bij de wat van nature blikkerige sf-sound. Die periode geeft in potentie prima amps met een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Vanaf 76 of 77 werden de 135 watters ingevoerd en was het over. De verkoop liep zo erg terug dat begin 80 fender weer begon met het maken van bf amps in de hoop dat dat gezien de reputatie vd 60er jaren amps meer klanten zou trekken. Die bf´s hebben niks te maken met de oudere bf´s. Na twee jaar werd Fender verkocht en kwam de twin reverb II. Dat was op dat moment een verbetering.

Al

Rutger-peer
26 april 2006, 15:29
Oke, bedankt.

De ene Fender twin in dus de andere niet ;) Maar die hier te koop is, is een '73-er dus die valt in de goede periode.

Misschien kan ik daar eens gaan kijken :)

Bedankt hoor ! :d

Mr.Jay
26 april 2006, 16:26
Twin is voor het eerst gebouwd in 63. Al

kleine correctie :
TWINREVERB........Twin was er al veel eerder.

JaY

Rutger-peer
4 juni 2006, 15:22
Ik zag deze (klik) (http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/gitaar_en_basversterkers/37196151.html?return=eJwlitEOgiAYRt%2FFDS8VcJjgnLM 3oaTJJPwH%2F9JqvXtQN9%2FO2Xe0YuptFe2jYqJTRTQ6XJd%2 BQQRV1%2BsGxld3HVYEpzXGyrv6n1SwwHi4gZVzHHAjzcRIc3Z pphPvMmLCl4WMR76llLTN9kwmBGtltnVPdjN%2BNoFwwSnu1v8 gmIcJl1Rs0aaElzCwov98AVKVNY0%3D&df=1) versterker op internet en ik vond het wel wat.
Kan iemand van jullie misschien zeggen watvoor speakers of daarin zitten?

De verkoper zei op deze vraag het volgende:

Hallo Rutger,

Allereerst mijn dank voor de interesse in de Fender.
De speakers die erin zitten zijn naar mijn weten de orginele fender speakers
gezien de vorm die ze hebben. Een vroegere eigenaar heeft waarschijnlijk de
stickers verwijderd die erop zaten.
Ik heb nooit ernaar laten kijken door een kenner, mocht je serieus interesse
hebben dan kan dat geregeld worden.

Groet,
Staf

(Hij komt trouwens uiterst sympathiek over op mij ...)

Maar oke, kan iemand aan de hand van de plaatjes van de versterker iets zeggen over de speakers?

groets

tmcm
4 juni 2006, 17:54
amp viel me ook al op, schat zo in dat het een symphatieke huisvader is die altijd een twin in huis had voor "je weet maar nooit"
kom je niet vaak tegen, een oude twin in showroom conditie.

Over DG zijn sound:
Hiwatts en twins tot de eighties voornamelijk. Beide gaan loeihard en blijven relatief clean. Orange, Roost en Sound city passen daar ook wel in. Gilmoure maakte zijn geluidjes dan ook voornamelijk met pedaaltjes, fuzzfaces, big muffs en chandlers. Zijn karakteristieke geluid komt evenwel meer uit zijn gitaar en vingers. Voor gitaar heb je een strat nodig met een early seventies geluid - soort fender '69 pickups sound-. en zijn vibrato en toonkeuze. da's wat lastiger.

Rutger-peer
14 juni 2006, 18:44
Ik durfde de gok over de speakers niet te nemen eigenlijk en voor ik het wist was ie weer weg. Ik zag nu echter eentje met de volgende omschrijving:


100 watt Silverface versie met master volume.
Sprague Orange drop en ATV Atom condensatoren.
Originele Fender speakers en footswitch.
4X nieuwe Svetlana 6L6GC, ECC81/83 van Groove Tube(deal is ook mogelijk met NOS preamp. buizen voor een perfect vintage toon...)
Mr power is in perfect staat, op wielen en klinkt zoals hij er uit ziet....!
Ruil/inruil is ook mogelijk...

Even een paar vraagjes:
Wat houden de volgende dingen in, en zijn ze origineel?:

- Sprague Orange drop en ATV Atom condensatoren.
- Master volume.

Wat betreft de buizen die er in zitten, wat vinden jullie daarvan ?
Kortom: is het een originele, eerlijke twin reverb?