Inloggen

View Full Version : van voren of van achteren?



Rinze
3 maart 2006, 16:07
Nog een vraag over zelf speakerkasten bouwen: kan ik de speakers er beter van voren of van achteren in zetten? Wat levert het voor verschil in klank op?

AART
3 maart 2006, 16:14
van voren schijnt strakker te zijn, heb ze zelf van achteren gemonteerd maar als ik er nieuwe speakers in ga zetten ga ik ze van voren monteren.

bert k
3 maart 2006, 16:55
Als je ze van voren monteert, met inslagmoeren erachter, dan kan je de speakers er later weer uithalen zonder de kast open te maken. Je zou dan ook je hele kast kunnen lijmen, wat beter klinkt.

piezo
3 maart 2006, 17:10
Het schijnt wel uit te maken welke luidspreker er in zit. Gebruik de zoekfunctie anders even: frontmounted backmounted of zo. Recent was er ook een onderwerp over een Weber geval om bundeling tegen te gaan. Om dat toe te kunnen passen zou je de luidsprekers denk ik ook backmounted moeten houden.

AART
3 maart 2006, 17:27
Het schijnt wel uit te maken welke luidspreker er in zit. Gebruik de zoekfunctie anders even: frontmounted backmounted of zo. Recent was er ook een onderwerp over een Weber geval om bundeling tegen te gaan. Om dat toe te kunnen passen zou je de luidsprekers denk ik ook backmounted moeten houden.

hoeft niet hoor, je kan hem er ook gewoon direct opschroeven.

frontloaded en rearloaded zijn trouwens de meest gebruikte termen voor de bevestigingsmanieren.

Rinze
4 maart 2006, 09:23
Bedankt voor de reacties, hebben jullie het eigenlijk over open of gesloten cabs, of maakt dat voor de montage van de speaker niet uit? Ik denk er zelf over om een achterkant te maken die ik naar believen halfopen of dicht kan maken met een soort luik-constructie.

grtn, Rinze

piezo
4 maart 2006, 11:31
Een luik constructie zou wel eens kunnen gaan rammelen. Maak liever 2 achterplaten die je gewoon vastschroeft (de "verwijderbare" daarvan kun je beter vastbouten, als je van plan bent vaker los en weer vast te maken).
De afmetingen van de 2 platen kun je eventueel door experimenteren bepalen, met oude spaanplaatplaten (gesloopt keukenblok) oid. Bijvoorbeeld met 1 vaste plaat die de helft is van de totale achterkant en een andere die je daarop vastschroeft en steeds iets doorschuift tot de open/dicht verhouding naar wens is. Dan de 2 definitieve platen maken.