PDA

View Full Version : Het grote soepkommen expirement



johantipker
1 maart 2006, 19:37
Dan nu deel II


http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/mrt06%20002.jpg

Dit betreft de "reverse" 5 inch soepkom. :rockon:

Bevindingen:

-de soepkom is nu bruikbaar als asbak (houdt de vaderlandse podia schoon)
-het hoog wordt nu weerkaatst en egaler verspreidt
-het is wat meer gedoe de soepkom vast te tapen, ik overweeg dubbelzijdig klittenband te gaan gebruiken
-Bij het spelen van rock met veel drive en volume, waarbij ik de amp schuin zet als een wedgemonitor, vond ik de opstelling van de soepkom zoals in expirement I (oorspronkelijk foto met de pan soep) toch te prefereren.
-met een donkere jazzsound is de "reverse" soepkom met asbakvoordeel weer beter (ik zoek nu een mechanisme dat bij het intrappen van het distortion pedaal de soepkom omkeert, via een midi commando ofzo)
-volgens mij voldoet een rond stukje tietenschuim ook prima voor mijn doeleinden, namelijk het afdempen van wat wat hoog, bij gebruik van de amp als wedgemonitor
-hier was helaas geen tupperware soepkom voor handen (ook geen Line6 amp)



Deel I


:hippie: ff terug referend naar het topic over de Weber Mass Beamblocker.....


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70465

ik schuw het expirement niet en ik heb ondervonden, dat de in dat topic door mij voorgestelde soepkom ook fantastisch werkt......

een ieder die daar interesse in heeft, is welkom om het resultaat onder het genot van een kommetje soep te komen checken.......


http://www.neemnugitaarles.nl/e107_files/Images/februari06%20031.jpg

Joey Handsome
1 maart 2006, 19:43
lachen man, het werkt nog echt ook, maar moet je die soepkom er niet andersom op plaatsen, die beamblocker zit namelijk ook met de bol naar de speaker toe inplaats van er vanaf, of maakt dat niet uit?

SimonS
1 maart 2006, 20:01
:seriousf: hehehe dit is geniaal! maar goed, de "beam blocker" is dan ook een simpel concept. nu maar afwachten tot Behringer adverteert met soepkommen onder de noemer "BBeam BBlocker"...

johantipker
1 maart 2006, 21:18
lachen man, het werkt nog echt ook, maar moet je die soepkom er niet andersom op plaatsen, die beamblocker zit namelijk ook met de bol naar de speaker toe inplaats van er vanaf, of maakt dat niet uit?


Aaaaaaaaaaaahhhhhh zooooo! :sssh: ik vroeg me al af hoe ie het hoog dan weerkaatste.............natuurlijk.......wij gaan door..........

Helter Skelter
1 maart 2006, 21:46
volgens mij zit die beamblocker niet helemaal op de goede plaats...

Stitch
1 maart 2006, 22:54
he sash, jij blokte het hoog toch een beetje met gewoon een paar strepen ducktape? Tenminste als je er recht voor zit?

Vonk
1 maart 2006, 22:57
Haha leuke foto ook!

...

...

...

Die pan, maakt die ook het geluid beter, of zijn soepkommen HET keukengerei voor de nieuwe gitarist?

GuitarMaster
1 maart 2006, 22:58
he sash, jij blokte het hoog toch een beetje met gewoon een paar strepen ducktape? Tenminste als je er recht voor zit?

Doe ik ook soms, en ik heb andere gitaristen het op het podium ook wel vaker zien gebruiken.

hadv
2 maart 2006, 00:51
de merkfanatici op dit forum zullen nu wel een aantal discussies gaan opzetten over de vraag of oud Wedgewood beter is dan nieuw, en of die van de Hema net zo goed zijn als die van de Blokker

AART
2 maart 2006, 01:41
en tupperware voor line 6 liefhebbers ofcourse :cooler:

johantipker
2 maart 2006, 09:02
volgens mij zit die beamblocker niet helemaal op de goede plaats...


Bij Fender Hotrod zit de speaker meer naar links in de kast, de kom hangt precies voor het midden.... :gitarist:

Die pan, maakt die ook het geluid beter, of zijn soepkommen HET keukengerei voor de nieuwe gitarist?

.......zowiezo......als je tijdens de gig opeens ontzettend nodig moet pissen....

en tupperware voor line 6 liefhebbers ofcourse

:D

matto
2 maart 2006, 09:08
en tupperware voor line 6 liefhebbers ofcourse :cooler:
tuurlijk niet die zijn echt wel in staat om een soepkop te modelen hoor!:seriousf:

paulusdeBKB
2 maart 2006, 11:59
Hee Johan, gefeliciteerd met het uitvoeren van een geslaagd experiment! Mijn hotrod knalt ook te veel in het hoog, ik ga er maar van die BB's opzetten. Wel een beetje dure grap voor een 4x10" kastje maarja. Gelukkig zijn ze van een goed merk, zal ik maar zeggen. Weber maakt toch ook BBQ's? :satisfie:

peter_heijnen
2 maart 2006, 15:14
Ik hou ook van huisnijverheid met nooitgedachte onderdelen.
Mijn idee was om ipv soepkommen ander keukengerei te nemen.

Men neme zo'n ronde schuimspaan waarmee je calamaris uit het frituurvet haalt en haalt daar steel van af. De steel niet meteen weggooien, deze kan ev gebruikt worden als bevestigingslijst indien lang genoeg.
De gaatjes in het ronde gedeelte naar eigen smaak wel of niet afplakken en de homeblocker voor de speakerconus bevestigen.

Heb het idee niet uitgevoerd, want ik ben bij Sander de Gier langsgeweest en heb een merkblocker gekocht voor mijn 12" combootje.

Ik heb er gisteren een theatervoorstelling mee gedaan en de eerste indruk is zeer positief. Vanavond kijk ik weer verder hoe het bevalt.

Rwin
2 maart 2006, 15:18
Mooi, ik lees steeds betere dingen. Ik ben erg geinteresseerd geraakt, maar ik wil het zelf ook even testen voordat ik voor mijn 4x12 Mesa Rectocab Std. voor 88,- euro die dingen ga halen.

Als iemand een zelf-maak-set goed kan vastmaken, hoor ik het graag, dan ga ik dat ook even doen voor de repetities. En if goed, dan rij ik even naar Sander. Heeft hij er voldoende op voorraad? Ik wil er direct 4 kopen, want op oorhoogtes heeft het publiek er ook last van als ik de onderste niet "afblok".

johantipker
3 maart 2006, 10:01
Mooi, ik lees steeds betere dingen. Ik ben erg geinteresseerd geraakt, maar ik wil het zelf ook even testen voordat ik voor mijn 4x12 Mesa Rectocab Std. voor 88,- euro die dingen ga halen.

Als iemand een zelf-maak-set goed kan vastmaken, hoor ik het graag, dan ga ik dat ook even doen voor de repetities. En if goed, dan rij ik even naar Sander. Heeft hij er voldoende op voorraad? Ik wil er direct 4 kopen, want op oorhoogtes heeft het publiek er ook last van als ik de onderste niet "afblok".

Als ik m'n combo gewoon schuin zet, blijft ie ook wel een avond hangen met een stukkie tape. Daar moet je volgens niet al te moeilijk over doen!
natuurlijk moet er wel een flightcase komen voor soepkommen in verschillende maten en een rol tape! Met vier speakers wordt het wat meer gedoe..... :chicken:

johantipker
3 maart 2006, 10:03
Binnenkort deel II van het grote soepkommen expirement.......namelijk de reverse soepkom en de custom reverse pollepel (perfekte dome)

johantipker
3 maart 2006, 10:15
. Weber maakt toch ook BBQ's? :satisfie:

Toevallig verkoopt mijn geliefde vrouw die Weber BBQ's!

zij werkt bij een tuinmeubelcentrum, goed, men plaatse de tubeamp in de Weber BBQ, doet het deksel erop en stoken de boel flink op........................het zogenaamde laten voorgloeien van de amp.......

moet toch wel heel erg metallen!

Vonk
3 maart 2006, 15:31
Voor de doehetzelvers: misschien een idee: bij van die handwerk- en knutselwinkels waar je oma altijd heen gaat liggen met een beetje mazzel piepschuimen bollen die voor weet ik het gebruikt worden. Als je die door de midden zaagt heb je twee mooie halfronde bollen met bijna dezelfde eigenschappen als een papieren bol.

+ze zijn lichter dan soepkommen

ACSlater
3 maart 2006, 15:46
Mmm dat is niet eens zo'n slecht idee! Die piepschuimballen. Werkt ook lekker makkelijk maar ja; het oog wil ook wat dus worden het soepkommen!








maar niet heus :)

Vonk
4 maart 2006, 11:02
Mmm dat is niet eens zo'n slecht idee! Die piepschuimballen. Werkt ook lekker makkelijk maar ja; het oog wil ook wat dus worden het soepkommen!

maar niet heus :)

Hehe inderdaad, alsof soepkommen er zo lekker uit zien... :satisfie:

Rwin
4 maart 2006, 13:59
ik denk dat die piepschuim ballen het niet zo goed zullen verdelen en het geluid meer absoberen. Ik zou toch voor een iets harder object gaan. Soepkommen is altijd een goede keuze ;)

ieme
4 maart 2006, 15:43
is t ook roadproof die koppen?

johantipker
4 maart 2006, 20:04
ik denk dat die piepschuim ballen het niet zo goed zullen verdelen en het geluid meer absoberen. Ik zou toch voor een iets harder object gaan. Soepkommen is altijd een goede keuze ;)


Als ik m'n amp als personal menotor gebruik, dus schuim op mezelf gericht mag het best wel iets absorberen, als je een mic voor de pa off axis zet, pakt ie nog voldoende hoog.

Rwin
7 maart 2006, 23:09
JAAAA, net rep gehad. Ik heb ook wat ge-expirementeerd. Ik ben er erg tevreden over (het geluid).

Ik heb ipv soepkommen, wat echt uit de tijd is ondertussen, de groenteschaaltjes maar genomen :p

Check:
http://members.chello.nl/hcm.janssen/ADMIN/BB.jpg
Dit is van een afstandje 2 van die RVS groente-dingetjes. Ze zijn redelijk rond aan de onderkant, maar ze hebben ook een behoorlijk vlak stuk.



http://members.chello.nl/hcm.janssen/ADMIN/Close-BB.jpg
Hier wat dichterbij, je ziet dat het vlakke gedeelte eigenlijk iets te groot is, het zou een wat grotere ronde oppervlak moeten hebben, maar desondanks was ik wel onder de indruk van het geluid.

De geluidskleur verandert niet, maar het is wat rustiger en idd meer verspreid. Voor naast en dichtbij je versterker blijft alles hetzelfde klinken. Bovendien als ik ervoor ging hangen werden mijn eardrums niet gesplijt. Door de snerpende aggresieve TREBLES, want die waren er dus niet meer :-)
Ik denk dat ik zaterdag maar even langsga bij Sander de Gier :)

jacky
8 maart 2006, 23:02
For that doggy sound use them dog food cups (DFC)

Super onderwerp zeg begin net een beetje bij te komen :-)


En inderdaad is zon beam blocker niet meer dan een ding met een vorm die het geluid een beetje verspreid.


Keeep on going boysssssss

aad
9 maart 2006, 11:50
Misschien is een goedkope wok een goed idee. Eens kijken of het model welke ik bedoel nog ergens in de handel zijn.
Wat ik bedoel is een ijzeren wok die op een warmtebron (het gasfornuis bijvoorbeeld :)) gezet wordt d.m.v. een ijzeren ring die als een soort krans stabiliteit geeft aan de volmaakt ronde onderkant.
Die wok die ik had was veel te groot, maar met een decoupeerzaag kun je die natuurlijk wel verkleinen.

Alhoewel.....dat gaat misschien wel zoveel snerpend hoog afgeven (dat zagen dan) dat je daarna dit ding zelf w.s. niet meer nodig zult hebben.
Dan doe je het alleen nog maar voor je publiek :D.

Negative K3 fan
9 maart 2006, 12:48
Nog 1 vraagje, wat zijn de bevindingen op het gebied van ordinair duct tape??

Rwin
9 maart 2006, 13:42
plakt en scheurt goed :-)

haha, maar goed, qua soundspreiding is het niet geweldig. Het kaatst niet. Moet kaatsen om te verspreiden.

johantipker
9 maart 2006, 15:19
JAAAA, net rep gehad. Ik heb ook wat ge-expirementeerd. Ik ben er erg tevreden over (het geluid).

Ik heb ipv soepkommen, wat echt uit de tijd is ondertussen, de groenteschaaltjes maar genomen :p

Check:
http://members.chello.nl/hcm.janssen/ADMIN/BB.jpg
Dit is van een afstandje 2 van die RVS groente-dingetjes. Ze zijn redelijk rond aan de onderkant, maar ze hebben ook een behoorlijk vlak stuk.



http://members.chello.nl/hcm.janssen/ADMIN/Close-BB.jpg
Hier wat dichterbij, je ziet dat het vlakke gedeelte eigenlijk iets te groot is, het zou een wat grotere ronde oppervlak moeten hebben, maar desondanks was ik wel onder de indruk van het geluid.

De geluidskleur verandert niet, maar het is wat rustiger en idd meer verspreid. Voor naast en dichtbij je versterker blijft alles hetzelfde klinken. Bovendien als ik ervoor ging hangen werden mijn eardrums niet gesplijt. Door de snerpende aggresieve TREBLES, want die waren er dus niet meer :-)
Ik denk dat ik zaterdag maar even langsga bij Sander de Gier :)


mijn hart wordt er warm van........misschien moeten we eens samen gaan koken.....

Rwin
9 maart 2006, 15:56
ja! mjammie! ha, maar een lekker sausje gaffa erbij ofzo?

jozum
9 maart 2006, 17:05
Ik heb ipv soepkommen, wat echt uit de tijd is ondertussen, de groenteschaaltjes maar genomen :p


sorry maar rvs-groentenschaaltjes zijn zoo gaarkeuken, dat kan gewoon echt niet op een mesa. ;)

misschien wordt het tijd voor een poll welk huis- tuin- en keukengereedschap het meest geschikt is (qua functioneren maar óók en vooral qua presentatie) als beamblocker.

Rwin
9 maart 2006, 17:16
:p

haha, maar past wel mooi bij het chrome van de top!
ik ga btw zaterdag 4 stuks echte Beam Blockers halen bij Sander de Gier.

Nog tips om mijn mesa cab netjes open te maken?

johantipker
10 maart 2006, 10:04
Maar wordt het niet eens tijd dat wij gezamenlijk een fabrikant als Celestion gaan benaderen, met een eisenpakketje voor een nieuw te ontwikkelen gitaarspeaker met een veel egalere afstraling van de sound.

Voor zover ik het begrijp zijn gitaarspeakers ontwikkeld vanuit ranzige radio speakers en dat dat per ongeluk icm tube amps lekker klonk. Maar de techniek schrijdt voort,maar gitaarspeakers zijn qua concept nog steeds hetzelfde als in de jaren 50....verbeteringen zijn alleen vanuit de industrie gekomen met betrekking tot hogere rendementen en duurzaamheid :soul:

Bose claimt nu een oplossing te hebben gevonden voor het ongewenste beamgedrag van een gitaarspeaker met die PSA1 paal, maar wij hoeven helemaal geen paal met campingtaferelen, met een HIFi frequentie respons en een paar ingebouwde transistoreindtrappen, het ding isook errug duur....

volgens mij willen wij gewoon een gitaarspeaker, die hetzelfde kunstje kan als de ouwe trouwe gitaarspeakers, namelijk het signaal van je tube amp er zo ranzig mogelijk uitkotsen, maar zonder rare beam effecten en met een hele egale afstraling, die ook ver "draagt".
Misschien kom je dan inderdaad op een of ander 2 weg systeem, dat boven je hoofd moet hangen / staan, met een mid/hoog misthoorn met een 180 graden afstraal bereik, maar die je wel rechtstreeks op je tube amp (top) kunt aansluiten.

(deze vraag heb ik ook gepost in het Weber beamblocker topic)

ewout
10 maart 2006, 12:13
In principe zijn die speakers van vroeger ranzig doordat ze het geluid sterk kleuren en compressen. (laag wattage, alnico coil) Je hebt nu ook speakers die zo goed als niet kleuren in verhouding en ook niet compressen, bijv. die 90w ceramische jensens in de koch versterkers. Persoonlijk vind ik die 90w. koch jensen speakers iets te veel van het goede. Te perfect? misschien wel. Juist die ranzigheid hier en daar geeft dat karakter - voor mijn smaak dan. Liever dat als basis houden en dat gebalanceerd maken.

Zo'n beamblocker doet overigens echt veel meer dan een soepkom of groentebakje (heb ik ook geprobeerd) omdat die beamblocker veel dichter bij de conus zit. Er zit sowieso altijd +/- 2 cm verschil omdat een beamblocker tussen je baffle board en je speaker zit en niet in lijn met je speakerdoek. Daarnaast steekt de bolling naar binnen en niet naar buiten. Het materiaal en textuur op het bolletje van de blokker lijkt verdacht veel op het materiaal waar een speakerconus van is gemaakt (papierig/katoenachtig) en zal denk ik extra absorberen. Het reflecteerd wel terug naar de conus, maar ik vermoed maar 50% van wat een ceramisch bolletje zou doen.

Rwin
10 maart 2006, 12:23
Zo'n beamblocker doet overigens echt veel meer dan een soepkom of groentebakje (heb ik ook geprobeerd) omdat die beamblocker veel dichter bij de conus zit. Er zit sowieso altijd +/- 2 cm verschil omdat een beamblocker tussen je baffle board en je speaker zit en niet in lijn met je speakerdoek. Daarnaast steekt de bolling naar binnen en niet naar buiten.

logisch, maar ik wilde het gewoon eerste testen voordat ik er 88,- euro tegenaan gooi :)



Het materiaal en textuur op het bolletje van de blokker lijkt verdacht veel op het materiaal waar een speakerconus van is gemaakt (papierig/katoenachtig) en zal denk ik extra absorberen. Het reflecteerd wel terug naar de conus, maar ik vermoed maar 50% van wat een ceramisch bolletje zou doen.

Hmm, is het wel stevig genoeg dan? Niet dat ik een papiertje met een stukje plastic van 22,- euro koop? (x4)

ewout
10 maart 2006, 17:26
logisch, maar ik wilde het gewoon eerste testen voordat ik er 88,- euro tegenaan gooi :)

ik bedoeld te zeggen dat je als je al wat merkt met een soepkom dat je versteld zult staan van de beamblockers.

Hmm, is het wel stevig genoeg dan? Niet dat ik een papiertje met een stukje plastic van 22,- euro koop? (x4)

ik vond het wel waar voor zn geld. Je krijgt sowieso een stalen strip die al zwart is (zodat het niet opvalt achter het speakerdoek) met een zwart stalen schijfje met daarop dus dat heuveltje of bolletje. Het is natuurlijk niet zomaar papier, het volgens mij gewoon hetzelfde spul als waar een conus van gemaakt is. zie ook http://www.webervst.com/blocker.html Het is zeker stevig genoeg.

Joey Handsome
10 maart 2006, 17:29
dat vraag ik me dus af, de meeste mensen hebben zwart doek, ik heb echter zilverkleurig doek zoals de meesten met een fenderbak, zie je dan niet twee van die hele lelijke bollen achter dat doek zitten?

ewout
10 maart 2006, 20:17
dat vraag ik me dus af, de meeste mensen hebben zwart doek, ik heb echter zilverkleurig doek zoals de meesten met een fenderbak, zie je dan niet twee van die hele lelijke bollen achter dat doek zitten?

Ik heb ook zilverkleurig (koch) doek. Wanneer het licht erop staat zie je er niets achter. Bij daglicht zie je onder een schuine hoek twee donkere ronde plekken. Is echt niets lelijk aan. Ik heb zelfs de zilveren logo stickertjes laten zitten.

erwin_ve
11 maart 2006, 01:25
Hee!! Nu weet ik waarom een Engl Thunder zo lekker gebalanceerd klinkt. Het Engl logo voor de speaker is eigenlijk gewoon een beamblocker AKA soepkom

Punt
11 maart 2006, 09:37
Zijn er ook mensen die hun amp beter vinden klinken zonder de BB's dan met?

Het zou toch wel heel toevallig zijn dat deze mod alle amps beter laat klnken.
Dan zouden we hier echt te maken hebben met een brilliant nieuw inzicht waar in de hele historie van speakerdesign nog niemand aan heeft gedacht...