PDA

View Full Version : Hoe krijg je nou eigenlijk die piepende hoge tonen uit je gitaar?



Cherrath
2 maart 2006, 21:19
Ik speel al een aantal jaren gitaar. Ik wil nu graag een andere weg inslaan en ben sinds kort een beetje aan het vogelen met rock en metal ( beginfase). Hoe krijg je nou eigenlijk die piepende hoge tonen uit je gitaar?

Jax
2 maart 2006, 21:22
zoek even met de zoekfunctie onder pinch-harmonics, genoeg over geschreven.

Anders Destium
2 maart 2006, 21:22
Welkom op gitaarnet!


Hier is wat hulp om pinch harmonics onder de knie te krijgen:

http://www.cyberfret.com/techniques/harmonics/pinch/index.php

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59152

johns
2 maart 2006, 21:24
Ik denk dat je pinc harmonics bedoelt. Dat is een beetje proberen lijkt me. Ik deed de eerste in ieder geval per ongeluk :)

Je kunt dan het beste je plectrum wat kort vasthouden, zodat je vinger dicht bij de snaar zit tijdens het aanslaan, en dan zo de snaar aanslaan dat het vlezige gedeelte van je duim de snaar raakt. 't Is net of je de snaar 'knijpt' tussen de punt van het plectrum en je duim, vandaar 'pinch' :)

Dan moet je vooral nog zoeken naar de plek waar je aanslaat, want ze klinken niet overal en ook niet overal hetzelfde.

Kevin-D
2 maart 2006, 21:32
Zéker niet overal hetzelfde! Dat kan het verschil maken tussen 1 of 2 octaven hoger :P Volgens mij dan heh.

Kaïn
2 maart 2006, 22:07
Pinchen is een trucje wat je veel moet oefenen. Je moet met het velletje van je duim langs de snaar tikken als je aanslaat. Ik weet nog dat ik het hele internet ondersteboven haalde om de goude truc te vinden maar die is er helaas niet. Gewoon veel doen en het lukt je op een gegeven moment. En daarna snap je niet dat je het daarvoor niet kan. Gewoon gedult hebben;)

Kevin-D
2 maart 2006, 22:15
Ik kan nu echt overal pinchen... Ik kreeg het niet voor elkaar, en nu zijn ze héél strak. Je krijgt het heel snel door als je eenmaal lkkr bezig bent.

vasnd
2 maart 2006, 23:56
je moet het gewoon een keer echt zat zijn dat je ze niet kan en dan er echt veel te lang mee bezig zijn, dan kan je ze voortaan altijd.

maar zo als al eerder gezegd: je plectrum zo vast houden dat je plectrum niet voorbij je duim komt en dan gewoon aanslaan. en veel gain gebruiken

Orpheo
3 maart 2006, 00:11
ik ben er een half jaar geleden mee begonnen, en nu pas kan ik ze gecontrolleerd, en niet eens met iedere pup, zoals ik t wil horen....
verder sluit ik me aan bij de andere beschrijvingen.

jozum
3 maart 2006, 01:10
"piepende hoge tonen" kan ook feedback betekenen.. of ligt dat aan mij? @ts wat bedoel je precies?