PDA

View Full Version : Gitaar Tuner



cocacolabottle
3 maart 2006, 14:06
Hey iedreen, ik heb een probleem met mijn gitaartuner, en hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

Hoe ie werkt is: Ik laat een snaar klinken, en dan herkent de Tuner die snaar, bv. 6E, en zegt ie me of ie hoger, of lager moet. Maar het probleem is, bij de 2 hoogste snaren, denkt ie telkens dat ze alletwee, de G snaar zijn. (De 3de hoogste dus).

Nu ik heb een nieuwe tuner gekocht, maar ik heb net hetzelfde probleem !!

Enige ideeën? :mad:

(Btw. Sorry als ik in het verkeerde forum post)

nielsduursma
3 maart 2006, 14:12
dingen die je zou kunnen proberen:
- alle snaren met je hand dempen behalve die ene die je moet stemmen.
- (als je acoustisch speelt) de tuner dichterbij of weer even veraf houden, en een beetje richten (lees: kloten) totdat ie hem wel pakt.

cocacolabottle
3 maart 2006, 14:17
Ok, bedankt :)

449
3 maart 2006, 21:07
Staat het stemapparaat niet toevallig op bas i.p.v. gitaar?
Flageoletten spelen wil anders ook wel eens helpen.

Baffo
5 maart 2006, 11:26
Als die snaren ook allemaal hetzelfde klinken klopt het ook dat ie dan hetzelfde aangeeft, dan moet je die snaren dus opdraaien.

deraafjes@hotmail.com
21 maart 2006, 12:05
Als het goed ik kun je ook handmatig voor de stemmen snaar kiezen. :gitarist:

wateenbende
21 maart 2006, 18:56
als je 2 hoogste snaren zo slap aan je gitaar hangen, dan geven ze ook gewoon een veel lagere noot, dus dat geeft het apparaat dan maar aan.
zit er geen knopje op je tuner dat je ff kunt luisteren hoe hoog elke noot moet? dan kun je daar op af stemmen en zodra ze in de buurt liggen ga je dus stemmen op de klank van je snaren.

wietse
21 maart 2006, 19:18
als je de tuner niet vertrouwt effe op het gehoor stemmen, de open B snaar moet dezelfde toonhoogte hebben als de G snaar op de 4 fret.
en de voor de hoge E snaar geldt dat die hetzelfde moet klinken als de B snaar op de 5e fret.
vooral met akoestische gitaren moet ik het soms zo wel doen omdat het stemapparaatje dan net niet voldoende oppikt.
bij de hoge E snaar heb ik soms ook wel dat je voor je gevoel al veel te ver bent en bang bent dat de boel gaat knappen, en dan opeens springt het naaldje uit de hoek in de juiste toonsoort als je voorzichtig verder draait.

pol
26 maart 2006, 22:49
chromatische tuner gebruiken, dan zou die toch de noot moeten herkennen.