PDA

View Full Version : Twin reverb met niet werkende reverb



fenderben
3 maart 2006, 18:36
Van mijn silverface twin reverb werkt de reverb niet. De reverb heeft de volgende buisbezetting: 4x 6l6gc dan: 12at7/12ax7a/7025/12at7/7025/7025
De 2e buis van links (vanaf de achterzijde gezien dus de 12ax7a) was defect en is vervangen. De nieuwe buis licht niet op en het vervangen geeft geen verschil. Wat kan de oorzaak zijn? De twin heeft serienr. A767789 met 2 fender (jbl?) speakers D120F. Hoe oud is deze amp?

bedankt voor elke reactie!
Ben

Slowhand41
3 maart 2006, 21:18
Misschien één van de andere buisjes, de reverb gebruikt als ik het goed heb de 12AT7 en ook nog één van de 7025 buisjes.
Even stuk voor stuk omwisselen en testen dus.........

Greetz, Hans

Al
3 maart 2006, 21:49
Van mijn silverface twin reverb werkt de reverb niet. De reverb heeft de volgende buisbezetting: 4x 6l6gc dan: 12at7/12ax7a/7025/12at7/7025/7025
De 2e buis van links (vanaf de achterzijde gezien dus de 12ax7a) was defect en is vervangen. De nieuwe buis licht niet op en het vervangen geeft geen verschil. Wat kan de oorzaak zijn? De twin heeft serienr. A767789 met 2 fender (jbl?) speakers D120F. Hoe oud is deze amp?

bedankt voor elke reactie!
Ben

Vaak ligt het aan de stekkertjes, schoonmaken kan helpen. Amp is van 1977. De 12AX7a is de buis voor de vibrato. De 7025 die daar naast zit is voor de helft reverb-recovery en heeft dus iets met de galm te maken. De AT7 rechts naast de kleine trafo is de reverb driver. Mocht het aan de buizen liggen dan komen de twee die ik noemde in beeld. Even wisselen met een ander buisje om te kijken of de galm dan wel wat doet is een optie, je kan daar de meest rechtse buis even voor lenen, die is voor het normaal kanaal. Zet de amp even op standby als je buizen wisselt.

Al

fenderben
3 maart 2006, 22:10
oke bedankt!!
ps klopt het dat de defecte buis (de 12ax7a/2e van links naast de eindbuizen) niet oplicht? De nw buis licht namelijk niet op en de andere buizen doen dat wel!

Ben

Al
3 maart 2006, 22:20
oke bedankt!!
ps klopt het dat de defecte buis (de 12ax7a/2e van links naast de eindbuizen) niet oplicht? De nw buis licht namelijk niet op en de andere buizen doen dat wel!

Ben

Bij sommige buisjes is dat moeilijk te zien. Je kan het buisje testen door hem even in slot 2 van rechts te plaatsen. Als je dan op normaal geluid hebt op je vibratokanaal is het buisje goed.

Al

fenderben
3 maart 2006, 23:04
ga ik proberen. De 2e van rechts is wel de 7025 buis. Is die om te wisselen met de 12ax7a?

Slowhand41
4 maart 2006, 08:12
De 7025 is eigenlijk ook gewoon een 12ax7a, voor deze buis worden verschillende type aanduidingen gebruikt door fabrikanten.

Greetz, Hans

fenderben
4 maart 2006, 09:06
Ga dit proberen.
nog een vraagje betreffende de twin reverb.
Op welke manier kun je het beste een mooi vet geluid (distortion)
uit de reverb halen?

groet, Ben

Mr.Jay
4 maart 2006, 10:34
Ga dit proberen.
nog een vraagje betreffende de twin reverb.
Op welke manier kun je het beste een mooi vet geluid (distortion)
uit de reverb halen?
groet, Ben

met een distortionpedaal?

JaY

fenderben
4 maart 2006, 12:17
heb ik ook al aan gedacht.
Wat zijn de beste?

SteavisSmokin
4 maart 2006, 12:46
probeer ook eens de 2 tulpsteker achterop je versterker die naar de reverb tank gaan om te wisselen. Kan ook het probleem zijn.

Mr.Jay
4 maart 2006, 14:07
probeer ook eens de 2 tulpsteker achterop je versterker die naar de reverb tank gaan om te wisselen. Kan ook het probleem zijn.

+1
wordt vaak niet aan gedacht

JaY

fenderben
4 maart 2006, 16:41
Heb alles geprobeert. Buizen omgewisselt. De 5e buis (7025) was defect en deze heb ik vervangen door de 1e buis (van rechts). De andere buizen allemaal gechecked en geplaatst. De stekkers van de reverb omgewisselt. Helpt nix. Ook de vibrato werkt niet. Wat kan er nog meer mis zijn??

Mr.Jay
4 maart 2006, 19:37
heb ik ook al aan gedacht.
Wat zijn de beste?

kijk es op dit forum bij EFFECTEN.....

JaY

Mr.Jay
4 maart 2006, 19:38
Heb alles geprobeert. Buizen omgewisselt. De 5e buis (7025) was defect en deze heb ik vervangen door de 1e buis (van rechts). De andere buizen allemaal gechecked en geplaatst. De stekkers van de reverb omgewisselt. Helpt nix. Ook de vibrato werkt niet. Wat kan er nog meer mis zijn??

Kapotte VEER ?
Kapotte optocoupler ?
kortom.......vanalles. Moeilijk in te schatten verder, zoek een tech op zou ik zeggen.

JaY

PeeVee
4 maart 2006, 19:48
Op welke manier kun je het beste een mooi vet geluid (distortion) uit de reverb halen?

Gewoon alle knoppen op 10 en goeie oordoppen kopen ;-)

Nee geintje... zonder "hulpmiddelen" gaat dat niet lukken. Populair zijn de "tubescreamers". Beroemd is de TS808 van Ibanez, daar is nu een reissue van. De TS9 is ook een reissue van en lijkt er erg op. Ook lekker om toch je amp beetje op te draaien, je zou kunnen overwegen om twee eindbuizen te trekken om wat meer op de eindpitten te leunen. Je mag alle combinaties maken die er maar te maken zijn, als je maar NIET de twee uiterst linkse OF juist de twee uiterst rechtse trekt. Kortom, OK is:

buis niks buis niks
buis niks niks buis
niks buis buis niks
niks buis niks buis

Je speaker impedantie is dan eigenlijk te laag, maar een 100% te lage match voor een Twin Reverb (loei van een output trafo) levert in de praktijk geen problemen op. Als je het goed zou willen doen en het bevalt ook, dan zou je OF kunnen overwegen je output trafo te laten vervangen door b.v. een Bassman of (kleiner) Bandmaster trafo, OF je zou je speakers kunnen (laten) vervangen door 2 x 16 Ohm in serie. Mijn voorkeur zou uitgaan naar eerste optie, sterker nog, ik ben een blonde Twin Reverb aan het bouwen die ook met Bassman trafo wordt uitgerust en slechts 2 eindbuizen. Speel in een nogal luidruchtig bandje waar ik op het podium toch wat meer "ooomphfff" nodig heb vandaar

nicoverduin
4 maart 2006, 20:50
Kapotte VEER ?
Kapotte optocoupler ?
kortom.......vanalles. Moeilijk in te schatten verder, zoek een tech op zou ik zeggen.

JaYInderdaad. Tijd voor een techie

Han Solo
6 maart 2006, 00:55
Zoals ik al zei in een ander topic: heb je de footswitch wel? Zonder switch geen reverb. Desnoods een doorgesoldeerde tulpstekker gebruiken.

nicoverduin
6 maart 2006, 05:22
Bij een SF Twin zet je de reverb juist uit als de schakelaar kortsluit.
NIco

fenderben
7 maart 2006, 19:33
ook stekkertjes van de footswitch gecontroleerd. maar....
geen vibrato en geen reverb...de reverbveer zou defect kunnen zijn maar waarom werkt de vibrato dan niet???? heb inmiddels wel een schema van de twin reverb maar zie daar ook weinig heil in...Tja..welke 'techneut' heeft tijd en woont ergens in de buurt van Doetinchem of arnhem??

Al
7 maart 2006, 20:25
ook stekkertjes van de footswitch gecontroleerd. maar....
geen vibrato en geen reverb...de reverbveer zou defect kunnen zijn maar waarom werkt de vibrato dan niet???? heb inmiddels wel een schema van de twin reverb maar zie daar ook weinig heil in...Tja..welke 'techneut' heeft tijd en woont ergens in de buurt van Doetinchem of arnhem??

Ik heb je een PM gestuurd, check je mailbox

Al

fenderben
8 maart 2006, 18:19
Dag 'AL' ,
nog geen mail gehad??

Al
8 maart 2006, 18:31
Dag 'AL' ,
nog geen mail gehad??

Nee, doe nog maar een, ik check ondertussen mijn spam.

Al

fenderben
8 maart 2006, 19:45
sorrie 'al' ik dacht dat jij mij een mailtje gestuurt had? Die heb ik dan nog niet ontvangen...

waayer
8 maart 2006, 19:49
Ik denk dat je je forum box moet bekijken staat bovenaan gebruiker cp

fenderben
8 maart 2006, 19:50
Haha..heb het inmiddels door..
bedankt voor de tip..

waayer
8 maart 2006, 19:56
Dat is mooi,hehe anders gaat je probleem wel heel lang duren.

Jorn-
9 maart 2006, 14:08
Ben,

Mijn Reverb was laatst ook kapot, kwam er toen na doormeten en lang speuren achter dat één van die miniscule draadjes in het Reverbkastje los zat en soms weer even contact maakte (vandaar wel signaal bij doormeten). Als je je versterker vervoerd wordt de galmveer vaak heen en weer geschud en kunnen die tere contactjes los gaan.

gr.

Jorn

fenderben
9 maart 2006, 15:32
ok..bedankt...werkte de vibrato toen ook niet?

Joey Handsome
9 maart 2006, 17:13
Ik moet na vervoer altijd maar even afwachten of het goed gaat. Soms heb ik een brom in m'n reverb zitten, ook als ik die op nul draai. Als ik hem uitzet dmv de footswitch gaat het weg. De vibrato heeft het altijd perfect gedaan. Jammer van die brom soms, maar ik heb echt geen zin dat ding voor zo'n minuscuul probleem naar een tech te brengen. Op opnames hoor je er eigenlijk niks van als ik speel. Heb de aansluitingen al gecontroleerd. Buizen kunnen het ook niet zijn, die zijn nieuw. Ach, ik wacht wel een jaartje totdat er weer nieuwe in moeten, kan de reverb gelijk ook even gecheckt worden.

Mr.Jay
9 maart 2006, 21:24
ok..bedankt...werkte de vibrato toen ook niet?

heeft niks met elkaar te maken.

JaY