PDA

View Full Version : Morris stratocaster [info]



rhcp_schipper
1 maart 2006, 18:17
Hallo,

Ik kan voor een leuke prijs een morris strat kopen in sunburst, maar de verkoper zegt dat het een essen body is, en hier lees ik dat het allemaal multiplex is.

Zijn alle morris strat allemaal multiplex?

Ik hoop dat iemand me hier mee info over kan geven, en alle andere info over morris is ook heel erg welkom.

no 1 hops
1 maart 2006, 18:34
klein beetje info.
Die Dylan is al oud
Toch zal de kwaliteit je meevallen. Hij komt van Moridairi in Japan, de
Morris en later Cortfabriek.

deze info kreeg ik van bob de jong uit leeuwarden op een vraag over mijn dylon superstrat.
als je even moridairi gebruikt om te zoeken kom je ook op fabrieks sites.

trouwens mijn dylon's ,heb er twee, zijn beide met multiplex body.
kun je gauw genoeg zien als je de opening even in kan zien waar de brug en veren zitten.
dan zie je, tenminste bij mij de egale ribbels van de verschillende lagen hout.
en moet eerlijk zeggen klinkt echt niet verkeert.
maar dat moet je zelf horen, en voelen, want de ene dylon is flink zwaarder dan de andere

wietse
1 maart 2006, 18:43
morris is een oud budget merk, kan best zijn dat de body van essen is, dit kwam ook wel voor alleen ze zijn bekender geworden met hun super goedkope kopieen van multiplex.
morris was oorspronkelijk een naam die gebruikt werd door de ibanez fabriek voor hun instappers bedoeld voor europese export, kan best zijn dat die naam later door een ander bedrijf is gekocht.
een maat van me heeft een sg kopie van morris en die heeft een mahonie body, dus alles is mogelijk.
vaak kan je ook wel zo zien of een gitaar van multiplex is of niet, kijk goed naar de zijkanten en laat het licht er wat over spelen, zie je dan allemaal parallelle lijnen dan is het multiplex.

rhcp_schipper
1 maart 2006, 19:07
morris is een oud budget merk, kan best zijn dat de body van essen is, dit kwam ook wel voor alleen ze zijn bekender geworden met hun super goedkope kopieen van multiplex.
morris was oorspronkelijk een naam die gebruikt werd door de ibanez fabriek voor hun instappers bedoeld voor europese export, kan best zijn dat die naam later door een ander bedrijf is gekocht.
een maat van me heeft een sg kopie van morris en die heeft een mahonie body, dus alles is mogelijk.
vaak kan je ook wel zo zien of een gitaar van multiplex is of niet, kijk goed naar de zijkanten en laat het licht er wat over spelen, zie je dan allemaal parallelle lijnen dan is het multiplex.

Super bedankt voor de info.

rhcp_schipper
1 maart 2006, 23:44
Zijn er mensen hier die met een morris strat spelen die niet van multiplex is?
Ik ben benieuwd naar de reactie van die mensen. (want mijn og is toch wel een beetje heel erg gevallen op de strat) :)

Alvast bedankt.

almarvk
2 maart 2006, 09:45
klein beetje info.
Die Dylan is al oud
Toch zal de kwaliteit je meevallen. Hij komt van Moridairi in Japan, de
Morris en later Cortfabriek.


Thnx voor de info! Ik heb namelijk een oude akoustische van Morris uit Japan :)

rhcp_schipper
2 maart 2006, 10:02
Verder iemand enig eevaring emt en Morris Stratocaster? Ben echt heel erg benieuwd naar reacties

wietse
2 maart 2006, 10:30
morris is een obscuur merk waar je erg weinig van tegenkomt en dan nog voornamelijk lp kopieen.
dus de kans dat iemand er één heeft en hier ook nog eens rondwaart is bijzonder klein.
ik weet wel het was vroeger een merk waarme je liever niet gezien wilde worden net zoals hondo, en tegenwoordig stagg.

almarvk
2 maart 2006, 10:33
Nou en bedankt Wietse! Daar gaat m'n eergevoel!! Had ik net zo'n goed humeur omdat ik wat info had gevonden, doe je me dit aan!! ;)

Die morris die ik heb speelt toch echt goed en klinkt prima ondanks dat ie al ruim 30 jaar oud is.

Harry
2 maart 2006, 10:47
ik snap deze post niet helemaal? Welke Dylan/dylon?




klein beetje info.
Die Dylan is al oud
Toch zal de kwaliteit je meevallen. Hij komt van Moridairi in Japan, de
Morris en later Cortfabriek.

deze info kreeg ik van bob de jong uit leeuwarden op een vraag over mijn dylon superstrat.
als je even moridairi gebruikt om te zoeken kom je ook op fabrieks sites.

trouwens mijn dylon's ,heb er twee, zijn beide met multiplex body.
kun je gauw genoeg zien als je de opening even in kan zien waar de brug en veren zitten.
dan zie je, tenminste bij mij de egale ribbels van de verschillende lagen hout.
en moet eerlijk zeggen klinkt echt niet verkeert.
maar dat moet je zelf horen, en voelen, want de ene dylon is flink zwaarder dan de andere

rhcp_schipper
2 maart 2006, 10:56
morris is een obscuur merk waar je erg weinig van tegenkomt en dan nog voornamelijk lp kopieen.
dus de kans dat iemand er één heeft en hier ook nog eens rondwaart is bijzonder klein.
ik weet wel het was vroeger een merk waarme je liever niet gezien wilde worden net zoals hondo, en tegenwoordig stagg.

Dus in het kort gezezg, zeg je dat morris gewoon kutgitaren zijn?

wietse
2 maart 2006, 11:06
Dus in het kort gezezg, zeg je dat morris gewoon kutgitaren zijn?
yep alleen daar kunnen soms ook weer goede exemplaren tussen zitten, ik heb zo'n hondo over het algemeen niet veel soeps, maar deze is in de matsumoku fabriek gemaakt en met gelijmde hals (zeldzaam voor hondo) en erg goed.
dus je weet het nooit tot je hem hebt geprobeerd.

no 1 hops
2 maart 2006, 14:37
ik snap deze post niet helemaal? Welke Dylan/dylon?typ fout van bob de jong het gaat om dylon.
waarom heb ik bob de jong gevraagt?
op 1 van de twee dylons staat zijn sticker.

klinkt nu natuurlijk dubbel wat ik ga zeggen.
maar ik heb nu twee van die dylons, voor het bedrag niet verkeerd en heb wel eens slechtere gitaren in de handen gehad.
wat betreft het dubbele aan mijn uitspraak.
heb ze beide te koop want onze auto was naar deklote en dat kost centen.

vind gewoon dat je dit soort gitaren moet beoordelen op het moment dat je ze in de handen hebt.
geldt voor elke merk (ook stagg) overal zitten betere dan gemiddelt tussen

provisus
17 april 2006, 17:36
Is dit zo'n Dylon, had er eentje gekocht voor 10 euro bij de kringloopcentrum en hij klinkt verassend goed! Hij heeft een apart "poing" in zijn sound (weet niet hoe ik het anders moet verwoorden ^^) Hij werd bijna een bijzet tafeltje, todat ik vandaag dacht om hem op te knappen gelukkig heb ik dat gedaan.
Hij stinkt wel trouwens :S(jep een stinkende gitaar) en is inderdaad van multiplex ^^

http://gallery.filefront.com/provisus//127308/1/ Hopelijk doet ie het



PS sorry voor het opgraven van een redelijk oud topic

Sim-Simon
17 april 2006, 17:40
Is dit zo'n Dylon, had er eentje gekocht voor 10 euro bij de kringloopcentrum en hij klinkt verassend goed! Hij heeft een apart "poing" in zijn sound (weet niet hoe ik het anders moet verwoorden ^^) Hij werd bijna een bijzet tafeltje, todat ik vandaag dacht om hem op te knappen gelukkig heb ik dat gedaan.
Hij stinkt wel trouwens :S(jep een stinkende gitaar) en is inderdaad van multiplex ^^

http://gallery.filefront.com/provisus//127308/1/ Hopelijk doet ie het



PS sorry voor het opgraven van een redelijk oud topic

Ziet er in ieder geval wel stoer uit!

no 1 hops
18 april 2006, 13:35
die dylon van mij ziet er zo uit.
de kleur is door mijzelf veranderd en de hals is van een linkshandige

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/superstrat.jpg

klopt dat hij wel eenstevig geluid heeft, maar ook twang.

Stratman70
18 april 2006, 15:46
Mijn eerste electrische gitaar was een Morris strat. Ik heb er alleen maar geweldige herinneringen aan. Voor die prijs was het een geweldige gitaar.
Het was een multiplex body en de frets versleten eigenlijk veel te snel (te zacht metaal). Alle afmetingen waren net ietsje kleiner dan van een echte strat, waardoor de hals helemaal te gek was voor mijn kleine handen.

De gitaar zag er geweldig uit. Een exacte replica van een strat uit 1972, inclusief de grote kop en de bullit. Zelfs de bodycontouren waren ook zo ondiep als bij de echte strats uit de jaren 70.

Door de jaren heen is de gitaar verder en verder gesloopt en nu ligt hij in onderdelen door mijn huis heen en valt niet meer te repareren. Best zonde. Ik had 'm nog best graag eens willen bespelen, maar helaas.

De elementen waren optisch bedrog: de poolstaafjes waren metalen stippen die op één langwerpige magneet waren geplakt, waar dus weer een spoel om zat. Deze elementen (evenals alles aan de gitaar) waren niet om te wisselen met Fender of Tokai onderdelen, omdat alles van de morris dus net een maatje kleiner was, dus ook de slagplaat, het tremoloblok, zadeltjes, noem maar op.

De gitaar klonk ietsje dunner dan een Fender, maar de klank op zich was erg mooi vond ik altijd.
Heb er zo'n 5 jaar op gespeeld denk ik. Opgetreden en al. Mocht ik ooit een Morris strat tegenkomen, wil ik er op zijn minst even aandachtig naar kijken en flink betasten.

mr. BadGrandSeven
6 oktober 2006, 16:14
ik heb een morris stratocaster, en die speelt als een gek.
er zit een dimarzio super distortion in, en er is een little big muff effect ingebouwd.
En hij speelt super
ook zit er een stereo uitgang in, dus kan ik over 2 verschillende versterkers spelen met twee verschillende geluiden.

BamBuFan1
6 oktober 2006, 19:41
Hallo,

Ik kan voor een leuke prijs een morris strat kopen in sunburst, maar de verkoper zegt dat het een essen body is, en hier lees ik dat het allemaal multiplex is.
Zijn alle morris strat allemaal multiplex?

Morris is lange tijd een merknaam van de Hoshino groep geweest. Dat betekent dat ze toen uit exact dezelfde fabriek(en) als Ibanez, Cimar, Custom enz enz kwamen, namelijk de Fuji Gen Gakki fabrieken. De verschillende namen waren vaak voor verschillende werelddelen bedoeld, in de hoop dat er ooit eentje van aan zou slaan (dat werd dus de naam Ibanez) waarna de andere namen steeds minder gebruikt werden.

Conclusie: al die merknamen zijn niets meer dan stickers, Ibanez ook, er bestaat GEEN Ibanez-fabriek maar een groep fabrieken in Fuji die o.a. gitaren met de sticker Ibanez maken en naar gelang er orders voor een bepaald land werden gemaakt werd er de betreffende sticker op de gitaar geplakt. Zo zullen er dus letterlijk tegelijkertijd identieke Ibanez, Polaris, Cimar, Morris enz-gitaren van de lopende band in Fuji zijn gerold, waarbij er dus bv 1500 als Ibanez, 1000 als Polaris, 1500 als Cimar en 1000 als Morris bestickerd werden.

Heb je een Morris uit de goede Japanse tijd (ik heb bv een Morris Jazzbas) dan heb je een geweldig stuk hout met goede pickups en hardware (vaak DiMarzio) en lach je iedere Fender® eigenaar in zijn gezicht uit. HA!

Heb je een slechte dan kan ie uit Japan of later uit Korea komen en inderdaad van multiplex en met bv nephumbuckers (een humbuckerformaat-pickup waar bij het openmaken maar 1 spoel in blijkt te zitten) zijn. Maar dit geldt voor alle Hoshino-merken en dus ook voor Ibanez. Oftewel, nooit zo'n gitaar blind kopen maar altijd gaan kijken of het een goeie is.

frekie
6 oktober 2006, 20:31
Goeie info Bambufan. Mijn 1e "goede" electrische gitaar was een zwarte Morris LPC. Het is heel lang geleden maar ik kan me niet herinneren dat ie van multiplex was. Heb hem verkocht aan een vriend, zie ik mischien morgen weer. Ik had er een Dimarzio super distortion :blast:erop en dat scheurde wel. Vette gitaar met veel laag. Wel een geschroefde nek. Na al die jaren ben ik eigenlijk weer terug bij af met mijn Richwood LP, had ik net zo goed die Morris kunnen houden 8-)

LaurentB
6 oktober 2006, 20:53
klein beetje info.
Die Dylan is al oud
(...)

Ja, die man loopt al een eind in de zestig...