PDA

View Full Version : Koch Loadbox kapot (2 stuks ja ja)



Don Olivier
4 maart 2006, 18:32
Twee Loadboxes stuk (allebei 16 Ohm)

Zie hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=IZHAVFJF

Hoe kan dat nou? Heb een Marshall 100 watt gebruikt voor een serie optredens en dit is het resultaat bij beide Loadboxes, ha ha

Geen rare dingen gedaan; gewoon amp op 16 Ohm en gebruikt met een 16 Ohm kast. Versterker en 4 x 12 zijn gewoon nog goed, geen schade

Ik heb zelf bij beide Loadboxes het condensatortje even doorgeknipt om te zien wat er onder stond maar daar is weinig meer te zien...

Ik heb de Marshall op 10 gezet kwa volume, moet kunnen want deze boxjes moeten 120 watt aankunnen....

Ik heb de Marshall onlangs laten nakijken en hij bleek een beetje aan de hoge kant kwa spanning (540 Volt) en dat is nu verlaagd naar 480.

Zou het daar aan hebben kunnen liggen? Dat de 100 Watter bijna 150 watt werd door het hoge voltage???

Robbert
4 maart 2006, 21:32
Dat is niet de weerstand die de load moet verminderen, dat zijn die dikke jongens.

Het enige wat ik zo kan zien is een well-done weerstand. In de buurt van de output.

Een buizenversterker kan meer uitstoten dan 100 Watt, de piek ligt soms een stuk hoger. Ik denk dat DH je wel kan helpen.

Robbert
4 maart 2006, 21:34
Overigens, de specs die ik nu kan vinden over de Loadbox I (niet 2), zeggen 50 watt continue en 120W max voor 3 minuten. Het kan best zijn dat je ze overbelast hebt :D

Don Olivier
4 maart 2006, 23:04
mmm... Koch zei dat ik de Loadbox kon gebruiken voor een 100 watter....

Moet ik nu heel boos worden op meneer Koch?

birt
4 maart 2006, 23:47
een dikkere (lees meer vermogen) weerstand ingooien. maar voor je iets doet eerst en vooral Koch hierover aanspreken.

Don Olivier
4 maart 2006, 23:52
Ja, dat is toch heel stom he!

Ze zeiden letterlijk dat ik em voor een 100 watt top kon gebruiken. Nou zit ik dus mooi met 2 kapotte Loadboxes a 300 euro per stuk! Fraai hoor!
Nou ja, ik kan er 1 blijven gebruiken (na reperatie) voor mijn ac-30....

En die ander moet ik dus opwaarderen? Hoe doe je dat dan? Een 5 watt weerstand erin?

aad
5 maart 2006, 00:34
Ja, dat is toch heel stom he!

Ze zeiden letterlijk dat ik em voor een 100 watt top kon gebruiken. Nou zit ik dus mooi met 2 kapotte Loadboxes a 300 euro per stuk! Fraai hoor!
Nou ja, ik kan er 1 blijven gebruiken (na reperatie) voor mijn ac-30....

En die ander moet ik dus opwaarderen? Hoe doe je dat dan? Een 5 watt weerstand erin?

Dat is te simpel gesteld. Op je foto zie ik zeg maar midden en rechts bovenin zowiezo al twee Dale weerstanden die een vermogen hebben van elk zo'n 25 watt (niet goed te zien zo). Verder zie ik nog wat spoelen (o.a. van amplimo) en een toko-achtig ferrietspoeltje van een paar mH denk ik.
Verder een aantal condensatoren en de drie w.s. 5 watt PR05? weerstanden van 100ohm (in ieder geval twee, de derde is dus uitgefikt met de print). Het geheel is dus een gefilterd systeem. Netjes wel, maar geeft het probleem dat je de impedanties in de gaten moet houden en daarmee de frequentie karakteristiek van elke sectie. Niet zo simpel dus.

Kortweg zou je dus alle componenten kunnen verzwaren met elk de juiste waardes in capaciteit en inducties en weerstanden.

birt
5 maart 2006, 00:41
Dat is te simpel gesteld. Op je foto zie ik zeg maar midden en rechts bovenin zowiezo al twee Dale weerstanden die een vermogen hebben van elk zo'n 25 watt (niet goed te zien zo). Verder zie ik nog wat spoelen (o.a. van amplimo) en een toko-achtig ferrietspoeltje van een paar mH denk ik.
Verder een aantal condensatoren en de drie w.s. 5 watt PR05? weerstanden van 100ohm (in ieder geval twee, de derde is dus uitgefikt met de print). Het geheel is dus een gefilterd systeem. Netjes wel, maar geeft het probleem dat je de impedanties in de gaten moet houden en daarmee de frequentie karakteristiek van elke sectie. Niet zo simpel dus.

Kortweg zou je dus alle componenten kunnen verzwaren met elk de juiste waardes in capaciteit en inducties en weerstanden.

maar zelf pas gaan kloojen nadat je een HEEL goede uitleg hebt gekregen van koch. en als je nog garantie hebt een reparatie ook.

Don Olivier
5 maart 2006, 13:32
Heeft er iemand toevallig een schema van de LB 120?

Ik moet even weten welke waarde dat weerstandje heeft die eruit is gepieft...
Is niet meer te lezen namelijk. Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Don Olivier
6 maart 2006, 23:51
OPgelost!

Zie heironder de mail die ik naar Koch heb gestuurd:

Hey Rowin,

een vriend van mij (die technisch zeer goed is)
en ik (die geen verstand heeft van weerstanden ed)
zijn zo vrij geweest het raadsel voor je op te lossen...

Let op: ik vertelde je dat die Loadbox ongelooflijk heet werd. Dit heeft te maken met het feit (zoals ik je over de telefoon reeds vertelde) dat die 100 Watt Marshall amp waarschijnlijk 160 Watt uitstuurde wegens het absurd hoge voltage van de amp. (Ergens rond de 530 Volt hoogspanning, is iets van 160 Watt....) Nou goed, die hoogspanning hebben we teruggebracht tot de meer gangbare 464 Volt waardoor de amp nu rond de 120 Watt uitstuurt....

In de 'oude situatie' als je dan de 15% output gebruikt, moet de loadbox dus 85% van 160 Watt omzetten in warmte. Dat is dus 136 Watt.
DUS TEVEEL voor de Loadbox en zeker als je dat tijdens een optreden 3 uur achter elkaar doet.
Dan wordt ie wel heel warm, wat dus ook het geval was.

Maar goed, de reden waarom juist die weerstanden als eerste zijn doorgebrand is eigenlijk te simpel. Het heeft niks met het eigenlijke circuit te maken.

Het ijzer (de behuizing dus) is erg heet geworden.
In de Loadbox zit een schroef die bijna direct onder die doorgebrande weerstand zit. Deze schroef is dus ook zeer heet geworden en heeft er dus voor gezorgd dat die weerstand doorbrande...

Kijk maar eens bij je eigen Loadbox. Ik kwam er toevallig achter....

Aangezien het een weerstand is van de koptelefoon maakt het voor mij niet zoveel uit omdat ik die functie toch al niet gebruikte. Sterket nog ik heb het hele circuit (behalve de 2 / 5 / 15 / 40 / 100 %
en de Guitar Amp's Speaker Output uiteraard) laten by-passen en alles werkt nog.

Mitch
6 maart 2006, 23:53
Mooi verhaal !

Robbert
7 maart 2006, 01:02
Een 100 Watt versterker die er 160 uitschopt. Dat is nog eens een goeie buizentesten :D

BeeJee
7 maart 2006, 08:47
Is heel normaal dat buizenversterkers op standje 10 een hoger Wattage uitsturen dan ze 'officieel' hebben...

Don Olivier
7 maart 2006, 10:39
Ja leuk verhaal he?

Dat een buizenverster op 10 meer uitstuurd dan 100 Watt wist ik,
maar deze stond zo te pompen dat ie ongeveer 160 Watt uitstuurde...

Beetje erg veel!

Ben allang al blij dat ik m'n 4 X 25 Watt speakers niet heb opgeblazen.
Want ik heb ook alles op 10 gezet ZONDER Laodbox....

Ja en dat is HEEL erg hard!