PDA

View Full Version : Waarom klinkt de B zo lekker?



nielsnielsniels
2 maart 2006, 20:32
Hey , ik heb nu beetje iets raars op me gitaar.
Als ik op de 15de fret , de B snaar , een bend maak klinkt die enorm lekker. Echt een heel vol scherp en prachtig geluid. Op de andere snaren is dit iets minder , maar die B , en speciaal op de 15de fret ...
Hoe kan dit? Snaren heb ik wel vervangen maar daar kan het denk ik niet aan liggen , want ik heb ook me G vervangen en nog steeds het zelfde...
Gitaar : Fender Stratocaster Deluxe Mexico

Kevin-D
2 maart 2006, 20:39
Simpel, je houd gewoon van die noot, en die daarboven.

nielsnielsniels
2 maart 2006, 20:40
Nee, maar die sound is echt anders. Ik begrijp echt niet hoe dit komt.

nielsnielsniels
2 maart 2006, 20:41
Echt dat geluid springt eruit. Het is moeilijk te omschrijven en klinkt een beetje raar. Maar wat kan de oorzaak zijn? Ik ben zeker dat andere dit ook zullen horen.

SimonS
2 maart 2006, 20:44
je houdt er gewoon van. je kickt er gewoon op. geef maar toe:)

sickpunk
2 maart 2006, 20:44
instellingen van je versterker maybe?

Kevin-D
2 maart 2006, 20:47
Nou gain op standje 100 of 1 maakt niets uit of nootje 15 zo lkkr klinkt of niet hoor :P

vasnd
2 maart 2006, 20:48
toevallig net een frequentie die je versterker/pickups/oren leuk vinden

SBloke
2 maart 2006, 20:51
misschien een "sweet spot" op je hals? Net die juiste frequenties waar je hele setup blij mee is?

- versterker & conus
- snare
- hals
- fretboard
- elementjes
en natuurlijk de diverse houtsoorten.


Bijna elk instrument heeft wel één of een aantal noten die enorm goed klinken erop. OF je bent er blij mee, OF je baalt omdat die ene noot zo anders klinkt dan de rest van je gitaar. De meeste gitaristen houden van een "gelijkmatig" instrument maar dit geeft je naturlijk wel gleijk iets extra's in je signature.

nielsnielsniels
2 maart 2006, 21:13
inderdaad , dit moest vast een ''sweetspot'' zijn. En het geeft inderdaad een eigen likje aan de sound. dit heb ook altijd in de solo's klinkt zo verdomd lekker.Bedankt , dit wist ik nog niet. Nu wel :)

SBloke
2 maart 2006, 22:54
inderdaad , dit moest vast een ''sweetspot'' zijn. En het geeft inderdaad een eigen likje aan de sound. dit heb ook altijd in de solo's klinkt zo verdomd lekker.Bedankt , dit wist ik nog niet. Nu wel :)


Ik lul ook maar een eind in de ruimte hoor ;) ik weet niet eens of het een sweet spot heet, maar na wat logisch denkwerk enzo was dat gewoon mijn conclusie.. en er een naampje aan hangen is dan niet zo moeilijk.

Gitaro
2 maart 2006, 23:01
Ik kan me er wel in vinden, in dat sweetspot verhaal. Op m'n strat heb ik een noot die er compleet uitspringt, op de G (weet alleen niet meer welke, haha). Net als dat je onder de douche staat te zingen (:seriousf:), en dat je bij een bepaalde noot (best laag) een perfecte en veel vollere echo hebt dan bij de rest, zo voelt het.

nielsnielsniels
2 maart 2006, 23:07
inderdaad :D

qroy
3 maart 2006, 00:40
Ik kan me er wel in vinden, in dat sweetspot verhaal. Op m'n strat heb ik een noot die er compleet uitspringt, op de G (weet alleen niet meer welke, haha). Net als dat je onder de douche staat te zingen (:seriousf:), en dat je bij een bepaalde noot (best laag) een perfecte en veel vollere echo hebt dan bij de rest, zo voelt het.

Dat heet gewoon resonantie (http://www.google.nl/search?q=resonantie)

Luke-wannabe
3 maart 2006, 00:49
Ik kan me er wel in vinden, in dat sweetspot verhaal. Op m'n strat heb ik een noot die er compleet uitspringt, op de G (weet alleen niet meer welke, haha). Net als dat je onder de douche staat te zingen (:seriousf:), en dat je bij een bepaalde noot (best laag) een perfecte en veel vollere echo hebt dan bij de rest, zo voelt het.
Hahahah heerlijke omschrijving :seriousf:

new deep
4 maart 2006, 21:48
Ik kan me er wel in vinden, in dat sweetspot verhaal. Op m'n strat heb ik een noot die er compleet uitspringt, op de G (weet alleen niet meer welke, haha). Net als dat je onder de douche staat te zingen (:seriousf:), en dat je bij een bepaalde noot (best laag) een perfecte en veel vollere echo hebt dan bij de rest, zo voelt het.

in dit geval de G-spot dus

Punt
5 maart 2006, 03:34
Nou goede gitaren klinken overal op de hals goed.
Goedkope bagger gitaren niet.
Wees blij je hebt in ieder geval 1 goede toon :)

Slowhand41
5 maart 2006, 10:09
Kan me nog herinneren dat Prince (ook wel bekend als; TAFKAP of the symbol) destijds een (custom build) gitaar had zonder inlay op de hals, op één plek na daar zat een witte dot, zijn zogenaamde G-spot.

Zal bij jou ook wel zoiets zijn, dus geniet er lekker van.........;-)