PDA

View Full Version : help met opnames



Ferdy
3 maart 2006, 12:23
ik heb zojuist dit stuk doorgelezen
http://82.73.162.167/website1/opname/

ik heb een gitaar en effectenbakje en wil via windows/cool edit/nuendo wat opnemen.
Ik heb het spul goed aangesloten en via een jack verbonden met de audio in.
nu krijg ik bij het opnemen wel geluid, ik hoor ook bij het spelen alles via de pc speakers,
het geluid is alleen dof en hij neemt achtergrond geluiden hier in de kamer ook gewoon op,
het gaat dus niet direct.

wat doe ik fout ?

bert k
3 maart 2006, 13:06
Neem je op met een microfoon? Dat verklaart de achtergrondgeluiden. Neem je direct op? Dan staat de mic van de webcam nog aan.

Ferdy
3 maart 2006, 13:07
ik neem direct op,
de snoer gaat van de gitaar naar het effectenbordje,
dan naar de audio on op de pc,

dus het probleem is verholpen als de camera er uit gaat ?

harrie-beton
3 maart 2006, 13:52
in windows kun je de bron van opname aanklikken.
zorg dat je in opname de microfoon inderdaad uit hebt staan:


http://82.73.162.167/website1/opname/screenshots_software/opnemen-eigenschappen.jpg

Ferdy
3 maart 2006, 19:40
ok, net even de cam er uit getrokken en ik heb nu direct geluid !
wel in Mono, maar goed, dat valt te editten natuurlijk

harrie-beton
4 maart 2006, 09:08
je moet even goed kijken of je:

- een stereo kabel hebt
- heb je wel de stereo line ingang?

Heb je de opname instellingen op stereo?

Ferdy
5 maart 2006, 00:27
opname instellingen staan in stereo

heb dan denk ik geen stereo kabel

Globetrotter
5 maart 2006, 00:47
Hoi allemaal!

Ga me der binnenkort ook aan wagen om met mijn POD XT op te nemen, in Cool Edit dan. Ik gebruikte tot op heden altijd Cubase, werkt ook wel goed, maar met Cool edit lukt 't me beter om drumloops in te voegen. Mijn cubase staat echter op mijn mac, dus is het hele installatie gebeuren op mijn windows pc relatief nieuw, en 't is nog niet gezegd dat hij (mijn pc) dit aankan. Mijn PC is een P4 met 2,8ghz en 1 gig ram, 2x OS; Windows en Linux, maar staat voorlopig weer permanent in Windows modus. Die Mac is een G3 met 300 mhz, en slechts 256 meg ram. Pakje trager zou je denken? Niets is minder waar... als ik op de PC cubase draai (samen met Tascam US122 als ASIO Driver), loopt ie gegarandeerd na 3 minuten vast en krijg ik serieuze haperingen in monitoring en opname. Die mac draait alles zonder probleem, en dit tot 15 sporen toe (meer tot op heden nog niet geprobeerd). Die PC zou dan 3 keer zo snel moeten zijn als die mac... Anyway, als ik in de verre toekomst nog een nieuwe desktop nodig heb, zal het 200% zeker een mac zijn, en ik kan iedereen die muziek en computer wil verbroederen, dit echt wel aanraden!
Maar, en nu kom ik tot mijn oorspronkelijke bedoeling van deze reactie, die info site over opnemen in Windows is echt bijzonder interessant en informatief Harrie! Knap gedaan!
Cheers,

Bart

harrie-beton
5 maart 2006, 10:32
hey bedankt,

Ik vind het stuk nog niet mooi leesbaar en zal het eens reviseren als ik meer tijd heb..


In onze oefenruimte staat een pc van 500 megahertz (deze pc heb ik gekregen) en daar neem ik soms 5 sporen mee op in Cool Edit pro 2.0 en dat gaat zonder haperingen. Cubase trekt wel wat meer inderdaad.

Er zijn veel mac discussies en ik heb zelf ook mac's gehad. Begonnen op Performa, powermac en gestopt bij de Imac. Ik moet zeggen dat sinds Windows XP de Mac OS niet meer onderdoet qua performance en stabiliteit. Beide systemen hebben voordelen en nadelen.

Ik heb al heel lang een Ipod! Gekocht in New York, waar mac veel groter is dan in Nederland qua marktaandeel.

Globetrotter
5 maart 2006, 11:07
Ik heb al heel lang een Ipod! Gekocht in New York, waar mac veel groter is dan in Nederlands qua marktaandeel.

Je moet eens naar 't marktaandeel van Mac in België kijken, is al helemaal te verwaarlozen. Heb bij 2 banken problemen gehad omdat hun netbanking service niet voorzien was op mac, tenzij je natuurlijk een hoop andere plugins zou downloaden. Onze maatschappij is nog niet klaar voor mac denkik!
In elk geval ga ik 1 dezer aan de slag met cool edit op pc, en de verwachtingen zijn hoog gespannen. Ben benieuwd of dit beter gaat!
Cheers,

Bart

bert k
5 maart 2006, 14:24
Je kan niet zondermeer mac en pc qua snelheid met elkaar vergelijken. Macs halen hoge snelheden bij veel lagere kloksnelheden. De vergelijking doet ook niet ter zake omdat je pc gewoon een heel snel, modern systeem is, wat cubase op zijn sloffen moet kunnen draaien. Ik heb jaren cubase met 1500 hertz en 256 meg gedraaid, en dat gaat gewoon goed, Probleem zit denk ik in de instellingen. Dat moet met een pc veel meer handmatig dan bij de mac, vandaar dat macgebruikers nog wel eens probleen tegenkomen. Maar met de juiste instellingen lopen ze allebei even snel.

Ferdy
5 maart 2006, 19:20
en nog een vraagje:

waarmee nemen jullie op ?
mijn setup is vrij simpel,
gitaar, effectenbakje, geluidskaartje
verder geen dure dingetjes
bij het opnemen krijg ik wel een ruis op de achtergrond,

al die mp3's met zelfopgenomen spul die ik hier hoor klinken heel gelikt,
wat gebruiken jullie aan setup ?

thanx alvast

bert k
5 maart 2006, 19:26
Die ruis komt waarschijnlijk door de audio-ingang. Dat on boardspul is niet zo goed, het ruist als de tering. Misschien eens 100 euro eraan wagen voor een goed geluidskaartje. (Terratec, M-Audio)

Ferdy
5 maart 2006, 19:30
en daarmee is dat probleem verholpen ?

zijn die te koop bij muziekhandels ?

Ferdy
5 maart 2006, 19:38
zoiets dus ?

http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=I&A=407007

bert k
5 maart 2006, 21:11
Bijvoorbeeld. Het is wel een beetje een gamerskaart. Voor muziek heb je niet echt 5.1 surround nofdig.

Deze (http://www.feedback.nl/?id=55&b=101033) is de standaard, gewoon prima ding.

Globetrotter
6 maart 2006, 15:38
Hoi!

Ben vandaag eens aan de slag gegaazn met Cubase op de gewone PC. Toch loopt 't weer fout. Heb er een topicje over gemaakt in recording. Willen jullie dit eens bezien en evt. wat info geven wat der mogelijks fout loopt? Alvast bedankt!
Cheers,

Bart

PS: Topic = http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=71049

Ferdy
6 maart 2006, 20:28
Bijvoorbeeld. Het is wel een beetje een gamerskaart. Voor muziek heb je niet echt 5.1 surround nofdig.

Deze (http://www.feedback.nl/?id=55&b=101033) is de standaard, gewoon prima ding.

ok thanx !
en hierbij kan ik mn gitaartje dus gewoon nog lekker inprikken en heb ik een betere kwaliteit en minder ruis ?

Scali
6 maart 2006, 21:08
Ik gebruik een Zoom 8080 multifx of een Marshall 6101, die ik direct inplug in m'n PC met Terratec 24/96 kaart.
Zolang je een versterker of effectenbak hebt met speakersim, kun je daar hele aardige opnamen mee maken, met praktisch geen ruis of bijgeluiden.
Als je geen speakersim hebt, kun je een losse kopen en die ertussen hangen. De bekendste is waarschijnlijk wel de Red Box van Hughes & Kettner. Maar die is heel prijzig. Gelukkig heeft oa Behringer een goedkoop alternatief (zoals altijd).

Ferdy
6 maart 2006, 21:45
ik gebruik nu mn gitaar via een effectenpedaal van Korg,
daar zitten wel wat verschillende amps op die je kan nemen,
ik weet niet of dat is wat je bedoelt ?

Scali
6 maart 2006, 22:40
Nee. Amp-modellen bootsen de versterker na.
Een speakersim bootst de speaker na (en in feite ook een microfoon die ervoor staat).
De meeste modelers kunnen ook wel speakers nabootsen.
Maar dit effect moet je apart inschakelen.
Als je namelijk over een gitaarversterker speelt, wil je geen speakersim aan hebben, anders wordt het geluid te dof.
Als je daarentegen zonder speakersim direct in je PC plugt, dan is het weer veel te schel en fizzy.
Je moet de handleiding maar eens raadplegen, daar staat vast wel iets in over speakersims, en direct opnemen.

Ferdy
7 maart 2006, 20:06
ok thanx,
dan ga ik dat eventjes bekijken