PDA

View Full Version : Hoe krijg je nou eigenijk die piepende hoge tonen uit je gitaar?



Cherrath
2 maart 2006, 21:23
Ik speel al een aantal jaren gitaar. Ik wil nu graag een andere weg inslaan en ben sinds kort een beetje aan het vogelen met rock en metal ( beginfase). Hoe krijg je nou eigenijk die piepende hoge tonen uit je gitaar?

sickpunk
2 maart 2006, 21:26
wat denk je ervan om niet overal dezelfde vraag te stellen?? en of je bedoeld feedback of je bedoeld een pinch harmonic....

Bloodline
8 maart 2006, 20:17
nou nou jonge zo hoeft het niet, die jonge vraagt het gewoon.


een pitch harmonie ( zoals zakk wylde enzo ) doe je of met je wijsvinger of duim. met de duim is het handigst moet je schuin over de snaar aan slaan.

feedback is gewoon kk veel gain en voor e amp tsaan en wachten

Soul Grinder
8 maart 2006, 20:27
Even offtopic:
Heuj Mendel, gave nieuwe nummers weer op je MySpace trouwens. Komt er nog een volledige cd van je uit binnenkort?

Ontopic: met je duim inderdaad. Zorgen dat je tijdens je aanslag met de plectrum tegelijkertijd een stukje van je duim de snaar laat aanraken. Is een beetje moeilijk te omschrijven.

Met je wijsvinger is een techniek die veel klassieke gitaristen gebruiken geloof ik. Dan moet je een noot fretten met je linkerhand, en dan met de wijsvinger van je rechterhand 12 frets hoger precies boven de fret de snaar lichtjes aanraken en met je plectrum tussen duim en middelvinger de snaar aanslaan.

Trick
8 maart 2006, 22:36
Mja als ik het speel heb ik meer het gevoel dat het een soort knijpen is, inderdaad aanslaan en dan op hetzelfde moment een beetje benden kan ook wel helpen.

JER00N
8 maart 2006, 22:55
Vinger op de snaar zetten boven de 12e fret (echt erboven dus niet erachter zoals je normaal doet) en dus niet de snaar tegen de hals aandrukken. Dan aanslaan met de rechterhand (waar precies maakt niet uit hoor) en precies op het zelfde moment de linkerhand loslaten. Je zult dan een heldere toon krijgen oftewel een flageolet/harmonische (weet niet zeker of dat hetzelfde is).

Je kan het ook op andere plekken doen bijvoorbeeld boven de 7e fret en de 5e fret en zelfs ergens tussen de 2e en 3e. Normaal worden de tonen dan lager aangezien de snaar langer wordt, maar bij harmonics worden ze juist hoger. In principe kan je ze overal op de snaar wel spelen maar je hoort ze niet altijd even goed.

Soul Grinder
9 maart 2006, 12:27
Dat zijn dus 'Natural Harmonics' waar jij het over hebt. Die worden ook wel gebruikt, maar metal gitaristen gebruiken meer de pinch harmonic techniek.

}-{
11 maart 2006, 22:40
nou nou jonge zo hoeft het niet, die jonge vraagt het gewoon.


een pitch harmonie ( zoals zakk wylde enzo ) doe je of met je wijsvinger of duim. met de duim is het handigst moet je schuin over de snaar aan slaan.

feedback is gewoon kk veel gain en voor e amp tsaan en wachten

feedback is gewoon kk veel gain en voor e amp tsaan en wachten Ja dat kan ook een effectje met auto piep kan ook :satisfie:

Trocar
12 maart 2006, 01:46
feedback is gewoon kk veel gain en voor e amp tsaan en wachten Ja dat kan ook een effectje met auto piep kan ook :satisfie:

Wat? :???:

}-{
12 maart 2006, 11:10
Ja weet ik ik las het na ziet er beetje verwarrend uit..
Je kan het ook met een gitaar effect doen ik heb in me multi pedal 1tje waar ik alleen maar een hoge toon aan hoef te slaan en dan heb ik al zo'n piep :)

B-bass
12 april 2006, 17:43
maak een natural harmonic dus je vinger op de bijvoorbeeld 5e fret boven de fret wire ( snaar niet fretten dus) en je whammy bar omhoog trekken wheeeeeeeeeeeep!!!!! :rockon:

greetz

nr9
21 april 2006, 17:01
Er zijn al een paar voorbeelden gegeven, ik zal proberen nog een beetje in te steken.

Neem een fret naar keuze, en sla deze normaal aan met je plectrum. Leg hierna het topje van je wijsvinger op de aangeslagen snaar in het gebied van waar je elemenen. Probeer dat eens van links naar rechts rond het gebied bij je elementen. In dat gebied kan je, als je genoeg uitprobeert, verschillende tonen krijgen. Dit is de basis van een pinch harmonic. Een noot kan meerdere pinch harmonics maken, afhankelijk van op welke plaats je de snaar even aanraakt.

Natuurlijk ga je niet eerst een snaar aanslaan, en deze daarna met je wijsvinger even aanraken. De simpelste manier hiervoor is om je plectrum dusdanig vast te houden zodat er weinig ruimte tussen het einde van de plectrum en de top van je duim zit. Hierdoor kan je, direct nadat je de snaar heb aangeslagen, met je duim even de snaar direct aan raken. Hoe meer distortion, hoe makkelijk een pinch harmonic. Het is uiteindelijk veel oefenen op welke plaats welke pinch harmonic zit, maar de verdeling tussen pinch harmonics en de fret loopt gelijk, alleen op een kleinere schaal bij de pinch harmonics. Ik hoop dat dit enigsinds duidelijk voor je is, en anders dan raad ik je aan nog even te googlen op pinch harmonics :)