PDA

View Full Version : beste bassist?



purple haze
2 november 2001, 21:18
wie is eigenlijk de beste bassist? ik hoor van veel jaco pastorius. ik heb wel wat van hem gedownload, maar echt goed ken ik hem niet. ik vind roger glover ook heel cool.

Kitaarhiero
4 november 2001, 23:00
Michael Balzary (Flea)...in de rock muziek dan
er zijn in de jazz veel betere, pastorius is volgens de boekjes de beste, maar er is nog een gozer...die met die alembic bassen..eh...naam kwijt

Jimi Hendrix
5 november 2001, 08:34
Bedoel je Jimmy Johnson? Die is inderdaad WAANZINNIG.
Maar ook Mike Porcaro, Abraham Laboriel en Anthony Jackson mogen dr zeker zijn.

Kitaarhiero
5 november 2001, 11:35
Eh nee die medoel ik niet...hij staat ook in het boek "de gitaar" op de pagina naast pastorius geloofik.

Jimi Hendrix
5 november 2001, 12:33
Dan bedoel je zeker Mark King van Level 42.

anoniem
5 november 2001, 13:11
Wat vinden jullie van Victor Bailey ?
Is vanavond in de Melkweg Amsterdam

Ditmar
5 november 2001, 17:13
Toch slecht dat Tony Levin, Les Claypool, John Myung, Gary Willis en John Pattitucci hier nog niet staan

taylor
5 november 2001, 20:30
ik hoorde laast wat van johan hellborg was ook wel aardig.

maar ik luister niet zo naar virtuo bassisten

ik hou meer van die gasten die echt in tune zijn met de drums

anoniem
6 november 2001, 16:19
Gary Willis dus.....

purple haze
9 november 2001, 20:07
ik denk dat je bedoeld met die gitarist uit het boekje die naast pastorius stond, stanley clarke. ik ken zijn werk niet, maar heb wel gehoord dat hij ook een hele goeie moet zijn.

Kitaarhiero
9 november 2001, 20:09
Op 2001-11-05 19:30, schreef taylor:
ik hoorde laast wat van johan hellborg was ook wel aardig.

maar ik luister niet zo naar virtuo bassisten

ik hou meer van die gasten die echt in tune zijn met de drums


Zoals Mark Hoppus :wink:

taylor
9 november 2001, 21:44
wie??

Yorrit
10 november 2001, 00:32
hehe, Mark Hoppus. grapjas :smile:.

beste bassisten? Flea en Les Claypool natuurlijk. en Josh Paul.

Kitaarhiero
10 november 2001, 12:03
Sting kan trouwens ook wel aardig bassen (fretloos zelfs..soms).

Outshine
26 november 2001, 16:59
Cliff Burton

poeyerke
26 november 2001, 17:33
Stu Hamm kan er ook wat van.

Krullo
18 december 2001, 02:29
Heb laatst Victor Wooten gezien bij Bela Fleck & the Flecktones. Ronduit waanzinnig!!!

Kitaarhiero
19 december 2001, 11:33
De Bassist van rancid, Matt Freeman.

anoniem
23 december 2001, 21:23
freek nijman, van de band HYDREN

EmgMaster
23 december 2001, 22:08
Jason Newsted.... Geintje
Cliff Burton is de beste

flearulez
3 januari 2002, 14:22
hehe FLEA!!!

anoniem
10 januari 2002, 17:24
Marcus Miller?

Rectifier
11 januari 2002, 10:38
Dave LaRue

Pork Soda
28 januari 2002, 15:49
In de stevige virtuose rifs is Les Claypool echt wel de man. Wat een energie kan hij in zijn baspartijen leggen.

denniseindhoven
28 januari 2002, 17:49
Ik vind Pino Palladino wel een goeie. Die speelde o.a. op de nummers "I wish it would rain down" van Phil Collins en "Wherever I lay my hat" van Paul Young en was daarop prominent aanwezig met zijn melodieuze fretloze stijl.
De manier waarop Mike Porcaro samen met zijn broer Jeffrey een ritme neerzette bij Toto was natuurlijk ook geweldig. Andere namen:
Geddy Lee (Rush)
Michael Anthony (Van Halen)
Neil Murray (o.a. Whitesnake: luistertip wat dit betreft is "Fool for your loving (de versie zonder Steve Vai))"
Roos Valory (Journey)
John Deacon (Queen)

anoniem
28 januari 2002, 17:57
LOL mark hoppus :grin:

sash
30 maart 2002, 00:37
Jaco Pastorius, Nathan East en Cliff Burton

Sj03rd
30 maart 2002, 01:10
Billy Sheehan die dit jaar bij Steve Vai zat is EXTREEM goed...

Eddie van Halen
30 maart 2002, 11:37
Michael Anthony... Als 'gewone' bassist is 'ie gewoon standaard, maar wat die gast allemaal nog meer kan met z'n bass... pfoei... (album van VanHalen "Right Here, Right Now" nummer 9 van disc 1: "Ultra Bass" see what I mean? :grin: )

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddie van Halen op 2002-03-30 10:38 ]</font>

Ibanez
30 maart 2002, 11:53
Stu hamn, cliff burton, flea, en jaco p(ook al ken ik hem niet goed)

denniseindhoven
30 maart 2002, 12:03
Michael Anthony is geweldig! Probeer maar eens de nummers "Right now" en "Summer nights" te bassen. Toch moeilijker dan het lijkt. Bovendien kan hij ook goed, nou, nee, dus echt geweldig zingen. Van Halen hoeft geen nieuwe zanger, gewoon met z'n drieën verder met Michael Anthony als zanger :grin:.

wingman
30 maart 2002, 15:20
Steve harris ook wel een aardige componist trouwens.....En Flea natuurlijk

flightcase
30 maart 2002, 19:59
Barend Courbois! een van de beste nederlandse bassisten.

stinkhippie
30 maart 2002, 20:22
ik vind die gitaarsolo van Micheal Anthony echt een lachertje, puur show en weinig interessants. Eddie's Solo was trouwens ook alle jaren hetzelfde, zucht.....

Eddie van Halen
31 maart 2002, 00:57
tja, aan de andere kant heb je wel gelijk, maar ik doe het hem niet na (bassolo)... :sad:
Die gitaarsolo (316 op album RH,RN) kan ik wel al helemaal spelen, met 2 vingers in m'n neus... :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Eddie van Halen op 2002-03-30 23:58 ]</font>

dreamtheater
31 maart 2002, 21:52
JOHN MYUNG van DREAM THEATER

je gelooft je ogen niet als je hem ziet knallen op zn 6 snarige bass!

November komt DT weer!!!!!!!

Dirk_Hendrik
1 april 2002, 20:50
Die viel van jouw te verwachten droomtheater!

Jammer dat die gozer op "live at the marqee" zo slecht uit de verf komt (nog niet te spreken over de valse krijszang) dat ik nooit meer iets van DT hoef, Niet goed live is fake.

Ron C
4 april 2002, 17:10
Mick Karn, Tony Levin, Mark Sandman, Flea, Tom Jenkingson(squarepusher),Pino Palladino, Sting, Nick Beggs, John Paul Jones.

jeroenmoore
15 april 2002, 18:25
Marcus Miller, Stuart Hamm, Zijn echt grote toppers, Mark King en Stanley Clark

Rwin
17 april 2002, 10:47
Victor Wooten idd...

qua techniek dan.

Qua geluid vind ik (in dat genre) die van Korn ZWAAR ROELEREN! Maar ik hou niet echt van Korn. Maar zijn geluid oh my god... das lekker :grin:

lord bean
7 mei 2002, 12:44
Absoluut Steve Harris van Iron Maiden. Hij speelt de bas als een machine geweer. Bovendien is hij een groot componist.

Moonchild
7 mei 2002, 21:36
ik moet wel zeggen dat Steve Harris mijn favoriet is.
Maar de beste bassist...ik kan niet kiezen tussen deze twee: Victor Wooten en Jaco Pastorius

RadiuS
7 mei 2002, 22:29
Op 2002-04-01 19:50, schreef Dirk_Hendrik:
Die viel van jouw te verwachten droomtheater!

Jammer dat die gozer op "live at the marqee" zo slecht uit de verf komt (nog niet te spreken over de valse krijszang) dat ik nooit meer iets van DT hoef, Niet goed live is fake.


Moet je hun nieuwere live werk maares horen, nix mee mis hoor &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">
K heb live at the marquee nooit gehoord dus da weetik ik nie k ken alleen een live hele goede myung &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_razz.gif">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: RadiuS op 2002-05-07 21:30 ]</font>

Bates15
8 mei 2002, 01:19
Victor Wooten, Alan Caron en Steve Bailey

diederik
10 mei 2002, 21:33
Stu Hamm is de beste

variable
27 mei 2002, 11:30
Wel vreemd dat de "MEESTER DER MEESTERS" er niet bijstaat.
Teweten...Gary Willis van de vand Tribal Tech....

Hiermee zou voor mij de discussie gesloten moeten zijn.

groeten Variable

brookhuis4
19 juli 2002, 21:35
Op 2001-11-26 16:33, schreef poeyerke:
Stu Hamm kan er ook wat van.

Ja !! ook gezien met Satriani, die
man heeft gewoon handjes van rubber, zo
soepel allemaal.

Thomasvv
19 juli 2002, 23:53
Op 2002-03-30 00:10, schreef Sj03rd:
Billy Sheehan die dit jaar bij Steve Vai zat is EXTREEM goed...


Die gast is inderdaad echt niet-leuk-meer-goed.... Hij ziet er alleen niet uit :smile:

Ibanez
20 juli 2002, 11:45
Op 2002-07-19 20:35, schreef brookhuis4:


Op 2001-11-26 16:33, schreef poeyerke:
Stu Hamm kan er ook wat van.

Ja !! ook gezien met Satriani, die
man heeft gewoon handjes van rubber, zo
soepel allemaal.
Inderdaad!! Ken je de bas solo op live in sf? Die is echt vet!

bj
24 juli 2002, 16:16
Eehm, wat dachten jullie van Richard Bona? Dat is een bassist uit Kameroen die ook nog zo'n beetje ieder ander instrument speelt dat er bestaat. Ik heb hem pas live gezien met Pat Metheny: waanzinnig! Hij is echt zo'n irritant goeie muzikant waardoor je je afvraagt waarom je in hemelsnaam zelf nog wat probeert te prutsen op een bas...
Ben

IJzerbroot
7 september 2002, 01:44
Steve Harris. Luister naar Live after Death.....awww

Anders Destium
7 september 2002, 01:47
Cliff Burton...

gershwin5150
7 september 2002, 02:59
Op 2002-09-07 00:44, schreef IJzerbroot:
Steve Harris. Luister naar Live after Death.....awww


Of beter nog: kijk naar Live After Death! Gave show!

Harry
9 september 2002, 11:50
Frank Kraaijeveld (Bintangs)
Herman Deinum (Cuby &amp; the Blizzards)
Freddie Cavalli (Herman Brood)
Rinus Gerritsen (Golden Earring)
Flea (Red Hot Chili Peppers)
Ben Breuseker (Maniax)

Cloud Strife
9 september 2002, 11:56
Cliff Burton

McCloud
9 september 2002, 14:16
Victor Wooten, zonder twijfel.
Je moet "You can't hold no groove" eens van 'm downloaden. Gewoon waanzinnig. Die techniek die hij gebruikt is echt supergaaf.

Spawn
29 oktober 2007, 15:17
BILLY SHEEHAN
Wojtek Pilichowski
Jaco Pastorius
Stu Hamm
Marcus Miller
Victor Wooten
Stanley Clarke

en natuurlijk
Dave LaRue (Steve Morse band/Dixie Dregs, tegenwoordig bij Satriani)

JazzBass
29 oktober 2007, 17:41
na al 10 keer cliff burton voorbij te zien komen, wou ik nog een andere grootheid aanmelden: John Entwhistle.. luister maar eens naar 5:15 van The Who, en je weet wat ik bedoel..

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 17:48
James Jamerson, John Entwistle & Rick Danko, allemaal op 1

Duff
29 oktober 2007, 22:26
Taiji Sawada,
http://www.youtube.com/watch?v=ShzKXPsl-y0 nuff said

Roy K.
29 oktober 2007, 23:04
ik hoorde laast wat van johan hellborg was ook wel aardig.


Het is Jonas Hellborg.

Die dus idd, Bunny Brunel, Victor Wooten, Billy Sheehan, Stu, Fierrabracci, Jaco, dat soort gozers...

squiertele
11 november 2007, 23:14
Paul McCartney :hippie: :D

Silco
12 november 2007, 13:15
wie is eigenlijk de beste bassist? ik hoor van veel jaco pastorius. ik heb wel wat van hem gedownload, maar echt goed ken ik hem niet. ik vind roger glover ook heel cool.

Volgens mij is er niks 'beters' dan Flea (Red Hot Chili Peppers)

'66 special
12 november 2007, 13:17
Bob Moore, sessie bassist in Nashville.

Bigfoot414
12 november 2007, 14:10
Volgens mij is er niks 'beters' dan Flea (Red Hot Chili Peppers)
"Beste" is niet hetzelfde als "Bekendste"

Riste
12 november 2007, 16:34
DE BESTE basgitarist bestaat niet. Er zijn wel nummers waarop uitstekende bassriffs te horen zijn, zoals 'How glad I am' van Kiki Dee of 'Sorrow' van David Bowie.

vinni
19 november 2007, 15:41
Voor mij is dat Robert Trujillo.
Een bassist waar je op kunt bouwen. Goed geluid, feel en altijd in dienst van het nummer. Bescheiden man ook......

Hou niet zo van die pielende bassisten die eigenlijk gitarist willen zijn.....

Vinni

HvV
19 november 2007, 19:46
Eigenlijk zou je dit in verschilende categorien moeten indelen maar ik ben zelf nogal een fan van Gary Willis. Weergaloze technieken heeft die man in huis. Gelukkig kwam die hier al een paar keer voorbij.

OJJVZ
20 november 2007, 01:11
hm.. qua techniek, Victor Wooten, qua bluesy groove vind ik ook bijvoorbeeld Billy Cox Errug vet, maar ik zou hem niet als swerelds beste bassist kiezen..
Wat ik wel vind van de meeste genoemde bassisten, ze spelen wel de basgitaar, maar niet/nauwelijks op de begeleidende manier, en daar zijn bijvoorbeeld billy cox, paul mccartney, steve harris, de bassist van de jan-akkerman-band (en nu vergeet ik nog veel goeie bassisten) onwijs goed in.

bertus jazz
20 november 2007, 01:29
Larry Graham
:soul:

Ace 1.15.19
20 november 2007, 01:33
Naar mijn persoonlijke mening: John Entwistle van The Who...

JimiDylan
20 november 2007, 08:52
Billy Sheehan anyone?

dejohan
20 november 2007, 12:34
James Jamerson, John Entwistle & Rick Danko, allemaal op 1

Eindelijk, het is fucking schandalig dat het 50 posts heeft geduurd eer Jamerson langskomt. Jamerson is wat Hendrix is voor de rock en Django voor de Jazz: hij heeft het bassen gewoon heruitgevonden.
En dat terwijl hij met 1 vinger aansloeg en op een bas speelde waarvan de actie zo hoog was dat niemand er fatsoenlijk op kon spelen.
Voor de leken: Jamerson was de bassist van The Funk Brothers, die naam ken je misschien niet, maar hun nummers wel. The Funk Brothers speelden ongeveer alle Motown opnames in, waardoor ze waarschijnlijk meer hits ingespeeld hebben dan welke andere band ook.

Mr.Fingers
20 november 2007, 16:05
Eindelijk, het is fucking schandalig dat het 50 posts heeft geduurd eer Jamerson langskomt. Jamerson is wat Hendrix is voor de rock en Django voor de Jazz: hij heeft het bassen gewoon heruitgevonden.
En dat terwijl hij met 1 vinger aansloeg en op een bas speelde waarvan de actie zo hoog was dat niemand er fatsoenlijk op kon spelen.
Voor de leken: Jamerson was de bassist van The Funk Brothers, die naam ken je misschien niet, maar hun nummers wel. The Funk Brothers speelden ongeveer alle Motown opnames in, waardoor ze waarschijnlijk meer hits ingespeeld hebben dan welke andere band ook.


Ik heb Danko pas leren appreciëren sinds de DVD "the last waltz", dan bleek pas eigenlijk wat een muzikaal genie hij eigenlijk was, en dan met die fenomenale show van Bob Dylan (check youtube op "like a rolling stone" newcastle 1966) was het hek helemaal van m'n dam.

Tsja, Jamerson: nog nooit iemand zo snel horen spelen met slechts 1 vinger, en alleen hij heeft ervoor gezorgd dat we met z'n allen op roundwoundsnaren zijn gaan gebruiken op de basgitaar.

Entwistle kent onderhand ook wel "iedereen", de uitvinder van de lead-basgitaar, fenomenale licks (solo van "My Generation" is volgens velen de eerste echte opgenomen bassolo), terwijl hij bijna stoïcijns kalm voor zich uit staart, terwijl hij noten aan een hels tempo uit z'n bas pompt.



helaas zijn ze alledrie niet meer...


@dejohan. Het zal komen door die gezonde polderlucht hier dat we "een goede smaak qua bassisten" hebben ontwikkeld ;).

En Jamerson heeft meer no 1 hits op z'n naam staan (samen met The Funk Brothers) dan the Stones & The Beatles samen, maar dit komt omdat TFB de vaste studioband waren van de Motown stal tijdens de jaren 60, dus ze zijn te horen op Diana Ross & The Supremes, The Temptations, Marvin Gaye, Gladys Knight & The Pips, Martha (Reeves) & The Vandellas,...

E-J
20 november 2007, 16:38
Naar mijn persoonlijke mening: John Entwistle van The Who...

Same here...

Wat was die vent briljant op bass :).

Kijk maar eens vanaf 04:50 min... wat een geweld zeg!

The Who - 5:15 (Live) (http://www.youtube.com/watch?v=2dYVKB1MRIE)

Zelf hou ik ook heel veel van het spel van Phil Lynott... maar een meester op bass vind ik hem vergeleken met Entwistle niet echt.

Ace 1.15.19
20 november 2007, 20:41
Same here...

Wat was die vent briljant op bass :).

Kijk maar eens vanaf 04:50 min... wat een geweld zeg!

The Who - 5:15 (Live) (http://www.youtube.com/watch?v=2dYVKB1MRIE)

Zelf hou ik ook heel veel van het spel van Phil Lynott... maar een meester op bass vind ik hem vergeleken met Entwistle niet echt.

Jammer dat hij niet meer op deze aardbol rondloopt. Luister maar eens naar The Real Me van The Who. Die bas stukjes tussendoor zijn heerlijk 8-).

synapse
21 november 2007, 17:08
Wat is er zo bijzonder aan Flea (behalve zijn bijnaam).
Ik ben geen fan van de RHCP maar vind ze ook niet slecht. In de nummers die ik van ze ken wordt gewoon functioneel goed gebast, maar in mijn ogen minder creatief dan bv. Paul McCarthy, om maar een oudje te noemen. Of, om maar aan te haken bij de vorige post met een ander oudje, John Entwistle.

lennaertn
21 november 2007, 19:04
John Deacon... luister maar naar het intro van The milionaire waltz

En verder... Rudy Sarzo, Neil Murray,Billy Sheehan, Nikki Sixx..

Oja en Duff Mckagan, dat snelle gedeelte aan het eind van Paradise City... zo gaaf :P

menno182
21 november 2007, 19:33
John Entwistle, en het werk van Cliff Burton kan ik ook wel waarderen.

orreltak
26 november 2007, 23:01
ook een goede bassist en muzikaal genie vind ik john paul jones.
altijd op de achtergrond maar als je goed luistert heeft ie aardig wat loopjes onder de knie.

was ie trouwens al vermeldt? :???:

Silco
30 november 2007, 21:06
Naast Flea natuurlijk ook Cliff Burton, Adam Clayton (U2), en onze eigen Rinus Gerritsen.

En dan nog de bassist die het riffje speelt van Keep The Faith. Ik geloof dat het Alec John Such was.