PDA

View Full Version : ervaring/bouwtekening 1 maal 12 inch cabinetten



Rinze
2 maart 2006, 09:54
Ik heb hier een aantal verhalen gelezen over zelfbouw, deze zijn over het algemeen al wat ouder, ik wil de mensen die zelf gebouwd hebben vragen om nu nog eens hun ervaringen te delen. Kijken of ze nog steeds tevreden zijn...

Ben zelf bezig met het voorbereiden van twee cabinetten met G12 T-75 speakers. 15 of 18 mm berken multiplex, dacht ik zo. Een redelijk grote baffle voor fijn laag. Twijfel nog over gesloten/halfopen/driekwart open/aanpasbare achterkant.

De bedoeling is om mijn Vox Tonelab er via een Peavey Classic 50/50 door te versterken. De speakersimulatie van de Tonelab zet ik dan uit.

Weet iemand misschien ook een webstek waar je bouwtekeningen van goede ontwerpen kunt vinden?

Franc
2 maart 2006, 10:07
Ik heb een 1x12 en een 2x12 gebouwd, beiden met dezelfde afmetingen.
De 1x12 is geheel van MDF met een Celestion 150W speaker, de 2x12 is van berken met 2 G12H30s en een dunnere MDF baffle.

Ik heb de maten van een 4x12 van de Marshall website gehaald en teruggeschaald tot de breedte van een JTM45 (660 mm).

Als je je druk maakt om geluidsechnisch "juiste" maten heb ik zo het idee dat je je de moeite kunt besparen.
Jim Marshall deed imho ook maar wat. Hij had een amp en moest een speakercab hebben die er een beetje bij smoelde. Zo bedacht hij de 4x12 met de maten.
Daar waar hifi freaks zich te pletter rekenen doen wij gitaristen gewoon wat we leuk vinden :D

Correct me if I am terribly wrong.

O ja, beide zelfgebouwde cabs klinken als een klok met de bijbehorende amps.

almarvk
2 maart 2006, 10:16
Ik heb een 2x12 gemaakt met G12 T-75 speakers van celestion. Ik heb de maten van de Marshall 1922 en de Brunetti 2x12 gepakt. En daar een beetje mee lopen spelen :) Ik heb 'm gemaakt van 15 mm hardhout en een baffle van 12 mm. Dat is dunner dan de meeste cabinetten, maar ik heb er een compleet skelet in gemaakt waardoor die super sterk is geworden. Voor het monteren van de speakers heb ik inslagmoeren gebruikt.
Ook handig; let op je hoekjes, handvaten e.d. Het is belangrijk dat goed uit te denken, want het is maar goed dat je mijn binnenkant niet ziet :)

En hoe die klinkt: heel strak vooral met veel druk door de compacte maat.

SimonS
2 maart 2006, 10:55
"Ibanez Rulez" (Harrald) heeft 2 1x12" kastjes in elkaar geknutseld.

wat betreft bouwtekeningen: voor 1x12" ken ik ze niet, maar zoals Franc zegt: het komt niet zo nauw. zolang je de kast niet te klein of ondiep maakt, kan er weinig fout gaan.