PDA

View Full Version : ik kan er ook niets aan doen, maar......



sregor
3 maart 2006, 22:30
ik kan er ook niets aan doen, maar ik heb me er gewoon nooit eerder in verdiept. Ik speel zelf in de oefenruimte met mijn PRSCE24 over een marshall JCM2000 stack. ik ben mij al die tijd nooit zo bewust geweest van het grote .(sorry ,want nu komt het)nut,geluidtechnischgezien, van de versterker opzich. Ik d8 altijd "goeie gitaar pluggen en rammen maar" nu ben ik op dit forum al van alles en nogwat tegen gekomen aan info omtrend amps, maar het is mij allemaal nog niet helemaal duidelijk. Ik d8 ik verdiep mij 's in de materie. want ook ik nben nu op zoek naar mijn 'eigen' sound. Begin bij begin!! OK ik heb zelf dus een PRS CE24. Ik speel pop/rock/funk/melodischeshit en kick op extreem mooi vol warm clean geluid, maar als dan een maal de spanning is opgebouwd moet het knallen en pop ik mijn EMMA distortion pedaal open. Nu mijn vraag. Waarom zit op elke versterker zoveel opties. ik wil een buizenversterker die perfect clean klinkt met hooguit mid, bas, treble, en volume knop. Als het dan moet raggen trap ik mijn pedaal wel in, dus waarom zit op elke versterker ook gain naast volume (of is dit niet altijd zo) en bestaan er ook versterkers die verder niets hebben. ik bedoel effecten kan ik toch altijd nog kopen ik wil eerst een goeie sound en dan later gfooi ik er wel een fazer of weet ik het over toch,. of heb ik nu echt helemaal niets begrepen van versterking. Op die JCM2000 zit gelukkig ook al niet veel, maar wel ook weer een overdrive (of hoe dat ook heet) optie.laten we hier maar mee beginnen de rest van mijn vragen komen vanzelf wel aan bod HELP!!

AART
3 maart 2006, 22:56
die overdrive optie zit er voor mensen die dat wel gebruiken, klinkt beter dan die van een pedaal.

amps die jij omschrijft bestaan, zie fender hotrod deluxe oid.

sregor
3 maart 2006, 23:02
OK, maar waarom zijn er dan losse overdrive pedalen als je gewoon overdrive op de versterker hebt?? of is dat puur om een andere sound te krijgen, want ik vind die overdrive van marshall niet klinken, maar mijn pedaal wel.

sregor
3 maart 2006, 23:06
en geldt dat dan ook voor alle andere evt opties, ik bedoel op die vox ac-30 zit nog weer veel meer opties dan op de marshall zag ik. klinken die dan ook beter (of alleen anders) dan pedaaltjes. De eigenlijke vraag is dus eigenlijk waarom zou ik voor een versterker gaan met veel opties en niet gewoon voor alleen een plain versterker en dan later zelf effecte er aan koppelen?

Fumi SG
3 maart 2006, 23:10
Misschien moet je je ook eens verdiepen in het typen. Sorry hoor, maar ik heb je (eerste) post niet helemaal gelezen omdat het me teveel moeite kostte door je schrijfwijze.

AART
3 maart 2006, 23:12
effectenm zijn er voor mensen die enkanaals amps hebben of een apart ander geluid zoeken dat niet in een amp zit.

veel zware overdrive pedalen(metal ed) klinken nergens naar.

een vox klinkt idd heel anders dan een marshall en die klinkt weer heel anders dan een boogie.


je hebt 1000en verschillende versterkers en die klinken allemaal anders.

de een voor blues, de ander voor metal, en weer een ander doet allebei.

tijd voor een FAQ hierzo....

sregor
3 maart 2006, 23:13
ja voor taalproblemen verwijs ik je door naar mijn groep8 leraar die zijn taak heeft verwaarloosd. Ik krijg dat wel vaker te horen en het spijt mij ook maar taal daar heb ik geen kaas van gegeten. Net als versterkers!

AART
3 maart 2006, 23:15
ja voor taalproblemen verwijs ik je door naar mijn groep8 leraar die zijn taak heeft verwaarloosd. Ik krijg dat wel vaker te horen en het spijt mij ook maar taal daar heb ik geen kaas van gegeten. Net als versterkers!

hmm, volgens mij is het wel erg makkelijk de leraar de schuld te geven, ik denk dat dat meer bij inzet, en dus jezelf te zoeken is.

sregor
3 maart 2006, 23:23
Klopt ook, ben door mijn gebrekkig nederlands getogen totale intresse in de taal verloren en heb daarmee nu een probleem voor mijzelf gecreeerd. Ook al ben ik gewoon nederlander, maar dat is niet waarvoor ik jullie hulp zoek. Ik wil gewoon wat meer weten over de basics van versterkers, niet over hoe belabbert mijn Nederlands is, maar bedankt voor het inzicht!!!

Les Paul
3 maart 2006, 23:40
De versterker is een deel van je instrument. Een deel van de hobby, is het zoeken naar je eigen geluid. Je hebt prima spullen. De CE vind ik zelf een geweldige gitaar. De JCM2000 is een prima, veelzijdige versterker (heb je een DSL of een TSL?)

Pedaaltjes kunnen iets extra's toevoegen aan de mogelijkheden van je amp. Zo kan ik met een TRex Alberta een meer vintage overdrive krijgen, terwijl een OCD weer veel moderner en opener klinkt. Maar een pedaaltje is niet de enige manier om je sound te vinden. Er zijn veel gitaristen die niets van pedaaltjes moeten hebben. Het gaat erom wat voor jou werkt.

sregor
3 maart 2006, 23:44
Ik heb zelf nog geen versterker, daarom. ik ben op zoek, orienteren en zo. In de oefenruimte waar we spelen staat standaard een marshall JCM2000 en of ie DSL of TSL is zou ik niet weten eerlijk gezegd. Ik vind m wel lekker klinken, maar ik vind m clean niet zo geweldig.

Les Paul
3 maart 2006, 23:50
Marshall is clean meestal niet geweldig. Maar ja....die overdrive is de meest nagemaakte overdrive die er is. Echt mooi clean is waar Fender om bekend staat. Maar dan heb je een minder mooie overdrive. Veel uitproberen is waar je het meeste van leert.

sregor
3 maart 2006, 23:51
Ik denk dat ik eigenlijk op zoek ben naar een versterker waar ik de uiterste uit kan halen. van hele fragile toontjes tot zware rock. Enig idee welke ik eens zou kunnen proberen om alvast een grove indeling te maken in wat ik wel/niet zou willen.


BTW bedankt voor de hulp

Dweezman
4 maart 2006, 00:03
wat mag het kosten?

sregor
4 maart 2006, 00:14
het geld is er toch voorlopig nog niet, maar ik denk dat ik het rond de 2duizend max. wel mooi vind. Het is niet zozeer de prijs die me boeit, maar meer de sound. Dus als het duur is lang sparen en als het goedkoop is heb ik mzzl.
Ik moet het toch eerst horen uiteindelijk. Alleen heb ik dus voorlopig nog geen enkel aanknopingspunt behalve dan datghij de extremen van clean en ruig moet aankunnen. Verder moet hij goed genoeg zijn om gigs te doorstaan. (genoeg DB zeg maar) Zover ben ik dus al:)

turboblues
4 maart 2006, 01:06
Hmm, de topicstarter speelt in de oefenruimte op een JCM 2000, hij vindt de distortion erop niet klinken, maar weet niet eens of het de DSL of TSL is. Als ik maar 1 knopje wil verdraaien op mijn JCM 2000 zie ik in koeienletters voor mijn ogen "TSL" staan. Bij de DSL is dat "Dual Super Lead". Wil dat zeggen dat iemand anders voor hem de versterker aan zet en afregelt of zo? Hoe kan hij dan ook besluiten dat de distortion niet klinkt als hij waarschijnlijk niet eens weet in welke mode of kanaal hij zit.

sregor
4 maart 2006, 01:29
Hoezo zou ik uit mijn hoofd moeten weten wat er in die oefenruimte voor n versterker staat?? ik weet dat t een JCM2000 is dat ik die distortion niet mijn ding is ik speel er nu een jaar op of zo.(ik weet wel hoe dat ding werkt alleen van al dat technische geneuzel snap ik geen reet) Weet ik het dat het zo belangrijk is of er DSL of TSL op staat. En WTF is iedereen gepikeerd, de een over mijn spelling/taal de ander over mijn kennis. IK heb er de ballen verstand van ja Ik probeer verder ook niet tof te doen ofzo en kom hier alleen om wat te leren. En hier leer ik niets van!!!!

chill......... adem in

Ik vind de distortion op die marshall jcm2000, sub type weet ik niet, idd niet zo mooi, maar ik vroeg mij af of mensen suggesties kunnen/willen doen. Ik wil mij gaan orienteren op aanschaf van een versterker. Ik zou dus willen weten van mensen, op welke merken ik mij zou kunnen gaan richten, zodat ik niet alle tigduizend merken hoef uit te proberen.
-clean (warm vol etc..)
-weinig of juist veel poeha? (en waarom dan)
-voor pop/rock/funk melodische torie
-geschikt voor gigs (talentenjachtjes etc)
-combo of stack (waarom dan)

Alvast bedankt voor de moeite

Punt
4 maart 2006, 01:41
Je hebt redelijk goeie spullen, je eigen sound moet je met je vingers ontwikkelen.
Verder gewoon zo nu en dan eens wat proberen.
Als je clean wilt kijk dan eens naar oude Blackface Fenders oid.

sregor
4 maart 2006, 01:45
thnx, maar..
die versterker in de oefenruimte is niet van mij. Ik wil zelf wel een versterker gaan kopen ooit, maar dan dus een Die in de clean wat "zuiverder" is, maar dat als ik dan wil gaan scheuren hij niet te braaf blijft. Enig idee??

sregor
4 maart 2006, 01:46
het is laat!!! Ik zag je suggestie over het hoofd sorry

imlikeajungle
4 maart 2006, 05:08
Als je je EMMA zo goed vindt, kan je evengoed op zoek naar een versterker waar je het clean ongelooflijk goed van vindt. Een éénkanaals bak, een pure amp met één kanaal, en als je dat wil een reverb en een FX-loop of zo. Als je die basistoon helemaal geweldig vindt, kan je makkelijk genoeg een overdrive pedaaltje vinden om je lead te krijgen. Meer dan genoeg mensen doen het zo, in de metal en zware rock-omgevingen is het gewoonlijker om de overdrive uit de versterker te halen, maar dat hoeft niet.
Als clean je hoofdklank is, zou ik dat doen.

Met 2000 euro kan je echt een superbak kopen, zelfs voor veel minder. Als je het geld hebt kan je best met je gitaar en je EMMA een dagje muziekwinkels doen en proberen. Met dat budget zullen ze je heus laten testen ;)

Succes!

Braindead
4 maart 2006, 13:13
Hoezo zou ik uit mijn hoofd moeten weten wat er in die oefenruimte voor n versterker staat?? ik weet dat t een JCM2000 is dat ik die distortion niet mijn ding is ik speel er nu een jaar op of zo.(ik weet wel hoe dat ding werkt alleen van al dat technische geneuzel snap ik geen reet) Weet ik het dat het zo belangrijk is of er DSL of TSL op staat. En WTF is iedereen gepikeerd, de een over mijn spelling/taal de ander over mijn kennis. IK heb er de ballen verstand van ja Ik probeer verder ook niet tof te doen ofzo en kom hier alleen om wat te leren. En hier leer ik niets van!!!!


Hoi en welkom op het forum. Trek het je niet teveel aan dat iedereen je lijkt af te zeiken wat dat is vaker het geval hier. De meeste mensen die met een vraag zitten zoeken eigenlijk informatie maar een groot deel van de forummers vinden dat je dat vooral zelf moet zoeken. Vandaar termen als dat je de zoekfunctie moet gebruiken enzo. Daarnaast behoor je altijd goed beslagen ten ijs te kopen dat zie je maar weer. Je moet om te beginnen goed op de hoogte zijn van wat je wil en wat je niet wil. (ook al weet je er nog niet veel van af) Zo dat was even een inleiding over het forum hier.



chill......... adem in

Ik vind de distortion op die marshall jcm2000, sub type weet ik niet, idd niet zo mooi, maar ik vroeg mij af of mensen suggesties kunnen/willen doen. Ik wil mij gaan orienteren op aanschaf van een versterker. Ik zou dus willen weten van mensen, op welke merken ik mij zou kunnen gaan richten, zodat ik niet alle tigduizend merken hoef uit te proberen.
-clean (warm vol etc..)
-weinig of juist veel poeha? (en waarom dan)
-voor pop/rock/funk melodische torie
-geschikt voor gigs (talentenjachtjes etc)
-combo of stack (waarom dan)

Alvast bedankt voor de moeite

Om te beginnen zou ik toch gewoon eens wat versterkers uitproberen bij een locale gitaarzaak.
Probeer eens wat uit en let op welke scheur je mooi vindt. Daarnaast kun je ook naar het cleane geluid zoeken wat je bevalt. Als je een combinatie wilt van een heel mooi clean en een heel mooie scheur dan denk ik even aan Engel of misschien Mesa boogie. Bogner en zo zijn er nog wel meer. Ik denk dat je voor jou budget eerder naar een combo moet gaan kijken aangezien een stack meteen al een stuk duurder is. Nadeel van een stack is dat je meer moet slepen, maar voordeel dat je meer power hebt en met een 4x12 box een vettere sound.

Advies geven is en blijft moeilijk als je nog maar weinig hebt uitgeprobeerd. Dat zou ik dus eerst eens gaan doen. Neem dus wat merken mee(in je hoofd) en probeer wat uit.
Tenslotte is het heel persoonlijk wat jij een mooie scheur en clean vindt en wat jij belangrijk vindt in een versterker. Iemand anders kan wel voor jou uitmaken wat vet klinkt maar daar heb jij niet zoveel aan.

TMKXL
4 maart 2006, 14:16
Mesa F50, Bogner Ubershall, Bogner Shiva.

sregor
4 maart 2006, 15:15
. Als je die basistoon helemaal geweldig vindt, kan je makkelijk genoeg een overdrive pedaaltje vinden om je lead te krijgen. Meer dan genoeg mensen doen het zo

Wat bedoel je met: je lead??? Ik zie het overal op het forum, maar ik weet niet wat ze daar mee bedoelen. (ik ben maar een beginner op het forum)

Joey Handsome
4 maart 2006, 15:59
Wat bedoel je met: je lead??? Ik zie het overal op het forum, maar ik weet niet wat ze daar mee bedoelen. (ik ben maar een beginner op het forum)

overdrive, distortion

Bulgozer
6 maart 2006, 12:52
Wat bedoel je met: je lead??? Ik zie het overal op het forum, maar ik weet niet wat ze daar mee bedoelen. (ik ben maar een beginner op het forum)
Als ik jou was zou ik eens iemand met verstand van versterkers mee naar je oefenruimte nemen om je de mogelijkheden van de versterker te laten zien/horen. Waarschijnlijk krijgt hij er een veel beter geluid uit dan wat jij er tot nu toe uit hebt kunnen halen en misschien kom je dan tot een hele andere conclusie over die JCM2000.
Als je versterkers gaat proberen in winkels zou ik ook iemand meenemen die je de verschillende mogelijkheden van versterjers kan laten zien/horen.
Succes

Rwin
6 maart 2006, 15:40
ik denk dat de koch multitone of powertone ook een goeie keus voor jou kan zijn... Mooie cleans, en dikke distortions!

Scali
6 maart 2006, 16:15
Lead is dus een 'zingende' distortion, voor solo's en melodieen.

Pedaaltjes bestaan om nieuwe geluiden uit je versterker te toveren.
Dat kan op verschillende manieren...
Je hebt pedaaltjes die gewoon je input boosten, zodat de versterker meer gaat oversturen.
Je hebt ook pedaaltjes die zelf de oversturing 'doen', zodat de versterker ook met een clean geluid nog distortion geeft (waarschijnlijk doe jij het op die manier met je EMMA). Met die pedaaltjes kun je meestal ook de output nog regelen, en als je die hoog zet, is het ook een soort booster. Je kunt dus een dubbele distortion hebben, het pedaal, en je eigen versterker.

Dat tweede type pedaal probeert meestal het geluid van een buizenversterker na te bootsen, al dan niet door zelf buizen te gebruiken.
De distortion op een versterker is dus het 'origineel', en daarom zit het erop.
Sommige versterkers hebben zelfs 2 of meer typen distortion ingebouwd, zodat je meerdere stijlen kunt spelen.
Maar het is een kwestie van smaak... Wil je een dure, luxe versterker, waarbij je alle distortions zelf uit de versterker haalt?
Of gebruik je liever je favoriete distortion-pedaaltjes, met een versterker waarvan je alleen het clean gebruikt?
Dat moet je dus wel van te voren bepalen, als je een versterker gaat kopen. Maar geen van de twee manieren is 'goed' of 'fout'. Het ligt er maar aan hoe jouw favoriete geluid tot stand komt.

sregor
6 maart 2006, 16:30
THNX dit geeft idd een stuk duidelijkheid.
Ik heb bij mijn Pa op zijn bluesbreaker gespeeld met mijn emma, maar daar komt hij totaal niet tot zijn recht. De clean van de bluesbreaker is wel helemaal het geluid wat ik zoek. Ken je toevallig versterkers die het clean van de bluesbreaker hebben, maar ook goed overstuur kunnen gaan??

(PS je kon twee kanalen combineren. toen ik dat deed vergooide ik dus wel meteen mijn ideale clean. Klonk de de emma overigens wel weer top, maar dan is het dus het een of het ander en niet beide)

Scali
6 maart 2006, 16:42
Die Bluesbreaker geeft dan meteen aan waarom moderne versterkers zo veel knoppen hebben ;)
Die oude dingen hebben dus wel 'kanalen', maar daarvoor moet je ompluggen.
Bij een moderne versterker zijn de kanalen schakelbaar, en heeft ieder kanaal meestal ook z'n eigen gain en toonregeling etc. Zo kun je dus meerdere geluiden van te voren perfect instellen, en met een druk op de knop van clean naar een vette solo gaan.

Die Bluesbreaker is gebaseerd op een HELE oude Marshall... min of meer de eerste, de JTM45. Die is dan weer gebaseerd op de Fender Bassman, maar niet heel vergelijkbaar qua geluid, omdat veel onderdelen vervangen zijn door Europese varianten.

De meeste Marshalls zijn meer gebaseerd op de latere 1959SLP, bijgenaamd de 'Plexi'.

Ik heb zelf een Marshall 6101, daar zit oa een JTM45 en Plexi-modus op. Maar helemaal hetzelfde is het natuurlijk nooit.
De TSL schijnt qua clean ook redelijk op die JTM45-modus te lijken, maar ik heb zelf nooit een TSL geprobeerd.
Maar een JCM800 of JCM900 hoef je waarschijnlijk niet te proberen, ik denk dat die absoluut niet lijken op het clean dat jij zoekt.

Verder zou ik zo gauw geen versterkers op kunnen noemen met een JTM45/Bluesbreaker-geluid. Het is niet heel populair, blijkbaar :)

sregor
6 maart 2006, 16:48
Hmm, tis toch een mooie clean?? (subjectieve mening natuurlijk)
Bedankt ik ga er wel eens een paar proberen van die je net opnoemde.
BTW is het geluid van combo of stack een groot verschil in sound of is het puur power (binnen een model dan natuurlijk)

Rwin
6 maart 2006, 17:03
probeer dan ook gelijk wat Kochs...

Scali
6 maart 2006, 17:08
Er zit best wel een verschil tussen stack en combo. Zeker bij Marshall, waar combo's vaak helemaal open zijn van achteren (de Bluesbreaker dan weer niet). Dat geeft een heel ander geluid, minder bas en midden en hoog gaan meer overheersen.

Een grotere kast geeft een 'dieper' geluid, en met meer speakers krijg je ook een betere spreiding van je geluid.

marc_o
6 maart 2006, 17:14
OK, maar waarom zijn er dan losse overdrive pedalen als je gewoon overdrive op de versterker hebt?? of is dat puur om een andere sound te krijgen, want ik vind die overdrive van marshall niet klinken, maar mijn pedaal wel.


Ik kan gewoon niet geloven dat iemand met zulke spullen (je doet het al een tijdje, want een dergelijke gitaar koop je niet per ongeluk) zulke vragen stelt.

Waarom zijn er overdrives?

Waarom niet?


sorry, maar het komt wat dom over.

sregor
6 maart 2006, 18:58
Ik kan gewoon niet geloven dat iemand met zulke spullen (je doet het al een tijdje, want een dergelijke gitaar koop je niet per ongeluk) zulke vragen stelt.

Waarom zijn er overdrives?

Waarom niet?


sorry, maar het komt wat dom over.

Dat is je goedrecht en dat mag je zeker vinden! Kijk ik speel nu zo'n 5jaar gitaar en pas een jaar of 2 wat serieuzer in mijn band (nothing in Common).
Qua gitaar weet ik inmiddels al wat mijn eisen zijn en daar heb ik nu aan voldaan met mijn PRS die ik idd pas net heb aangeschafd. Qua versterking ben ik mij daar pas net in gaan verdiepen en ja ik noem dat onwetend jij noemt dat dom. Prima. De vraag is ook niet letterlijk waarom er pedalen en/of er distortion bestaat, maar ik heb nooit geweten waarom er een distortion op de versterker zit terwijl er pedalen voor zijn of andersom. kijk ik wil mooie clean das het belangrijkste, maar op bijna elke versterker zie ik overdrive en of distortion, waarom niet standaard op allemaal reverb ipv distortion of waarom niet gewoon kale cleane versterkers alleen en dan losse pedalen als extra. Het gaat bij versterking toch immers om het versterken en niet om de effectjes of zeg ik nu wat doms!?? Daar verbaas ik mij gewoon over en daar zou ik best antwoord op willen.

PS bedankt voor je lieve reactie Marc

gitarist17
6 maart 2006, 19:27
eigenlijk ben ik het wel heel erg met hem eens...
een goed clean kanaal en dan met pedalen
zelf speel ik Hot rod deluxe met een heel goed clean en wil dus later gaan soleren en "scheuren" met een goede trapdoos, die ik nog niet heb maar er zeker gaat komen

veel succes met zoeken
erice

andoni
6 maart 2006, 20:13
Ik heb al een aantal (weliswaar geen boutique) scheurpedaaltjes geprobeerd icm met mijn JCM2000 DSL100, en ik heb tot nu toe altijd de overdrive die de versterker zelf aan boord heeft veel lekkerder gevonden. Meer laag en een organischere klank. Misschien daarom dat versterkers een eigen overdrive kanaal hebben? Omdat het voor velen zoals ik beter klinkt. Voor de zwaardere rock soorten is een overdrive channel imo toch heel wat lekkerder dan pedaaltjes. Die kan je eventueel gebruiken om te boosten of andere kleine dingetjes te veranderen aan je sound, maar de basis moet toch uit je amp komen IMHO.

Plug die gitaar eens in je Marshall. Alle knoppen op 12 uur, behalve volume en reverb naar smaak. Laat alle drukknoppen uitgedrukt. Te weinig laag? Druk de deep switch in (oompf in palm mutes effect). Te schel, te donker? Pas eq en presence naar smaak aan. Laat vooral de Tone shift knop met rust (tenzij je van fizzy scooped soundje houdt). Zo ontdek ik leuke sounds met mijn DSL. Als je de TSL hebt, heb je meer mogelijkheden, maar het is geen rocket science, een Marshall is echt een plug&play versterker, zelfs al is hij erg uitgebried zoals de TSL. Een goede sound vinden is imo een kwestie van uren, een killer sound van weken.

turboblues
6 maart 2006, 22:19
Als ik jou was zou ik eens iemand met verstand van versterkers mee naar je oefenruimte nemen om je de mogelijkheden van de versterker te laten zien/horen. Waarschijnlijk krijgt hij er een veel beter geluid uit dan wat jij er tot nu toe uit hebt kunnen halen en misschien kom je dan tot een hele andere conclusie over die JCM2000.
Als je versterkers gaat proberen in winkels zou ik ook iemand meenemen die je de verschillende mogelijkheden van versterjers kan laten zien/horen.
SuccesDaar sluit ik me volledig bij aan. De vorige post ook trouwens!
Bij mij was het misschien minder subtiel uitgelegd, ..haha!

Ritch
6 maart 2006, 23:07
Dikke +1 voor Andoni! Als je de ballen verstand van een amp hebt, hoe kun je dan in godsnaam een goede sound er uit toveren?

2e punt: wat vindt de topicstarter zélf een mooie distortion? Noem eens wat bands en/of gitaristen op die naar jou mening een goede distortion hebben. Dan kijken we naar wat voor versterkers die muzikanten gebruiken, en kunnen we concluderen wat voor distortion jij zoekt. (En daarmee wat voor amp) Joe Satriani speelde op een DSL, vind je dat dan een mooie sound? Roept u maar.

sregor
6 maart 2006, 23:21
Wat ik echt relaxed vind :
the alkaline Trio- Time to waste
Sparta- Mye
My chemical romance- You know what they do to guys like us in prison

pimpdoll
19 november 2006, 01:41
Ik kan gewoon niet geloven dat iemand met zulke spullen (je doet het al een tijdje, want een dergelijke gitaar koop je niet per ongeluk) zulke vragen stelt.

Waarom zijn er overdrives?

Waarom niet?


sorry, maar het komt wat dom over.

doe is normaal jochie.

vaak zijn de *betere* gitaristen A-technisch en weten echt te weinig van hun gitaar apparatuur.

En waarom denk je dan?

Omdat hun ze techniek en gitaar spel veel belangerijker vinden.

Eko
19 november 2006, 10:36
Een beetje meer kennis opdoen vergroot ook je mogenlijkheden. Toen de eerste verstrkers werden gebouwd was een 20-30 watt al enorm hard. genoeg om met een bigband mee te kunnen. Veel , vooral zwarte, artiesten hebben lang geen geld gehad voor zwaardere versterkers en gebruikte de eerste versterkers maar moesten ze volledig openzetten om mee te kunnen met een band. Daardoor gingen de versterkers oversturen ( overdrive). Dit kenmerkende geluid ( veelal bij blues) is naderhand geprobeerd na te bouwen. Dit wordt gedaan door bv een voor en eindversterker te bouwen met eigen regeling. Zodoende kun je je invoorsignaal oversturen op lagere volumes. Marshall bouwde op het principe van de Fender verder en ontwikkelde een eigen geluid. Daar kreeg men al snel door dat , door het mid te boosten, de amp sneller te oversturen was, wat veel mensen aansprak. Eind jaren zestig, begin jaren zeventig kwamen de hardrockbands op. De versterkers gingen al rap harder. Door een singlecoil ( strat) te vervangen door een zwaarder element ( HB) vergroot je al je ingangssignaal en laat de versterker zich nog verder opjagen. Al die tijd zijn er ook meer bouwers bijgekomen die ,beetje bij beetje, een eigen markt hebben gemaakt. Clean en overdrive apart regelen : voila een versterker met aparte kanalen, meerdere kanalen ,DSL TSL enz.
Er is de laatste jaren ook weer een trend naar de oorsprong. Handgebouwde enkelkanaals versterkers net als in de beginjaren. Door een goede speeltechniek te ontwikkelen kun je met alleen de gitaar en de amp al heel veel doen.
De door jou genoemde pedalen doen (qua overdrive) eigenlijk niets anders dan het ingangssignaal oppeppen om de oversturing na te bootsen van een volledig opengezette versterker. Niet alle pedalen doen dat op dezelfde manier en niet alles klinkt hetzelfde. Veelal afhankelijk van het ingangssignaal ( je gitaar en speelstijl) en de versterker die er na komt. Het leuke is dat je door de instellingen van je versterker te wijzigen er al heel veel te bereiken is. Probeer maar eens om alle bass en treble er uit te halen en je mid vol open te zetten. Oversturen is dan makkelijk.

piezo
19 november 2006, 10:58
EDIT: Laat ook maar!

Toaster
19 november 2006, 11:28
Volgens mij ben je toe aan een oude fender, blackface of een goede silverface.

Probeer eens een oude showman of twin (niet de ri ) en combineer dat daarna met een zoektocht naar het het juiste overdrive pedaal.

piezo
19 november 2006, 11:34
HEE SLOOMPIES, DIT TOPIC IS AL MINSTENS EEN HALF JAAR OUD EN DE TOPICSTARTER HEEFT 2 OF 3 MAANDEN GELEDEN EEN KOCH VERSTERKER GEKOCHT.

Mitch
19 november 2006, 11:40
doe is normaal jochie.

vaak zijn de *betere* gitaristen A-technisch en weten echt te weinig van hun gitaar apparatuur.

En waarom denk je dan?

Omdat hun ze techniek en gitaar spel veel belangerijker vinden.

Hé schildpad, iemand na 8 maanden een beetje de les lezen, denk je dat dat aankomt ? Wees er volgende keer wat vlotter bij, nu krijg je weer het probleem dat mensen niet opletten en reageren alsof het een vers, lopend topic betreft :stop:

sregor
19 november 2006, 17:26
Uhhh wat Piezo zegt!!



Ik ben zeer content met mijn Koch MultitoneII 50W En mede door al het geleuter op deze site ben ik heel wat wijzer geworden. Verders...



Rustig Jongens..... Rustig!

marc_o
19 november 2006, 20:09
doe is normaal jochie.

vaak zijn de *betere* gitaristen A-technisch en weten echt te weinig van hun gitaar apparatuur.

En waarom denk je dan?

Omdat hun ze techniek en gitaar spel veel belangerijker vinden.

Ik ben geen jochie, en leer eerst EENS schrijven.

Orpheo
19 november 2006, 20:36
doe is normaal jochie.

vaak zijn de *betere* gitaristen A-technisch en weten echt te weinig van hun gitaar apparatuur.

En waarom denk je dan?

Omdat hun ze techniek en gitaar spel veel belangerijker vinden.

gast, ga eens even je bek spoelen, en jezelf een blauwpurperen zak bezorgen.scheelt dat ons weer een paar seconden zuivere speeltijd.

Marc is echt geen jochie. eerder het tegenovergestelde...

piezo
19 november 2006, 20:56
Mijn post #43 was oorspronkelijk ongeveer de reacties van Mitch, Marc en Orpheo, samengevat. Die post had ik dus beter niet kunnen editen, achteraf gezien. :confused:

sregor
19 november 2006, 21:23
OK take it easy allemaal.


Ik had een vraag ben er uitgekomen en ben tevreden.

het is mss wat ongelukkig om iemand als dom aan te duiden op het moment dat diegene en vraag stelt, waar pimpdoll denk ik aan refereert. Maar ik begrijp die opmerking van Marc ook wel dat hij het niet helemaal snapte waarom ik daar naar vroeg aangezien ik al een tijd gitaar speel!

Mooi alles weer goed!!

PS in Utrecht beschouwen wij Jochie niet als denigerend hoor.
BTW als ik Marc zijn gitaarwerk hoor denk ik vaak. Mooi werk Jochie;)

heavy-metal-thunder
19 november 2006, 21:29
Marshall is clean meestal niet geweldig. Maar ja....die overdrive is de meest nagemaakte overdrive die er is. Echt mooi clean is waar Fender om bekend staat. Maar dan heb je een minder mooie overdrive. Veel uitproberen is waar je het meeste van leert.

met dit laatste ben ik het toch niet zo eens met jou. Je hebt wel een andere overdrive, maar minder mooi? Sorry, hoor, maar Deluxe Reverb, vibrolux, bandmaster... die dingen rocken als de be(e)sten. Natuurlijk niet de Marshallsound, maar hebben ook ballen. Klinken dikwijls veel sappiger op lager volume, daar waar Marshall het vooral moet hebben van massa's decibels.

marc_o
19 november 2006, 21:33
gast, ga eens even je bek spoelen, en jezelf een blauwpurperen zak bezorgen.scheelt dat ons weer een paar seconden zuivere speeltijd.

Marc is echt geen jochie. eerder het tegenovergestelde...

Dam'n......een meisje???? :cheerup:

pimpdoll
6 maart 2008, 01:46
gast, ga eens even je bek spoelen, en jezelf een blauwpurperen zak bezorgen.scheelt dat ons weer een paar seconden zuivere speeltijd.

Marc is echt geen jochie. eerder het tegenovergestelde...

hee jochie, waarom een zo agressieve kansloze reactie?
En wat is blauwpurperen? kom je uit marokko ofzo
Ga jij maar lekker paardrijden of met je star trek trak trok poppetjes spelen.

en eerder het tegenovergestelde? gadverdamme... wat zijn jullie toch smerig.

Lexvandoef
6 maart 2008, 01:52
hee jochie, waarom een zo agressieve kansloze reactie?
En wat is blauwpurperen? kom je uit marokko ofzo

topic is 2 jaar oud :satisfie:

En blauwpurper is iets Gitaarnetterigs :hippie:

bass blom
6 maart 2008, 01:53
over kansloos gesproken :seriousf:

pimpdoll
6 maart 2008, 01:57
over kansloos gesproken :seriousf:

Waarom moeten bassisten altijd dit soort opmerkingen maken?

gekkie

pimpdoll
6 maart 2008, 02:04
Ik ben geen jochie, en leer eerst EENS schrijven.
doe is niet zo brutaal, ben ik niet van je gediend

Lexvandoef
6 maart 2008, 02:07
bass is geen bassist hoor :satisfie:

En zullen we nu het topic op slot gooien? Redelijk nutteloos zo. Mod? Slotje?

TimmU
6 maart 2008, 02:07
doe is niet zo brutaal, ben ik niet van je gediend
Volg is een spoedcursus nederlandse grammatica, en lever geen commentaar op verdomd goede gitaristen.

bass blom
6 maart 2008, 02:14
had zich beter pimtroll kunnen noemen :sneaky:

Lenweë Míriel
6 maart 2008, 08:30
Ik zeg, gewoon een BAN
wat denkt die idioot wel niet een beetje lopen schelden op 2 jaar oude topics.

Kim Wilson
6 maart 2008, 08:32
Ghehe, die gast heeft anderhalf jaar geleden ook al zitten posten in dit topic, en ook in andere topics. Damn, dat die vent niet een permanente ban aan zijn reet heeft gekregen destijds.

Tip: "vind meer posts van pimpdoll (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?do=finduser&userid=6185)". Lees, lach en verbaas. :satisfie:

Jellyfish00
6 maart 2008, 08:44
Het verbaast me dat dit topic niet al lang gesloten is...

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 09:17
Dat verbaasd mij ook?

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 09:18
Mischien moet iemand dat plaatje met die naakt meid , en dat enorme slot eens posten? :satisfie:

Rutger
6 maart 2008, 09:35
[edit] Waha, had helemaal niet zitten opletten, had net een heel verhaal getypt :chicken:

Weg ermee!

JeroenSchaaf
6 maart 2008, 09:39
lol

+56789 :satisfie:

almarvk
6 maart 2008, 09:44
Dit topic gaat dicht.