PDA

View Full Version : Acoustic Simulator Simulator



ruezzz
2 maart 2006, 10:48
In mijn rack setup heb ik een Acoustic Simulator van Behringer in een van de loops zitten. Dingetje van 19 euro dat werkt als een tierelier.
Ik was eerst nog van plan om hem - als het Acoustic Simulator principe goed werkte voor me - uit te wisselen tegen de Boss versie. Niet nodig dus.

Nu wil ik in wat andere setups van me (kleine kroeg setup / andere band setup) ook iets dergelijks toepassen.
Daarvoor gebruik ik een POD XT Live (alleen de FX in serie voor een combo of halfstack (beiden ENGL). Van de POD gebruik ik dus alleen de FX, tuner en de midi, om de kanalen op de amps te schakelen.

Terzake: Zo'n Acoustic Simulator is toch in feite niets anders dan een extreme EQ setting? Zou ik met de POD niet hetzelfde kunnen bewerkstelligen? Iemand naast wat EQ-setting tips nog andere tips?
Of iemand die weet hoe zo'n Acoustic Simulator te werk gaat?

(Waarom niet nog zo'n pedaal van 19 euro ertussen vraag je je af? Ik wil de setup gewoon zo simpel mogelijk houden...)

Rwin
2 maart 2006, 13:56
Of knal een piezo-brug in je gitaar, werkt nog beter. En daarna door zo'n simulator en je weet niet wat je hoort. Vooral voor jullie (crystaldream) is dat een perfect geluid!

ruezzz
2 maart 2006, 14:17
Heb ik gehad een piëzobrug, klinkt inderdaad te gek.(Heb em nog)
Had een tweede output op de gitaar gemaakt en het piëzosignaal ging via een volume pedaal en een Boss AD-5 rechtstreeks de P.A. in. Top sound...
Kon dus met het volumepedaal en de volumeknop op de gitaar mixen tussen acoustisch en electrisch.

Nadeel: twee kabels uit de gitaar (1 stereo werkte niet) en te pas en te onpas last van aardelussen en brom (niet in elke zaal...).

Ik wil dit nu net ff wat simpeler houden. (Of toch...hmm...piëzo...daar gaan we weer...)

Rwin
2 maart 2006, 14:27
ik heb een "stereo" uitgang op mijn gitaar. Werkt perfect. Dit is hem: klik (http://www.pkguitars.nl/PRS-01.htm)

Mag ik vragen welke jij had?

ruezzz
2 maart 2006, 14:39
Mooie plank!

Die van mij is een zelfbouw gitaar (Strat-achtig) met een Schaller Piëzo (vaste brug).
Ik had er gewoon een tweede jackuitgang bij gemaakt.
Ik had zelfs een aardelift schakelaar op de gitaar gemaakt en een op de stekkerdoos van mijn amp etc. - zodat ik alle aardeproblemen de baas kon.
maar goed dat er nooit een blikseminslag of kortsluiting geweest is.

Wat voor kabel gebruik jij? Ik neem aan iets stereoos dat opsplitst in 2 x mono?

Rwin
2 maart 2006, 14:50
licht eraan, die van mij is zo gemaakt dat:

Ik een stereo plug kan gebruiken maar ook een monoplug. Ik gebruik meestal de mono omdat ik erg weinig een piezo geluid nodig heb. (bij mijn huidige band)
Op mijn gitaar zit een kleine 3 standen schakelaar (niet die van de humbuckers, maar die kleine chrome)

Bij "stereo": als ik een kabel gebruik inderdaad met een Y-kabel. Maar als ik draadloos speel, heb ik een Stereo-jack naar 2x miniXlr naar mijn beltpacks. De een gaat naar mijn elec-gitaar versterker, en de piezo gaat via een DI naar de PA en het piezo signaal krijg ik dan weer terug op mijn monitor. (geen zin om 2 amps mee te sleuren. en je hebt echt een tweeter nodig om het mooi weer te geven)

Bij mono:
Dan kan je over die ene plug gewoon beide signalen sturen. (ja, dan krijg je dus ook je piezo signaal over je gewone amp, maar in mijn huidige situatie is dat voldoende/geen probleem)

Omdat ik dus een 3standen schakelaar heb, kan ik in beide opstellingen kiezen voor ELEC, ELEC+PIEZO, PIEZO.

Perfecte oplossing, die jij heeeel erg zou waarderen :)

Mijn volume-pot werkt trouwens alleen voor de humbuckers, maar Patrick (Koopman) kan hem ook zo aansluiten dat ie ze beide aanstuurt. Of je zet er nog een extra volume voor de PIEZO bij. Kan ook. Of inderdaad (doe ik meestal) een aparte footcontroller voor je volume.

Ik heb nog nooit last van enige brom of ruis gehad. Alles is geaard bij mij.

EDIT:
Ik heb even rondgezocht, en ik heb een 3 jaar geleden ofzoiets, een opname gemaakt van mijn piezo geluid. Let even niet op het spel, want het ging mij toen meer om het geluid he, het is ietwat snel ingespeeld. Je hoort daar de gitaar rechtstreeks in een mengpaneel, en rechtstreeks op HD-recorder opgenomen. Piezo-sample van mijn piezo-systeem (http://www.roadlash.nl/audio/temp/piezo.mp3)

Mitch
2 maart 2006, 19:47
Als je toch alle prima mogelijkheden al hebt, waarom zoek je dan niet naar een actieve DI zonder fantoom voeding ? Heb je geen kans op aardlussen ook.
Een switch als Rwin beschrijft op je gitaar is ook zeker een aanrader.

ruezzz
11 maart 2006, 09:40
Bedankt voor jullie tips.
Ik denk dat ik het toch weer op de 'oude' manier doe.
2 gescheiden jackoutputs op de gitaar.
Groundliftswitch op de gitaar. Piëzosignaal naar volumepedaal en Boss AD-5. Eerst de gitaar maar eens afmaken....

@Rwin: prima sound!

paulusdeBKB
11 maart 2006, 13:52
Tja, en twee kabels uit je gitaar... Ik heb er vanaf komende week drie uit mijn Godin hangen: elektrisch, akoestisch, synth.

Ben benieuwd of ik nog van mijn plaats kom...

nielsduursma
11 maart 2006, 14:21
Tja, en twee kabels uit je gitaar... Ik heb er vanaf komende week drie uit mijn Godin hangen: elektrisch, akoestisch, synth.

Ben benieuwd of ik nog van mijn plaats kom...

TIP: bij de ikea (of ook bij doe het zelf zaken) heb je een soort hulzen van allerlei materiaal, kunstof, stof, enz enz. die zijn bedoeld om je kabels van je home cinema set netjes bij elkaar te houden, ik denk dat dat zeer handig is.

paulusdeBKB
11 maart 2006, 15:17
Bedankt voor de tip. Ik gebruik zelf dunne tie-wraps om mijn kabels te bundelen. Is minder flexibel, want vast is vast, maar met optredens gebruik ik toch altijd de zelfde set up.

ieme
12 maart 2006, 12:20
Waarom speel je eigenlijk niet op je akoestische gitaar?

Random_hero
12 maart 2006, 12:41
Misschien omdat de akoestische stukken allen in coupletjes zijn?

paulusdeBKB
20 maart 2006, 16:31
Voor mij inderdaad omdat akoestische stukken alleen in coupletjes / bridge zitten. Ik heb ooit nog zo'n Bon-Jovi standaard gekocht waarin je je akoestische gitaar kunt vastklemmen in speelstand, maar dat ding ging al vrij snel stuk. Bovendien zijn de meeste podia waarop ik speel(de) te krap bemeten om zo'n ding een handig plekje te geven waar hij niet in de weg staat. Gevolg was dat ik met mij elektrische gitaar omgehangen met die standaard ging slepen (voor Nobody's Wife bijvoorbeeld). Niet echt handig...

@Rwin: die akoestische sample klinkt erg goed! Hoe heb je het geluid verder bewerkt? Zit daar nog een acoustic Modeler tussen, heeft die Zen-amp een akoestische preset, of is het gewoon rechtstreeks de tafel ingegaan?

Rwin
20 maart 2006, 16:41
@Rwin: die akoestische sample klinkt erg goed! Hoe heb je het geluid verder bewerkt? Zit daar nog een acoustic Modeler tussen, heeft die Zen-amp een akoestische preset, of is het gewoon rechtstreeks de tafel ingegaan?

Nope, niks geen bewerking. Gitaar rechtstreeks op mengtafeltje, en daarna rechtstreeks de computer in.
De sample is van 3 a 4 jaar geleden, en toen had ik de ZenAmp nog niet. Ik speelde toen op een PODpro, maar die heb ik voor die sample dus niet gebruikt.