PDA

View Full Version : zelfbouw strat



marwin
3 maart 2006, 15:52
Ik zocht een tijdje terug naar een strat als tweede gitaar naast mijn les paul studio en kwam via via op het idee om te gaan zelf bouwen.

Nu weet ik echter niets van zelfbouwen en ben nog niet veel verder gekomen dan dat de body van swamp ash zal gaan zijn, geschilderd in two tone sunburst en dat het me mooi lijkt om (net als stevie ray vaughan in zijn "one") een lefthand tremolo te monteren. Wie kan mij helpen informatie te vinden over hoe ik dit kan gaan doen?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Marwin

nielsduursma
3 maart 2006, 16:28
als je niets van zelfbouw afweet of zowieso van gitaarbouwen is de kans klein dat de gitaar een beter kwaliteit zal hebben dan een gitaar die net zo duur is.

reken er maar op dat er heel veel tijd in gaat zitten geduld, geduld, en nog is geduld.

maar als jij het leuk vind moet je het vooral doen, en het hier zetten zodat wij het kunnen volgen!!

nopster
3 maart 2006, 16:31
Je kan ook proberen om goedkoop losse stukken van goeie kwaliteit te scoren en de gitaar volledig naar je zin in elkaar te knutselen. Wel opletten dan dat de hals en de body goed in elkaar passen. Van mij zat er een klein beetje speling op en ik heb het moeten oplossen door er houtpasta tsn te smeren. :)

oknarb180
5 maart 2006, 12:39
Hallo,

Ik heb nog een paar tekeningetjes mat afmetingen van een een stratocater.
Als je me een PM stuurt kan ik je ze mailen. Is gebaseerd op orriginele strat afmetingen.
Ik heb zelf ook eerst een "echte" fender strat gemaakt, samengesteld met originele fender onderdelen. Het helemaal zelf bouwen is al jaren een wens van me, maar daar ben ik pas mee begonnen sinds ik deze site heb gevonden.
Inmiddels ben ik bezig om m'n gereedschappen en mallen aan het maken voor een PRS-achtige gitaar. Door de mallen te testen op afvalhout, krijg je meteen ervaring met de diverse vaardigheden/bewerkingen en je kunt controleren of je mallen goed zijn!!!

vr.gr.

Branko

Gerrit
5 maart 2006, 14:15
Hallo,

Leuk dat je wilt gaan beginnen met bouwen.
Ik raad je aan om eerst een gitaarbouw boek te kopen(voxhumana heeft ze)
goed te lezen, nagaan wat voor gereedschap je nodig gaat hebben.

Het is slim om het vooral zo simpel mogelijk te maken voor je zelf.
Ik weet niet of je ervaring hebt met spuiten, maar sunburst is lastig.
Je kan beter de eerste keer een dekkende kleurlaag nemen,
want als je dan een foutje hebt kan je die repareren zonder dat je er wat van terug gaat zien.
En swampash is open van structuur waardoor het ook moeilijker strak te krijgen is.

Je kan ook gewoon ff bij de bouwmarkt langs gaan, koop je 3 planken multiplex en die lijm je op elkaar.
Kan je lekker oefenen, en als dat dan goed gelukt is kan je altijd nog op een duur stukje hout gaan.

Maar igv is er maar een manier, Gewoon lekker gaan beginnen.