PDA

View Full Version : Akkoorden schema's om op te jammen en te soleren



Robs
29 oktober 2002, 17:38
Wat zijn jullie favoriete schema's om op te jammen en te soleren? Zo'n schema waarop je, zelfs als je een verre vriend of onbekende over de vloer hebt, lekker kan freaken en een eind weg soleren. Simpel, maar een gegarandeerd succes, zeg maar.

Ik vind persoonlijk all along the watchtower vet:
Am |G |F |G |

of b.v. Satisfaction:
E |D A|

Hoeft geen bestaand nummer te zijn, gewoon een vet schema. Ben benieuwd!

moretel
29 oktober 2002, 20:49
Am - G - F - E

Beetje straycat ritme eraan geven en soleren maar.
De All Along The Watchtower is leuk, evenals het eind stuk van Stairway to Heaven.
Ik oefen er elke keer weer nieuwe loopjes op en dat al 20 jaar lang :smile:
Veel van die schenma's zitten in Am

Daarnaast heb ik voor elke toonsoort een leuke track waarop ik de toonladders en verschillende modi op loslaat.
Op die manier kan je in een uurtje al je toonladders oefenen in normaal spel.

Verder is het leuk om te soleren over Jazz/Blues vooral als er meer bezoek in de kamer zit, maar dan moet je wel iemand hebben die dat ook beheerst.

pimmetje
30 oktober 2002, 12:45
Een standaard I-IV-V bluesschemaatje voldoet meestal wel. Soms ff uit- of verbouwen met een paar extra akkoordjes... wat wisselen tussen 12 en 16 bar (of nog andere lengtes) bluesjes... enz.

Ik vind 't ook wel heel lekker om samen met de mondharmonika-speler gewoon een kwartier lang in 1 akkoord te zitten (E is dan wel favoriet) en gewoon te blijven klooien. Het E akkoord natuurlijk wel naar willekeur wat kleuren door hier en daar een extra toontje toe te voegen en wat te varieren met positie en synoniem-akkoordjes.

moretel
30 oktober 2002, 14:15
Een Boogie ritme ?
Das ook lekker simpel maar kun je leuk opleuken.

JV
30 oktober 2002, 14:35
ik speel meestal in met een beetje standaardbluesimro over een b7 - f#79 - e79.
voor die b7 gebruik ik ook wel gewoon een mineur.

gewoon de b bluesladder met arpeggio's van de akkoorden voor de solotjes, veel slidesolotjes kan je hiermee doen ook

Rutger
30 oktober 2002, 15:55
|Em---|Em---|Am---|Bm----|

En dan lekker funken! Of juist heel subtiel een jazz- of bluesfeel meegeven. En van de Am en Bm af en toe een Cmaj7 en een D7 maken voor de variatie. Bluesscale klinkt er heerlijk op, wat tertsen, octaafjes en halve nootjes.

jummie, speel ik meestal om in te spelen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2002-10-30 14:59 ]</font>

MADdie86
30 oktober 2002, 22:35
Een beetje Wild thing Schema.
Power chords met een lekker ritme :smile:

A D C F :wink:

klinkt best goed en ik kan er lekker mee brood smeren :razz:

sash
1 november 2002, 19:10
Hey Joe en Voodoo Child zijn ook erg lekker, kan je van die lekkere janktonen produceren en bij Voodoo Child kan je helemaal los gaan.
Verder gewoon standaard bluesthema'tjes. Het liefst in stampende shuffles.

sash
1 november 2002, 19:13
Oh ja, ik zou Little Wing haast vergeten.

Robs
3 november 2002, 23:57
Jimmie blijft de koning natuurlijk! Grappig dat je precies allemaal nummers noemt die ik ook altijd speel, sash. Maar ja, wie niet eigenlijk?

Heb overigens door jullie reactie's wel weer wat inspiratie voor een flinke jam opgedaan: thanx...

Anders Destium
4 november 2002, 00:14
Em C C5 B Dm Em A F5

Op deze manier komen mijn meeste mineur-ragacties het beste uit de verf, maar dit ligt natuurlijk ook aan je stijl....
Als de begeleiding een paar keer van akkooord verandert geeft dat je solo wel enig cachet, zonder dat de noten die spelen echt veranderen :smile:

BLOK182
4 november 2002, 16:14
Pak Em vier tellen, dan Gm 4 tellen, dan Am 4 tellen en dan zoiets als Am|Gm|Em|Em (alles daar 1 keertje aanslaan)
Leuke overdrive erop, alles powerakkoorden en soleren maar.

wingman
4 november 2002, 20:47
Dm-Bes -C.

gertdm
22 november 2002, 21:11
wat ook een lekker schema is:
Emin / D / C(d) en overgaan via Bm
naar Am / Bm (4x) en weer naar thema Em.

Is zowel elektries als akoesties goed te gebruiken. En t leuke is dat je er veel toonladders in kwijt kan.