PDA

View Full Version : Afstand tussen singlecoils en snaren?



E-J
2 maart 2006, 23:08
Hoi mensen,
Sinds ik de EMG's niet meer in mijn LC Stratje heb zitten, heb ik nogal last van fretbuzz. Ik zoek al een hele tijd naar de juiste afstand, die tussen de singlecoils en snaren moet zitten, maar zonder resultaat. Ik weet ieder geval dat de e snaar dichter bij het pickupje moet zitten dan de E snaar...
Er zitten nu de standaard passieve singlecoils op, met in de brug een FS-1.

Weten jullie hoeveel millimeter er normaal gesproken tussen de single coils en de snaren moet zitten?

Trocar
2 maart 2006, 23:31
[EDIT]:

De DiMarzio site zegt voor Alnico 5 pups, met de snaar op laatste fret ingedrukt (minimaal deze afstand):

Neck and middle pickups
low E 1/8” (3.2mm)
high E 3/32” (2.4mm)
Bridge pickup
low E 3/32” (2.4mm)
high E 1/16” (1.6mm)

Kun je vinden op dimarzio.com -> FAQ -> pickup orientation and height adjustments.

E-J
3 maart 2006, 13:51
[EDIT]:

De DiMarzio site zegt voor Alnico 5 pups, met de snaar op laatste fret ingedrukt (minimaal deze afstand):

Neck and middle pickups
low E 1/8” (3.2mm)
high E 3/32” (2.4mm)
Bridge pickup
low E 3/32” (2.4mm)
high E 1/16” (1.6mm)

Kun je vinden op dimarzio.com -> FAQ -> pickup orientation and height adjustments.

Erg bedankt! Dan staan ze waarschijnlijk bij mij veel te hoog...zorgt dat voor die fretbuzz?

Orpheo
3 maart 2006, 13:55
nee. fretbuzz heeft te maken met klapperen tegen een fret. heb je er nu juist WEL of GEEn emg's inzitten? t kan zijn dat de magneet van de pup hard aan de snaar trekt, en die dan tegen de fret laat klapperen. remedie: OF hals holler, OF brug omhoog. ligt eraan waar de klapper zit.

E-J
3 maart 2006, 14:15
nee. fretbuzz heeft te maken met klapperen tegen een fret. heb je er nu juist WEL of GEEn emg's inzitten? t kan zijn dat de magneet van de pup hard aan de snaar trekt, en die dan tegen de fret laat klapperen. remedie: OF hals holler, OF brug omhoog. ligt eraan waar de klapper zit.

Er zitten geen EMG's meer in, dus nu gewone passieve pickupjes (standaard LC in de hals en middenelementen, en een Dimarzio FS-1 in de brug).
Ik heb bij fret 1 t/m fret 12 precies fretbuzz (vooral bij de dikkere snaren), daarboven (13,14,15 etc) geen.

Scali
3 maart 2006, 15:34
Gewoon die EMGs er weer in dus... nu weet je meteen waar je tone en sustain gebleven zijn :)

E-J
3 maart 2006, 15:51
Gewoon die EMGs er weer in dus... nu weet je meteen waar je tone en sustain gebleven zijn :)

Uhhh nee? Ik heb juist massa's tone, karakter en sustain TERUG. Alleen is mijn gitaar nu niet zo goed afgesteld...door al dat gekloot met die EMG's. Ben blij dat ik van ze af ben.

PROBLEEM IS INMIDDELS OPGELOST! Snaren stonden te laag en de pickups te hoog!

Tristan
3 maart 2006, 23:33
Ik vind de pickups op een strat meestal het beste klinken als ze flink omlaag zijn geschroefd, dus dat je aan de zijkant nog net een randje van de pickup ziet en de voortse twee elementen altijd onder verder naar boven dan boven, behalve het brugelement dat wordt soms andersom gezet. De positie van de ene pickup maakt ook uit voor de andere pickup, dus hiermee moet je veel experimenteren. Het doel is om een ademende, gebalanceerde klank te krijgen in alle posities van je schakelaar.
Die frettbuzz is waarschijnlijk wat anders. Het kan het zijn dat je hals verkeerd staat, of dat je actie gewoon te laag is, of een combinatie van deze dingen.