PDA

View Full Version : Hoe zit dat nou ?



nielsnielsniels
2 maart 2006, 19:24
Ik heb dus echt weinig verstand van hoe versterkers nou met speakers gaan en etc. Ik ben nu aan het sparen voor een versterker , maar moet ik hier nu speakers bijdoen ?

Laat ik het even vanuit mijn standpunt uitleggen , hoe ik erover denk ( wat compleet fout is? :) )

-een versterker met veel toeters en bellen eraan : lees : knopjes , heeft meer mogelijkheden om het geluid te veranderen , en kan daarom mooier klinken.
-een versterker met weinig knopjes is minder goed
-buizenversterkers klinken beter
-buizenversterks met weinig knopjes klinken slechter
-buizenversterkers met speakers is zonde.
-als je versterker +speakers aansluit , hoor je dan het geluid van de speaker en de versterker?
-versterkers met veel knopjes + een speaker eraan klinkt beter dan
een versterker met weinig knopjes met een speaker.
-Kan je een bijv. Vox tonelab aansluiten op een speaker? ( waardoor je geen versterker nodig hebt met toeters en bellen ; die zitte nu al op de tonelab )
- Ben ik erg dom?
-Heb ik jullie met dit bericht belaagd met zelfmoordneigingen?

zoja , mijn excuses! en mijn excuses voor de domme/hopeloze vragen.

Niels

Agent_Smith
2 maart 2006, 19:36
Ik neem aan dat dit een grapje is...
Right?

nielsnielsniels
2 maart 2006, 19:39
Daar gaat mijn vertrouwen in deze post :chicken:

vasnd
2 maart 2006, 19:51
zoek gewoon ff of kijk in de faq, daar zal alles staan. de discussie over of buizen beter zijn of niet kan je overal terugvinden.

als je een versterker gaat kopen probeer dan gewoon uit en kijk of het wat is, een groot deel van wat je noemt is subjectief

DarknessAwaits
2 maart 2006, 19:57
-een versterker met veel toeters en bellen eraan : lees : knopjes , heeft meer mogelijkheden om het geluid te veranderen , en kan daarom mooier klinken.

Kan, maar hoeft helemaal niet. Je kan wel vaker meer instellen maar of het daar de versterker beter of slechter van wordt...


-een versterker met weinig knopjes is minder goed

Hetzelfde als hierboven


-buizenversterkers klinken beter

Dat is puur subjectief, maar wel de mening van het meerendeel van de gitaristen.


-buizenversterks met weinig knopjes klinken slechter

Heb jij een knopjesobsessie?


-buizenversterkers met speakers is zonde.

Nou, ik heb de mijne het liefst wel over een speaker anders hoor ik er zo weinig van.


-als je versterker +speakers aansluit , hoor je dan het geluid van de speaker en de versterker?

Even voor de goede duidelijkheid: een versterker versterkt (!) een signaal. Dat hoor je niet zonder een speaker, dat is nml. de enige manier waarop dat versterkte signaal hoorbaar wordt.


-versterkers met veel knopjes + een speaker eraan klinkt beter dan
een versterker met weinig knopjes met een speaker.

Weer die knopjes...


-Kan je een bijv. Vox tonelab aansluiten op een speaker? ( waardoor je geen versterker nodig hebt met toeters en bellen ; die zitte nu al op de tonelab )

Nee, de interne versterker van de tonelab is te zwak. Het is enkel maar een voorversterker, je zou er wel een eindversterker op kunnen aansluiten en daarop een speaker aansluiten.


- Ben ik erg dom?

Mijn gevoel neigt meer naar 'onwetendheid'. Daar hoop ik dan ook maar op.

nielsnielsniels
2 maart 2006, 20:18
Dank , dit is precies wat ik wilde horen :)

Maar dus ik kan een Tonelab aan versterker aansluiten en dán een speakerkast erbij aansluiten zodat t nog meer geluid word versterkt? Over die speaker: ik weet dat een versterker een speaker heeft maar ik bedoel versterker+ nog zo een kastje met een speaker die je aan de versterker aansluit.
En kan je dan een buizenversterker aansluiten aan een normale speaker , hoor je dan meer de buizen of de transistor?
En kan iemand mij uitleggen wat voorversterkers en eindversterkers zijn?
Edit : ik kijkk even in de Faq

Scali
2 maart 2006, 20:36
Ja, de Tonelab kun je aansluiten op alle soorten versterkers, eigenlijk.
Gewoon je hifi-set thuis, of het speakersetje van je PC... De zaalversterking (PA) bij een optreden, of 'gewoon' een gitaarversterker.

Waarschijnlijk bedoel je met 'speaker' de losse speakerkasten ('cabinets' of 'cabs'), en met 'versterker + speaker' de 'combo'-versterker, waar versterker en speaker in 1 kast zitten.

Speakerkasten hebben alleen maar speakers, geen versterkers, dus er zitten noch buizen noch transistors in.

Een voorversterker is een versterker die een zwak signaal van bv een microfoon of een gitaar versterkt tot een niveau dat ongeveer net hard genoeg is voor een koptelefoon. In deze voorversterker zit ook de volumeregeling en toonregeling, en eventuele effecten als chorus, galm, echo pas je ook toe in/net achter de voorversterker.

De eindversterker heeft niet of nauwelijks knoppen om het geluid bij te regelen. Soms niet eens een volume. Dat is allemaal de taak van de voorversterker. De eindversterker versterkt het signaal alleen zodat het sterk genoeg is om speakers aan te sturen.

Een Tonelab is dus in feite een voorversterker.

nielsnielsniels
2 maart 2006, 20:41
wow.... It suddenly makes sense..

Thanx kon niet beter uitgelegd worden! :)

Punt
2 maart 2006, 21:29
Hoe minder kopjes hoe beter.
Buizen over all.
Zonder speaker hoor je nix en blaas je je amp op :)

SimonS
2 maart 2006, 21:36
dit moment van "begrijpen" door nielsnielsniels geeft mij hetzelfde gevoel als wanneer een klein kind net leert lopen. een memorabel moment waaraan iedere hardloper nog meewarig aan terugdenkt. "those were the days".

nielsnielsniels' eerste stapjes in de wereld van versterkers, knopjes en speakers :)


zo en nu ga ik weer studeren...

Agent_Smith
2 maart 2006, 21:41
Hoe minder kopjes hoe beter.
Buizen over all.
Zonder speaker hoor je nix en blaas je je amp op :)

En zo is het! Een knop of 5 a 6; da's meer dan genoeg.

Scali
2 maart 2006, 21:54
En zo is het! Een knop of 5 a 6; da's meer dan genoeg.

Brian May vindt 1 knop al genoeg:
http://www.harmony-central.com/ProductImages/Large/000000673.jpg

(Okee, en de power en standby dan, maar het is zo lastig als je versterker niet uit kan he :))

Ik hou zelf van veel knoppen en pedalen:
http://www.musicdeals.com.au/images/9192160.jpg

en
http://www.samsontech.com/images/productimages/8080.jpg

nielsnielsniels
2 maart 2006, 22:53
Ja , ik ben nu aan het sparen voor nieuwe versterker spullen. Heb op het moment zo een prachtige Fender en een Mega amp. Dat zegt genoeg..

Dus ik denk om het geluid te regelen een vox Tonelab (SE)
Verder een SPEAKER , dus zo een ding zonder een enkel knopje, menig gemaakt om geluid te ''versterken''.
Hier weet ik nix van dus kan iemand een goed merk/model aanraden.
Ik heb geen idee hoe duur die dingen zijn.

En dan natuurlijk de Versterker, met knopjes en speaker in een. Zo een ''normaal'' ding dus.
Versterker : Een Marshall, Of Fender. Er is teveel keuze dus vraag ik jullie me professioneel advies 8-) te geven. Hoeft geen special effects 8-) te hebben , die zitten al op de tonelab.

Max 600 Euro denk ik , goedkoper kan natuurlijk ook.

Of ik kan een tonelab+speaker kopen en dan op mijn gammele versterker die ik nu heb spelen, maar dan zal de geluidskwaliteit waarschijnlijk drastisch verminderen , of heb ik dit fout?

Liefts nu al weten dan kan ik kijken hoeveel geld ik moet sparen.
Bedankt alvast :soul:

nielsnielsniels
2 maart 2006, 23:01
Even verduidelijkt

-Vox Tonelab. Geen SE , want een ik heb al een Dunlop CryBaby.
ong. 320 Euro
- Versterker .... Euro
-Speaker ( DING ZONDER KNOPJES ) .... Euro
------------------------------------------------------
Jullie mogen de laatste 2 invullen ;-)
Liefst goedkoop maar toch goed!

Hou het wel rond de 600 Euro ;-)

Alvast bedankt

vasnd
2 maart 2006, 23:03
Verder een SPEAKER , dus zo een ding zonder een enkel knopje, menig gemaakt om geluid te ''versterken''.


gewoon een cabinet dus. die versterkt niets, die zet alleen het versterkte signaal om naar bewegende lucht.


en ja die kan een knopje hebben ( klein en aan de achterkant maar tog)

Scali
2 maart 2006, 23:07
Ik zou gewoon een Marshall AVT combo kopen, en dan de Tonelab in de fx return van de AVT pluggen, zodat je alleen de eindversterker en speakers gebruikt.

nielsnielsniels
2 maart 2006, 23:22
Ja , zo een combinatie is idd veel slimmer.

nielsnielsniels
2 maart 2006, 23:30
Tonelab +

Fender
FM212R 100W, reverb
Van: € 348,00
Voor: € 299,00

Bij de lokale gitaarboer lijkt mij een prima combinatie!

En het handige is dat de Fender 2 inputs heeft... kan ik met vrienden lekker spelen zonder dat iemand ze versterker meeneemt.

320 Euro =Tonelab maar 2dehands kan natuurlijk ook en is veel goedkoper!+300 Euro

Iemand comment wat er beter / anders kan , of dit goed is etc.?

Geronimo
2 maart 2006, 23:46
Hoe minder kopjes hoe beter.
Buizen over all.
Zonder speaker hoor je nix en blaas je je amp op :)

Haha Punt uit!