PDA

View Full Version : inhoud standaard beginners rack



reitse
2 maart 2006, 21:01
ik wil maar ook eens een rack gaan kopen
maar ik vroeg me af wat voor 19'' effects kan ik het best mee beginnen
of wie weet tips?
ik ben van plan om uiteindelijk 2000 euro uitegeven
wat zouden jullie voor kopen

Yv
2 maart 2006, 21:41
beginners rack voor 2000.. ?? Daar kan je wel een lekker setup voor kopen, maar wil je een 4x12 kast of 2x12 kasten, 1x12 kasten, wat voor sound zoek je en dat soort dingen meer info..

SimonS
2 maart 2006, 23:17
2000 euri is toch gauw op met een rack. als je kijkt naar de racks van de mensen hier, daar zit toch een flinke investering in.

vester86
2 maart 2006, 23:53
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70736

tadaa!

Analie-G
4 maart 2006, 01:53
ik wil maar ook eens een rack gaan kopen
maar ik vroeg me af wat voor 19'' effects kan ik het best mee beginnen
of wie weet tips?
ik ben van plan om uiteindelijk 2000 euro uitegeven
wat zouden jullie voor kopen

Een rack hebben alleen maar omdat je dan een `rack` hebt ....zegt dus heel weinig.

Ga eerst na waar je je basis geluid uit wilt halen :
Top (mono) of combinatie pre+poweramp (stereo) ???

Neem liever een iets duurdere componenten voor je directe geluid dus en je fx kan met minder......voor de rest is het smaak kwestie...wat JIJ een mooi geluid vindt....

Enige voorbeelden van jouw ideale sound ??

reitse
4 maart 2006, 12:23
ik hou wel van distortion en fuzz of delay

nielsduursma
4 maart 2006, 12:31
noem anders is wat artiesten en/of bands en nummers die je goed vind, of waar je het gitaargeluid helemaal te gek van vind.

reitse
4 maart 2006, 13:58
greenday :rockon:

habberdoedas
4 maart 2006, 13:59
Mijn tip simpelhouden dat rack. Voorversterker, FX processor en Eindversterker in een goede en stevige houten flightcase (geen SKB of dat andere goedkoop plasic spul, bij vallen KRAAAAK KAPOT),voor de rest 2 boxen of 1 stereo box en een goede midifootcontroller om het allemaal aan te sturen. Hoe groter hoe zwaarder en denk hierbij aan je rug en hoe je het allemaal wil gaan vervoeren. Moet het allemaal buizen zijn of mag het deels transistor/buizen zijn. Er is veel te koop zowel tweedehands als nieuw. Check markplaats.nl of gitaarnet en meer van dat soort sites, er wordt zat aangeboden. Ga veel proberen van dat spul bij je lokale gitaardealer of elders in het land. Het ene merk klinkt weer anders dan het andere. Wat voor sound wil je creeëren hoe hard moet het gaan. En last but not least. In de winkel kan zo'n rackset werelds klinken...maar hoe is dat in de oefenruimte als je aan het reperteren bent of als je op het podium staat. Probeer dit zeker uit. Het zou toch zonde zijn als je een (duur) rack hebt samengesteld en het uiteindelijk toch niet jou ding is. Ik heb een hoop spul geprobeerd oa. van Marshall, Engl, Boogie, Rocktron etc. Mijn rackje bestaat momenteel uit 1 voorversterker, een eindversterker van Mesa Boogie en een TC G-major FX processor en een Roland FC200 midifootcontroller. Luidsprekers zijn van Marshall, de 1922 serie. Ik ben momenteel zeer tevreden met dit racksetje en ik heb mijn sound ermee gevonden. Hé ik ga sluietn en wens je heel veel suc6 met het samenstellen van een rackje.

ieme
4 maart 2006, 15:00
ik zou beginnen met een betaalbare multifx, zoals de Digitec GSP7 die ik te koop heb, echter kun je de GSP als preamp gebruiken EN in de loop tussen pre en poweramp als fx unit!!

Tristan
4 maart 2006, 16:06
greenday :rockon:

Als jij Greenday cool vindt, dan zou je eigenlijk helemaal geen rack moeten kopen... Dat is iets voor gitaarnerds, niet voor rockers!

Nee, maar even serieus. Koop gewoon een goede amp, een paar pedalen, daar heb jij denk ik veel meer aan. En als je later toch een rack wilt dan kan je daar je pedalen instoppen met een looper en alles schakelen met een midi controller. Dat houdt je sound het meest intact, zorgt voor het meest directe signaal. Als je echt helemaal over the top wilt, dan kan je daarna nog een poweramp kopen en daar je delay door lussen met twee 1x12 cubes, dan heb je een waanzinnig klinkend wet/dry/wet systeem, dat is heel erg mooi voor je delays en zorgt voor een waanzinnig brede leadsound.
Als je een goede goedkope amp zoekt dan zou ik eens kijken voor een tweedehands JCM800 (de eenkanaals versie 2203/2204!) of de nieuwe Chinese Vox AC30CCH (vooral de top klinkt erg goed en is beter te tillen). Als je dat dan combineert met een mooie Bogner Big Size 2x12 en een paar pedaaltjes dan heb je voor 2000 euro een hele lekkere set.

ieme
4 maart 2006, 16:16
Als jij Greenday cool vindt, dan zou je eigenlijk helemaal geen rack moeten kopen... Dat is iets voor gitaarnerds, niet voor rockers!

Nee, maar even serieus. Koop gewoon een goede amp, een paar pedalen, daar heb jij denk ik veel meer aan. En als je later toch een rack wilt dan kan je daar je pedalen instoppen met een looper en alles schakelen met een midi controller. Dat houdt je sound het meest intact, zorgt voor het meest directe signaal. Als je echt helemaal over the top wilt, dan kan je daarna nog een poweramp kopen en daar je delay door lussen met twee 1x12 cubes, dan heb je een waanzinnig klinkend wet/dry/wet systeem, dat is heel erg mooi voor je delays en zorgt voor een waanzinnig brede leadsound.
Als je een goede goedkope amp zoekt dan zou ik eens kijken voor een tweedehands JCM800 (de eenkanaals versie 2203/2204!) of de nieuwe Chinese Vox AC30CCH (vooral de top klinkt erg goed en is beter te tillen). Als je dat dan combineert met een mooie Bogner Big Size 2x12 en een paar pedaaltjes dan heb je voor 2000 euro een hele lekkere set.

tristan, je gaat toch niet forum verslaafd worden heh? zie de hele dag nieuwe posts van je langskomen....

Tristan
4 maart 2006, 20:57
tristan, je gaat toch niet forum verslaafd worden heh? zie de hele dag nieuwe posts van je langskomen....

Ja, ernstig, maar waar, Ik weet het ook niet...
Ik hoop maar dat er voor sommige mensen zinnige informatie uitkomt...
Volgens mij heb ik binnen een maand al meer dan 170 posts op mijn naam staan.

Analie-G
5 maart 2006, 21:51
ik hou wel van distortion en fuzz of delay

das niet erg zinnig wat je noemt : distortion / fuzz OF delay ..dus het een of de ander .....in principe is je dist / fuzz je basisgeluid en je delay je fx dus neem bijv:

- Marshall JMP1 als voorversterker (basisgeluid) die dingen klinken erg goed (als jij goed programmeert EN goed speelt.... :)
= +/- 300 euro

- FX van bijv TC Electronic of Rocktron
= +/- 300 euro

- Poweramp Marshall
- speakers wat je maar wilt.....ik zou 2 aparten 1x12`` nemen voor een breed stereobeeld...
- Footswitch ....

In totaal heb je dus nog 1400 euro over voor de laatste 3 dingen ...lijkt me erg redelijk...

Gr,
A+

paulusdeBKB
5 maart 2006, 22:02
@ Analie: goed advies!
@ Tristan: goed advies, sterkte met je verslaving...
@ Reitse: ben je wel serieus? Ik heb nu een aantal posts van je zien voorbijkomen en we zijn hier altijd bereid om vragen te beantwoorden maar je komt erg impulsief over. Ik krijg niet de indruk dat je goed nadenkt over wat je wilt en zo maar wat het forum op slingert.

Bedenk dat we de tijd nemen om een topic door te lezen en te beantwoorden. Dat doen we voor onszelf maar ook een beetje om de poster te helpen (of ongezouten onze mening te geven / gelijk te halen). Misschien moet je zelf ook eens wat meer topics lezen en niet zo snel posten.

En als je echt zo impulsief bent als je op mij overkomt (wat ik niet voor je hoop) dan kan je alleen maar misgaan met de aanschaf van een rack. Voor je het weet heb je voor 2000 euro aan spullen onder een dikke laag stof staan omdat je er nooit op speelt. Alle 19" apparatuur heeft met elkaar gemeen dat je er echt tijd in moet steken om de units te leren kennen en te leren programmeren. Op basis van je posts in dit forum waag ik te beweren dat je daarvoor te ongeduldig bent.

reitse
6 maart 2006, 17:16
okeewj iedereen
paulus ik begrijp het idd
kmoet wat meer nadenken :)
maar kweet nu al een stuk meer :rockon:

Tristan
6 maart 2006, 23:23
@ Analie: goed advies!
@ Tristan: goed advies, sterkte met je verslaving...
@ Reitse: ben je wel serieus? Ik heb nu een aantal posts van je zien voorbijkomen en we zijn hier altijd bereid om vragen te beantwoorden maar je komt erg impulsief over. Ik krijg niet de indruk dat je goed nadenkt over wat je wilt en zo maar wat het forum op slingert.

Bedenk dat we de tijd nemen om een topic door te lezen en te beantwoorden. Dat doen we voor onszelf maar ook een beetje om de poster te helpen (of ongezouten onze mening te geven / gelijk te halen). Misschien moet je zelf ook eens wat meer topics lezen en niet zo snel posten.

En als je echt zo impulsief bent als je op mij overkomt (wat ik niet voor je hoop) dan kan je alleen maar misgaan met de aanschaf van een rack. Voor je het weet heb je voor 2000 euro aan spullen onder een dikke laag stof staan omdat je er nooit op speelt. Alle 19" apparatuur heeft met elkaar gemeen dat je er echt tijd in moet steken om de units te leren kennen en te leren programmeren. Op basis van je posts in dit forum waag ik te beweren dat je daarvoor te ongeduldig bent.

Ja, we doen het niet slecht met z'n allen toch!
Wat betreft die verslaving, tsja je ziet het, ik zit hier alweer! :)

reitse
7 maart 2006, 17:31
ja ok ik zal er over denken :satisfie:

Chiel
7 maart 2006, 19:45
+1 paulusdeBKB!


vind het sowieso al een beetje 'over the top' dat er zo overweldigend serieus gereageerd wordt op een 13 jarige die met aankoop vragen over een 2000 euro kostende racksetup komt...

Anavrin
8 maart 2006, 19:59
en natuurlijk een racktuner...

Cris
8 maart 2006, 23:55
Die is altijd makkelijk.

BeeJee
9 maart 2006, 01:59
Racktuners zuigen (TOON...), maar het blingt wl:cooler:

reitse
9 maart 2006, 13:31
ok :) :) :)

reitse
9 maart 2006, 16:31
een racktuner is idd ook nodig maar weet iemand ook een effect wat op het greendaygeluid lijkt
ik dacht aan een soort distortion maar ik weet iet egt welke wie kan me daarbij helpen

Analie-G
12 maart 2006, 23:08
Racktuners zuigen (TOON...), maar het blingt wl:cooler:

Hmmm, die van mij heeft nog nooit gezogen.... :chicken:

Tuners moet je dus ook zoveel mogelijk proberen om met een aparte uitgang te voeden zodat ie niet in je signaalketen zit.....

reitse
15 maart 2006, 15:06
idd maar kjk ik heb een racktuner maar er bestaat ook een gewone tuner in pedaalvorm zoals de boss tu-5
wat is eigenlijk het verschil

vester86
15 maart 2006, 16:48
zo'n TU-5 leg je op de vloer, een racktuner schroef je in je rack.


moeilijk he :)

reitse
16 maart 2006, 14:08
jah duh maar waarom is zo een racktuner dan veel duurder

jw009
16 maart 2006, 15:23
omdat het rack is, rack is nou eenmaal duurder. Gek maar waar.



.... en het ziet er mooi uit, al die verschillende lampjes

vester86
17 maart 2006, 00:50
behuizing is groter :hippie:

paulusdeBKB
17 maart 2006, 01:43
brandt langer (vrij naar Suske en Wiske - De Poenschepper... Lambiek met 3 strikjes :roll:)

ateng
17 maart 2006, 12:09
Waarom wil je graag een rack hebben? Volgens mij weet je helemaal niet wat je precies wil, ja een rack maar waarom. En als je Greenday wil gaan spelen zou ik inderdaad een buizentopversterker gaan kopen met een goeie speakerkast.
En als je je al afvraagt wat het verschil is tussen een racktuner en een tuner in pedaalvorm, zou ik als ik jou was gewoon lekker basic gaan spelen, top+speakerkast.
Want om een goede en storing vrije sound te krijgen uit een rack, tenminste een volledige rack en niet alleen een voor en eindversterker, moet je wel wat tweaken. En niet alleen met in-en afstellinen maar ook qua bedraden, fx in serie of parallel enz. En als je daar geen kaas van heb gegeten gaan je je alleen maar ergeren omdat het bromt of omdat je sound bagger is.
Maar dat is mijn mening.

reitse
17 maart 2006, 15:51
ok bedankt

Tristan
18 maart 2006, 02:25
Waarom wil je graag een rack hebben? Volgens mij weet je helemaal niet wat je precies wil, ja een rack maar waarom. En als je Greenday wil gaan spelen zou ik inderdaad een buizentopversterker gaan kopen met een goeie speakerkast.
En als je je al afvraagt wat het verschil is tussen een racktuner en een tuner in pedaalvorm, zou ik als ik jou was gewoon lekker basic gaan spelen, top+speakerkast.
Want om een goede en storing vrije sound te krijgen uit een rack, tenminste een volledige rack en niet alleen een voor en eindversterker, moet je wel wat tweaken. En niet alleen met in-en afstellinen maar ook qua bedraden, fx in serie of parallel enz. En als je daar geen kaas van heb gegeten gaan je je alleen maar ergeren omdat het bromt of omdat je sound bagger is.
Maar dat is mijn mening.

+1: Voor wat jij zoekt kan je beter een top met een kast kopen en wat pedaaltjes.

reitse
19 maart 2006, 12:06
en als je coldplay goed vin wat dan
want ik vin greenday wel goed maar coldplay ook en het is niet hetzelfde stijl ik vin coldplay eigenlijk beter dan kan je beter wel een rack doen hé

vester86
19 maart 2006, 12:34
nee hoor :)

goeie buizentop kun je allebei makkelijk mee doen

reitse
19 maart 2006, 17:37
idd buizentops zijn veel mooier geluid

nielsduursma
19 maart 2006, 18:26
idd buizentops zijn veel mooier geluid

waarom zou een rack pre en power amp (buizen) slechter klinken dan een top??

slaat nergens op.

Michael AE
19 maart 2006, 18:40
Gedeelde voedingen zijn volgens kenners de voornaamste reden. Ik ben er ook niet zo zeker van, alhoewel ik ook nog nooit een rack heb gehoord dat beter klinkt dan een head. Ik denk dat dat komt omdat rack-ontwerpen vaak gemaakt worden voor een bepaalde groep gitaristen die een bepaald soort klank zoeken. Mijn XTC is nu ook niet echt "vintage", maar mijn JCM800 heeft enorm veel mojo, en dat heb ik in nog geen 1 rack gehoord.

ateng
19 maart 2006, 21:28
idd buizentops zijn veel mooier geluid
Het is niet mooier of beter maar het is gewoon waar je voor kiest qua sound en mogelijkheden.

Tristan
19 maart 2006, 21:48
Ik weet het niet man, het heeft veel mogelijkheden, maar bijna altijd heeft het toch minder ballen. Tegenwoordig gebruikt bijna niemand meer een preamp en een poweramp voor zijn hoofdgeluid, voor de effecten misschien, maar de meeste mensen die ik ken spelen toch over buizenheads.
In de jaren '80 werd er veel geexperimenteerd met racksystemen en toen is een groot deel van het gitaristenvolk overstag gegaan, maar wat mij betreft zijn de jaren '80 het dieptepunt van sound in de muziek.
Bovendien is het erg duur, dus dan krijg voor hetzelfde geld betere apparatuur als je een buizentop koopt, inplaats van een preamp/poweramp combinatie.

ateng
19 maart 2006, 21:59
Jaren 80 was absoluut geen diepte punt. Jaren 80 muziek vraagt om jaren 80 sound en geen vintage sound. Landau, Huff en Lukather waren dan ook de meest gevraagde sessiemuziekanten in de jaren 80 omdat ze die sound hadden.
En er zijn genoeg preamp/poweramp combinatie met ballen. Wat denk je wat Iron Maiden gebruikt en Lukather is ook weer terug naar zijn oude setup.

vester86
19 maart 2006, 23:51
idd buizentops zijn veel mooier geluidgodstering gast, ga eens luisteren in plaats van anderen na te praten en TOTAAL GEEN eigen mening te hebben.

als ik jou zeg dat een samick amp van 15 watt het beste is wat je kunt hebben qua geluid dan geloof je dat volgens mij OOK....

leer eerst eens spelen en ga dan een gitaarwinkel in en speel gewoon eens wat

Tristan
20 maart 2006, 02:14
Jaren 80 was absoluut geen diepte punt. Jaren 80 muziek vraagt om jaren 80 sound en geen vintage sound. Landau, Huff en Lukather waren dan ook de meest gevraagde sessiemuziekanten in de jaren 80 omdat ze die sound hadden.
En er zijn genoeg preamp/poweramp combinatie met ballen. Wat denk je wat Iron Maiden gebruikt en Lukather is ook weer terug naar zijn oude setup.

Landau speelt tegenwoordig ook weer op buizentops hoor en ik vind zijn sound nu veel beter dan in de Jaren '80. Lukather heeft wat mij betreft niet veel ballen in zijn sound zitten, misschien wel in zijn spel, waardoor het nog wel redelijk klinkt, maar volgens mij speelde hij altijd op die Rivera Knucklehead heads. Daar heb ik een keer op gespeeld en die vond ik toen echt waardeloos klinken. Volgens mij is Lukather nu evenals Landau overgestapt op de Custom Audio OD100, dat is ook niet zo'n geweldige amp als je het mij vraagt. Ik vind de Hook veel beter, maar het schijnt dat er nu een OD100/OD50 met vintage mod is, dus met minder gain en die schijnen Landau en Scott Henderson nu te gebruiken (waarschijnlijk zijn die beter).
Iron Maiden ken ik alleen maar met Marshall amps en tegenwoordig hebben ze ook minder ballen in hun sound dan eerst, geloof ik.
Ach, het is een bepaalde sound, dat was ook wat ik bedoelde, maar het heeft naar mijn idee gewoon minder ballen, niet de echte rock sound als je het mij vraagt, maar het kan wel goed klinken. Toch hoor ik liever een goede buizentop en dan W/D/W met een poweramp en extra kasten voor je effectsignaal en dan je head helemaal droog houden, dat heeft pas spreiding en ballen.

reitse
20 maart 2006, 09:49
godstering gast, ga eens luisteren in plaats van anderen na te praten en TOTAAL GEEN eigen mening te hebben.

als ik jou zeg dat een samick amp van 15 watt het beste is wat je kunt hebben qua geluid dan geloof je dat volgens mij OOK....

leer eerst eens spelen en ga dan een gitaarwinkel in en speel gewoon eens wat

als ik dat mooier vin dat mag k tog vinden dan hoef je niet meteen te gaan zeiken dat ik geen eigen meinig heb ik vin dat gwoon mooier klinken

ateng
20 maart 2006, 10:17
Landau speelt tegenwoordig ook weer op buizentops hoor en ik vind zijn sound nu veel beter dan in de Jaren '80. Lukather heeft wat mij betreft niet veel ballen in zijn sound zitten, misschien wel in zijn spel, waardoor het nog wel redelijk klinkt, maar volgens mij speelde hij altijd op die Rivera Knucklehead heads. Daar heb ik een keer op gespeeld en die vond ik toen echt waardeloos klinken. Volgens mij is Lukather nu evenals Landau overgestapt op de Custom Audio OD100, dat is ook niet zo'n geweldige amp als je het mij vraagt. Ik vind de Hook veel beter, maar het schijnt dat er nu een OD100/OD50 met vintage mod is, dus met minder gain en die schijnen Landau en Scott Henderson nu te gebruiken (waarschijnlijk zijn die beter).
Iron Maiden ken ik alleen maar met Marshall amps en tegenwoordig hebben ze ook minder ballen in hun sound dan eerst, geloof ik.
Ach, het is een bepaalde sound, dat was ook wat ik bedoelde, maar het heeft naar mijn idee gewoon minder ballen, niet de echte rock sound als je het mij vraagt, maar het kan wel goed klinken. Toch hoor ik liever een goede buizentop en dan W/D/W met een poweramp en extra kasten voor je effectsignaal en dan je head helemaal droog houden, dat heeft pas spreiding en ballen.
Dan heb je waarschijnlijk weinig ervaring dan met rackspullen.
En Lukather speelt nog steeds weer op zijn oude spullen en klint vetter dan zijn Rivera + subkast die hij gebruikt.
Maar ieder zo zijn smaak toch...

-=Rob=-
20 maart 2006, 11:22
Racks zijn zoooo 2005.....

:sssh:

srv-man
21 maart 2006, 20:51
Landau speelt tegenwoordig ook weer op buizentops hoor en ik vind zijn sound nu veel beter dan in de Jaren '80. Lukather heeft wat mij betreft niet veel ballen in zijn sound zitten, misschien wel in zijn spel, waardoor het nog wel redelijk klinkt, maar volgens mij speelde hij altijd op die Rivera Knucklehead heads. Daar heb ik een keer op gespeeld en die vond ik toen echt waardeloos klinken. Volgens mij is Lukather nu evenals Landau overgestapt op de Custom Audio OD100, dat is ook niet zo'n geweldige amp als je het mij vraagt. Ik vind de Hook veel beter, maar het schijnt dat er nu een OD100/OD50 met vintage mod is, dus met minder gain en die schijnen Landau en Scott Henderson nu te gebruiken (waarschijnlijk zijn die beter).
Iron Maiden ken ik alleen maar met Marshall amps en tegenwoordig hebben ze ook minder ballen in hun sound dan eerst, geloof ik.
Ach, het is een bepaalde sound, dat was ook wat ik bedoelde, maar het heeft naar mijn idee gewoon minder ballen, niet de echte rock sound als je het mij vraagt, maar het kan wel goed klinken. Toch hoor ik liever een goede buizentop en dan W/D/W met een poweramp en extra kasten voor je effectsignaal en dan je head helemaal droog houden, dat heeft pas spreiding en ballen.

De meeste rack opstellingen lijken inderdaad gebruikt te worden voor de meer gestyleerde soundjes. Volgens mij heeft dat niet zozeer met de versterking zelf te maken, maar meer met het feit dat er vaak heel veel fx op worden gezet.
Luke speelt al geruime tijd op een CAE3+ met VHT Classic eindtrap en gebruikt tegenwoordig niet veel fx meer. Gevolg is dat z'n sound een stuk rauwer is geworden.
Het grappige is ook dat hij in de 80ties Mesa Boogie combo's icm een gigantisch fx-rack gebruikte en daarmee die geprocessde toon kreeg (luister maar eens naar Fahrenheit als dieptepunt qua sounds)

Van een OD100 kun je houden of niet, maar wat mij betreft heeft het geluid geen ballen, maar kokosnoten ;)
De Hook klinkt misschien inderdaad wel beter, maar laatst heb ik mijn rack (CAE3+/Rocktron VV) ernaast gehad en laat ik het zo zeggen dat ik best wel blij met het spul was.
Het geheim van een goede rack sound zit niet alleen in een goede preamp, maar vooral ook in een goede eindtrap en dat wordt nogal eens vergeten.
Tijdens onze preamp shootout (zie ander topic) had ik ook mijn Engl Savage meegebracht. Toch geen flauwe amp en op zich klinkt hij best lekker, maar in alle aldaar genoemde combinaties moest hij zijn meerdere erkennen (vooral in termen van punch, ballen of hoe je het verder noemen wilt).

Tristan
21 maart 2006, 20:59
De meeste rack opstellingen lijken inderdaad gebruikt te worden voor de meer gestyleerde soundjes. Volgens mij heeft dat niet zozeer met de versterking zelf te maken, maar meer met het feit dat er vaak heel veel fx op worden gezet.
Luke speelt al geruime tijd op een CAE3+ met VHT Classic eindtrap en gebruikt tegenwoordig niet veel fx meer. Gevolg is dat z'n sound een stuk rauwer is geworden.
Het grappige is ook dat hij in de 80ties Mesa Boogie combo's icm een gigantisch fx-rack gebruikte en daarmee die geprocessde toon kreeg (luister maar eens naar Fahrenheit als dieptepunt qua sounds)

Van een OD100 kun je houden of niet, maar wat mij betreft heeft het geluid geen ballen, maar kokosnoten ;)
De Hook klinkt misschien inderdaad wel beter, maar laatst heb ik mijn rack (CAE3+/Rocktron VV) ernaast gehad en laat ik het zo zeggen dat ik best wel blij met het spul was.
Het geheim van een goede rack sound zit niet alleen in een goede preamp, maar vooral ook in een goede eindtrap en dat wordt nogal eens vergeten.
Tijdens onze preamp shootout (zie ander topic) had ik ook mijn Engl Savage meegebracht. Toch geen flauwe amp en op zich klinkt hij best lekker, maar in alle aldaar genoemde combinaties moest hij zijn meerdere erkennen (vooral in termen van punch, ballen of hoe je het verder noemen wilt).

Een OD100 heeft ballen, absoluut, de Hook heeft volgens mij net zoveel ballen, maar oude Marshalls / nieuwe handwired series die hebben kokosnoten!

srv-man
21 maart 2006, 21:31
Absoluut mee eens!

BeeJee
22 maart 2006, 00:25
Ik dacht dat die versterkers allemaal buizen hadden, maar het blijken ballen te zijn :???:

paulusdeBKB
22 maart 2006, 09:04
jongens, we dwalen af. Topic ging over inhoud standaard beginnersrack.

reitse
22 maart 2006, 20:04
Dan heb je waarschijnlijk weinig ervaring dan met rackspullen.
En Lukather speelt nog steeds weer op zijn oude spullen en klint vetter dan zijn Rivera + subkast die hij gebruikt.
Maar ieder zo zijn smaak toch...
logisch dat ik nie ervaring heb anders zou ik nie een topic plaatse over een beginners rack

BeeJee
22 maart 2006, 20:29
Als je echt helemaal buizenrack wilt:

Pre-amp: Rocktron Piranha, Rocktron VoodooValve (ingebouwde effecten!), marshall jmp1, HK Access, voordelen: allemaal midi-programmeerbaar, dus heel veel verschillende sounds met een druk op de knop. Die pre-amps moeten allemaal voor 500 euro max. te scoren zijn.
Effecten: Lexicon mpx-serie, Rocktron Intellifex/replifex/Xpression, TC G-major. Allemaal te scoren tussen 100-300 euro
Daarbij nog een midi-controller (behringer) van een kleine 100 euro.
Power-amp: peavey 50/50, of mesa of marshall. ook te scoren voor rond de 500.
Bij elkaar: tussen de 900-1400 euro kun je een heel leuke set samenstellen. Waar je zeker ook een geluid met 'ballen' uit kunt halen!

ateng
22 maart 2006, 22:40
logisch dat ik nie ervaring heb anders zou ik nie een topic plaatse over een beginners rack
Als je goed leest zie je dat het niet aan jou gericht is maar aan Tristan.

reitse
19 april 2006, 19:08
kan ik niks aan doen. ik heb dit forum gestart om het over een beginnersrack te hebben en jullie gaan het over andere dingen hebben start maar lekker een eigen forum, maar ga niet over een ander onderwerp hebben :mad:

Einzeln
22 april 2006, 08:56
Ga naar een muziekwinkel en probeer zo veel mogelijk. Koop wat lekker klinkt bij jouw speelstijl.
Greenday begon met Marshall en nu Mesa Boogie. Coldplay begon met marshall en nu Fender met pedalen. Toch klinken beide bands in beider perioden als zichzelf. Doe als hen: Klink als jezelf (alhoewel dat bij deze bands discutabel is)

Verdiep je daarnaast eerst in het verschil tussen een racksysteem en tops/combo's. Generaliserend zou ik erover zeggen dat bij racksystemen het geluid toch met name uit de preamp komt. De poweramp doet er minder toe. Het levert kortom een modern geluid op. (strak en veel headroom) Bij top's heb je een grotere keuze tussen modern en klasiek. Lagere vermogens, poweramp vervorming, klasse A etc.

Al deze geluiden zijn te benaderen met modelers zoals line 6 ze maakt.

Squier4ever
23 april 2006, 13:23
een racktuner is idd ook nodig maar weet iemand ook een effect wat op het greendaygeluid lijkt
ik dacht aan een soort distortion maar ik weet iet egt welke wie kan me daarbij helpen

Het effect is gewoon een plexi met een LP Junior derbij. Dan die plexi alles op tien en gassen maar

reitse
24 april 2006, 16:50
bedank dude