PDA

View Full Version : Goeie akoestische sound over PA?



Bruce
4 maart 2006, 13:03
Wij zijn van plan om ook akoestische optredens te gaan doen
in kleine zaaltjes en cafe's.

Aangezien ik geen amp heb voor akoestische gtr
ga ik over de zanginstall spelen.

Heeft iemand tips of trucks om een zo goed mogelijke sound te krijgen?

ReinoutV
4 maart 2006, 15:33
Gebruik een compressor en een goede DI. Ik heb altijd een Carl Martin Compressor/Limiter om de pieken uit mn signaal te halen (piezo's vind ik af en toe iets te direct) en een Aphex Acoustic Xciter als DI, ook om het hoog en een beetje laag iets op te pompen. Verder is een feedback buster in je klankgat wel een goed idee, als je een monitor voor je hebt liggen, zeker als je een wat grotere (dreadnought) gitaar hebt.

449
4 maart 2006, 18:00
Afhankelijk van het geluid van de gitaar direct via een DI of via de DI van Aphex Acoustic Xciter .
Zelf gebruik ik de Aphex Acoustic Xciter DI om met een archtop (Ibanez GB10) op te nemen en via zanginstallatie te spelen.
Ik ben daar zelf zeer tevreden over.

Bruce
7 maart 2006, 17:18
Oke, bedankt voor de tips!
Het is dus niet te doen om gewoon rechtstreeks
op het mengpaneel in te prikken?
(zolang ik geen hulpspeeltjes heb)

ReinoutV
7 maart 2006, 19:32
Dat kan best, zeker als je niet al te ver van de mengtafel zit. Een gewone gitaarkabel is namelijk gevoelig voor ruis. Een DI zet het standaard gitaarsignaal om in een gebalanceerd signaal, meestal via XLR pluggen. De Acoustic Xciter van Aphex doet hetzelfde, maar leukt daarnaast je geluid nog wat op. Rechtstreeks inprikken kan best, zeker met een goede piezo/pre-amp, maar het kan altijd beter. Er gaat iig niets stuk :).

gertdm
10 maart 2006, 15:57
Natuurlijk kan dat.....kleine kans op feedback.....maar als je n goeie piezo hebt en een niet de diepe gitaar...gaan met die banaan....:)

Trouwens akoestiese gitaren klinken ook lekker over basversterkers.....Luka Bloom bv speelt standaard over n basversterker

Lion
17 maart 2006, 23:23
(laat maar, te dure post...)

Bruce
19 maart 2006, 00:10
Heb ondertussen een Aphex Acoustic Xciter besteld bij feedback
(was toevallig in de aanbieding voor €99,-)

Ook een feedbackbuster gekocht, maar die past niet :-(
Mijn Takamine heeft een iets kleinere body, en ook het klankgat
is dus iets kleiner.
Zijn die feedbackbusters er ook in verschillende maten??