PDA

View Full Version : 12-snarig leren



Janne
2 maart 2006, 22:33
Hey, Ik heb sinds vandaag een 12-snarige gitaar, en een beetje akkoorden spelen lukt wel, maar ik zou ook wel wat meer fingerstyle spelen (ali's shuffle, van dat soort dingen), maar als ik nu ali's shuffle speel klinkt het nergens naar, volgens mij moet je ook af en toe maar 1 van de 2 snaren aanslaan.
Heeft iemand tips over hoe ik hier het beste aan gewend kan raken, want dit is nu het enige nummer wat ik ken en wat goed hoort te klinken op een 12-snarige gitaar.
Dus boeken met uitleg/sites met tabs, alle tips zijn welkom.
Bedankt,
Janne

gertdm
3 maart 2006, 10:04
Hoi

Fingerpicking / fingerstyle op n 12string is anders dan op n 6string. Vraagt meer beheersing met afdempen etc omdat, vooral bij volle akkoorden of snellere passages, het een symphonie van geluid kan worden.

Aanslaan van de snaren is altijd gewoon beide snaren. In feite is een 12 string opgebouwd uit 6 paar snaren waarvan de lage E, de A, de D en de G een octaafsnaar hebben.

Even n tip....stem je gitaar een toon lager. Een 12string moet je namelijk In D stemmen. De Spaanse stemming wordt dan DGCFAD.
Je zult merken dat het dan al veel prettiger spelen is.

Wat ik zelf bij loopjes over een paar snaren altijd doe is met duim en wijsvinger spelen (mede omdat ik een duimplectrum gebruik)

_______________________________
_______________________________
______________________________0_
________________0____2____0_______
____0___1___2_____________________
_3______________________________

d d w d w d w m


d = duim w = wijsvinger m = middelvinger

Je kunt hier op gitaarnet bij Workshops / lessen ergens onderaan ook een aantal lessen voor beginners en gevorderden van mij vinden. Die basis kun je ook op 12 string gebruiken.

succes!

Gert

Janne
3 maart 2006, 10:57
Hey bedankt Gert, ik zal hem eens een toon lager stemmen en kijken of het dan al makkelijker speelt. En die lessen van jou ga ik zeker ook proberen.

Janne

kornelius
14 maart 2006, 15:07
en wil het al wat lukken op die 12 snaren?
(ben wel benieuwd)

Picker
14 maart 2006, 16:59
Hey, Ik heb sinds vandaag een 12-snarige gitaar, en een beetje akkoorden spelen lukt wel, maar ik zou ook wel wat meer fingerstyle spelen (ali's shuffle, van dat soort dingen), maar als ik nu ali's shuffle speel klinkt het nergens naar, volgens mij moet je ook af en toe maar 1 van de 2 snaren aanslaan.
Heeft iemand tips over hoe ik hier het beste aan gewend kan raken, want dit is nu het enige nummer wat ik ken en wat goed hoort te klinken op een 12-snarige gitaar.
Dus boeken met uitleg/sites met tabs, alle tips zijn welkom.
Bedankt,
Janne

Wat helpt, is dat je steeds de twee bij elkaar horende snaren over het brugzadel dichter bij elkaar drukt, even dicht bij elkaar als op de kam, zodat de snaren dus over de hele lengte dezelfde onderlinge afstand hebben. Als je de snaren 'gewoon' opspant zitten ze vaak wat wijder aan de brugkant. Snaren dichter op elkaar speelt een stuk makkelijker omdat er dan tussen twee bij elkaar horende snaren steeds meer ruimte zit.

Janne
14 maart 2006, 19:06
Ja het was mij al opgevallen dat soms de afstand tussen de "gewone" snaar en de octaafsnaar (ja ik geef het maar ff een naam) bijna hetzelfde was als de afstand tussen de octaafsnaar en de snaar eronder. Maar misschien moet ik dan eerst een nieuw brugzadel kopen, want ik had ze al geprobeerd dichter bij elkaar te zetten, maar dan schoven ze weer terug.
@Kornelius: Het begint een beetje te lukken, klinkt nog steeds wat rommelig als ik snel speel, en ik heb nog maar weinig nummers die ik er op zou kunnen spelen dus veel variatie heb ik ook niet met oefenen. Maar ik heb wel een oefenmethode gevonden speciaal voor 12-string, dus als ik die binnen heb zal het vast nog beter gaan :).

Janne

gertdm
14 maart 2006, 22:17
Speciale oefenmethode voor 12string? Wat is dat dan? Ben ik wel benieuwd naar.....:)

Janne
16 maart 2006, 08:28
Uhm ik weet niet meer precies van wie, bij de muziekwinkel hier kenden ze m ook niet, ik vond dat ie een duits/amerikaanse naam had, maar daar schiet je denk ik ook niet veel mee op :). Als ik hem binnen heb zal ik wel vertellen hoe en wat.