PDA

View Full Version : 2e fx unit in paralelle loop



olaf
4 maart 2006, 17:52
Ik wil een 2e effect-unit (intellifex) aanschaffen en deze combineren met m'n huidige. Kan ik die in serie in m'n paralelle loop plaatsen of moet ik dan met een mixer werken (lees ik soms over) en hoe werkt dat dan???

Alvast bedankt

Gr. Olaf

kokeleko
4 maart 2006, 18:03
Als je echt parallel wilt moet je een mixert gebruiken.

paulusdeBKB
4 maart 2006, 18:32
Als je de Intellifex parallel wilt gebruiken tov ja ander multiFX dan heb je mi niet per se een mixer nodig: de intellifex heeft een ingebouwde mixer waarmee je per preset de verhouding tussen het 'droge' signaal en het Intellifex FX-signaal kunt instellen. Je sluit de stereo uitgang van je eerste MultiFX dan aan op de stereo ingang van de Intellifex. Je signaalpad komt er dan zo uit te zien:



preamp --> multiFX1 --> Intellifex 'droog' --> stereo eindtrap
--> Intellifex 'wet' --> stereo eindtrap


Hierbij opgemerkt dat het intellifex 'droog' niet slaat op een links of rechts kanaal, maar op het bijmengen van het Intellifex signaal (in stereo!!!) bij het (stereo)signaal van je eerste MultiFX. Het mooie aan de Intellifex is dat de effecten en de ingebouwde mixer behoorlijk hoogwaardig zijn, en dat de Intellifex nauwelijks tonesuck geeft (in tegenstelling tot heel veel andere apparaten die veel jonger zijn).

Deze setup is mi flexibeler dan werken met een los mixertje: die zijn doorgaans niet programmeerbaar, en de Intellifex is dat wel!

Kortom, je kunt het gewoon doen. Wat jij wilt is mogelijk.

paulusdeBKB
4 maart 2006, 18:34
Oh shit, je post niet goed gelezen: je wilt hem in serie in je parallelle loop? Dat kan ook. Gewoon aansluiten en dan dry/FX knop op volledig 'wet' zetten. Op die manier werkt een parallelle loop als een seriële loop.

olaf
5 maart 2006, 12:01
Begrijp ik het goed dat ik dus ook beide fx-units (100% wet) in serie kan plaatsen in de paralelle loop zodat ik het totale effectsignaal bij m'n versterker kan mixen? Ik wil nl mixen met m'n paralelle loop omdat deze het effectsignaal van alle presets mixt. Daarnaast ben ik benieuwd of ik ook (ipv een 2e fx-unit) een aparte chorus in serie met m'n fx-unit kan plaatsen in de paralelle loop!

kokeleko
5 maart 2006, 12:39
Volgens mij kan dit niet, maar Paulus de Boskabouter weet er blijkbaar meer vanaf, die kan het zonder mixert.

paulusdeBKB
5 maart 2006, 12:39
- Ja, dat heb je goed begrepen
- JA, je kunt een aparte chorus achter je eerste MultiFX hangen in serie. Of je dat moet willen is een tweede. Chorus is een modulatie-effect, die hoort voor de time-based effecten zoals delay en reverb.

olaf
5 maart 2006, 17:32
Dank je voor de info, dat opent weer nieuwe perspectieven!
Tav de CHORUS dat wordt dan; pre-amp - chorus - multi fx (met reverb en delay) - eindtrap.
Totaal effect te regelen in de paralelle loop.

paulusdeBKB
5 maart 2006, 18:57
inderdaad.

Maar: je kunt dus ook overwegen om je FXloop op je versterker volledig op 'wet' te zetten en dan de mengverhouding in je presets te regelen. Dat is wel wat meer programmeerwerk maar je hebt dan per geluid een andere verhouding, zonder dat je aan je versterker hoeft te prutsen bij een optreden.

Maar jouw manier werkt ook goed hoor...

srv-man
5 maart 2006, 21:17
Dank je voor de info, dat opent weer nieuwe perspectieven!
Tav de CHORUS dat wordt dan; pre-amp - chorus - multi fx (met reverb en delay) - eindtrap.
Totaal effect te regelen in de paralelle loop.

Wanneer beide fx-units op 100% wet staan heb je dan wel alleen reverb en delay op het chorus signaal en niet op het droge signaal. Daarom gebruik je in dergelijke gevallen bij voorkeur toch een mixertje.

Schakel je 2 units in een seriële loop achter elkaar dan gaat je droge signaal er volledig aan (blackface Rocktron Intellifex of niet....).
Probeer het maar eens....

paulusdeBKB
5 maart 2006, 21:28
Nou, 'volledig' is wel overdreven... natuurlijk heeft eea sterk te maken met de kwaliteit van de chorus. Maar SRV-man heeft wel een sterk punt: twee kastjes achter elkaar heeft meer (negatieve) impact op je geluid dan één.

Nadeel van een mixertje vind ik dat je met wéér een extra gain stage te maken krijgt, én een extra apparaat dat je ook weer moet meeslepen, stuk kan, moet leren kennen en dat stroom nodig heeft.

Kortom, er leiden meer wegen naar Rome. Probeer vooral zelf een paar opties uit (evt met een geleend mixertje) en kijk maar wat voor jou het beste werkt.

olaf
7 maart 2006, 09:52
inderdaad.

Maar: je kunt dus ook overwegen om je FXloop op je versterker volledig op 'wet' te zetten en dan de mengverhouding in je presets te regelen. Dat is wel wat meer programmeerwerk maar je hebt dan per geluid een andere verhouding, zonder dat je aan je versterker hoeft te prutsen bij een optreden.

Maar jouw manier werkt ook goed hoor...

Ik begrijp wat je bedoelt maar ik heb ook per nummer eigen presets waarbij de hoeveelheid van ieder effect verschillend is in m'n Xpression/intellifex. Maar ik wil persé een "totaal" mixknop om alles te fine-tunen (eea afhankelijk van de zaal) vind ik erg gemakkelijk en helaas heeft Rocktron niet zo'n totaal mixknop.

olaf
7 maart 2006, 10:33
Wanneer beide fx-units op 100% wet staan heb je dan wel alleen reverb en delay op het chorus signaal en niet op het droge signaal. Daarom gebruik je in dergelijke gevallen bij voorkeur toch een mixertje.

Schakel je 2 units in een seriële loop achter elkaar dan gaat je droge signaal er volledig aan (blackface Rocktron Intellifex of niet....).
Probeer het maar eens....

OK, bij 2 kan dat dus problemen geven. Maar ik ga daar ook bij die ene fx-unit aankomend weekend eens naar kijken - ik heb nl alle instelling (voor de Xpression/intellifex) op gehoor gedaan zonder enige houvast/richtlijnen/tips. Uit m'n hoofd staat het signaal op 100% wet en gaat ie als eerste naar de chorus maar daarna ........ je kunt wat mixen - ff checken dus.

Ik wil de units dus NIET in de seriële loop, ook al is het een Rocktron, daar heb ik die paralelle loop voor!





Thanks!