PDA

View Full Version : Supersnelle solo's op 1 snaar



Vonk
1 maart 2006, 20:57
--11-11-12-11-9-11-12-11-12-9-11-12-11-9-11-12--G snaar


Dit is een onderdeel van de Clansman-solo van Iron Maiden, al komen dit soort stukken in bijna alle metalsolo's voor. Wat is de truuk om dit zo mooi mogelijk en effecient mogelijk te doen m.a.w. wat is het recept wat men moet hanteren om dit uit de versterker te krijgen.

Alternate picking
De vingerzetting: 9-wijs, 11-ring, 12-pink
Langzaam beginnen
Zeer dicht de vingers boven de fretten houden
Vederlicht spelen

Verder nog tips/toevoegingen? Misschien 1 keer aanslaan en dan pullofs en hammerons?

Dergelijke theorievragen met zo'n duidelijke omschrijving als onderwerp zijn niet te vinden in dit forum.

jonathan
1 maart 2006, 23:47
ik neem aan dat je hem met plectrum speeld,

i.p.v. alleen naar beneden aanslaan, ook terug halen
dus op en neer aanslaan
(als je het nog niet zo speeld)

SBloke
2 maart 2006, 01:18
De juiste plectrum kiezen.. (afweging tussen snelheid en tone)


Met een metronoom spelen...
..en NIET sneller zetten tot je hem op een bepaalde LAGE snelheid 100% kunt spelen keer op keer op keer

Vonk
2 maart 2006, 10:42
Ik heb laatst een stel Stylus picks gekocht, die helpen zeker met alternate picking. Maar een normale plectrum moet hard zijn he, zodat ie niet achter je beweging aan flappert?
Welke dikte wordt hierbij aangeraden? Ik heb nu als favoriet de paarse dunlop delrin500 1.14mm.

SBloke
2 maart 2006, 10:47
Plectrums zijn echt compleet een kwestie van smaak.

Ik kan hier wel gaan adviseren, maar wat ik lekker vind spelen vindt een ander een ramp. Maar een stugger plectrum is inderdaad wel aan te raden voor snel spel omdat hij anders gaat "flapperen" zoals je dat zo mooi formuleerd. Verder klinkt een heel slap plectrum ook niet echt lekker bij de aanslag. Maar ook dit is weer persoonlijk. Zelf gebruik ik met veel plezier Dunlop Tortex 1.14

http://www.fqms.com/images/Product_Images/pk17-1.14.jpg

Willen soms wel eens uit je vingers glijden, inkerven met een heel scherp mesje doet dan wonderen,

Vonk
2 maart 2006, 11:06
Aha bedankt voor de reacties.

Tevens heb ik gemerkt dat als ik met een normale plectrum alternate pick en ik hou de snaar en de pick parallel, dan krijg ik de hardste klank. Draai ik de pick wat meer met de klok mee (van bovenaf gezien) dan krijg ik iele klanken, de pick glijdt over de snaar heen. Het is zeker zaak om het balans te vinden tussen de klank en de draaihoek van de pick?


Trouwens, dat uit je vingers glijden, met Delrin heb ik dat probleem totaal niet. Het is een materiaal wat een beetje gaat plakken aan je vingers. Heerlijk! Andere mensen kan ik aanraden tussen meerdere materialen te switchen om je favoriet te zoeken.

Bl44t44p
2 maart 2006, 12:08
Idd, met Tortex krijg ik altijd het gevoel dat dit juist die dingen zijn die niet uit mijn handen gaan vallen (beetje ruwig spul). Moet je ze natuurlijk wel met enige regelmaat vervangen ;)

Don Capo
2 maart 2006, 12:38
Mocht je een van de weinige zijn die supersnelle solo's niet met plectrum wilt spelen maar met je vingers is de tremolo techniek (uit de Flamenco) een oplossing, i, a, m, i. (wijsvinger, ringvinger, middelvinger, wijsvinger)En dat in sneltreinvaart. Veel oefenen maar wanneer je deze volgorde aanhoud zul je zien dat je linkerhand meer moiete heeft met de snelheid dan uiteindelijk je rechterhand.

Soul Grinder
8 maart 2006, 13:33
Mocht je een van de weinige zijn die supersnelle solo's niet met plectrum wilt spelen maar met je vingers is de tremolo techniek (uit de Flamenco) een oplossing, i, a, m, i. (wijsvinger, ringvinger, middelvinger, wijsvinger)En dat in sneltreinvaart. Veel oefenen maar wanneer je deze volgorde aanhoud zul je zien dat je linkerhand meer moiete heeft met de snelheid dan uiteindelijk je rechterhand.
Ja, Paco De Lucia is hierin een absolute meester.

WICKED
9 maart 2006, 16:38
Mocht je een van de weinige zijn die supersnelle solo's niet met plectrum wilt spelen maar met je vingers is de tremolo techniek (uit de Flamenco) een oplossing, i, a, m, i. (wijsvinger, ringvinger, middelvinger, wijsvinger)En dat in sneltreinvaart. Veel oefenen maar wanneer je deze volgorde aanhoud zul je zien dat je linkerhand meer moiete heeft met de snelheid dan uiteindelijk je rechterhand.

yeahhh iron maiden met je vingers whahhaa:d

VHsologitarist
9 maart 2006, 23:49
Mocht je een van de weinige zijn die supersnelle solo's niet met plectrum wilt spelen maar met je vingers is de tremolo techniek (uit de Flamenco) een oplossing, i, a, m, i. (wijsvinger, ringvinger, middelvinger, wijsvinger)En dat in sneltreinvaart. Veel oefenen maar wanneer je deze volgorde aanhoud zul je zien dat je linkerhand meer moiete heeft met de snelheid dan uiteindelijk je rechterhand.

hoeze tremelo?
je bedoelt picado.. rustend op de volgende snaar. (a la paco de lucia)
Vooral bij langere runs wordt toch vaak picado gebruikt?
Tremelo wordt toch meer gebruikt bij 1 noot of arpeggio's?

Grtz
8)

Don Capo
10 maart 2006, 08:28
hoeze tremelo?
je bedoelt picado.. rustend op de volgende snaar. (a la paco de lucia)
Vooral bij langere runs wordt toch vaak picado gebruikt?
Tremelo wordt toch meer gebruikt bij 1 noot of arpeggio's?

Grtz
8)

picado wordt vaak gebruikt bij arpeggio's, daarom ook de naam 'arpeggio picado'. Beide techniecken zijn te gebruiken voor het spelen van solo's. Al moet ik je gelijk geven dat de picado in de flamenco meer gebruikt word voor de solo's. Ik gebruik zelf de tremolo of gedeeltes van de tremelo ook voor het spelen van solo's op een of twee snaren in bijv de meer klassiekere muziek. Tis maar net hoe je het wil benaderen. denk ik. Het lopen over een snaar gaat mij beter af als ik de tremolo hanteer.