PDA

View Full Version : Fender clean vergelijkbaar met Mesa clean?



Koekjes zijn lekker
1 maart 2006, 22:18
Hoi,

Ik ben een beetje aan het kijken naar een nieuwe versterker. Ik heb nu een Flextone IIXL, maar ik wil overstappen op buizen.

Nou is het probleem dat een grote muziekwinkel hier niet echt in de buurt is, en ik dus nog maar heel weinig buizenamps heb kunnen spelen. Ik hoop binnenkort naar feedback te gaan, maar ik doe nu alvast wat 'onderzoek'.
Bij de muziekwinkel hier in Drachten heb ik vanmiddag op een Fender DeVille Reissue gespeeld, die ik wel heel lekker vond klinken. Het clean geluid is echt 10 keer beter dan ik uit mijn Flextone kan halen. Het drivekanaal vond ik niet slecht, maar ik heb hem niet op hoog volume uit kunnen proberen.
Het probleem met deze Fender is alleen dat ik er geen dik distortion geluid uit kan halen, wat ik af en toe wel wil gebruiken. Nou zei die kerel van die winkel dat ik er wel een multieffect of een pedaaltje voor kon gooien, wat ik helaas niet echt uit heb kunnen proberen omdat ik weg moest. Ik vind het overigens wel jammer dat de DeVille geen effectsloop heeft.

Ik vroeg me dus af of het clean geluid van een Mesa Boogie een beetje vergelijkbaar is met de Fender clean. Hoewel ik nog nooit over een Mesa heb gespeeld heb ik gehoord dat ie een goeie scheur heeft, maar hoe zit het met de clean? Ik denk vooral aan de DC-5, omdat die voor mij nog een beetje betaalbaar is. Mijn budget gaat zéker niet boven de 1000 euro.

Dan heb ik ook nog een vraagje over Engl. Die kerel in de winkel bij ons zei dat een Engl een echte metalamp is, maar ik vraag mij af of dat klopt. Hoe is een Engl voor bijv. Jazz of Blues?

Ik heb nu al aardig wat vragen gesteld, en ik weet dat ik gewoon dik aan het testen moet gaan, maar ik doe vast wat voorwerk. ;)

Alvast bedankt, Gertjan


PS. Nu ik toch bezig ben, stel ik gelijk nog een vraag. De Mesa-scheur, wat moet ik mee daarbij voorstellen? Ik vind de modulatie van de Mesa Boogie op mijn Flextone namelijk de allerslechtste van allemaal... Het is echt zon veel te modern metal geluid waar ik totaal geen mooi sologeluid van kan bakken.

AART
1 maart 2006, 22:25
de mesa boogie preset in je flextone is gebasseerd op een recto, dat is een echte metalamp.

Mesa Boogie scheur word meestal in verband gebracht met metal, daar zijn ze ook het beste in, maar ze maken ook bijvoorbeeld de lonestar, er staat een top op gitaarmarkt voor 1000, als je die neemt en je flextone inruilt op een cab heb je een perfecte setup voor blues enzo.

maar de Mark serie kan misschien ook wel wat je zoekt, een Mark II bijvoorbeeld, kost zo'n 800-900 euro 2ehands en heeft prachtige fender princeton achtige clean en mooie ronde leadtone.

De Mark IV kan misschien ook wel wat je zoekt, maar het 3e kanaal daarvan zal je dan nooit gebruiken als je blues en jazz speelt en daar betaal je wel voor....

Koekjes zijn lekker
1 maart 2006, 22:34
Ik speel niet alleen Jazz en Blues hoor, zeker niet. Ik speel veel rock, en ik ga nu in een beetje Red Hot Chilli Pepers-achtige band spelen. Ik speel ook wel muziek van Petrucci en Satriani. Ik zoek dus eigenlijk een amp met een hele mooi clean, maar toch met een lekker scheur.
Ik denk dat ik idd heel blij zou zijn met een Mark IV, maar die zingen zijn niet te betalen. Wat is het verschil verder tussen de Mark IV en de Mark II? Uit een Mark II kan je geen distortionsounds halen of wel? En is de DC-5 een beetje te vergelijken qua geluid, of is het echt zo'n 'valvestate', maar dan van mesa boogie?

alfred
1 maart 2006, 22:59
Ik heb zelf een DC-5 en moet zeggen dat ik best tevreden ben over beide kanalen. Via de toonregeling en de EQ op de DC-5 kun je veel verschillende geluiden instellen. Ik speel zelf met strat/tele en met deze gitaren klinkt het goed.

Of het echter jou geluid is zul je toch zelf moeten proberen

roelof66
1 maart 2006, 23:01
wat dacht je van een Koch
ik heb zelf een Multitone top,maar je kan em ook in een combo krijgen
deze versterker heeft 3 kanalen en een solo boost
kanaal 1 heeft een supermooie heldere clean,en dan BEDOEL ik ook clean
kanaal 2 is een soort crunch kanaal, clean met een rauw randje
kanaal 3 een zeer vette distorsion,waarmee je de deuren uit de kozijnen
blaast ,echt een goed laag en mooie toon
en dan de solo boost waarmee je het geheel een paar decibel omhoog kan
trappen
tweedehands moet ie wel onder de 1000 euro te krijgen zijn
ze zijn er overigens in 50 en in 100 watt

succes

Scali
1 maart 2006, 23:05
Mark II is volgens mij juist wel een versterker met een superdistortion.
Volgens mij gebruikte Petrucci die vroeger (tegenwoordig de Mesa Roadking?).
En de scheur in de Mark IV was weer op de Mark II gebaseerd...
Alleen zijn er wel wat verschillende versies van de Mark II, dat schijnt nog best verschillend te zijn.
Verder is Mesa begonnen met een gemodificeerd Fender-ontwerp, en daar stammen de Mark-modellen dus weer vanaf... als het goed is, zit dat Fender-clean er dus nog wel ergens in.
De Recto's zijn hele andere dingen, die stammen ergens ver van de JCM800 af, geloof ik.

Geronimo
1 maart 2006, 23:20
Mark II is volgens mij juist wel een versterker met een superdistortion.
Volgens mij gebruikte Petrucci die vroeger (tegenwoordig de Mesa Roadking?).
En de scheur in de Mark IV was weer op de Mark II gebaseerd...
Alleen zijn er wel wat verschillende versies van de Mark II, dat schijnt nog best verschillend te zijn.
Verder is Mesa begonnen met een gemodificeerd Fender-ontwerp, en daar stammen de Mark-modellen dus weer vanaf... als het goed is, zit dat Fender-clean er dus nog wel ergens in.
De Recto's zijn hele andere dingen, die stammen ergens ver van de JCM800 af, geloof ik.

Idd. En zover stamt een Recto niet van een JCM800 hoor, eerder erg dichtbij!

chennie
1 maart 2006, 23:55
Geronimo, kan je daar wat meer over vertellen ? technische details, historische feiten ? Ik heb het nog nooit eerder gehoord namelijk, niet dat ik je niet geloof, maar puur uit interesse.

AART
2 maart 2006, 00:30
Mark II is volgens mij juist wel een versterker met een superdistortion.
Volgens mij gebruikte Petrucci die vroeger (tegenwoordig de Mesa Roadking?).
En de scheur in de Mark IV was weer op de Mark II gebaseerd...
Alleen zijn er wel wat verschillende versies van de Mark II, dat schijnt nog best verschillend te zijn.
Verder is Mesa begonnen met een gemodificeerd Fender-ontwerp, en daar stammen de Mark-modellen dus weer vanaf... als het goed is, zit dat Fender-clean er dus nog wel ergens in.
De Recto's zijn hele andere dingen, die stammen ergens ver van de JCM800 af, geloof ik.


hmm, veel leren jij.

Je hebt de Mark II
Mark IIB
Mark IIC
Mark IIC+

Mark II is prachtige clean met romige lead(santana), lekkere distortion, genoeg voor hardrock, meer niet.
Mark IIB: Zelfde als II maar lead is iets ruiger, meer geschikt al voor vroege metal.
Mark IIC: Lead kanaal nog iets ruiger en meer gain, komt in de buurt van vroege metallica.

Mark IIC+: Lead kanaal verder gemod + vaak een graphic eq erop: deze gebruikte petrucci + metallica veel.


andere marks:

Mark I: Fender clean met veel beter overdrive kanaal dan fender, maar niet geschikt voor zware rock, meer een romge overdrive.

Mark III: 3 kanalen, maar allemaal dezelfde eq. drie topsounds, maar niet tegelijkertijd. Lead heeft meer gain dan de Mark IIC+ maar daar heb je in de praktijk weinig aan, hij is minder strak dan een Mark IV of IIC+, maar romigere leads.


Verder nog de Mark IV:

Clean van Mark I, crunch van Mark III(van clean met stevige rand tot hot rodded marshall) en Lead van de IIC+.

geen verdere uitleg nodig.




De tip van koch is ook niet slecht voor wat je zoekt btw. De multitone of twintone zal zeker doen wat jij wil, en deze zijn iets goedkoper dan mesa's.

Geronimo
2 maart 2006, 01:45
Geronimo, kan je daar wat meer over vertellen ? technische details, historische feiten ? Ik heb het nog nooit eerder gehoord namelijk, niet dat ik je niet geloof, maar puur uit interesse.

Zoek de verschillen:

http://home.casema.nl/hartm294/pics/2203_pre.jpg
http://home.casema.nl/hartm294/pics/mbdr1.gif

...ok het zijn er nog al wat, maar het zijn kleine verschillen. Een extra gainstage is het grootste verschil maar voor de rest is de opzet nagenoeg hetzelfde...

paulusdeBKB
2 maart 2006, 06:13
Kon ik maar een beetje met electronica overweg. Lijkt me zo leuk om te kunnen prutsen aan je eigen versterkers! Maarja, spelen is nog leuker natuurlijk...

johantipker
2 maart 2006, 09:30
Hoi,

Ik ben een beetje aan het kijken naar een nieuwe versterker. Ik heb nu een Flextone IIXL, maar ik wil overstappen op buizen.

Het clean geluid is echt 10 keer beter dan ik uit mijn Flextone kan halen. .

Juist 'm! Dat krijg je gewoon niet uit zo'n Flextone!



Het drivekanaal vond ik niet slecht, maar ik heb hem niet op hoog volume uit kunnen proberen.
Het probleem met deze Fender is alleen dat ik er geen dik distortion geluid uit kan halen, wat ik af en toe wel wil gebruiken. Nou zei die kerel van die winkel dat ik er wel een multieffect of een pedaaltje voor kon gooien, wat ik helaas niet echt uit heb kunnen proberen omdat ik weg moest. Ik vind het overigens wel jammer dat de DeVille geen effectsloop heeft..

De Fender drive, moet je van houden, hij is best wel dynamisch, maar bij veel gain vind ik 'm te zompig, maar gewoon een beetje drive met een paar hunbuckers kan prachtig klinken, de meeste goede pedaaltjes klinken wat strakker in de oversturing



Ik vroeg me dus af of het clean geluid van een Mesa Boogie een beetje vergelijkbaar is met de Fender clean. Hoewel ik nog nooit over een Mesa heb gespeeld heb ik gehoord dat ie een goeie scheur heeft, maar hoe zit het met de clean? Ik denk vooral aan de DC-5, omdat die voor mij nog een beetje betaalbaar is. Mijn budget gaat zéker niet boven de 1000 euro..

Toen ik ruim 3 jaar geleden op zoek was naar een nieuwe amp heb ik diverse Mesa's naat de Fender Hotrod gezet. Het clean van de Fender spettert en sparkle't meer, gewoon heel typisch Fender, tenminste dat vond ik en ik viel daar als een blok voor.....

Het Mesa Clean, was wel te gek, en je kon er meer kanten mee op, had ook meer headroom...maar ik viel echt voor de Fender sound.
De Hotrod was ook nog eens een heel stuk goedkoper.
Waarbij ik wel wil opmerken dat Mesa's gewoon veel en veel beter gebouwd zijn. Aan de Fender Hotrod merk je toch wel dat ze op een aantal punten flink bezuinigd hebben, ingangen ed zijn van dubieuze kwaliteit....
en ze hebben veel en veel minder headroom.

Maar hij doet z'n werk hier prima en mag er voorlopig nog lang niet uit.... 8-)

Orpheo
2 maart 2006, 09:34
een mesa met een fender style clean? dan zit je aan de marks vast denk ik. de mark1 is de doorwerking van de princeton, en die zit ook in de mark4...

Scali
2 maart 2006, 09:38
hmm, veel leren jij.

Waarom? Ik zeg precies wat jij zegt, weliswaar in minder detail, maar geen foutieve informatie.
Moet je weer een kutopmerking maken omdat ik iets post?
Word eens volwassen, JIJ moet nog het een en ander leren.

Scali
2 maart 2006, 09:42
Idd. En zover stamt een Recto niet van een JCM800 hoor, eerder erg dichtbij!

Ja, het is misschien meer dat de Recto vaak zo anders klinkt.
Misschien ook omdat JCM800s vaker EL34 buizen hebben, waar Rectos meestal met 6L6 worden gebruikt, of omdat de extra gain van de Rectos vaak ook wordt gebruikt...?
Anyway, de topicstarter zal waarschijnlijk niet naar de Recto's moeten kijken, maar naar de Marks (moet eigenlijk iedereen doen, Marks zijn gewoon leuker dan Rectos :)).

johantipker
2 maart 2006, 10:07
een mesa met een fender style clean? dan zit je aan de marks vast denk ik. de mark1 is de doorwerking van de princeton, en die zit ook in de mark4...


dat klopt wel ja, ik had met name die nieuwere mesa's getest...nomad, blue angel, maverick, prachtige amps maar precies niet wat ik zocht qua clean.

Ik heb vorig jaar een aantal keren op een Mesa Caliber50 gespeeld, dat was vroeger de budget uitvoering van Mesa, en die was verrassend Fenderig met wat extra....

Scali
2 maart 2006, 10:10
Over budget-Mesa's gesproken...
Misschien dat je een Kitty Hawk kunt proberen?
Dat zijn min of meer goedkope Duitse klonen van de oudere Marks.
Kun je voor weinig krijgen tweedehands... Schijnen erg goed te klinken, alleen loodzwaar ;)

AART
2 maart 2006, 11:20
Waarom? Ik zeg precies wat jij zegt, weliswaar in minder detail, maar geen foutieve informatie.
Moet je weer een kutopmerking maken omdat ik iets post?
Word eens volwassen, JIJ moet nog het een en ander leren.


kerel, ik bedoelde het goed :) .

maar er zit zo veel verschil tussen een II/IIB en een IIC+ dat je gewoon niet over een "de Mark II" kan praten.

excuses als je je aangevallen voelde, ik bedoelde het als knipoog. ;)

AART
2 maart 2006, 11:20
Schijnen erg goed te klinken, alleen loodzwaar ;)


dan is iig een ding gelukt bij het kopieeren :soul:

LPplayer
2 maart 2006, 11:59
HOe duur is deze versterker 50 watt?

Heb weleens op Koch gespeeld en dat is super.
Nou weet ik niet of er een verschil is tussen een twintone, een multitone of studiotone kwa geluiden


wat dacht je van een Koch
ik heb zelf een Multitone top,maar je kan em ook in een combo krijgen
deze versterker heeft 3 kanalen en een solo boost
kanaal 1 heeft een supermooie heldere clean,en dan BEDOEL ik ook clean
kanaal 2 is een soort crunch kanaal, clean met een rauw randje
kanaal 3 een zeer vette distorsion,waarmee je de deuren uit de kozijnen
blaast ,echt een goed laag en mooie toon
en dan de solo boost waarmee je het geheel een paar decibel omhoog kan
trappen
tweedehands moet ie wel onder de 1000 euro te krijgen zijn
ze zijn er overigens in 50 en in 100 watt

succes

Toaster
2 maart 2006, 12:13
Waarom nou zoeken naar het fender geluid in andere versterkers.

Koop dan gewoon een Fender Twin, silverface ofzo, ( als je hier meer over wilt weten moet je even naar het vintage versterker deel of even een zoekopdracht doen) en koop daar een paar hele mooie goeie pedalen bij.

Dan kom je echt heel ver.

wytz
2 maart 2006, 12:18
Waarom nou zoeken naar het fender geluid in andere versterkers.

Koop dan gewoon een Fender Twin, silverface ofzo, ( als je hier meer over wilt weten moet je even naar het vintage versterker deel of even een zoekopdracht doen) en koop daar een paar hele mooie goeie pedalen bij.

Dan kom je echt heel ver.

een goede mesa of koch clean klinkt anders net zo lekker hoor! :), en de drive kanalen zijn een stuk veelzijdiger!

crrrN
2 maart 2006, 14:06
Hier kom ik weer aan met mn Randall post (sorry xD)

Randall RM100 met 3 modules:
1 Module clean > Pak je de Blackface, DLX of Tweed. (Heb je nagenoeg het Fender clean geluid).
1 Module crunch > Pak je een Plexi, SL+ of Top Boost (Heb je Marshall of Vox geluid)
1 Module HiGain > Rectifier, XTC Of een Randall HiGain mod.

Ben je klaar voor iets meer dan 1700 euri's.

Ik zie dat je niet boven de 1000 uit kan. Dan kun je de RM50 eens bekijken.
Hier staat het allemaal http://www.randallamplifiers.com/products/amplifiers/mts/mtsheads.asp

AART
2 maart 2006, 14:08
hier stond iets onzinnigs

Koekjes zijn lekker
2 maart 2006, 16:04
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik maak uit de reacties op dat Mesa ook een mooie clean sound heeft. Ik zou denk ik het liefst gaan voor een Mark, welke weet ik nog niet. Ik weet wel dat deze dingen duur zijn. Moet dus maar flink aan het testen gaan, ben ook benieuwd hoe een Koch klinkt :).

Ik heb nog geen commentaar over Engl gehad. Hoe is de Engl clean?

Dan nog een vraagje, kun je met door een goed overdrive pedaal voor een Fender te gooien ook een lekkere distortion, of wordt het dan zo'n "bijna maar net niet" distortion? Is er een strak sologeluid mee te bakken?

Nogmaals bedankt voor de reacties zo snel!! :D

Scali
2 maart 2006, 16:16
Wat is een 'strak sologeluid'?
Als je het hebt over zo'n hi-gain rockgeluid a la Vai, Satriani, Petrucci etc (waar de Mark dus erg goed in is)... den denk ik van niet. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt.
Volgens mij ligt dat ook deels aan de speaker/houtkeuze van Fender.

Koekjes zijn lekker
2 maart 2006, 16:19
Hmm ja ik ben niet echt goed in geluiden omschrijven, maar ik bedoel dat het geluid niet te modderig wordt. Inderdaad een beetje in de richting van de gitaristen die je noemt.

jozum
3 maart 2006, 00:38
Wat is een 'strak sologeluid'?
Als je het hebt over zo'n hi-gain rockgeluid a la Vai, Satriani, Petrucci etc (waar de Mark dus erg goed in is)... den denk ik van niet. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt.
Volgens mij ligt dat ook deels aan de speaker/houtkeuze van Fender.

absoluut..

niet op fender gaan als je veel waarde hecht aan higain. Vooral met humbuckers wordt het een soepie. Let wel, alle klanktermen en oordelen zijn relatief. Met andere woorden, je moet het verschil zelf leren kennen... Ik zou zeker naar Koch kijken.

jozum

johantipker
3 maart 2006, 11:04
Waarom nou zoeken naar het fender geluid in andere versterkers.

Koop dan gewoon een Fender Twin, silverface ofzo, ( als je hier meer over wilt weten moet je even naar het vintage versterker deel of even een zoekopdracht doen) en koop daar een paar hele mooie goeie pedalen bij.

Dan kom je echt heel ver.

He's right!


Marble amps doen t ook wel.....