PDA

View Full Version : Marshall buizen vervangen



Gretsch6120
29 oktober 2002, 19:29
Ik heb afgelopen weekend een buis opgeblazen van mijn marshall JCM600. Aangezien ik bij Fender werk, kan ik daar aan buizen komen. Maar dit zijn EL84 buizen, en in mijn marshall zitten EL34ers. Kan ik ze er evengoed inzetten of zal ik dat toch maar niet doen?

sash
29 oktober 2002, 19:31
Als ze passen zou het misschien kunnen, maar dan moet je wel opnieuw biassen. Hij gaat dan ook wel anders klinken waarschijnlijk. Weet niet zeker of het kan, vraag het even bij je baas :grin:

jpb
29 oktober 2002, 19:53
EL84's hebben 9 pinnetjes en EL34's 8. Er is een verloopstuk (yellow jacket heet dat geloof ik en wordt voor de THD Univalve gebruikt) maar waarom zou je het doen? Niet alleen bias maar waarschijnlijk nog wat mods nodig als het al kan. EL84 zijn typische class-A buizen (Vox AC's, Matchless). Gewoon EL34's zou ik zeggen.

FragDaddy
29 oktober 2002, 22:35
de vraag over buizen vervangen komt bijna dagelijks voorbij. je zou toch denken dat elke eigenaar van een buizenversterker wel weet wat het is. maargoed. hier gaan we nog een keer:

met de yellowjackets kun je EL84 buizen gebruiken in een EL34 versterker. je hoeft geen aanpassingen te doen en volgens mij ook niet te biassen. de yellowjackets hebben een 'autobias' ingebouwd.

de yellowjackets zijn alleen een beetje duur, niet makkelijk te krijgen en het veranderen naar EL84 buizen halveert je vermogen en veranderd je geluid drastisch (denk VOX) een EL84 buis levert namelijk 12watt en een EL34 buis levert 25watt.

je hebt altijd 2 of 4 buizen in je top of combo.


ik zou dus gewoon bij EL34 buizen blijven als je niet doelbewust een heel ander geluid zoekt. denk er wel aan dat als je je buizen vervangt dat je versterker dan opnieuw 'gebiast' (afgesteld) moet worden.

dit is een klusje dat je beter kunt uitbesteden omdat het betekend dat je je versterker AAN moet zetten en dan op bepaalde meetpunten moet gaan meten. als je bedenkt dat er hoogspanning door die versterker heen gaat is dat niet gezond. ook hebben de oudere marshalls geen standaard meetpunten en moet er dus met een of andere convertor gewerkt worden. niet iets wat iedere gitarist thuis heeft liggen. ikzelf heb 8 jaar elektrotechniek en electronica gestudeerd, maar ik begin er zelf ook niet aan.

daarbij komt nog dat het voor de gemiddelde gitaarwinkel een klusje is wat ze elke dag doen en dat het voor hun een eitje is. (klaar terwijl u wacht????)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-10-29 22:37 ]</font>

Gretsch6120
30 oktober 2002, 19:42
Bedankt voor de info!
Begrijp ik het nu goed dat als ik er gewoon weer EL34's inzet, dat ik hem dan evengoed opnieuw moet laten afstellen? Ik kan dus niet gewoon een nieuwe buis erin zetten en weer spelen?

aadplagiaat
30 oktober 2002, 19:50
Je kan de gok (want dat is het) nemen en hopen dat je geluid te pruimen is of minstens dat de buis c.q. trafo heel blijft. Maar ik zou als ik jou was i.d.d. de bias laten afregelen.

De uitspraak "opgelazen" doet mij vermoeden dat die bias zowiezo niet goed staat of wellicht zelfs afwezig is. Hoe anders blaas je een EL34 op????? Ik denk toch niet gauw door te hard spelen of zoiets.

FragDaddy
30 oktober 2002, 19:56
Ik kan dus niet gewoon een nieuwe buis erin zetten en weer spelen?


nee, niet aan te raden. je moet als je je eindversterker buizen vervangt (bij jou die EL34 buizen) je bias opnieuw laten afstellen.

(bij sommige versterkers hoeft het niet, maar bij een marshall helaas wel)

Dude
31 oktober 2002, 10:37
De uitspraak "opgelazen" doet mij vermoeden dat die bias zowiezo niet goed staat of wellicht zelfs afwezig is. Hoe anders blaas je een EL34 op????? Ik denk toch niet gauw door te hard spelen of zoiets.


idd hoe heb je dat voor elkaar gekregen dan ?? issie uit elkaar geklapt ? gloeit die niet meer ? wat is er mis mee dan ?

Harry
31 oktober 2002, 10:59
eeehh, Fragdaddy, ik vind het niet zo logisch dat bezitters van buizenversterkers zelf alles van buizen weten. Dat jij het weet is natuurlijk handig voor ons :smile: , maar ik denk dat de meesten het buizen wisselen uitbesteden.

Rutger
31 oktober 2002, 11:46
He Gretsch, k heb het al eerder gevraagd, maar waar is je Gretsch?? k Heb hem niet tussen je spullen zien staan in een andere topic.

Het lijken me geweldige gitaren maar heb er nog nooit op gespeeld. En aangezien ze in de meeste zaken achter bomvrij glas staan...

Dus als er iemand is met ervaring zou ik er graag wat van willen horen!

Soulman
31 oktober 2002, 12:45
Wanneer je er eindbuizen inzet van het zelfde type, dus EL 34's en het zelfde merk, hoef je niet gelijk de bias te laten af stellen. Wat zou anders het nut zijn van reserve buizen om je door de rest van het optreden te helpen??
Voor een evt. beter geluid en levens duur van de buizen raad ik aan hem daarna wel te laten checken.

FragDaddy
31 oktober 2002, 13:34
eeehh, Fragdaddy, ik vind het niet zo logisch dat bezitters van buizenversterkers zelf alles van buizen weten. Dat jij het weet is natuurlijk handig voor ons , maar ik denk dat de meesten het buizen wisselen uitbesteden.


nee dat bedoel ik ook niet. ik laat het biassen ook uitbesteden. maar wat ik bedoel is dat de meeste buizen-bakken-bezitters (scrabblewoord) weten dat hun versterker gebiast moet worden en DAAROM uitbesteden.




soulman, je hebt niet helemaal gelijk. sommige buizenleveranciers koppelen buizen aan CATEGORIEEN. als je dus buizen uit van hetzelfde merk en uit dezelfde categorie koopt, kun je ze idd standaard vervangen !

je kunt inderdaad wel EVEN met andere buizen in je versterker doordraaien, om een optreden af te maken bijvoorbeeld..

je loopt alleen de kans dat je buizen veel te 'koud' blijven omdat ze meer stroom nodig hebben als de versterker ze geeft. dat klinkt heel iel. (net of je op een 15watt transistorbak speelt) of je buizen worden te heet omdat de versterker meer stroom door de buizen heen drukt dan ze mogen hebben, met gevolg dat de levensduur van de buizen drastisch verkort wordt, of zelfs dat je door kortsluiting in je buis andere onderdelen van je versterker beschadigd. (vaak alleen maar de HT-zekering)

het probleem is namelijk dat alle buizen anders zijn!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-10-31 13:40 ]</font>

Gretsch6120
31 oktober 2002, 19:42
Hoe het gebeurd is? Nou, ik zat midden in een optreden, toen ik merkte dat mijn volume opeens afnam. Even later had ik helemaal geen geluid meer. Ik keek naar mijn versterker en de lampjes brandde niet meer. Na het nummer heb ik gekeken of mijn stroom niet uitgevallen was maar dit bleek niet het geval. Dus zei iemand mij dat waarschijnlijk mijn zekering gesprongen was. Dit was idd zo. Nieuwe zekering erin gezet, en ik kon de versterker weer aanzetten maar ik had nog steeds totaal geen geluid. Heb zolang maar iemand anders zijn versterker gebruikt. Thuisgekomen zag ik dat een buis geimplodeerd was. Het glas was op een plaats naar binnengebogen en er zat een gat in. Voor de rest was het glas op verschillende plaatsen gebarsten.

Over die Gretsch:
Ik heb idd geen gretsch, maar het is wel mijn allergrootste wens op dit moment. Nog 2 maandjes werken en ik kan hem eindelijk kopen! Maar ik zit er aan te denken om misschien eerst een Bassman via mijn werk te kopen. Dan mag de gretsch nog een paar maandjes wachten.

Soulman
31 oktober 2002, 20:10
Ja en nee Mr. FragDaddy.
Ik ben meer thuis in Marshallversterkers en weet dat deze van de fabriek met een koude bias komen, zo zitten ze de garantie duur beter uit en de meeste vinden dat nog goed klinken :wink:
Vroeger kocht je gewoon een buis van het zelfde type en kwakte die erin en natuurlijk kon het zo zijn dat door het fijnstellen je sound beter werd. Er zit natuurlijk enige marge in het afstellen van de bias voor een bep. type buis.
Andere laten hun buizen juist wat heter afstellen.
De bias moet wel zo erg zijn gaan driften dat je een buis direkt opbrand wanneer je hem zonder biasen erin zet.
Het matchen op karakterestieken is weer een ander verhaal.
Ook bij Marshall zeggen ze dat je alleen hoeft te biassen bij een ander merk.
Dat wil niet zeggen dat ik vind dat je dit wel moet (laten) doen.

FragDaddy
31 oktober 2002, 22:25
hij zei meneer tegen me :razz:


je hebt gelijk Soulman. je zult niet meteen je buizen opbranden.

aadplagiaat
31 oktober 2002, 23:42
Gretch, uit jouw laatste verhaal blijkt dat de bias waarschijnlijk HELEMAAL weg is. Wellicht is dit circuit ook stuk. Dit moet je laten checken. De bias hoort bij EL34 ongeveer -40volt te zijn. Als die te hoog (*) staat (b.v. -30 of nog minder) loopt er te veel ruststroom en brandt de eindbuis gewoon weg, het glas smelt dus zoals in jouw geval. Zet er NIET zomaar nieuwe buizen in, die gaan bijna zeker meteen weer stuk.

(*) te hoog omdat we hier over een negatieve voorspanning hebben.

Soulman
1 november 2002, 08:15
HO !
Ik had het laatste bericht van Gretch niet gelezen....
Luister naar Mr. Plagiaat.
Wanneer een buis er zo uit ziet is de kans groot dat het biascircuit niet in orde is...
laten checken !!!!