PDA

View Full Version : Van Digitaal naar Analoog



Marshallover
29 oktober 2002, 19:41
Ik weet het; maar je begint met digitaal en je eindigt altijd met analoog. De verschillende topics hierover zijn al geweest, maar een feit is dat menig muzikant over gaat naar analoog.

Ik doe mijn Korg AX1000G de verkoop in en wil daarvoor in de plaats de volgende effecten (die eerste door de Korg werden geproduceerd:)

Phaser
Flanger
Chorus
Echo/Delay

Kan iemand mij een mooie setup hiervan geven en tips over bepaalde effecten pedalen (analoog) en of die pedalen over mijn effectenloop van m'n Marshall TSL 100 moeten of dat die gewoon tussen mijn gitaar en de input van mijn versterker moeten komen.

Gijs guitarfreak

dml
29 oktober 2002, 20:57
Al jouw beschreven effecten komen het best tot zijn recht in de effectsloop van je amp.
Phaser: MXR Phase 90, Akai Intelliphase.
Flanger: MXR Flanger.
Chorus: Carl Martin XII, Boss CE 20, TC Electronic SCF.
Delay: Boss DD5, Akai Headrush, Carl Martin Delayla.

Marshallover
30 oktober 2002, 07:26
Wanneer moet je eigenlijk effecten in je loop doen en wanneer gewoon van je gitaar naar je Versterker???

Ik ben waarschijnlijk wel veel meer kwijt aan al die losse effecten dan de Korg. Misschien dat ik 'm toch gebruik voor de echo's/delay's en voor de Phaser en de Flanger.

Het probleem is dan dat ik op het podium zoveel in te drukken heb aan pedalen. Ik kom soms voeten tekort. Ik gebruik nu de channel switcher van mijn Versterker voor de Lead/Crunch en de Clean.

Effecten gebruik ik dan afwisselend door ze aan en uit te schakelen via de FX van de Switcher. Alleen het solo geluid is zo verschrikkelijk bagger. Omdat de Korg het volume onderdrukt. Doordat je de gain voor het solo geluid harder zet en het volume harder zet (Een solo moet eruit knallen) gaat de boel verschrikkelijk piepen. En zet ik de FX mix wat lager dan gebruikt de versterker teveel van zijn crunch of lead wat ik niet als solo-geluid wil gebruiken.

Ik heb het hierover al eerder gehad in een eerder topic. Ik wil het solo geluid in ieder geval beter hebben. De distortion's zijn verder wel redelijk (ik gebruik de BOSS MT-2 en gewoon de Lead van m'n Marshall)
Voor de lichte distortion gebruik ik gewoon de crunch channel.

Ik ben eigenlijk helemaal niet echt tevreden over m'n geluid.

Is er iemand die Pedalen teveel heeft of informatie kan geven over mijn probleem???



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marshallover op 2002-10-30 07:29 ]</font>

dml
30 oktober 2002, 07:44
Heee,

Modulatie-effecten, zoals Chorus, Phaser, Flanger, Vibrato, Pitch Shifter, enz. horen in de effectsloop van je amp, evenals "ruimte"-effecten zoals Delay en Reverb.
Dynamische effecten zoals Compressor, Wah en Distortion tussen gitaar en amp omdat hier je signaal nog het meest dynamisch is.
Natuurlijk is dit geen regel maar zo wordt een keten in een multi-FX meestal ook samengesteld.
Voor mijn solo-geluid gebruik ik alleen maar een beetje delay en het mastervolume wordt harder. Voorbeeld: in mijn Gmajor staat het mastervolume altijd op -4 db, druk ik dan op de knop Solo op mijn pedalenbak dan springt het mastervolume op 0 db en schakelt de delay aan. Dit heb ik geprogrammeerd op alle kanalen (clean, crunch en lead), dus ten alle tijde heb ik Solo-volume voorhanden.

Akai Headrush Delay heb ik wel voor je te koop!!!

dml
30 oktober 2002, 07:46
En een TC Electronic SCF heb ik ook voor je te koop!!! Dit is het beste chorus pedaal wat er te krijgen is, kijk maar in reviews op harmony-central.
Dus ja, ik heb wat pedalen teveel.....

Marshallover
30 oktober 2002, 07:55
Bedankt DML, maar ik denk er toch nog even over na, mijn budget is na de aanschaf van mijn TSL 100 niet echt hoog te noemen, dus ik zie wel.

Marshallover
30 oktober 2002, 07:57
hoe ziet die TC Electronic SCF eruit ???

dml
30 oktober 2002, 08:15
Kijk maar even op http://www.tcelectronic.com, klik dan op products en daarna op SCF.

Marshallover
30 oktober 2002, 08:33
Ben toch benieuw wat je ervoor wil hebben.
Er zit ook een Flanger bij in, dus dat zijn 2 vliegen in 1 klap

dml
30 oktober 2002, 09:14
EN een pitch modulator zit er ook nog bij in. Is vooral leuk als je de SCF parallel in FX-signaal zet, dan krijg je een hele rijke chorus.

Die van mij komt uit 1985, is dus geen reissue en klinkt volgens kenners en freaks warmer en authentieker dan de reissue. Ik ben niet in de gelegenheid geweest dat te kunnen testen. Ik wil er 199 euro voor hebben. Ik weet dat het een hoop geld is voor een pedaal maar dat is hij dubbel en dwars waard. Een reissue kost tegenwoordig 300 euro.

Marshallover
30 oktober 2002, 11:36
Sorry, ik denk dat ik nog even wacht met de aankoop van dit soort effecten, en bovendien gebruik ik ze ook niet zoveel. In ieder geval bedankt voor de moeite.

Die G-Major van jouw; gebruik je die met een versterker of een PA, en hoe werkt het met zo'n 19 inch geval, vindt ik wel interessant.

dml
30 oktober 2002, 13:35
Die Gmajor heb ik in de fx-loop van mijn amp. Niet naar de PA want er zit geen speakersimulator in.
Van de Powertone pak ik de FX-send, deze gaat naar de input op de Gmajor. Van de Gmajor ouput weer naar de FX-return op de Powertone EN naar de FX-return op de Multitone. Dus ik gebruik de preamp en poweramp van de Powertone en alleen de poweramp van de Multitone. Snappie?!!

Marshallover
30 oktober 2002, 13:39
Dus de G-major is stereo??

Mooi werk man, eindelijk iemand die er echt verstand van heeft.

dml
30 oktober 2002, 21:43
Tegenwoordig is elke multi-FX-processor stereo!!!