PDA

View Full Version : Amp verrot. buizen gloeien nogal enthousiast.



SimonS
2 maart 2006, 14:52
hallo daar. ik heb een Mesa Boogie Caliber .50+ combo met 6L6 eindbuizen. deze is afgelopen weekend van Leiden naar Zeeland en terug versleept. mogelijk is er toen iets fout gegaan, want als ik nu de versterker gebruik, gaat het verkeerd. dit zijn de symptomen:

1. versterker in standby (opwarmen): niets aan de hand. buizen gloeien gewoon mooi op.
2. dan de versterker van stanby naar aan: in de tijd van 1a2 minuut gloeien niet alleen de gloeidraad, maar ook de metalen plaat die er omheen zit wordt nu ook rood. dit gaat geleidelijk.
3. bij het terugschakelen naar standby-stand hoor ik een flinke knal komen uit de speaker. dit gebeurd niet wanneer ik rechtstreeks naar de uit-stand ga.
4. het komt de ene keer wel voor en de andere keer niet, het opgloeien van de metalen platen in de buizen en de knal.

wie weet hier raad mee? wat is er loos? wat kan ik eraan doen? of is het linea-recta naar de amp-reparateur, of nog erger: naar de vuilnisbelt?

Yv
2 maart 2006, 15:01
Zal wel fff een tech bij nodig zijn denk ik.. Kan van alles zijn een rot buisje, de elcoos ... kapotte switch of trafo.. noem maar op of het kan defect zijn..

Alle kabels gechecked ?

Franc
2 maart 2006, 15:13
Klinkt als het beruchte "redplating".
Er loopt dan een joekel van een stroom door je buizen terwijl je nog niets doet.
Of je biasregeling is in de war en je negatieve roosterspanning is te hoog (te dicht bij de nul dus), of je hele biasspanning is weg.
Of je buizen sluiten kort.

Na (laten) kijken.

SimonS
2 maart 2006, 16:17
ok, redplating it is. maar beide buizen lichten op, en het lijkt me nogal dubieus dat beide buizen tegelijkertijd het opgeven?

verder, de gloeidraad loopt zegmaar in het midden he. daarom heen zit een vierkante constructie met aan twee overstaande zijden een uit-stekend gedeelte, zoals dit dus:

...___
..|...|
--|.o.|---
..|___|

het rondje is de gloeidraad. het oplichten begint dan in de roodgekleurde hoeken. misschien dat dit relevant is? bedankt in ieder geval voor je hulp zover!

Franc
2 maart 2006, 16:21
Buizen zitten nog wel stevig in de voeten neem ik aan?

SimonS
2 maart 2006, 16:25
ik heb even gecheckt, je kunt ze een klein beetje wiebelen, maar ze zitten wel volledig in de voet. (op een milimeter of 2 na bij de ene buis).

hoezo vraag je dat dan?

Franc
2 maart 2006, 16:27
Je had het over vervoer, misschien dat de buizen wat rot in de voeten zaten.
Als dan je voeten wat ouder zijn kan het zijn dat het een en ander geen contact maakt.
Buizen even helemaal eruit en bijvoorbeeld andersom terugdoen (dus 1 in 2, 2 in 1), maakt dat nog wat uit?

Beste zou zijn als je de spanningen zou kunnen checken zonder buizen erin...

Negative K3 fan
2 maart 2006, 17:38
als ze allebei opeens zijn gaan red platen lijkt het me sterk dat beide buizen tegelijk de geest hebben gegeven, misschien/waarschijnlijk is er iets mis met je bias! Niet super ernstig of wereld schokkkend, maar je moet hem wel na laten kijken dus.

SimonS
2 maart 2006, 17:42
ok, bedankt voor de hulp! maargoed, stel er is iets mis met de "bias instelling" van de eindbuizen, dan ik zit nog wel met het punt van dat hij de ene keer wel een complete stookover is, en de andere keer het gewoon doet...

buizen omruilen is ook maar giswerk: komt het door het omwisselen van de buizen dat hij het nu wel doet, of is het gewoon een toevallertje dat hij het doet? omdat hij het dus nu om en om wel en niet goed doet...

SimonS
2 maart 2006, 17:43
als ze allebei opeens zijn gaan red platen lijkt het me sterk dat beide buizen tegelijk de geest hebben gegeven.
tja dat dacht ik ook.

Negative K3 fan
2 maart 2006, 17:51
je moet hem wel na laten kijken dus.

valt het kwartje?

SimonS
2 maart 2006, 18:02
ehm, ik ben geen debiel hoor :stop: ik wil gewoon weten of ik mn amp compleet heb verknald, en dat er een serieuze ingreep valt te verwachten, of dat het iets simpels is. ik heb inmiddels contact gezocht met drTube.

ik ben bang dat er meer dan een kwartje gaat vallen (in de hand van drTube)...

Franc
2 maart 2006, 18:10
:D je hoeft ook niet gelijk de duurste tech te bellen ;)

Negative K3 fan
2 maart 2006, 18:11
SPAAAAM!!!

:soul: :rockon:

nicoverduin
2 maart 2006, 18:56
Behoorlijk......

Franc
2 maart 2006, 18:57
mis ik iets?

SimonS
2 maart 2006, 20:31
rustig maar mensen, Franc helpt gewoon hoor!
maarre, Nico, heb jij nog iets toe te voegen aan de huidige reacties hier mbt mn versterker?
onder het motto: meer mensen weten meer ;)

nicoverduin
2 maart 2006, 20:40
Dat wel. Ten eerste vind ik het wat te eenvoudig uitgedrukt dat het nooit veel kan wezen. Inderdaad het kan meevallen.....Diode kapot of breuk in print (rara hoe kan dat), los onderdeeltje. 2 buizen die tegelijk roodgloeien riekt naar het wegvallen van de bias spanning. Dan kan ook door een breuk van de wikkeling komen. En dan loopt het wel in de papieren. Je moet er een techneut naar laten kijken. Gewoon effe een onderzoek eerst laten doen (en prijs afspreken). Dan kan je altijd nog beslissen of je het door een professioneel of amateur/beun laat doen.

Wat ook nog kan is dat er een lekkende koppelkondensator is. Die zorgt dat de hoogspanning (= +DC) opgeteld wordt bij de neg. Bias. De som wordt dan alsnog ruim positief waardoor hetzelfde verschijnsel optreed.

Nico

Negative K3 fan
2 maart 2006, 23:35
Ten eerste vind ik het wat te eenvoudig uitgedrukt dat het nooit veel kan wezen. Inderdaad het kan meevallen.....

daar heb je idd gelijk in, ik ben iets te snel richting conclusies gesprongen, ook al zijn gebroken wikkelingen voor zover ik weet niet aan de orde van de dag in mesa trafo's van tegenwoordig

SimonS
2 maart 2006, 23:44
daar heb je idd gelijk in, ik ben iets te snel richting conclusies gesprongen, ook al zijn gebroken wikkelingen voor zover ik weet niet aan de orde van de dag in mesa trafo's van tegenwoordig
een kleine nuancering: mn versterker is niet "van tegenwoordig"... hij is van ergens half '80. maar laten we hopen dat het niet een gebroken wikkeling is...

Negative K3 fan
3 maart 2006, 00:14
ik zal voor je duimen dude :)

Frits van Mourik
3 maart 2006, 01:25
Dat wel. Ten eerste vind ik het wat te eenvoudig uitgedrukt dat het nooit veel kan wezen. Inderdaad het kan meevallen.....Diode kapot of breuk in print (rara hoe kan dat), los onderdeeltje. 2 buizen die tegelijk roodgloeien riekt naar het wegvallen van de bias spanning. Dan kan ook door een breuk van de wikkeling komen. En dan loopt het wel in de papieren. Je moet er een techneut naar laten kijken. Gewoon effe een onderzoek eerst laten doen (en prijs afspreken). Dan kan je altijd nog beslissen of je het door een professioneel of amateur/beun laat doen.

Wat ook nog kan is dat er een lekkende koppelkondensator is. Die zorgt dat de hoogspanning (= +DC) opgeteld wordt bij de neg. Bias. De som wordt dan alsnog ruim positief waardoor hetzelfde verschijnsel optreed.

Nico

Hoi Nico,

-please correct me if i'm wrong-:

Stel, dat de biaswikkeling onderbroken is, dan kun je toch een b'tje spanning middels een weerstand "lenen" van de hoogspanningswikkeling? Of er anders een piepklein trafo'tje met +/- de juiste spanning bijplaatsen?
En nog een vraagje:
Als het één rotte koppel-c is, doet die dan beide buizen blozen?

Groeten,

Frits

nicoverduin
3 maart 2006, 05:28
Als ze een aparte bias hadden wel. Maar meestal lopen ze via een 47K of 220K naar elkaar toe en dan op de bias.

En je kan inderdaad een bias creeren via de hoogspanning.

Maar laten we eerst maar eens horen wat er loos is. Kan ook gewoon iets eenvoudigs zijn. Het ging mij er alleen om dat er soms veel te snel naar conclusies wordt gesprongen en er mogelijk valse hoop wordt gecreerd voor de eigenaar.

SimonS
14 maart 2006, 12:34
Zo, even een newsflash om deze thread compleet te maken met een "hoe liep het af met..."-post.

Ik heb vorige week de versterker (Mesa .50+ Caliber combo) bij DrTube in Berkel&Rodenrijs gebracht, en ik kreeg vandaag een telefoontje van hem. Een week eerder dan aangegeven, maar daar had ik uiteraard helemaal geen moeite mee. Er zat een weerstand van de bias los aan 1 zijde. Wanneer de weerstand aan de andere kant weer contact maakte was er niets aan de hand, dat verklaarde ook de inconstistentie van het probleem.

drTube vertelde me dat er al eerder wat modificaties aan de amp waren uitgevoerd oid. het zal wel. Hij heeft er in ieder geval een regelbare bias ingezet.

Al met al weet ik niet wat een dure amp-reparatie moet kosten maar ik vond het nu wel meevallen.

gr Simon

Geronimo
14 maart 2006, 13:20
Wat heeft het gekost dan?

Ik heb ooit ook eens een versterkertje gefixt waarbij er iets kapot was aan de bias voeding. 1 condensatortje, half uurtje werk. Het grootste deel van de tijd kwijt aan het zoeken van de fout en het losschroeven van het printje.

SimonS
14 maart 2006, 17:24
110 euri


asdfasdf

Negative K3 fan
14 maart 2006, 17:30
easy livin' :soul:

Franc
14 maart 2006, 17:33
Dat lijkt inderdaad mooi verdiend.
Maar vergeet niet dat dr tube ervaring heeft en heeft moeten opdoen, een zaak draaiend houden en dan blijft er van die 110 euro niet veel over.

Geronimo
14 maart 2006, 20:22
Das ook waar. Voor die ene keer heb ik niks gevraagd, het was een vriend van me, maar je bent toch al gauw een uurtje bezig en als je btw en weetikveel allemaal moet betalen kan ik me het wel voorstellen.

SimonS
14 maart 2006, 20:29
ik moet er dan ook wel bijvertellen dat hij nog wat extra onderhoudswerk eraan heeft verricht naast de reparatie.

Maar ik denk dat hij eerder bij de A-H dan bij de Aldi z´n boodschappen doet (om het maar even zo uit te drukken.)

JoostBaksteen
14 maart 2006, 20:52
Van die 110 euro kan je de helft ongeveer aan de belasting geven. De andere helft mag je zelf houden. Daarvan moet je de amp uit elkaar halen, probleem zoeken, probleem oplossen, testen, amp in elkaar zetten.... daar ben je wel een tijdje mee bezig, dus ik vind het niet echt duur, tis wel een hoop geld, maar niet duur.

Maar gelukkig dat hij het weer doet :) Lekker spelen op het oude vertrouwde beestje :)

SimonS
14 maart 2006, 21:06
hehe, als ik hem heb opgehaald weer even flink blazen en dan weer verkopen. In mijn huidige situatie is een zware, lompe, logge buizenversterker gewoon niet handig. Hoe mooi hij ook klinkt, want dat is een ding dat zeker is!