PDA

View Full Version : 50 celebration stratocaster



fenderben
4 maart 2006, 10:16
Ben op zoek naar een usa strat. en kan een 50th annivercety strat kopen. Wat is er anders aan deze startocaster dan 'gewone' bv amercan delux strats, of is er alleen een stickertje op geplakt. Waar moet je op letten bij het kopen van een/deze stratocaster.

alsvast bedankt voor reacties.

Ben

Tristan
4 maart 2006, 13:10
Ik heb er zelf ook een. Heeft degene die jij wil kopen goude of chrome hardware, dan weet ik of het een Standard of Deluxe is. Ik heb zelf de Standard en die vind ik ook iets mooier en beter klinken dan de Deluxe vanwege de andere pickups.
Nou zegt iedereen dat er Customshop '54 pickups op de 50th anniversary strat zitten, maar dat is volgens mij niet het geval, want die zien er toch iets anders uit en hebben geslepen magneetjes. Wat ik je wel kan vertellen is dat de gitaar in alle posities van de vijftandenschakelaar bromt zoals een echte ouderwetse (dus zoals die customshop '54 pickups), maar ze klinken heel erg goed (ik ga ze niet vervangen). De Deluxe heeft noiseless pickups, dus die brommen niet, maar klinken wel iets anders (ik vind het minder mooi).
Het verschil dat ze allebei hebben ten opzichte van een gewone American of American Deluxe is de essen body, dit klinkt wel wat anders (ik vind het wel mooi), meer hoog, wat opener, minder punchy laag. Het is heel erg allround, goed voor akkoordpartijen en slagjes en je kan er ook nog een vette (blues) solo op spelen. Ik vond hem zelf beter klinken dan een gewone American met elzen body en maple hals. Ook krijg je er een hele mooie tweedkoffer bij, het is echt wel een speciale uitvoering, het gaat hier niet alleen maar over stickertjes enzo.
Let op dat ze je een goede prijs bieden (vanaf 1200/1250 euro of lager), want de 60th anniversary (Fender) is nu ook al bijna in het land, dus ze moeten van die 50th anniversary af. Misschien is dat ook nog een optie om te checken die 60th anniversary, kijk maar even op de site van Fender voor meer info daarover. www.fender.com

fenderben
4 maart 2006, 14:29
deze heeft chrome hardware.
en ik heb hem gekocht. Klinkt inderdaad mooi.
deze heeft fender lace pick-ups/red/gold/gold denk ik red is te zien de ander twee is de belettering afgesleten. Ik denk er over de strat te laten overspuiten in sun-burst. Is dit verstandig?

Tristan
4 maart 2006, 16:41
deze heeft chrome hardware.
en ik heb hem gekocht. Klinkt inderdaad mooi.
deze heeft fender lace pick-ups/red/gold/gold denk ik red is te zien de ander twee is de belettering afgesleten. Ik denk er over de strat te laten overspuiten in sun-burst. Is dit verstandig?

Huh? Ik snap er echt helemaal niets van, Lace Sensors? Volgens mij hebben we het allebei over een verschillende gitaar! Welke kleur is ze nu en wat voor koffer zit erbij?
Ik zou de gitaar niet over laten spuiten hoor, je hebt kans dat hij minder gaat klinken dan en je weet ook niet hoe het er uit gaat zien, bovendien wordt je gitaar er niet meer, maar minder van waard, zeker als het een speciale uitvoering (anniversary) is.
Ik denk dat de jouwe misschien een 40th anniversary is en dan een soort Deluxe/Strat Plus uitvoering daarvan, want ik ken ook de 50th anniversary stratocaster van Fender (50 jarig bestaan van Fender i.p.v. 50 jarig bestaan van de Strat, die ik heb), maar dat is ook een heel andere gitaar, die heeft geen Lace Sensors. Volgens mij moet jouw gitaar dan in 1986 of zoiets gebouwd zijn (40th anniversary van Fender).
Ik ben wel blij dat je er tevreden mee bent, ook al hadden we het allebei over een andere gitaar. :)

fenderben
4 maart 2006, 17:35
Dit is inderdaad een stratocaster uitgegeven bij het 50 jarig bestaan van Fender in 1996. Chrome hardware en lace elementen.

vulvasonic
4 maart 2006, 17:47
Dit is inderdaad een stratocaster uitgegeven bij het 50 jarig bestaan van Fender in 1996. Chrome hardware en lace elementen.

Maar de 50th anniversary model heeft toch sowieso al een sunburst afwerking, gouden hardware en geen lace-elementen? De deluxe-versie althans.

Die gitaar ken ik wel en is echt supergoed (het exemplaar waar ik op heb gespeeld in ieder geval).
Kun je een foto posten van jouw gitaar?

fenderben
4 maart 2006, 20:59
tja, dan weet ik het ook niet.
Deze stratocaster heeft in ieder geval chrome hardware en lace elementen.
De gitaar was origineel wit maar is door de verkoper rood overgespoten.
Op de achterzijde bij de stemmechanieken zit een sticker met 50th celebration + serienummer N... Het is in ieder geval een USA strat. en volgens de verkopen gekocht in 1996. Wie het weet mag het zeggen...

Tristan
4 maart 2006, 21:08
Okee ze kan ook in 1996 gebouwd zijn, dat klopt, maar dan is het geen echte anniversary Stratocaster, want dat model is een sunburst en heeft texas special elementen. Het is waarschijnlijk een normale Stratocaster Deluxe USA, die gebouwd is in het jaar dat Fender 50 jaar bestond (1996).
Nou zeg je dat ze ook nog eens opnieuw is gespoten door de vorige eigenaar. Mag ik vragen wat je voor de gitaar betaald hebt?
(ik hoop niet meer dan 800 euro)

Tristan
4 maart 2006, 21:18
Maar de 50th anniversary model heeft toch sowieso al een sunburst afwerking, gouden hardware en geen lace-elementen? De deluxe-versie althans.

Die gitaar ken ik wel en is echt supergoed (het exemplaar waar ik op heb gespeeld in ieder geval).
Kun je een foto posten van jouw gitaar?

Ja dat is de American Deluxe versie van de 50th anniversary van de Stratocaster (uitgave jaar 2004). Ik heb zelf de American versie daarvan, dus zonder gouden hardware en zonder noiseless pickups, de pickups die op de mijne zitten vind ik net iets beter klinken.
De Stratocaster die voor het 50 jarig bestaan van Fender werd uitgebracht is ook een sunburst, maar met een pau ferro fretboard, gouden hardware en met texas special elementen. De body is van elzen i.p.v essen en ze heeft een maple top of een soort photo-flame achtig iets, dat weet ik niet helemaal precies (uitgave jaar 1996).
Vandaar ook dat ik denk dat de gitaar van Fenderben een gewone produktiegitaar is, in dit geval de Strat Deluxe, ten tijde van het 50 jarig bestaan van Fender (1996).
Het gebeurd wel vaker dat deze gitaren als anniversary gitaren worden aangeboden, vooral ook met de 40th anniversary modellen, maar ik wist niet dat ze dat tegenwoordig ook al met de 50th anniversary deden, tsja wat mensen allemaal niet verzinnen om er maar een slaatje uit te slaan, rotzakken zijn het...

fenderben
4 maart 2006, 22:21
het is wat he...maar ik heb hem niet te duur betaald denk ik..500 euro's
of toch????????

Tristan
4 maart 2006, 22:38
Oh, nou dat is zeker niet te duur hoor... Daar heb je wel een goede koop mee gedaan, zeker als je er zelf blij mee bent! :) :) :)
Nee, dat is echt niet te duur, ik neem mijn woorden terug over die klootzakken die teveel geld vragen enzo, maar toch, je moet er tegenwoordig wel voor oppassen, want ik heb er al enkele voorbij zien komen op marktplaats en 2dehands.

fenderben
5 maart 2006, 00:01
dus misschien toch in sunburst laten spuiten?
wat zou dat ongeveer gaan kosten en door wie kun je dat het beste laten doen?

vulvasonic
5 maart 2006, 01:02
dus misschien toch in sunburst laten spuiten?
wat zou dat ongeveer gaan kosten en door wie kun je dat het beste laten doen?

Pffff....., er zijn hier jongens die het zelf aandurven en het ook doen. Zij zullen beweren dat je het zelf kunt (en misschien is dat ook zo). Mocht je dat willen, dan moet je even op 'zelfbouw' kijken. Genoeg topics daarover.

Als je het wilt laten doen moet je er rekening mee houden dat je al snel aan de pegels zit. Ik lees net dat je voor de gitaar 500 euri hebt betaald (erg mooie prijs), maar dan is 300 euro voor een sunburstafwerking door een echte prof wel erg veel geld.
Het is namelijk een nogal tijdrovend werkje. Al de oude lak moet er af. En dat kan heel snel in de poriën van de nerf gaan zitten, dus voor dat allemaal perfect weg is........
Daarna is het een kwestie van spuiten, aflakken, polijsten en weet ik het allemaal. De gitaar moet worden gedemonteerd en dus moet het ding ook weer in elkaar en afgesteld worden. Alles bij elkaar is dit dus een dure grap.

Zou je een solid kleur willen, dan wordt het iets goedkoper, maar een tranparante lak (en sunburst is zoals je weet voor een deel transparant) is vrij prijzig.

fenderben
5 maart 2006, 11:14
300 euro is inderdaad veel geld. De strat heeft een best wel mooi rode metalic laklaag, alleen heeft de vorige eigenaar zijn naam in het lak laten zetten (op de body) dus dat zou voor mij een reden zijn de start te laten overspuiten (geheel of misschien alleen het deel waar de naam staat).
Volgend mij worden Lace elementen tegenwoordig niet meer in de starts gemonteerd, of wel? Zijn dit kwaliteits-elementen of is het niet veel?

fenderben
5 maart 2006, 11:16
ps.
vulvasonic....coole site..heel apart

Tristan
5 maart 2006, 11:56
Waarom schuur je de gitaar dan niet gewoon helemaal kaal?
Of je relict hem gewoon, dus je schuurt de plek waar die naam zit gewoon weg. Van De Haar relict ook wel gitaren geloof ik, dat kost denk ik aanzienlijk minder geld en persoonlijk vind ik het er ook nog eens stoer uitzien.
Die Lace Sensors kunnen mij niet zo bekoren, ze zijn voornamelijk gemaakt omdat ze stil zijn, maar daarvoor zijn tegenwoordig betere alternatieven te koop. Ik vind ze altijd een beetje dof en levensloos klinken, niet helemaal zoals een strat hoort te klinken, maar er schijnen ook modificaties te zijn voor deze elementen waarna ze heel erg goed schijnen te klinken, voor meer hierover kan je Harmony Central raadplegen, ik heb er verder geen ervaring mee.
Als je zit te denken aan vervangingselementen dan zou ik als je toch helemaal stille elementen wil hebben eens denken aan Kinman of Dimarzio (virtual vintage). Anders zou ik er gewoon een setje Fender Customshop in zetten Custom '54, Fat 50's of '69 pickups. Je moet dan wel rekenen op ongeveer 200 a 300 euro voor een set elementen.

Tristan
5 maart 2006, 12:00
ps.
vulvasonic....coole site..heel apart

Hahaha, dat vond ik ook al... Vette artwork enzo...

fenderben
5 maart 2006, 13:29
dus gewoon schuurpapiertje en wegschuren?...Is misschien wel het beste, en het goedkoopste..alleen als het tegenvalt??? Waar zit Van de Haar?

Greetszz...

Tristan
5 maart 2006, 13:54
Hij zit in IJsselstein. Kijk maar even op www.haarguitars.nl daar kan je zijn telefoonnummer wel vinden.